LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie Asus A6t Laptop

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 22006
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door alfatrion »

mariusjr schreef:verkopers hebben die prikkel nu helemaal niet, omdat ze zelf ook garantie kunnen claimen bij de fabrikant.
Dat zie ik toch anders. De verkoper kan er ook voor kiezen om producten van fabrikanten te verkopen die geen garantie geven of lastig doen. Daar zie ik een uitwerking in van de prikkel.

Daarnaast als de fabrikant lastig doet of failliet gaat of de consument vervanging wil in plaats van herstel en de fabrikant hier niet mee ingaat, herstel / vervanging te lang op zich laat wachten of ernstige overlast mee brengtwordt de winkelier aansprakelijk gehouden.
mariusjr schreef:ik pleit dus voor meer eigen verantwoordelijkheid en initiatief.
Nee, jij pleit voor het afschuiven van van de verantwoordelijkheid. Tussen de winkelier en consument komt een overeenkomst tot stand. De consument verbind zich om een bepaald bedrag te betalen en de winkelier verbind zich om een conform product te leveren. Jij vind het vervelend dat de winkelier na de koop aan zijn verbintenis wordt gehouden.

Toolboy

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door Toolboy »

De verkoper kan er ook voor kiezen om producten van fabrikanten te verkopen die geen garantie geven of lastig doen.
Kijk nou komen we ergens. Alfa
Helaas scheren de garantie richtlijnen alles over 1 kam.

T

mariusjr
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 mar 2007 22:16

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door mariusjr »

Ook ik heb mijn laptop via zo's third party.
Al dat gezeik van garanties afwimpelen..
precies daarom zeg ik, schrap die garantie.. geef maar gewoon 10% korting op alles, en voor dat geld dat je bespaart kan je een verzekering afsluiten op de spullen die je belangrijk vind.
En laat de verzekeraar maar bepalen waar de spullen gerepareerd moet worden.. en dan wel ergens in de buurt, net zoals met dokters en ziekenhuizen. Of gewoon een lijst met reparateurs die de verzekering heeft goedgekeurd. Dan hoef je je dure spul ook niet meer op te sturen naar andere steden, maar gewoon in de buurt.
Kwaliteit van apparatuur gaat dan echt niet achteruit! Met de moordende concurentie van tegenwoordig is een gevestigde fabrikant binnen een mum van de kaart geveegd als ze er maar met de pet gaan gooien naar de kwaliteit.

ondertussen heb ik maar gewoon een laptopcooler gekocht.

mariusjr
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 mar 2007 22:16

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door mariusjr »

opnieuw een pleidooi voor afschaffen van al die verplichte reparatieservices van de fabrikanten, maar dat je gewoon zelf een repartiecentrum kan kiezen, waar je zelf heen gaat, en zelf mee communiceer...

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door BBCS »

opnieuw een pleidooi voor afschaffen van al die verplichte reparatieservices van de fabrikanten, maar dat je gewoon zelf een repartiecentrum kan kiezen, waar je zelf heen gaat, en zelf mee communiceer...
Zo werkt het niet.

Voor de consument is de verkopende partij het aanspreekpunt. Dus ook de degene waarmee je als consument communiceerd.

Die reparatiecentra zijn bedrijven die door de fabrikant erkend zijn als reparatiebedrijven die uit naam van de fabrikant de garantieclaims mogen afhandelen.
Hier komt toch best wat kijken. Die centra zijn verplicht om de procedures die door de fabrikanten zijn voorgeschreven te hanteren.
Daarnaast is bij consumentenelectronica heel belangrijk dat er ESD veilig gewerkt wordt. Dus dat statische electriciteit geen schade aan de eletronica kan veroorzaken. Bij reparaties moet daar dus de betreffende maatregelen worden getroffen. Daar zijn dus ook weer procedures voor.

Werkt zo'n reparatiebedrijf niet volgens de voorschriften en eisen die door de fabrikant opgesteld zijn en zijn er veel klachten, dan kan zo'n bedrijf die erkenning kwijtraken en mag dan niet meer uit naam van de fabrikant de garantieclaims afhandelen.

Bij dit soort zaken heeft de fabrikant het laatste woord, omdat de fabrikant ook wettelijk gezien de eindverantwoordelijkheid heeft van een product die hij op de markt brengt.
De consument bepaald niet waar het product gerepareerd wordt maar dat bepaald de fabrikant.

mariusjr
Berichten: 31
Lid geworden op: 12 mar 2007 22:16

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door mariusjr »

ik ben volledig op de hoogte van hetg feit dat het (momenteel) niet zo werkt.

vandaar dat ik ook zeg dat het een PLEIDOOI is.
iets wat ik graag zou willen zien, dus.

dit is al de 2e keer dat ik aangevallen word, doordat iemand suggereerd dat ik denk dat het momenteel zo gaat.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie Asus A6t Laptop

Ongelezen bericht door BBCS »

vandaar dat ik ook zeg dat het een PLEIDOOI is.
iets wat ik graag zou willen zien, dus.


Ik begrijp wat je bedoelt, alleen is dat in de praktijk niet haalbaar.

Als je in een winkel een product koopt, bepaald de winkelier bij wie jij als consument terecht kunt voor de garantieclaims. Dus als je bij de It's een product koopt kun je voor de garantieclaim niet bij de Mediamarkt terecht.

Het is niet zo dat jij als consument zou kunnen kiezen naar wie jij het product naar toe zou kunnen sturen, die keuze ligt namelijk bij de fabrikant. Dat jij daar als consument niet blij mee bent is een ander punt.

Dit heeft niks met aanvallen te maken, dus begrijp me niet verkeerd.

Gesloten