LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Goedkopere energie waar?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

Zojuist ELEKTRAN aan de telefoon gehad en zaak doorgesproken. Deze gaven aan dat ik ruim op tijd ben geweest met het doorgeven van de meterstanden. En dat er inderdaad een (flinke) afwijking in zit met wat CONTINUON geschat heeft.

Op 16 april(4 dagen voor ingang) heb ik namelijk mijn toenmalige meterstand doorgegeven aan ELEKTRAN. Daarnaast schijnt het zo te zijn dat je 10 dagen na ingang nog een en ander kunt wijzigen, dus ook hier was ik mee op tijd.

ELEKTRAN gaat nu contact opnemen met CONTINUON om zaak aan te geven en hopelijk te laten aanpassen. Op mijn vraag of ik hier wat van zou kunnen ontvangen kreeg ik alleen te horen dat ik het antwoord van CONTINUON zou kunnen krijgen...

IK vrees dat dat inderdaad wel even kan gaan duren, We wachten wel weer af.

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

Hou ook het termijn bedrag van Continuon in de gaten, was in ons geval ook vrij hoog. Had ik over gebeld maar omdat ze in maart toch de meterstanden kwamen opnemen heb ik verder geen aktie ondernomen.
en bij de eindafrekening van ze kreeg ik idd geld terug :)

Betaal nu per 2 maanden iets van 75 euro, waar ze eerst per maand ruim 65 euro afschreven.

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

Bedankt voor de tip.

CONTINUON schat mijn verbruik in op 4511kw per jaar, dus daar zullen hun dan ook wel termijn op baseren neem ik aan.

Maar als ik jou zo hoor dan en het verschil in termijn bedrag is de schatting van Continuon ook behoorlijk mis gegaan bij jou
(had je dat niet al aangegeven in een eerder bericht? ik weet het niet meer :oops: )

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

De schatting van hun was wel te verklaren, de oplopende lijn volgend in ons verbruik. Echter zijn we op ons verbruik gaan letten en hebben de oplopende lijn omgebogen :)
We waren ingeschat op iets van 6500 kwh voor afgelopen jaar (jaar daarvoor 5900 verbruikt), maar we hebben dat jaar "maar" 4500 kwh verbruikt en ja, dan krijg je verschillen 8)

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Shine »

ELEKTRAN gaat nu contact opnemen met CONTINUON om zaak aan te geven en hopelijk te laten aanpassen. Op mijn vraag of ik hier wat van zou kunnen ontvangen kreeg ik alleen te horen dat ik het antwoord van CONTINUON zou kunnen krijgen...
Vreemd vreemd. Waarom schuift Elektran het termijnbedrag aanpassing af op Continuon?
Netbeheerder Continuon geeft leverancier een geschatte verbruiksstand aan d ehand van een geschiedenis verbuik op dat adres. Aan de hand daarvan stelt/baseert de leverancier zijn voorsteltermijnbedrag vast. Als u dit termijnbedrag wilt aanpassen (omhoog of omlaag) moet dit zonder probleem kunnen bij de leverancier ELEKTRAN. Continuon kan uw termijnbedrag niet aanpassen. Hooguit de geschatte standen aanpassen.

Lomax
Berichten: 71
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:21

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door Lomax »

Elektran kan zonder meer je maandbedrag voor hun gedeelte aanpassen (hebben ze bij mij al 2 keer gedaan).
Dit gaat om het netwerk gedeelte, bij Elektran reken je dat rechtstreeks bij je netwerk beheerder af en niet via hun zoals bij veel andere wel gebeurt.

En bij je eindeafrekening gaan ze allemaal uit van de meterstanden van de netbeheerder. Wil je je eindafrekening laten aanpassen omdat de geschatte meterstanden te hoog zijn, moet dat worden aangepast bij de netbeheerder. Hebben ze dat gedaan, gaan je vorige leverancier een nieuwe eindafrekening maken met de nieuwe eindstand, als het goed is.

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

Het gaat dus in mijn geval ook om "verkeerd" geschatte standen ten opzichte van de werkelijke meterstand die de meter bij mij thuis aangeeft.

Ik wil namelijk met nagenoeg werkelijke standen overstappen en geen verschillen hebben. Ook al gaat het in mijn geval maar om 14/15 euro. het blijft geld.

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

Gisteren de (eind) afrekening van de NUON gekregen. Daar zijn ze wel lekker snel mee. Moet 79,76 euro bijbetalen.

Uitgaande van het feit dat ze mij 500 kw(geen 400 zoals ik eerder zei) te hoog hebben geschat moet dit bedrag dus nog omlaag. Het zal echter wel weer zo wezen dat ik eerst deze rekening moet betalen en dat er "later" wel iets verrekend gaat worden.

Na wat simpel rekenwerk en uitgaande van de gemiddelde prijs van electra incl. BTW op mijn eindafrekening zou ik ongeveer 45 euro terug moeten gaan krijgen. Per saldo moet ik dan dus 34 euro bijbetalen. Dat gaat dan over de peroide 22-09-2006 tot 19-04-2007.

Van Elektran c.q. NUON nog niets vernomen over het aanpassen van de geschatte eind/beginstanden. Maar dat is ook pas een week terug gemeld.

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

Vandaag de nieuwe eindafrekening ontvangen van NUON met de meterstand zoals ik die 4 dagen voor overstap heb doorgegeven aan ELEKTRAN. Best snel vind ik zelf, namelijk 15 dagen na de 1e afrekening. Ik krijg op de nieuwe eindrekening 9,50 terug!!!! Op de eerder ontvangen (foute) eindafrekening moest ik 79,76 bijbetalen.(wat inmiddels gebeurd is).

Ik moet nu alleen van de NUON die 79,76 terug ontvangen. Die hebben ze uiteraard niet bij de termijnen staan die ik betaald heb. Mijn eerdere berekening van 45 euro klopt dus niet...heb me dus in mijn voordeel vergist :lol:

Ik zal de NUON maandag eens bellen wannneer e.e.a. terug gaat naar mijn rekening.

Het loont dus wel scherp te zijn en de meterstanden in de gaten te houden.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Laten we wel even duidelijk houden dat u niet 90 Euro hebt bespaard.

Nuon rekent u 500kWh teveel af. Daardoor krijgt u nu 9,50 terug. Dat is een verschil van ongeveer 90 Euro met de vorige afrekening. Harstikke mooi natuurlijk.
Maar die 500 kWh komt straks gewoon op de jaarafrekening van Elektran. Dus die moet u alsnog betalen.

Toch, met het prijsverschil van € 0,0373 per kWh dat u een paar posts terug aangaf, heeft u 18,50 bespaard. Daar kun je met twee personen toch 6 dagen van eten :wink:

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door supercop1973 »

Ik zeg ook niet dat ik 90 bespaart heb. Ik begrijp natuurlijk ook wel dat ik die 500 kw bij elektran ga betalen. En inderdaad bespaar ik maar 18,50.

Overigens eet ik daar 2 dagen van. Ik weet niet waar jij eet?? :lol:

Maar als je dus niet oplet naai je jezelf een oor aan. Door vrolijk die 79 euro te betalen en niet verder te kijken dan je neus lang is.

tjoektjoek
Berichten: 410
Lid geworden op: 25 apr 2006 15:24

Re: Goedkopere energie waar?

Ongelezen bericht door tjoektjoek »

Compleet off topic:

groente, vlees en aardappelen voor 2 personen hoeven niet meer dan 3 Euro per dag te kosten. Tijdens mijn studententijd lukte me dat geregeld :wink: (en nee, mijn studententijd was niet in 1950 oid :lol: )

Gesloten