is een heel zinnige.Je leert pas fietsen als je kunt autorijden
Fietsers (en voetgangers) jonger dan 14 jaar kan (helaas) ook nooit aan opzet grenzend roekeloos gedrag verweten worden. In het andere geval zou de "sterkere verkeersdeelnemer" beroep zou kunnen doen op overmacht.
Van kinderen kan dit gedrag niet aannemelijk verklaard worden, in wat voor baldadige/onverantwoordelijke bui ze ook zijn. Eventuele gevolgschade is daarom bij de huidige wetgeving 100% voor rekening van de "sterkste verkeersdeelnemer". Ook wanneer die stilstond, stapvoets reed, alle verkeersregels in acht nam. Ook wanneer de "zwakkere verkeersdeelnemer" dat duidelijk niet deed, de verkeersovertreding zelfs onder toezicht van de ouder/verzorger beging... Hoe pijnlijk het ook in de portemonnee is: men mag al van geluk spreken wanneer naast uitblijven van lichamelijk letsel bij de zwakkere verkeersdeelnemer de aansprakelijkheidsverzekering van (de ouder/verzorger van) een "zwakkere - al dan niet in overtreding zijnde -verkeersdeelnemer" zich bereid verklaart - geheel onverplicht - de schade deels te vergoeden.
Zoals Bor Komorovski 18 sep. jl. juist samenvatte: "
Geen enkel verkeersdeelnemer (suïcidegevallen daargelaten) brengt zijn/haar leven en gezondheid doelbewust in gevaar door zich niet aan de verkeersregels te houden.aan opzet grenzende roekeloosheid"geldt pas als iemand weet wat er kan en hoogstwaarschijnlijk zal gebeuren en toch de handeling uitvoert en daarmee de kans dat het misgaat accepteert. Oftewel willen, weten en de aanmerkelijke kans accepteren.
Juist en alleen daarom zijn de zwakste verkeersdeelnemers qua aansprakelijkheid beschermd. Qua schuldvraag kan alleen de politie een boete opleggen wegens eventueel door zwakkere verkeersdeelnemer begane verkeersovertreding. Dit komt in de praktijk zelden voor omdat "men" acht dat deze er door het incident al genoeg van geleerd heeft... Kan iemand mij vertellen of dit ook aan bod komt op de basisschool? In hoeverre wordt er in het onderwijs (en door de ouders/verzorgers natuurlijk) nadruk op gelegd dat het gewoon hardstikke stom is en letterlijk levensgevaarlijk de verkeersregels niet in acht te nemen? Wil de jeugd de verkeersregels wel serieus nemen? Of zijn ze even stom als die automobilisten die de maximum snelheid overschrijden, geen richting aangeven, door rood licht rijden enz. Is de jeugd niet gewoon even fout maar net een stuk beter beschermd qua aansprakelijkheid?
Daarom zijn in de huidige wetgeving in feite de fietsers, wandelaars en kinderen jonger dan 14 jaar qua aansprakelijkheid gelijk gesteld aan de blinde verkeersdeelnemer die gebruik maakt van een blindegeleidestok. Helaas gedragen de fietsers en kinderen (ouder en jonger dan 14 jaar) zich helaas niet zo voorbeeldig in het verkeer als de incidentele blindegeleidestok-gebruiker.
Om reacties van slechtzienden en blinden voor te zijn: ja, ik zou ook niet meer op de weg/voetpad durven te lopen met het risico aangereden te worden en dat men doorrijdt. Mijn partner heeft namelijk ook zo'n stok en ik blijf het eng vinden in het huidige verkeersbeeld. En ja: een kind fietste (onder toezicht van een in auto meerijdende ouder) met hoge snelheid over het voetpad in op mijn stapvoets de oprit afrijdende auto die stilstond op het moment van de aanrijding. Gelukkig geen lichamelijk letsel, slecht materiële schade waarvan ik het inderdaad niet eens ben dat die strikt volgens art. 185 WvW voor mijn eigen rekening is. Voor eventuele door het kind geleden schade kan ik zelfs aansprakelijk worden gesteld...
Gaat hier niet ook een andere analogie op: "zwakkere verkeersdeelnemers" zijn nu ook bij de (wegenverkeers)wet beter beschermd tegen aansprakelijkheid dan de "sterkere verkeersdeelnemers", ongeacht de schuldvraag. Dat doet me denken aan de voorkeur die bij echtscheidingsrechtsspraak lijkt te zijn voor het "zwakkere geslacht" waartegen die "Dwaze vaders" protesteren.