LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

@Caesar,
Incassobureaux nemen vrijwel nooit vorderingen over door cessie, en als ze dit wel doen zijn ze voor ze hun rechten hieruit geldend kunnen maken verplicht eerst mededelen dat de vordering is overgedragen en dat alleen nog maar rechtsgeldig aan het incassobureau kan worden betaald.

Het zou kunnen zijn, Caesar, dat bij jou de vordering inderdaad op geldige wijze was overgedragen.

Zelfs al is de vordering overgedragen dan mag je overigens nog steeds je rechten die je tegen de oude crediteur inroepen tegen de nieuwe. Ook inhoudelijke (niet-incasso)argumenten kan je dan gebruiken. Mede daarom zal een incassobureau liever niet dit soort vorderingen willen kopen. Ze hebben immers slechts verstand van incasso, niet van internetaansluitingen, paarden, TV's of waar het conflict ook over mag gaan.

De Tiscali's in deze wereld vinden het wel prima om op deze manier van de discussie verlost te zijn. Lastige klant.... OK, boem, incassobureau erop en hij betaalt wel (al zou hij een legitieme reden tot niet-betalen hebben). Niks daarvan, Tiscali! Jullie zijn een stel luie flikkers!

lizzy31
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2006 10:33

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door lizzy31 »

Nou zeg...nog vol van alle kerstdiner`s zit ik wat ui te buiken achter mijn pc,surf wat rond hier en zie tot mijn verbazing deze topic...
Intrum Jusitia en Tiscali....
Ik heb ook post van Intrum Justitia gekregen, met een vordering van Tiscali...uit 2000.
In 2000 had ik helemaal geen internet, en niet eens een pc.
Ik heb ze gebeld, en dat verteld, en ook verteld dat ik, sinds ik internet heb....en das nu 4 jaar, alleen maar gebruik heb gemaakt van @home. Dat is en was namelijk de grootste provider in Zuid-Limburg.
De dame van Intrum Justitia beweerde dat @home onder Tiscali valt....daarop heb ik toch echt even moeten lachen....@home is van Essent, en deelt zijn rechten met niemand, en al helemaal niet met Tiscali.
Maar goed, ik heb in 2000 geen internet gehad, en al nooit gebruik gemaakt van Tiscali.
Zit Tiscali misschien wat omhoog???Wilden ze een extra kerstbonus???
Beetje vreemd in elk geval, vooral nu ik zie dat ik niet eens de enige ben die gevraagd word een rekening aan Tiscali te betalen.

wiske72
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 dec 2006 23:58

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door wiske72 »

Hallo Allemaal,

Ondertussen is het voor mij bijna 3 weken geleden dat ik de betreffende fax naar IJ en tiscali gestuurd heb. Daarin heb ik gemeld dat ze binnen 2 weken moesten reageren maar tot heden helemaal niks. Tevens heb ik in mijn fax gezegd dat als ik binnen dat termijn niks hoorde ik de zaak als afgedaan beschouw. Wat ik dus bij deze doe.

Wellicht dat ik binnenkort nog iets te horen krijg van ze maar tot op heden is het stil aan het front. Het is wel erg triest om te lezen dat er steeds meer mensen bij komen met dezelfde verhalen.

succes allemaal en goed uit einde en een goed 2007 zonder IJ

groetjes

Wiske

Vortex
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 dec 2006 10:38

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Vortex »

Ik denk dat er bij IJ ook wel een lichtje opgegaan is als ze zoveel bezwaren krijgen over dezelfde zaken..

Dat mag ik hopen tenminste, anders zijn ze daar dus echt nog dommer dan een banaan.

Ik heb IJ nu ook maar een dikke enveloppe gestuurd maar verwacht er niet veel van als ik jullie reacties zo eens lees.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Nu je toch bezig bent raad ik ook aan te eisen dat je persoonsgegevens uit dat kredietchecksysteem van IJverwijderd worden. Straks mogen alle klanten van IJ immers jouw gegevens inzien!

Vortex
Berichten: 21
Lid geworden op: 10 dec 2006 10:38

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Vortex »

Ja inderdaad, dat is ook weer zoiets belachelijks..
Sta je op de schuldlijst terwijl je nergens iets vanaf weet.

Maaike30
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2007 16:16

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Maaike30 »

Ook ik heb een brief ontvangen. Ik heb zelf nooit wat gehad met de bedrijfjes die ze noemden (WorldOnline etc), maar uiteraard heb ik wel de moeite genomen om mij vast wat verder in te dekken, mocht dit nodig blijken.
Ik heb onder meer uitgevonden dat de opeisbaarheid van een niet geincasseerde factuur volgens artikel 7.28 van het burgerlijk wetboek vervalt als deze niet binnen twee jaar is geincasseeerd.
Misschien een verademing voor enkelen hier?

Verder: je kunt bij je gemeente uittreksels opvragen waar je woonhistorie opstaat. In mijn geval woonde ik bijvoorbeeld niet op het adres waar ik een en ander zou hebben aangevraagd.

Ook zijn de proceskosten te hoog: mag mar 15% zijn... was bij bij 50 euro te veel.
Ook mogen de administratiekosten alleen de werkelijke kosten zijn, niet zomaar iets.

Ook kun je ze om bewijs vragen van je internet verkeer, wanneer en waar vandaan je zou hebben ingebeld etc. Ofwel: bewijs dat je in die periode inderdaad nog een actief contract bij de betreffende provider had. Leg de bewijslast direct terug bij hen.

En sowieso: je kunt verzoeken om je van hun lijst te laten verwijderen. Het incassobureau mag niet bepalen of je idd een schuld hebt of niet. Dit is voorbehouden aan rechters en geschillencommissies (een van de eerste berichten vermeldt dit...)

Succes allemaal!

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Verder: je kunt bij je gemeente uittreksels opvragen waar je woonhistorie opstaat. In mijn geval woonde ik bijvoorbeeld niet op het adres waar ik een en ander zou hebben aangevraagd.
Die kosten zou je ook bij het incassobureau moeten verhalen. Dat is toch alweer zeven euro vijftig terwijl ZIJ eisen dus moeten bewijzen.
Leg de bewijslast direct terug bij hen.
Precies. Laat ze maar wat doen voor hun geld.
En sowieso: je kunt verzoeken om je van hun lijst te laten verwijderen. Het incassobureau mag niet bepalen of je idd een schuld hebt of niet.
Sterker nog, het College ter Bescherming van Persoonsgegevens is bevoegd een boete van 2300 euro op te leggen ... per overtreding. Dus mocht het incassobureau niet op je sommatie reageren dan kan je dus naar het CPB stappen. Ze zijn niet bevoegd een register aan te leggen van persoonsgegevens voor dit doel en al helemaal niet om dat aan derden ter beschikking te stellen!

Anja28
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:31

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Anja28 »

Beste hdis,

Ik heb 4 maanden geleden een brief naar Intrum Jusitia gestuurd inzake mijn dossier. Vervolgens heb ik een aantal keren met ze contact opgenomen. Ze zouden met spoed in behandeling nemen.
Tot op heden heb ik niets van ze vernomen. Ik probeer mijn schuld z.s.m. af te betalen maar het schuldbedrag is dit jaar ongeveer met 75% opgehoogd.

Ik heb die brief op de website van het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) gezocht maar heb helaas niet kunnen vinden.
Onder welke kopje staat de standaard brief?

PHS
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2007 18:08

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door PHS »

Pfff een feest van herkenning. Ik heb net een frustrerend gesprek met Tiscali achter de rug, waarna ik op google op zoek ging of meer mensen problemen hebben met IJ en onterechte vorderingen... Ja dus.

Ik heb ooit een paar maanden een worldonline abo gehad, dat was ergens in 1999. Ik weet niet meer of dat nou is opgezegd of overgenomen door mijn ex, maar in ieder geval, ik ben verhuisd en tot ruim na die verhuisdatum zou het account hebben bestaan. hoewel het na aug 2000 (ex?) niet meer is gebruikt, zijn de betalingen pas in 2004 gestopt. En in dec 2006 (tegelijk met jullie) kreeg ik ineens post van IJ. Het gaat helemaal niet om een groot bedrag, maar ik vertik het toch om te betalen voor iets dat ik niet heb gebruikt.

Nu zou ik moeten bewijzen dat ik het destijds heb opgezegd. Maar dat is dus het lastige, dat weet ik niet meer. Het is lang geleden en de situatie was ook niet echt fijn in die tijd. Ik weet dat ik alles op een rij heb gezet voor ik er wegging (voorjaar 2000), en dat t ofwel is overgenomen door mn ex, ofwel is opgezegd. Er staat ook het rekeningnr van mijn ex bij met een naam die sterk op zijne lijkt (verkeerd gespeld?).

Wat moet ik nu doen? Ik kan aan alle kanten aantonen dat ik er niet meer woonde, maar niet dat ik t niet heb opgezegd of overgedragen. Ik heb geen zin in gedoe, maar ik pas ervoor om te betalen voor iets dat ik niet heb gebruikt. O ja, de ex is onvindbaar, dus dat is geen optie.

O ja, we hebben wel rechtsbijstandverzekering, maar nooit gebruikt. Hoe gaat zoiets in zijn werk?

groetjes!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Dat laatste is al een goede optie.

Laat Intrum in elk geval duidelijk merken, dat je hen wil laten bewijzen, dat je WEL gebruik hebt gemaakt van de diensten van Tiscali, en laat se vooral weten dat je niet bang voor ze bent.

Maak er vooral geen geheim van dat je je rechtsbijstand gaat inschakelen wanneer ze niet ophouden.

Ik durf de weddenschap met je aan, dat ze heel snel zullen laten weten dat de vordering als vervallen wordt beschouwd.

debjoey
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2007 16:10

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door debjoey »

Wiske en debbie het SB nummer klinkt als een Schuld-Bewakings nummer, daar stoppen ze allemaal oude rommel in waarvan geen administratie of vaak slechte administratie is, net als tiscalli dossiers van 6 - 7 jaar oud. (welke al lang afgeboekt zijn)

En dan veel dreigbrieven sturen in de hoop dat je een beetje betaald aangezien ze in deze dossiers nooit meer goede gerechtelijke zaak kunnen maken en de kans dat ze dus echt naar de rechter gaan ongeveer 0,00001 % is.

Als je netjes je verweer hebt ingedient per fax of brief, gewoon kopie bewaren en nieuwe brieven retour intrum sturen!

Alle energie die je er verder in steekt is echt verspilde moeite, aangezien ze echt niet voor je gaan uitzoeken of de vordering terecht is/was. Dat kost tijd en levert geen geld voor ze op!

PHS
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2007 18:08

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door PHS »

Nou, ik heb net de rechtsbijstandverzekering gebeld... Het bedrag is te laag. Advies: vind je ex (die ws. het abonnement dan wel heeft gestopt) of betaal gewoon, anders komt het voor de rechter en als jij dan niet kunt bewijzen dat je hebt opgezegd, moet je ook nog alle proceskosten gaan betalen.

Grrrr...

droogkapje
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:35

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door droogkapje »

"Maak er vooral geen geheim van dat je je rechtsbijstand gaat inschakelen wanneer ze niet ophouden"

Ik denk niet dat dit wat uitmaakt en zeker niet dat de vordering ingetrokken wordt! En wat betreft de zaken van Tiscali en er niemand meer wat van hoort heeft dat te maken met TISCALI die de zaken heeft ingetrokken. Let wel: Bij Intrum Justitia! en Tiscali neemt de zaak weer over dus dan hoeft Intrum daar geen bevestiging van te sturen... Als er om kopie facturen gevraagd wordt en Intrum stuurt dat niet dan ligt dat aan Tiscali want Intrum moet om die uitdraai vragen bij hun client. En dat de medewerkers te dom zijn om alle brieven in behandeling te nemen is ook niet waar.. Ze moeten eerst de betwisting weerleggen bij hun client alvorens er actie ondernomen wordt.. Dus zolang er geen reactie van client komt KAN Intrum niet reageren op een betwisting... Met andere woorden:elke betwisting wordt wel degelijk uitgezocht...

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door Cesar »

@PHS,
Deze rechtsbijstand maakt er wel een potje van. In eerste instantie gewoon opzeggen met opgaaf van reden. Misschien draaien ze dan al bij.
Als jij aan kunt tonen niet meer woonachtig geweest te zijn op het adres en je ex wel dan is het heel simpel, wie is blijven wonen blijft aansprakelijk als gebruiker.
Vervolgens zijn ze wel erg laat met het deponeren van een vordering.
Ik zou ook een brief sturen naar I.J. dat je de zaak hebt gedeponeerd bij je rechtsbijstand.

hablando
Berichten: 31
Lid geworden op: 20 jul 2005 10:04

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door hablando »

Ik heb recentelijk een zaak via het NVI tegen Intrum Justitia gewonnen.

Het NVI beschouw ik voor kleinere zaken als een aanrader, haar aangesloten lid Intrum Justitia gedroeg zich ook in de procedure allerminst als een integere partij, maar dat wisten we al. Daar leeft IJ van.

Ik acht het persoonlijk juridisch onbegrijpelijk dat een dergelijke louche organisatie haar activiteiten op nederlandse bodem mag ontplooien. Het effect van haar omgang met mensen op lange termijn houdt enkel een toenemende verharding tussen partijen in. Dus wat IJ nu roept dat ze bereikt voor haar "klanten" zal op den duur tegen hun gaan werken.

Als ondernemer denk ik dat je jezelf belachelijk maakt door met dit bedrijf in zee te gaan, er zijn genoeg bedrijven die minstens zo goed presteren zonder debiteuren op een dergelijke draconische, onbeschofte manier te benaderen.

Tip : laat je niet intimideren. IJ maakt dankbaar gebruik van het gebrek aan juridische kennis die veel mensen (begrijpelijkerwijs) hebben, dat zit nu eenmaal in haar onbeschofte natuur. Ik durf te stellen dat er iets mis met iemand moet zijn als zij/hij graag bij dit bedrijf wil werken.

Als je absoluut zeker weet dat het niet klopt laat dat dan eenmaal inclusief de bewijsstukken aangetekend weten en daarmee uit. Aan hun de bewijslast. Het zal de eerste keer niet zijn dat een rechter in een zitting een stevig woordje spreekt met een jurist van IJ.

iniki
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2007 21:58

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door iniki »

Ook ik heb diverse problemen met I.J. gehad en nog steeds. Momenteel sta ik een persoon bij die ook door hun geintimideerd word.. ik kan iedereen aanraden gelijk te reageren..Je kunt ze ook mailen wat erg handig is [email protected] -kun je zonder veel gedoe gelijk je frustraties kwijt en je reageert gelijk dus wat dat betreft sta je een stuk sterker.
Hun werkwijze is als volgt..vorderingen worden door hun opgekocht. Bijvoorbeeld je hebt een schuld bij een postorder of telefoon van bijv.100 Euro dan kopen zij die schuld op en betalen daar bijv.50 Euro voor.
Vervolgens bestoken ze je met een bedrag wat drie keer zo hoog is van wat je oorspronkelijk moest betalen.

Vorige jaar zomer stonden ze voor de tv te vertellen dat het met de armoede zo erg gesteld was!! Schijnheiligheid ten top!!
Des te meer aangezien zij in een heel duur kantoor zitten naast het Catshuis.

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat ze ook vorderingen van failliet e bedrijven opkopen. voor een bodemprijs en daar valt vervolgens voor hun weer een fikse winst op te maken....
Vaak zijn dit vorderingen van jaren geleden waarvan je soms het bestaan niet eens wist.
Om er vanaf te zijn betaald een aantal mensen gelijk (daar hopen ze bij I.J. op) Als je vraagt hoe het een en ander zit dan gaan ze z.g. bij hun opdrachtgever vragen...ZE HEBBEN DUS GEEN OPDRACHTGEVER DAT ZIJN ZE ZELF...laat je niet van de wijs brengen ..betaal in geen geval zeg dat je een gespecificeerde rekenign overlegd wil hebben zodat je weet waarover het gaat . Die kunnen ze vaak niet geven want het bedr. is vaak failliet of opgeheven en dan word het moeilijk.
Zonder specificatie kan iedereen wel wat zeggen dus op die manier kun je ze aan het lijntje houden.
Ook reageren ze vaak erg dommig en zijn moeilijk van begrip. Vooral als je laat merken dat je weet hoe het werkt.. Dat ze die vorderingen vaak gewoon kopen maar doen alsof zij in opdracht van een bedrijf werken.

Tot slot DROOGKAPJE werk jij soms bij Intrum Justitia??

debjoey
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 jan 2007 16:10

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door debjoey »

Inki,

Het kopen klopt en het betreft idd vaak alleen maar de digitale informatie. Contracten, eerdere klachten of bezwaren etc kunnen ze vrijwel nooit leveren.

Het inkoop percentage ligt veel lager daar moet je echt denken aan 10 tot 25% dus die hebben ze met het eerste briefje al ruimschoots terug verdient.

De rest is pure winst en daar gaan ze zeker geen risico voor lopen in een gerechtelijke procedure!

Ik help een vriend van me bij intrum-visa card zaakje en daar dreigen ze ook al ruim 2 jaar jaar met gerechtelijke stappen. uiteraard afgewisseld met verzoeken of je een betalingsregeling wil treffen!

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

en zeker niet dat de vordering ingetrokken wordt!
Wel vreemd dat dat bij mij wel zo werkte, ik heb van die vordering die men op mij beweerde te hebben, na mijn verweer al 4 jaar niets gehoord
Dus zolang er geen reactie van client komt KAN Intrum niet reageren op een betwisting... Met andere woorden:elke betwisting wordt wel degelijk uitgezocht...
Ze zouden er goed aan doen ook eens te luisteren naar de andere kant van het verhaal.

Jij wil Intrum serieus betrouwbaar noemen?

iniki
Berichten: 44
Lid geworden op: 31 jan 2007 21:58

Re: Hoe om te gaan met Intrum Justitia

Ongelezen bericht door iniki »

Nogmaals even voor de duidelijkheid...oude vorderingen worden door IJ opgekocht en daar gaan ze mee aan de slag om zo veel mogelijk geld binnen te halen. in een zo kort mogelijke tijd, dat is hun grootste winst!

In Ned. kun je alleen veroordeeld worden als er bewijs word geleverd dat je een en ander hebt gekocht of getekend (contract).
Bij deze oude vorderingen en de dreigementen van IJ kun je hun dus om een kopie van de bestreden (gespecificeerde) vordering vragen of een kopie van het contract wat je destijds bent aangegaan.

Dit moeten zij in een rechtzaak ook overleggen aan de rechter..m.a.w. er moet duidelijkheid zijn over hoe, wat en wanneer..
Heeft IJ dat niet, dan heeft het voor hun ook geen zin om naar de rechter te stappen.
Dat weten ze uiteraard..dus het enige wat ze doen bij oude vorderingen is bluffen en hopen dat je zo gek of bang bent/word dat je gelijk betaalt.

Gesloten