LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
-
- Berichten: 1201
- Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Tja en dus. Ik kan je nu al vertellen dat dit veel meer gaat gebeuren in Nederland, want er is gewoon helemaal geen duidelijkheid meer. Nog lang niet alle concessiegebieden zijn aan de beurt geweest.
Heel dat aanbestedingssysteem faalt keer op keer en wij chauffeurs zijn er telkens het dupe van en uiteindelijk, omdat er bezuinigd moet worden, jullie als reiziger.
Met grote dank aan voormalig minister van Verkeer en Waterstaat Mevr. Maij-Wegge. Zij is de uitvinder van deze wet.
Heel dat aanbestedingssysteem faalt keer op keer en wij chauffeurs zijn er telkens het dupe van en uiteindelijk, omdat er bezuinigd moet worden, jullie als reiziger.
Met grote dank aan voormalig minister van Verkeer en Waterstaat Mevr. Maij-Wegge. Zij is de uitvinder van deze wet.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Reizigers denken volgens mij dat als ze eenmaal ingestapt zijn dat er een prive taxi rijdt.
Ieder passagiers heeft zijn eigen wensen waar de chauffeur een compromie mee moet zien te sluiten, tevens zit je vast aan een strakke rij/tijdschema, als iemand 3 minuten tijd nodig heeft om aan de betaaltafel geld of een strippenkaart te moeten zoeken en de volgende klant komt met zware tassen of de nodige vragen waar dus al helemaal geen tijd meer voor is.
Dan ligt het altijd aan de chauffeur, de chauffeur heeft het niet goed uitgelegd, of verkeerd gestempeld, of bij een gevaarlijke verkeerssituatie beginnen ze ineens in je oor te tetteren en eisen alle aandacht op.
Door deze oponthoud kom je te laat bij de volgende halte en je ziet ze al denken...waarom ben je zo laat??? waarom dit, waarom dat, effin...weer 3 minuten later eindelijk weer verder enz.
De tijd halen we in...maar dat rij je opeens weer roekeloos voor mensen die alle tijd van de wereld hebben, de mensen die willen overstappen denkt, wat l*lt die chauffer zo veel..rijden met je luie donder ect.
We zijn prive chauffeur van circa 50 verschillende mensen, die naar hartelust denken de chauffeur (of het mogen van zijn baas) uit-te-kafferen.
Ach rondjes rijden meer doen ze niet...nou je hebt geen tijd voor jezelf hoor...je bent de hele dag bezig met compromieën te zoeken met de overige weggebruikers, passagiers en en de hele entourage er omheen.
(wegafsluiting, omleidingen, halte's op verzoek afroepen, tijd in de gaten houden, maar vooral de max.snelheid niet overtreden, mensen tevreden stellen, praatjes maken, grapjes tussendoor, anders ben je niet leuk ect.
In sommige landen zitten chauffeurs helemaal afgescheiden en kan zich volledig concentreren op zijn werk, er reist dan een menselijke praatpaal mee die tevens de kaarten controleerd.
Maar dat is in Nederland ondenkbaar...want de chauffeur is tevens je host en maatschappelijke werker.
Ieder passagiers heeft zijn eigen wensen waar de chauffeur een compromie mee moet zien te sluiten, tevens zit je vast aan een strakke rij/tijdschema, als iemand 3 minuten tijd nodig heeft om aan de betaaltafel geld of een strippenkaart te moeten zoeken en de volgende klant komt met zware tassen of de nodige vragen waar dus al helemaal geen tijd meer voor is.
Dan ligt het altijd aan de chauffeur, de chauffeur heeft het niet goed uitgelegd, of verkeerd gestempeld, of bij een gevaarlijke verkeerssituatie beginnen ze ineens in je oor te tetteren en eisen alle aandacht op.
Door deze oponthoud kom je te laat bij de volgende halte en je ziet ze al denken...waarom ben je zo laat??? waarom dit, waarom dat, effin...weer 3 minuten later eindelijk weer verder enz.
De tijd halen we in...maar dat rij je opeens weer roekeloos voor mensen die alle tijd van de wereld hebben, de mensen die willen overstappen denkt, wat l*lt die chauffer zo veel..rijden met je luie donder ect.
We zijn prive chauffeur van circa 50 verschillende mensen, die naar hartelust denken de chauffeur (of het mogen van zijn baas) uit-te-kafferen.
Ach rondjes rijden meer doen ze niet...nou je hebt geen tijd voor jezelf hoor...je bent de hele dag bezig met compromieën te zoeken met de overige weggebruikers, passagiers en en de hele entourage er omheen.
(wegafsluiting, omleidingen, halte's op verzoek afroepen, tijd in de gaten houden, maar vooral de max.snelheid niet overtreden, mensen tevreden stellen, praatjes maken, grapjes tussendoor, anders ben je niet leuk ect.
In sommige landen zitten chauffeurs helemaal afgescheiden en kan zich volledig concentreren op zijn werk, er reist dan een menselijke praatpaal mee die tevens de kaarten controleerd.
Maar dat is in Nederland ondenkbaar...want de chauffeur is tevens je host en maatschappelijke werker.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
En nu hebben we weer wilde stakingen in Brabant. Het loopt steeds verder uit de hand. Wanneer wordt er eens keihard ingegrepen en worden deze raddraaiers op straat gezet?
OV moet betrouwbaar zijn, maar door de werkweigeraars die zich chauffeur noemen is het verre van betrouwbaar.
OV moet betrouwbaar zijn, maar door de werkweigeraars die zich chauffeur noemen is het verre van betrouwbaar.
-
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Het valt mij inderdaad ook op dat als er stakingen zijn, het altijd in dezelfde beroepsgroep is! En dan met name OV, lekker de reiziger pesten, want die heeft er per saldo het meeste last van. De doorsnee reiziger bestaat vaak uit mensen die gewoon met de bus of de trein naar hun werk of school willen gaan, zonder allerlei onzin als stakingen en vertragingen.
Als je dan zo nodig je eisen kracht wilt bijzetten door te staken (nog beter: ga gewoon aan het werk), controleer bijv. dan een paar dagen geen vervoerbewijzen, zo pak je de werkgever en maak je er niet de reiziger de dupe van.
Als je dan zo nodig je eisen kracht wilt bijzetten door te staken (nog beter: ga gewoon aan het werk), controleer bijv. dan een paar dagen geen vervoerbewijzen, zo pak je de werkgever en maak je er niet de reiziger de dupe van.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Kijk, ik snap best dat je actie wil voeren wanneer je bang bent dat je "opgebouwde rechten" aangetast gaan worden. Ik ben het echter pertinent niet met je eens wanneer je zegt dat dit voor de reiziger een kleine overlast is en dat hij tijd genoeg heeft om dit zelf op te lossen. Wat nu als dit niet kan? Veel mensen komen met de trein en gebruiken daarna de bus: zij hebben geen fiets in die plaats. Anderen gebruiken het OV omdat zij niet kunnen fietsen. Lopen is vaak veel te ver. Een taxi nemen is heel duur en vooral voor abonementhouders erg zuur: zij hebben immers al betaald voor hun reis en krijgen niet waar ze voor betaald hebben. Sterker nog: ze moeten bijbetalen.Deze mensen staken, omdat hun opgebouwde rechten worden aangedaan. Daarbij hebben zij circa een week van te voren via media en consorten laten weten dat zij gaan staken. Dus ja als reiziger ben je even gedupeerd, maar ik kan zien dat jullie reiziger zijn, want de vermoeidheid straalt ervan af.
Het is een kleine moeite om een andere oplossing te vinden zoals een taxi, een fiets, de benenwagen, een kennis, een collega of een ander soort iets om alsnog op je werk of school te komen. Jullie wisten als reiziger zijnde ruim van te voren dat het OV van de RET plat ging voor 24 uur. Je hebt dus tijdgenoeg gehad om een oplossing te vinden. Heb ik vroeger ook moeten doen en ik ben altijd op school of ander werk aangekomen.
Het OV is een dienst waar je op moet kunnen vertrouwen. Veel mensen die er gebruik van maken hebben geen andere manier om op hun plaats van bestemming te komen.
Persoonlijk vind ik dat deze sector naar andere manieren moet zoeken om actie te voeren. (Net als andere sectoren zoals de zorg dat volgens mij zouden moeten doen)
En de vervoerders zouden moeten kunnen sympatiseren met de reizigers die door hun acties gedupeerd worden. Ze zouden dat zeker niet moeten bagateliseren.Je zou ook een beetje kunnen sympatiseren met de RET en je eens proberen voor te stellen hoe het is om in hun en ander openbaar vervoersbedrijven schoenen te staan.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Tienepien, ik ben het hartgrondig met je eens !!Persoonlijk vind ik dat deze sector naar andere manieren moet zoeken om actie te voeren. (Net als andere sectoren zoals de zorg dat volgens mij zouden moeten doen)
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Als je dan zo nodig je eisen kracht wilt bijzetten door te staken (nog beter: ga gewoon aan het werk), controleer bijv. dan een paar dagen geen vervoerbewijzen, zo pak je de werkgever en maak je er niet de reiziger de dupe van.
In het geval van de RET wilden de mensen dat ook. Echter, zoals al in dit topic geschreven is, is het gratis vervoeren van reizigers verboden door de rechter. Voor de RET-medewerkers zat er dan ook niks anders op.Persoonlijk vind ik dat deze sector naar andere manieren moet zoeken om actie te voeren. (Net als andere sectoren zoals de zorg dat volgens mij zouden moeten doen)
Het stadsvervoer in Dordrecht heeft gemeente en Arriva een ultimatum gesteld. Als er dan nog niks geregeld en bekend is, gaan ook die chauffeurs staken. Er wordt nu gekeken, hoe dat zo klantvriendelijk kan. Maar er zullen ook reizigers gedupeerd worden, dat kan bijna niet anders. En aangezien ik zelf ook een reiziger ben, zal ik ook gedupeerd worden. Maar ik sta er wel 100 % achter, en niet alleen omdat mijn vriend daar buschauffeur is.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Heb je wel gelezen wat de reden van de staking van de BBA is? Deze mensen weten 2 maanden van te voren nog niet voor wie ze moeten gaan rijden. Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen, maar willen er onderuit omdat ze een verkeerde berekening gemaakt hebben.En nu hebben we weer wilde stakingen in Brabant. Het loopt steeds verder uit de hand. Wanneer wordt er eens keihard ingegrepen en worden deze raddraaiers op straat gezet ?
Als Connexxion niet wil gaan rijden en BBA ook niet, dan rijdt er vanaf 10 december dus helemaal niets!!! En dat willen de medewerkers niet, en ik denk de reizigers ook niet.
Raddraaiers? Deze mensen willen gewoon normaal kunnen werken, zonder zorgen, zonder druk. Deze mensen willen normaal hun werk uitvoeren en normaal passagiers vervoeren naar hun plaats van bestemming. Maar het normale werken wordt hun gewoon onmogelijk gemaakt.
Er moet inderdaad ingegrepen worden. Door de regering!!! Die moeten eens gaan inzien dat het goed mis is in het openbaar vervoer. Arriva staakt, RET staakt, BBA staakt, Stadsvervoer Dordrecht misschien ook over een paar weken. Wanneer gaat er eens iemannd bekijken wat er mis is en wat veranderen?? Nee hoor, Lingo is veel belangrijker dan het het openbaar vervoer.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Ik ben het volledig eens met Bailey het is schandalig dat er gestaakt wordt hoe moeten die ouderen nu op de plaats van bestemming komen ?
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Onzin, je kunt ook gewoon normaal je werk doen en je ongenoegen op andere wijze uiten. Maar om het over de rug van de reiziger te doen is te kinderachtig voor woorden. Honderden zo niet duizenden mensen gedupeerd omdat jij een rotbaan hebt. Daar kunnen wij niets aan doen, dan moet je bij je baas wezen.Voor de RET-medewerkers zat er dan ook niks anders op.
Het is niet van belang wat de oorzaak is. Het is iets waar de reizigers niets aan kunnen doen en dus ook niet het slachtoffer van hoeven te worden. Verzin een andere manier om je ongenoegen te uiten, maar niet over de rug van de reiziger die er niets aan kan doen.Heb je wel gelezen wat de reden van de staking van de BBA is? Deze mensen weten 2 maanden van te voren nog niet voor wie ze moeten gaan rijden. Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen, maar willen er onderuit omdat ze een verkeerde berekening gemaakt hebben.
-
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Ik sluit me helemaal bij Dilbert aan, om je klanten te duperen die van je afhankelijk zijn puur en alleen om het feit dat je het niet eens met je baas bent is redelijk asociaal. Verzin dan andere manieren door bijv. geen plaatsbewijzen te controleren, dat zet meer druk op de ketel.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Heb je verder gelezen?!?!? Als het personeel niks doet, rijdt er vanaf 10 december helemaal geen bus in Brabant. Dan worden de reizigers alsnog 'slachtoffer'.Het is niet van belang wat de oorzaak is. Het is iets waar de reizigers niets aan kunnen doen en dus ook niet het slachtoffer van hoeven te worden. Verzin een andere manier om je ongenoegen te uiten, maar niet over de rug van de reiziger die er niets aan kan doen.
Maar ik ga niet meer met jou in discussie. Jij ziet alleen wat je zelf ziet. Je hebt een kortzichtige mening, jij wil het gewoon niet snappen!!! Je snapt werkelijk niet dat als er honderden mensen staken dat er structureel iets mis is. Jij ziet ze alleen als werkschuw tuig.
Ik hoop dat jij nooit in zo'n situatie komt, dat jouw baan op een of andere manier op de tocht komt te staan, of dat de omstandigheden waarin je moet werken niet goed zijn. Ben benieuwd of je dan ook gewoon doorwerkt of dat je het recht van staken eens neemt.
En Martin, jij moet ook eens verder lezen dan je neus lang is!!
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Dan moet er nog maar eens flink gebrainstormt worden over andere alternatieven. Het wordt mij tegenwoordig wat te makkelijk geroepen dat er geen andere alternatieven zijn. Daarnaast moet je wanneer er echt geen andere alternatieven zijn IN IEDER GEVAL niet doen alsof het voor de reiziger niets voorstelt.In het geval van de RET wilden de mensen dat ook. Echter, zoals al in dit topic geschreven is, is het gratis vervoeren van reizigers verboden door de rechter. Voor de RET-medewerkers zat er dan ook niks anders op.
Dat verhaal over BBA en Connexxion vind ik ook al zo raar: of er na 10 december bussen rijden is toch de verantwoordelijkheid van de gemeente?
Waarom zou je dan je baas duperen en al je klanten door niet te gaan rijden? Ga ROVER enzo mobiliseren zodat de gemeente tot actie overgaat. Dat lijkt mij veel zinvoller dan acties voeren die de verantwoordelijke niet echt raken.
-
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
er rijden gewoon bussen na 10 december, niks aan de hand.Als het personeel niks doet, rijdt er vanaf 10 december helemaal geen bus in Brabant.
ik lees prima, dank je, ik ben het alleen niet met je eens, dat is heel wat anders. Ik vind het niet normaal dat de reiziger gepakt wordt door de chauffeurs alleen omdat die het ergens niet mee eens zijn. Er zijn andere manieren om je ongenoegen te uiten.En Martin, jij moet ook eens verder lezen dan je neus lang is!!
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Precies, want dat zijn ze ook. Zoals ik eerder al zei als je niet tevreden met je baan dan ga je op zoek naar een andere baan of ga je met je baas praten. Dan laat je niet mensen die er niets aan kunnen doen het slachtoffer worden.Maar ik ga niet meer met jou in discussie. Jij ziet alleen wat je zelf ziet. Je hebt een kortzichtige mening, jij wil het gewoon niet snappen!!! Je snapt werkelijk niet dat als er honderden mensen staken dat er structureel iets mis is. Jij ziet ze alleen als werkschuw tuig.
Mocht ik in zo'n situatie komen dan los ik het op op een manier die niet honderden onschuldige slachtoffers kost. Ik neem ontslag of ga met de baas praten over een oplossing.Ik hoop dat jij nooit in zo'n situatie komt, dat jouw baan op een of andere manier op de tocht komt te staan, of dat de omstandigheden waarin je moet werken niet goed zijn. Ben benieuwd of je dan ook gewoon doorwerkt of dat je het recht van staken eens neemt.
Staken is inderdaad een recht wat in de wet staat, maar het wordt naar mijn mening te gemakkelijk gebruikt met als verklaring "dat er geen alternatief meer is"
Dit recht zou dus geschrapt of op zijn minst sterk ingeperkt moeten worden.
Dit lijkt me heel sterk aangezien het vervoer de verantwoording is van de Gemeente. Er zal dan ook echt een alternatief komen als er een probleem ontstaat na 10 december. Je onnodige doemscenarios kun je dus beter voor je houden.Als het personeel niks doet, rijdt er vanaf 10 december helemaal geen bus in Brabant.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Hoe weet jij dat nou weer zo zeker? Als er na 10 december geen werkgever is, dan rijden ze dus niet. Er is niemand die niet zomaar voor de lol gaat rijden, want geen werkgever betekent ook geen inkomen. En de gemeente??? Sinds wanneer is er een gemeente die zich drukmaakt over het openbaar vervoer?? Gemeentes maken zich alleen maar druk over geld.er rijden gewoon bussen na 10 december, niks aan de hand.
En een baas mag wel medewerkers duperen?Waarom zou je dan je baas duperen en al je klanten door niet te gaan rijden?
Dat maak ik altijd zelf nog wel uit. Jij bent niet degene die kan bepalen wat ik wel en niet hier plaats.Je onnodige doemscenarios kun je dus beter voor je houden.
Laatst gewijzigd door Bailey op 20 okt 2006 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Dilbert wie zegt dat die mensen niet tevreden zijn met hun baan? waarom denk je dat ze staken? toch niet omdat ze niet tevreden zijn met hun baan he.
Als iemand staakt wilt niet zeggen dat het werkschuw tuig is he.
Als iemand staakt wilt niet zeggen dat het werkschuw tuig is he.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Ja, mensen staken vaak juist omdat ze hun baan willen behouden. Maar sommige zien dat niet joh.
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
In 1888 breekt de eerste landelijke staking in Nederland uit, onder veenarbeiders. De aanleiding hiervoor was de volgende. Halverwege de 19e eeuw waren arbeiders vaak verplicht om een deel van hun loon te besteden bij het bedrijf van hun werkgever, of bij door de werkgever aangewezen winkelbedrijven. Dit betrof soms een aanzienlijk deel van het loon. Dit was nadelig voor de arbeiders, omdat zij niet zelf konden beslissen waar zij hun loon aan uitgaven, en daardoor soms te veel moesten betalen voor producten. In de loop van de 19e eeuw hebben de veenarbeiders meermalen gestaakt, meestal om loonsverhoging af te dwingen. Deze stakingen waren vrijwel altijd van korte duur. In de jaren \'70 van de 19e eeuw neemt de werkgelegenheid in het veenbedrijf sterk af, met name doordat turf als brandstof wordt verdrongen door petroleum en steenkool. In het begin van de jaren \'80 dalen de lonen hierdoor drastisch. De druk op de veenarbeiders om hun waren te kopen in de winkel van hun veenbaas wordt steeds dwingender. Door de dalende turfomzetten wordt de winkel immers een steeds belangrijker inkomensbron voor de veenbaas. Begin 1888 stijgt de vraag naar turf weer, en stijgen de turfprijzen. Al snel raken de veenbazen door hun voorraad turf heen, en hebben zij meer arbeiders nodig. De veenarbeiders realiseren zich dat deze situatie hen macht biedt, en zij eisen hoger loon.
Op 22 maart 1888 breekt onder de veenarbeiders in Appelscha een grote staking uit, waarbij een vergadering van circa 350 veenarbeiders besluit hoger loon te eisen, en de vrijheid om het loon te besteden zoals zij dat zelf wensen (afschaffing van de gedwongen winkelnering). De staking verspreidt zich over de provincies Friesland, Groningen en Drenthe. Pas begin juni zijn de stakingen vrijwel overal ten einde. Hoewel deze staking opvallend was wat grootte betreft, was het resultaat mager; de lonen werden slechts weinig verhoogd, en de veenbazen hielden zich niet aan de gemaakte afspraken. Dat laatste heeft er toe geleid dat latere loonafspraken in een schriftelijke overeenkomst vastgelegd worden. Daarmee was de staking van 1888 de basis van de georganiseerde onderhandelingen. In 1889 wordt door veenarbeiders in Appelscha de arbeidersvereniging De Eendracht opgericht, die jaarlijks loononderhandelingen gaat voeren met de gezamenlijke veenbazen.
Stakingen in het Openbaar vervoer is dus veel later....
Op 22 maart 1888 breekt onder de veenarbeiders in Appelscha een grote staking uit, waarbij een vergadering van circa 350 veenarbeiders besluit hoger loon te eisen, en de vrijheid om het loon te besteden zoals zij dat zelf wensen (afschaffing van de gedwongen winkelnering). De staking verspreidt zich over de provincies Friesland, Groningen en Drenthe. Pas begin juni zijn de stakingen vrijwel overal ten einde. Hoewel deze staking opvallend was wat grootte betreft, was het resultaat mager; de lonen werden slechts weinig verhoogd, en de veenbazen hielden zich niet aan de gemaakte afspraken. Dat laatste heeft er toe geleid dat latere loonafspraken in een schriftelijke overeenkomst vastgelegd worden. Daarmee was de staking van 1888 de basis van de georganiseerde onderhandelingen. In 1889 wordt door veenarbeiders in Appelscha de arbeidersvereniging De Eendracht opgericht, die jaarlijks loononderhandelingen gaat voeren met de gezamenlijke veenbazen.
Stakingen in het Openbaar vervoer is dus veel later....
-
- Berichten: 847
- Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48
Re: Wat vindt U van de RET-staking van maandag 25sep2006 ?
Dat hoor ik op het nieuws. Dus er is weer een hele ophef voor niks. Er is geen moment sprake geweest dat er geen bussen gaan rijden na 10 december.Quote:
er rijden gewoon bussen na 10 december, niks aan de hand.
Hoe weet jij dat nou weer zo zeker? Als er na 10 december geen werkgever is, dan rijden ze dus niet