LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet kunnen veranderen van huisarts....wat nu!

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Jan9

Re: Niet kunnen veranderen van huisarts....wat nu!

Ongelezen bericht door Jan9 »

Hoe moet een huisarts concurreren?
Ze gaan bovendien steeds meer samenwerken.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De huisartsen gaan idd steeds meer samenwerken. Dat heeft een eigenaardige achtergrond: dit is namelijk deels een gevolg van het beleid van het Ministerie van VWS, dat samenwerking stimuleert en heilig verklaart. Maar daarbij vergeet het Ministerie dat daardoor de concurrentie wordt gehinderd.

De andere oorzaak van het vele "samenwerken" is inderdaad de angst voor concurrentie: door onderlinge afspraken kunnen huisartsen concurrentie tegengaan. Dit gebeurt overigens ook in andere sectoren van de gezondheidszorg.

HOE zouden huisartsen kunnen concurreren? Ik heb enige ideeen:
- avondopening
- meer tijd per patient
- minder koffiepauzes
- ook 's middags bereikbaar
- vaker op huisbezoek komen
- ook 's avonds en in het weekend bij eigen patienten op huisbezoek komen
- assistente vraagt niet meer naar de klacht
- de huisarts en niet de assistente doet de uitstrijkjes
- meerdere klachten per consult worden weer normaal: dat hoort bij een "huisdokter"
- niet teveel op de penning zijn. Geen verrichtingen doen (alleen) om er zelf aan te verdienen
- goede medische deskundigheid
- duidelijk en open
- sluit zich NIET aan bij een Huisartsenpost, maar doet alle diensten zelf.

Erik Groen

Ongelezen bericht door Erik Groen »

Helaas leven we in een maatschappij waar hedonisme het hoogste goed dreigt te worden en waarschijnlijk al is. We willen niet incasseren maar genieten. We weten alleen niet hoe. We hebben internet, mobieltjes, we gaan minstens twee keer per jaar op vakantie en hebben inmiddels 2,3 auto’s gemiddeld per gezin. Toch heeft deze welvaart niet voor geluk gezorgd. We zijn verworden tot mega-consumenten die alleen nog maar om ons heen kijken naar het volgende item dat we niet bezitten. En hoe lullig het ook klinkt, gezondheid is niet te koop. Dat weten we eigenlijk wel. Maar wie weet kun je het afdwingen middels concurrentie. Dat ook dit een illusie is weten we eigenlijk inmiddels ook. De vrije energiemarkt heeft geen goedkopere energie gebracht, alleen meer keuzes. Omdat we zoveel keuze uit pakketten hebben weten we niet meer wat we moeten kiezen en blijven dus bij de leverancier waar we al zaten. Het enige dat we ons allemaal inmiddels realiseren, is dat we altijd teveel betaald hebben en dat we de nieuwe mogelijkheden dusdanig slecht overzien, dat we voortaan zeker weten dat we het maximale er in de toekomst ook niet uit zullen halen. Met mobieltjes, internet, vaste telefonie, maar ook zorgverzekeringen is het al niet anders.
Er wordt toch te makkelijk uitgegaan van het feit dat concurrentie de oplossing van alle problemen is. Het vervelende van een vrije markt is ook dat de aanbieder ook strategisch financiële beslissingen gaat maken. Zijn bedrijf is namelijk een commerciële activiteit.
- avondopening
- ook 's avonds en in het weekend bij eigen patiënten op huisbezoek komen
Huisartsen die bij een avondpost zijn aangesloten mogen helemaal geen avond en weekendspreekuren draaien. Dat is namelijk concurrentie voor de instantie die diezelfde avonddiensten voor hun verzorgen. (waar ze overigens zelf weer de diensten moeten draaien.)
- vaker op huisbezoek komen
Op het moment dat huisbezoeken “beloont” worden met €13,50 (i.p.v. 9,00€ voor een consult) zeg je eigenlijk als overheid: ik wil helemaal niet dat die huisarts huisbezoeken gaat afleggen. Daarnaast slaat huisarts op het feit dat hij of zij zijn praktijk uitvoert vanuit zijn eigen huis. Eigenlijk dus een thuisarts. Misschien dat de naam dan ook verandert moet worden in “general practitioner” of “family docter” zoals dat in de Angelsaksische landen ook gebruikelijk is. We willen toch al zo graag op Amerika lijken.
- meerdere klachten per consult worden weer normaal: dat hoort bij een "huisdokter"
- niet teveel op de penning zijn. Geen verrichtingen doen (alleen) om er zelf aan te verdienen
Een commercieel bedrijf streeft juist naar meer omzet en dus naar minder tijd per patiënt. Alles kan, maar elke beweging van de “klant” moet helaas worden betaald.
- assistente vraagt niet meer naar de klacht
- de huisarts en niet de assistente doet de uitstrijkjes
Handel vraagt planning en taakdifferentiatie.
Tja, gezien het bovenstaande…

Doe er mee wat u wil, maar be happy!

Met vriendelijke groeten,

Erik Groen

eeliane

Ongelezen bericht door eeliane »

Concurentie heeft in dit geval weinig zin, want een zeer goede huisartsenpraktijk zit ook ooit eens nokkie vol.
Ze moeten gewoon allemaal aan goede eisen voldoen, en dat hij meerdere klussen afschuift heeft helemaal niets te betekenen qua medische kennis want hij stelt de diagnose en assistente handelt.
Ook volgt zij allerlei cursussen en is soms nog bedrevender in sommige taken dan de huisarts zelf. Er zijn ook onderzoeken die de huisarts liver niet doet en blij is dat de assistente dit voor haar rekening neemt.
Even over de uitstrijkjes, de opkomst is verdrievoudigd sinds de assistente ( wel een opleiding aan vooraf gegaan hoor) dit is gaan doen, bij een mannelijke arts komt zeker 70% van de opgeroepen vrouwen NIET opdraven. Nu zitten wij in onze regio weer op 48% (die op komt draven), was dus stukken lager. Nu is onze regio als de slechtste regio van nedrland omdat wij veel allochtone vrouwen in de praktijken hebben vandaar. In dorpjes verder in de regio en nederland is de opkomst 76%.

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

Mathilde werkt zelf blijkbaar 24/7, en verlangt dus van anderen dat die dat ook doen (narcistisch trekje..?)

Zo`n huisarts wil ik niet aan mijn lijf want die is per definitie oververmoeid....
- ook 's avonds en in het weekend bij eigen patienten op huisbezoek komen
de meeste mensen willen de financiele consequenties die dit heeft niet dragen...en zie bovenstaande mbt vermeoidheid.. Mathilde vergeet dat huisartsen ook een gezin (willen) hebben, en een sociaal leven hebben, en hobby`s hebben en willen sporten etc!
- meerdere klachten per consult
dit kan echt hoor!! gewoon aangeven wanneer je de afspraak maakt, dan plant mijn huisarts gewoon een dubbel consult..(eventueel 3-dubbel). Maar geef het aan bij het maken van de afspraak...anders moet er een extra afspraak gemaakt worden en terecht. Andere mensen kunnen hier niet de dupe van worden, want als hij alles wat onverwacht ook gevraagd wordt erbij gaat doen, direct, dan loopt ie op een dag gruwelijk uit.. En komen er weer klachten uit de wachtkamer (bv van Mathilde dat zij zo lang moet wachten!! wat helemaal niet klantvriendelijk is!!)

Kortom: mathilde : kom eens met serieuse voorstellen ipv dit lijstje onuitvoerbare ...kunnen we misschien op een serieuse manier over dit probleem verder discussieren...!

Walter van V

Concurentie heeft in dit geval weinig zin, want een zeer goede huisartsenpraktijk zit ook ooit eens nokkie vol.
klopt!! (zitten ze trouwens nu ook al..)

En bij ECHTE marktwerking gooit deze zeer goede huisarts dus zijn tarieven verder omhoog! en krijgt op deze manier een patientenbestand van mn kapitaalkrachtigen die hem willen en kunnen betalen. Voorkomt die dat zijn wachtkamer te vol loopt, en kan hij misschien ook nog een 2e huis in zwitserlandaanschaffen voor de (extra lange) wintersport, en een 3e in Italie voor de extra lange zomervakantie! En in de vakanties zet ie fijn een (onderbetaald?) startend huisarts erin. (tot ie met vervroegd pensioen gaat!)

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

En bij ECHTE marktwerking gooit deze zeer goede huisarts dus zijn tarieven verder omhoog!
Er zijn altijd maximum particuliere tarieven geweest. Die moeten we houden en de huisartsen kunnen dan ook op prijs concurreren door ONDER het maximumtarief te gaan zitten.

Walter van V

Er zijn altijd maximum particuliere tarieven geweest. Die moeten we houden en de huisartsen kunnen dan ook op prijs concurreren door ONDER het maximumtarief te gaan zitten.
dat is dus geen marktwerking... want een echte markt kent vrije tarieven/honoraria!

En een drukke c.q. overbelast huisarts gaat ook nog eens onder de maximumtarieven werken?? Als goede arts vragen om een nog vollere wachtkamer en agenda?? Word wakker zeg...

Ik zie dat Mathilde echt heel veel verstand van de zorgsector met al zijn ins-en outs heeft....

tienepien

Ongelezen bericht door tienepien »

dat komt er dus op neer dat iemand met weinig geld kwalitatief slechtere zorg zal gaan krijgen die misschien ook nog eens veel verder weg zit.
Maar ondertussen via de verzekering net zoveel bijdraagt als de rijke stinkerds.

Walter van V

Dat klopt Tienepien, dat is precies het gevaar van marktwerking in de zorg. Ik ben het op zeer veel punten niet eens met de SP, maar op dit punt wel.

Want marktwerking houdt in Amerikaanse toestanden in de zorg, en volgens mij willen wij dat niet.. (een enkeling die nu (nog) 100% gezond is misschien..). En dat is iets wat veel mensen zich niet (willen) realiseren, deze consequenties van marktwerking..

Want marktwerking kan alleen werken als er echt sprake is van marktwerking, dus ook inzage in kwaliteit van zorgverleners klinieken en ziekenhuizen, maar dus ook vrije tarieven (ook mbt de premie zorgverzekering!!) en echt vrije keus in zorgverlener, en niet naar jantje toe willen, maar dat mag niet want de verzekeraar heeft met hem geen overeenkomst . En de markt moet vrij zijn voor alle spelers, en de macht kan niet hoofdzakelijk bij 1 speler liggen (mn nu de zorgverzekeraars, zie topics over ONVZ, sturing bij keuze zorgverlener etc).

Jan9

Huisartsen moeten inderdaad veel vaker op huisbezoek komen.
Dat ben ik helemaal met Mathilde eens.
Nu komen ze soms niet eens meer op bezoek na een hartinfarct of operatie. Dat zou vroeger niet voorkomen.

Walter van V

Tja alleen leven we niet vroegr maar nu.. vroeger was alles beter, dat weet ik...

Mensen worden ook veel sneller het ziekenhuis uitgezet na (ook best wel zware) ingrepen. Maar omdat dat anders gaat nu is het dan ook slechter?

S.

Ongelezen bericht door S. »

De zorg verzakelijkt en ik denk dat er daarom sneller fouten gemaakt (kunnen) worden, omdat het accent nu op 'hoe verdienen we er zoveel mogelijk aan' komt te liggen en daar veel aandacht en 'know how' naar toe gaat.

Als ik kijk naar mijn eigen werk (thuiszorg) dan zie ik ook dat een hoge productiviteit (=declareerbare uren waar dus op verdient wordt) de prioriteit heeft boven een hoge kwaliteit van zorg, wat voorheen de hoogste prioriteit had.
Dit zal ook bij huis- tand- en andere artsen niet anders zijn.
Gewoon omdat nu het hele zorgstelsel op andere financiële principes rust.

Walter van V

ja precies... kwaliteit kost geld... Alleen zijn we op dat punt de weg kwijt. Je kunt niet grenzenloos de efficientie verbeteren zonder dat vroeg of laat de kwaliteit in het geding komt.

Maar de consequentie is: meer mensen werkzaam in de zorg..en daar hangt een kostenplaatje aan.

Overigens doen we het gemiddeld over de eu gezien zo gek niet hoor...

Alleen luxemburg speelt het klaar de zorgkosten rond de 6% van het BNP te houden, de rest van de eu zit net boven of onder de 10 (nl meen ik 9,5 of 9,8%).

eeliane

Mensen doen ook steeds vaker een beroep op de gezondheidszorg dan vroeger. Toen ik klein was heb ik de huisarts misschien 3x gezien, op de een ofandere manier is er tegenwoordig ook geen tijd meer om ziek te zijn, iedereen wil vandaag nog beter worden. Er wordt wat afgebeld, gedokterd en geneesmiddellen verschaft voor huis-tuin- en keukenkwaaltjes en dat kost geld. Vroeger zeiden ze bij een snotneus,' t gaat wel weer over', nu bellen ze na 1 dag de dokter; ' wat moet ik doen?'
En alle onderzoeken in het ziekenhuis zijn ook veel omslachtiger en duurder dan vroeger. Om eerlijk te zeggen, je ging vroeger gewoon eerder dood aan de , voor nu, meest vookomende ziektes. Open hart operatie? Kanker-chemo? Diabetes? Allergien etc. Dat kost allemaal geld, mensen worden ouder maar niet gezonder, ouderdom komt met kwalen en die zijn meestal best duur (niet alleen behandelingen maar ook rollators, scootmobielen aangepaste douches, trapliften etcetc).
En Idd dat er veel te veel managers in dure pakken rondlopen is natuurlijk schandalig en het zal een hele klus zijn om hen er uit te werken nadat ze zichzelf nou net zo interessant hebben ingevoerd.

Jan9

De huisarts is geen superman/vrouw maar een beetje aandacht doet soms wonderen.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Mensen doen ook steeds vaker een beroep op de gezondheidszorg dan vroeger.
Klopt. Er wordt dan ook steeds meer aandacht besteed aan arbeidsverzuim, bij een ziekmelding wordt door de werkgever verwacht dat je je dezelfde dag nog bij je huisarts meldt om zo je genezing en terugkeer in het arbeidsproces te bespoedigen.

eeliane

Tja je mag dat melden bij de huisarts maar wat moet die daar mee?
Niks dus.

S.

Ongelezen bericht door S. »

ja precies... kwaliteit kost geld... Alleen zijn we op dat punt de weg kwijt. Je kunt niet grenzenloos de efficientie verbeteren zonder dat vroeg of laat de kwaliteit in het geding komt.
Hmmm, het is niet eens efficiënt. Je moet alles opgesplitst declareren en er wordt een verscheidenheid aan wetten en regeltjes gecreërd.
De toenemende kosten door administratief meerwerk nodigen uit tot fraude..-eeh sorry- creatief boekhouden.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Tja je mag dat melden bij de huisarts maar wat moet die daar mee?
Niks dus.
@eeliane:
Mijn werkgever verwacht niet dat ik iets meld, mijn werkgever verwacht dat ik mezelf meld bij de huisarts, mij op het spreekuur vervoeg, een afspraak maak.
Daar moet de huisarts dus duidelijk wél iets mee: hij moet mij op het spreekuur zien. Zo duidelijk?

Gesloten