LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] sony tv stuk (reparatie duurt al 3 maanden)

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
hharteman

Re: sony tv stuk (reparatie duurt al 3 maanden)

Ongelezen bericht door hharteman »

Inderdaad, veel gehoord, zal wel een kleinigheid zijn, of mijn broer is banketbakker en die zegt dat het de conversator is :-)

Nou is het vaak ook een kleinigheid maar om de kleinigheid in de complexe schakelingen te vinden neemt vaak tijd.

Ik middelde altijd in de reparatiekosten.
Iemand met een simpele reparatie betaalde altijd een beetje mee in de wat duurdere klussen waar niks op verdiend werd of zelfs geld kosten.
Is niet zoals het hoort, maar je bent dan altijd in de markt qua reparatieprijs.

ikbenik

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ik heb wel eens een echtelijke ruzie bij klanten meegemaakt.

Daar wordt je echt niet vrolijk van.

boefhjuu

Ongelezen bericht door boefhjuu »

WETTELIJKE GARANTIE

Een apparaat dat u koopt heeft een verwachte levensduur. Volgens de wet is het zo dat u recht heeft op wettelijke garantie als u als consument niet hoeft te verwachten dat een bepaald mankement zich voordoet. M.a.w. het apparaat of een onderdeel gaat, buiten uw schuld, kapot maar zou het langer moeten doen. Het apparaat is dan ‘non-conform’ zoals de wet dat noemt in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek.

De vraag is steeds: is het normaal dat zich nu bij dit apparaat dit mankement voordoet? Is dat niet ‘normaal’, en u hoefde dat dus niet te verwachten, dan hebt u allerlei wettelijke rechten tegen uw verkoper. Kort gezegd: recht op gratis reparatie, op vervanging (ander apparaat dus dat het wel goed doet), of de koopprijs terug. De verkoper is verplicht tot reparatie, tenzij reparatie onzinnig is of gewoon te duur. In dat geval kan de verkoper u een vervangend aparaat geven. Wil hij dat niet, dan zal de verkoper u de koopprijs moeten teruggeven.

De verkoper kan er voor kiezen om u meteen de koopprijs terug te geven. Zie artikel 7:21 Burgerlijk Wetboek. Nota bene: koopprijs, niet een tegoedbon dus! U kunt ook als de zaak ‘non-conform’ is, de overeenkomst meteen ontbinden en de koopprijs terugvorderen. Als u schade lijdt als gevolg dat het apparaat een mankement vertoont dat u niet behoefde te verwachten, kunt u bovendien schadevergoeding vorderen. Dit laatste tenzij het apparaat een veiligheidsmankement heeft, denk aan een ontploffende tv, waardoor u letselschade oploopt; dan is op grond van het Burgerlijk Wetboek in beginsel niet de verkoper, maar de producent (Nederlandse importeur of Nederlandse fabrikant) aansprakelijk.

In de praktijk betekent dit voor veel apparaten dat u langer garantie heeft dan de 1 of 2 jaar die u gebruikelijk van de verkoper krijgt; veelal is dit de fabrieksgarantie waarop de verkoper dan terugvalt. Als een apparaat kapot gaat voordat dat te verwachten is, moet de winkelier gratis repareren of vervangen, waarbij ook onderzoekskosten, voorrijkosten en arbeidsloon niet berekend mogen worden. Bij vervanging van een onderdeel of het gehele apparaat is soms wel een redelijke vergoeding toegestaan.

Het probleem is vaak dat het voor u als consument moeilijk te bewijzen is dat het apparaat het langer zou moeten doen. U kunt in een andere zaak een second opinion vragen, bij deskundigen navraag doen of u kunt naar de rechter stappen als u het niet eens wordt met de winkelier. U kunt ook kiezen voor het sluiten van een deal met de winkelier waarbij ieder een deel betaalt. Dit is van toepassing als u na vier jaar bijvoorbeeld een compleet nieuwe motor in uw wasmachine krijgt. Dan heeft u daar ook voordeel van, want uw wasmachine kan dan weer langer mee. U betaalt dan een deel van de kostprijs van die motor; de andere kosten in het kader van de reparatie zijn voor rekening van de verkoper.

De verkoper kan op zijn beurt de kosten die hij moet maken om uitvoering te geven aan de wettelijke rechten van de consument-koper verhalen op zijn voorschakel (groothandel, importeur, fabrikant). Uiteindelijk komen die kosten dan op het bord waar ze thuishoren, namelijk op het bord van de fabrikant die immers dat mankementeuze apparaat op de markt heeft gebracht. Wellicht dat de fabrikant dan het geld dat met die kosten gepaard gaat, investeert om betere producten te maken.

Wat betreft de onderzoekskosten: het is normaal dat een winkelier u onderzoekskosten in rekening brengt. Deze kosten moet hij u echter terugbetalen als blijkt dat het mankement onder de wettelijke garantie valt.

ikbenik

Leuk bedacht.

Alleen als alle winkeliers dit zo uitvoeren binnen de kortste keren failliet!

Levenslange garantie kan niet.

De economie gaat hierdoor naar de knoppen.

Ik heb een voorstel boefhjuu!
Begin zelf een winkel en doe dan precies zoals je nu zegt.

Wedden dat je het niet lang volhoudt?

Als je economie op school gehad hebt, weet je dat je nu onzin praat.

Ik bekijk het inderdaad niet via de ogen van de consument, maar via de ogen van een econoom.

Want wat is het geval?
Door de lage winstmarges komt er weinig geld binnen.
Door de regels van boefhjuu zijn de uitgaven zeer hoog.

Terugvragen bij de fabrikanten? Die houden de poten stijf en een rechtzaak tegen hun is niet te betalen. Nog meer uitgaven!

Iemand die een beetje weet van economie weet dat de inkomsten hoger moeten zijn dan de uitgaven.

En dat is dus niet met de regels van boefhjuu.

Bekijk het toch niet steeds alleen vanuit de ogen van de consument, maar ook eens vanuit de ogen van de andere partij.
Dan begrijp je wat ik bedoel.

Ik hoop dat je inziet wat mijn boodschap is.

friemke

Ongelezen bericht door friemke »

dan zal ikbenik het met het volgende ook wel niet eens zijn, terwijl het wel de gang van zaken is:

Wat kunt u eisen van de verkoper (winkelier?)
De mogelijke vorderingen tegen de verkoper (winkelier)

Gratis reparatie
Kan het mankement worden ‘hersteld’, dan is dat de eerste optie. Als de zaak reparabel is en dat van de winkelier redelijkerwijs mag worden verwacht, kun je ‘herstel’ (reparatie) vorderen. De winkelier hoeft niet over te gaan tot reparatie als de reparatiekosten te duur zijn in verhouding tot de waarde van de defecte zaak; zie artikel 7:21 lid 1 onder b BW.
De winkelier mag je als consumentkoper geen reparatiekosten in rekening brengen. Reparatie=gratis; zie artikel 7:21 lid 2 BW.

Vervanging
Als reparatie geen optie is, dan kun je een vervangend apparaat vorderen, d.w.z. een zelfde zaak zonder dat mankement, tenzij het mankement zo gering is dat dit niet redelijk is; vergelijk artikel 7:21 lid 1 sub c BW.

Schadevergoeding
Stel dat je een andere TV moet huren, omdat jouw (non-conforme) TV een poos in reparatie is. Die huurkosten kun je dan als schadevergoeding van de winkelier vorderen. Artikel 7:24 lid 1 BW.

Ontbinding overeenkomst en teruggave koopsom
Als reparatie of vervanging geen redelijke optie is voor de winkelier (die opties zijn feitelijk onmogelijk of je kunt dat in redelijkheid niet van de winkelier vergen of hij doet het gewoonweg niet; zie artikel 7:22 lid 2 BW), dan kun je de overeenkomst ontbinden en de terugbetaling van de koopsom vorderen; zie artikel 7:22 lid 1 onder a BW. Het mankement moet wel ernstig genoeg zijn (dus bijvoorbeeld geen ontbinding van een koopovereenkomst betreffende een auto als (alleen) de spiegel los hangt). Bij ontbinding moet je dan natuurlijk wel de gekochte zaak aan de winkelier teruggeven.

Prijsvermindering
Wil je de zaak niet teruggeven, dan is een vermindering van de koopsom mogelijk; zie artikel 7:22 lid 1 onder b BW. Je krijgt dan een deel van de koopsom terug (in evenredigheid met de mindere waarde van de gekochte zaak als gevolg van het mankement).

:wink:
En als ondernemer nog ff de toevoeging dat, als alle verkopers zo omgaan met hun klanten als degeen waar boefhjuu mee te maken heeft, wel dan lijkt het mij dat (indien iedereen zo behandeld wordt) binnen no-time die winkel verdwenen zal zijn.
Klanten dien je met respect te behandelen en in het hele onderhavige geval is de verkoper nalatigheid verwijtbaar.

ikbenik

Gratis reparatie
Kan het mankement worden ‘hersteld’, dan is dat de eerste optie. Als de zaak reparabel is en dat van de winkelier redelijkerwijs mag worden verwacht, kun je ‘herstel’ (reparatie) vorderen. De winkelier hoeft niet over te gaan tot reparatie als de reparatiekosten te duur zijn in verhouding tot de waarde van de defecte zaak;
Gratis reparatie is alleen binnen de garantieperiode van toepassing, mits dat het blijkt dat het probleem te wijten is aan fabricage of montagefouten.

Al het andere wordt verworpen.

Dus als een tv 6 jaar oud is, dan is er dus géén sprake van gratis reparatie!

Klanten dien je met respect te behandelen

Ik behandel klanten met respect als zij mij ook met respect behandelen.

Mensen die zich schofterig gedragen behandel ik echt niet met respect.

Klanten dien je met respect te behandelen en in het hele onderhavige geval is de verkoper nalatigheid verwijtbaar.

Ik ken die geintjes!
De klant heeft altijd gelijk, zelf als hij geen gelijk heeft, heeft hij gelijk!

Jaja, als consument behandel je hiermee de winkelier niet met respect en hij moet dan alles maar slikken?

Als je deze gedachte hebt, ben je bij mij totaal NIET WELKOM!!!!!

Met deze groep mensen heb ik te veel elende meegemaakt. Zijn totaal niet voor rede vatbaar.
Dit is de gedachte van de oude ondernemer van de hele oude stempel!

Mooie gedachtes, alleen waren deze ondernemers door hun idiote gedachtes heel snel failliet!

Dit is géén mening van mij, dit is de keiharde realiteit.

Mensen die zich normaal gedragen en mij ook met respect behandelen, zijn bij mij welkom.

En de degene die dat niet begrijpt heeft pech.

ikbenik

Als je als consument niet pikt dat een winkelier je als vuil behandeld, zo pikken de winkelieren het niet als je hun als vuil behandeld.

Er zijn inderdaad consumenten (gelukkig een heeeele kleine groep) die van mening zijn dat ze het recht hebben de winkelier zonder respect te mogen behandelen, de winkelier als vuil te behandelen.
Daarbij dient de winkelier maar te slikken wat hun zeggen en doen en de winkelier is altijd verplicht om een klant te helpen en hun altijd gelijk te geven.

Deze mening deel ik absoluut niet!

De consument heeft niet het recht om de winkelier als vuil, onrespectvol te behandelen.
Net zoals de winkelier ook niet het recht heeft om de klant als vuil, onrespectvol te behandelen.

hharteman

=====
En als ondernemer nog ff de toevoeging dat, als alle verkopers zo omgaan met hun klanten als degeen waar boefhjuu mee te maken heeft, wel dan lijkt het mij dat (indien iedereen zo behandeld wordt) binnen no-time die winkel verdwenen zal zijn.
================================================

Ik denk dan ook dat dit een uitzondering is en geen regel bij dit bedrijf.
De meeste kleinere ondernemers in deze branche hebben al lang de pijp aan Maarten gegeven.
De grotere gaan volgen.
De trend is dat je straks kan je deze spullen alleen nog in de Internetwinkel kopen.
Die hoeft geen service te geven want heft zichzelf ieder jaar op en begint ondere andere naam gewoon opnieuw, of handelt af in het buitenland waar andere wetten gelden.
Aan de fabrikant de taak de apparatuur zodanig te maken dat het niet meer stuk gaat de eerste 5 jaar en de service over te nemen.
Daarna kan het in de container.
Probleem opgelost, alleen weet ik niet of iedereen hier op zit te wachten.

boefhjuu

man das helemaal niet ter spraken in mijn verhaal wie of wat elkaar met respect behandelt...ik heb die verkoper altijd al die maanden met respect behandelt .. hij mijn ook...alleen de afspraken .die kwam die nooit na...das een heel ander verhaal...maar blijf on topic graag......achteraf mag die verkoper blij wezen ik de weg via het gerechtsysteem gevolgd heb...er was mijn gewezen als ik dat deed ik beter geen contact meer met die verkoper te zoeken ..heb ik ook niet gedaan...denk dat het anders wel eens anders af had kunnen lopen..

maar heb de eer aan mezelf gehouden..... :wink: we zullen zien ..als eenmaal de tv hier draait...en ik heb nu natuurlijk 3 maanden garantie op de gebreken die herstelt zijn..ben benieuwd hoe lang die het volhoud...want ze kunnen wel zeggen heb dit vervangen en dat...maar ik ben een leek en kijk niet in de tv of het daad werkelijk vervangen is ...want geregelt heb je van die bedrijven die reparatie s uitvoeren ....en meer maken dan nodig is ..(die heb je er ook bij) geen wonder dat consumenten steeds vaker op hun strepen gaan staan.

trouwens ...de tv was 5 dagen geleden op transport gegaan.....is inmiddels nog steeds niet in mijn bezit... vaag /......

:?

ikbenik

...want ze kunnen wel zeggen heb dit vervangen en dat...maar ik ben een leek en kijk niet in de tv of het daad werkelijk vervangen is ...want geregelt heb je van die bedrijven die reparatie s uitvoeren ....en meer maken dan nodig is ..(die heb je er ook bij)
Er zijn inderdaad bedrijven die meer vervangen dan noodzakelijk is.
Soms wordt inderdaad meer vervangen, maar dan wordt dit uit pure voorzorg gedaan.

De reparerende bedrijf moet je hierover wel informeren!

Maar het is inderdaad ook zo dat sommige bedrijven dingen vervangen die totaal niet vervangen hadden hoeven worden en zo een grotere rekening kunnen presenteren.

Hier heb ik ook zo'n hekel aan.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

@friemke: Dat klopt niet helemaal. De wet schrijft heeft het recht op herstel alsmede vervanging een aantal beperkingen op genomen. Gaan die beperkingen in een bepaalde zaak niet op dan kan de consument direct vervanging verlangen. Denk bijvoorbeeld aan een product dat twee maanden oud is en defect raakt.

De wetten die aan haalt gelden alleen wanneer er spraken is van non-conformiteit. Buiten de garantie periode moet de consument dit aannemelijk maken. Binnen de garantie periode kan de winkelier hier alleen onder uit als hij het tegen deel aannemelijk kan maken.

Verder geld dat als een product vervangen wordt de winkelier recht heeft op een gebruikers vergoeding.

hharteman

quote ikbenik
===========
Soms wordt inderdaad meer vervangen, maar dan wordt dit uit pure voorzorg gedaan.
================================================

Dat gebeurde hier ook altijd.
Uit ervaring weet je dat een apparaat een aantal standaard gebreken heeft na verloop van tijd.
Als je betrouwbaar wil repareren dan vervang je deze onderdelen altijd mee.
Dat voorkomt kort opeenvolgende reparaties en ben je zekerder dat het apparaat de reparatie garantietijd uitdient.

Helaas is er geen financiele ruimte meer om dit terdege aan te pakken.
Het mag immers niets meer kosten.
Je gaat dan alleen gevolg en oorzaak repareren.
De kwaliteit van de reparaties gaat hierdoor achteruit.
Je ziet eigenlijk dan aan het beeld al dat er een aantal onderdelen op een kwart slag voor afbreken staan.
Dingen die de gebruiker niet eens meer ziet, omdat deze fouten er langzaam ingeslopen zijn.

ikbenik

Helaas is er geen financiele ruimte meer om dit terdege aan te pakken.
Het mag immers niets meer kosten.
Je gaat dan alleen gevolg en oorzaak repareren.

Verdorie! We zitten hier niet in Zeeland!

Ons bin zunig!!!

Waar komt die gierigheid vandaan?

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Inderdaad Harteman de spijker op zijn kop. Dat van die zekering heb ik ook vaak gehoord en ik heb weleens een klant gehad die niet wilde geloven dat er meer aan de hand was. Dus wilde hij er bij zijn als het toestel gerepareerd werd. Dat kwam goed uit, het was de voeding van een G 110 met al die kleine SMD componenten.
Zo kon hij zien wat een werk het was en daarna bleek er nog veel meer aan de hand.
De consumenten bond heeft ook vroeger een totaal verkeerd beeld geschetst van onze branche.
Zelf heb ik ze ook eens over de vloer gehad met een reparatie.
Het toestel had geen geluid en dat kwam omdat de eindtrappen geen spanning kregen.
Dat lag aan een defekte print zekering en die gaat er niet vanzelf uit.
Dus heb ik ook de IC's en elco's vervangen.
Toen was er weer geluid en heb ik de werkzaamheden op de bon vermeld. Naderhand kreeg ik een brief dat er onnodige handelingen waren verricht en onderdelen die niet defekt waren.
Dat het toestel van de consumentenbond af kwam, dat wist ik niet en volgens het schrijven was alleen het vervangen van de zekering en het testen van het apparaat voldoende geweest.
Dat zijn van die dingen die ze dan op de TV laten zien waar de consument in gaat geloven.
Totaal geen weerwoord van een deskundige erbij want die had kunnen uitleggen dat de kans zeer groot was geweest dat zo'n toestel dan na een week weer terug komt met een boze klant!
Die langdurige moeilijke fouten ken ik dus ook en precies, dat zijn dingen die je dan even opzij zet om het later weer fris en monter te bekijken.
Inderdaad, als techneut wil je dat oplossen, maar soms loop je dan toch vast.
Een geval heb ik gehad met een toestel wat steeds spontaan uit ging.
Er was geen pijl op te trekken, soms dagen goed, dan om de 5 of 10 minuten uit.
Daar heb ik heel wat tijd in gestoken en toen ik vond dat het wel lang ging duren voor de klant besloot ik om dan maar even door te gaan.
Half drie ´s nachts heb ik de handdoek maar in de ring gegooid en ben naar huis gegaan.
Bij dit soort fouten is het ´s nachts het beste werken, geen telefoon en geen klanten aan de balie, zodat je rustig geconcentreerd kan werken.
De volgende morgen kwam de klant vragen hoe het zat met zijn toestel.
Ik heb hem netjes uitgelegd dat het een zeer lastige fout was en dat ik de oorzaak nog niet had gevonden.
Hierop was zijn antwoord: Volgens mij heb je er nog geen flikker aan gedaan en loop je de boel te belazeren.
Dat is de enige klant die ik echt de winkel uit geschopt heb!
Daarom kan ik de houding van de TS ook niet helemaal begrijpen, sorry.

Vr. Gr. Hans.

ikbenik

Bij reparaties mogen de klanten bij mij altijd erbij blijven.
De consumenten bond heeft ook vroeger een totaal verkeerd beeld geschetst van onze branche.
Tegenwoordig bij mij in de branche.
Toen was er weer geluid en heb ik de werkzaamheden op de bon vermeld. Naderhand kreeg ik een brief dat er onnodige handelingen waren verricht en onderdelen die niet defekt waren.

Heeft mee te maken dat ze de reparatiebedragen zo laag mogelijk willen houden!

Je moet er bij wijze van spreken troep in stoppen om de prijs zo laag mogelijk te houden.

Mij niet gezien.

Als bij iemand een computervoeding kapot gaat, stop ik er echt géén Sweex voeding in!
Die zijn wel de helft goedkoper als de rest, maar ik ben niet gek.

hharteman

De consumentenbond en hun testen van deze branche waren inderdaad te zot voor woorden.
Als er een zekering defect is heeft dat in 90% van de gevallen een oorzaak.
Ze namen een Philips toestel met een bekende klacht wat betreft de geluidstrappen.
Als geluidstrappen defect waren in dit toestel vloog de bewuste zekering eruit.
Dit was een bekend probleem en je verving dan standaard de geluidstrappen.
Reparateurs werden bewust op het verkeerde been gezet waardoor ze weer konden scoren.

In dezelfde uitzending werd onder in de koppentrommel een draadje los gehaald in een video.
Dat komt nooit voor en als je als technicus het beeld zag wat deze video produceerde trok je gelijk de conclusie kop defect.

Voor dit soort trucs heb ik geen goed woord over.
Ook hun testen wat betreft apparatuur zet ik zo mijn vraagtekens bij.
Ik stam nu eenmaal uit de Exota tijd.

Maar goed, we dwalen erg van het topic af.
Ik hoop dat Boefjhuu zijn tv weer in goede staat terug krijgt, dan kan iedereen weer rustig slapen.

boefhjuu

Maar goed, we dwalen erg van het topic af.
Ik hoop dat Boefjhuu zijn tv weer in goede staat terug krijgt, dan kan iedereen weer rustig slapen.

Naar boven
dat hoop ik ook...maar tot vandaag nog niks gezien... dag 6 van transport......normaal als ik iets bestel is het er binnen 3 dagen.....we wachten met smard op me tv..ik geef nog steeds de verkoper het voordeel van de twijffel.!!! :wink:

inmiddels 12 feb....en nog niks vernomen van me kostbare tv...word er een beetje moe van eerlijk gezegt.

met de postduif was het sneller gegaan :cry:

boefhjuu

nog geen tv............

hharteman

Er rust een vloek op denk ik.
Als alles toch mis gaat dan zal tijdens transport ook nog wel wat mis gaan.
Aardstralen of de weg kwijt, je weet het nooit.
De wegen der TPG zijn ondoorgrondelijk.

boefhjuu

het volgende ..ik was gister bij die firma.....om te vragen of me tv al onderweg was....kwamen weer onduidelijke woorden uit.....die ik niet vertrouwde.... volgens zeggen ...zou gister de tv opgestuurt zijn....ik zei neem je nu een loopje met mijn of waar ben je mee bezig..toen zegt die verkoper mijn ..morgen tussen 15.00 uur en 18.00 uur word ie bij je thuis bezorgt!!! ik blij :lol:

dus vandaag...... het is nu 19.36 en ik heb me tv nog niet gezien....

*zucht* moet ik hier toch mee...????
de topic klopt inmiddels ook niet meer want de tv is nu bijna 6 maanden onderweg

Gesloten