BBCS,
Je bent gewoon een E I K E L!
Alles is gewoon heel duidelijk. Het staat er allemaal zwart op wit met wetsartikelen erbij vermeld, en ook nog officiele toelichting van de 2e kamer (laatste link die alfatrion heeft geplaatst)
Toch wil jij dit nog steeds niet aannemen en negeer je het allemaal!
(maar dat had ik dus al voorspeld
)
Dat geeft dus wel aan wat voor persoon jij bent!
Hieronder artikel 6 lid 3 uit het BW7 waaruit blijkt dat de Europeesche richtlijn wel degelijk van toepassing is:
3. De toepasselijkheid op de consumentenkoop van een recht dat de door de richtlijn nr. 99/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen (PbEG L 171) voorziene bescherming niet of slechts ten dele biedt, kan er niet toe leiden dat de koper de bescherming verliest die hem krachtens deze richtlijn wordt geboden door de dwingende bepalingen van het recht van de lidstaat van de Europese Unie of de andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische Ruimte, waar hij zijn gewone verblijfplaats heeft.
Uit de toelichting:
MEMORIE VAN TOELICHTING
Algemeen
1. De totstandkoming van de richtlijn
Op 25 mei 1999 is tot stand gekomen richtlijn nr. 99/44/EG van het Europees
Parlement en de Raad van de Europese Unie betreffende bepaalde
aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen
(PbEG L 171).1 Het wetsvoorstel strekt tot uitvoering van deze richtlijn. De
richtlijn moet uiterlijk op 1 januari 2002 in ons recht zijn omgezet.
Artikel 5 lid 1 bepaalt dat de verkoper krachtens artikel 3 aansprakelijk is
wanneer het gebrek aan overeenstemming zich manifesteert binnen een
termijn van twee jaar vanaf de aflevering van de goederen. Titel 7.1 BW
kent geen vaste (verval)termijn bij het verstrijken waarvan de koper geen
beroep meer kan doen op de rechtsgevolgen van non-conformiteit. Dit
betekent dat ook na meer dan twee jaar kan blijken dat de zaak niet aan de
Tweede Kamer, vergaderjaar 2000–2001, 27 809, nr. 3 9
overeenkomst beantwoordt, en de koper zijn in artikel 7:21 BW genoemde
rechten kan uitoefenen. Een belangrijke factor daarbij is uiteraard de
levensduur van de zaak. Met name bij duurzame consumptiegoederen is
de levensduur daarvan veelal langer dan twee jaar. Met het systeem van
titel 7.1 BW wordt meer recht gedaan aan de verscheidenheid van zaken,
zodat de termijn van twee jaar uit artikel 5 lid 1 niet wordt overgenomen.
In artikel 5 lid 1 wordt voorts bepaald dat indien voor de uitoefening van
de in artikel 3 lid 2 vermelde rechten in de nationale wetgeving een
verjaringstermijn geldt, deze niet korter mag zijn dan twee jaar vanaf de
aflevering. De verjaringstermijn ter zake is in titel 7.1 BW geregeld in
artikel 23 lid 2. Deze termijn is twee jaar en begint te lopen op het moment
dat de consument het gebrek aan de verkoper meldt. Omdat dit moment
nimmer eerder valt dan het moment van aflevering, behoeft deze bepaling
geen aanpassing.
Hierin staat de reden dat het niet overgenomen is. Namelijk dat er met de huidige wetsartikelen
meer recht wordt gedaan! (niet minder dus!)
Bovendien is er al verklaard dat men de wetgeving aan zal passen om aan de Europeesche richtlijn te voldoen. Daarin staat vermeld dat de lidstaten
verplicht zijn om minimaal aan de richtlijn te voldoen!
Niemand kan hier omheen, en toch blijf jij "tegen wit zwart zeggen"!
Jij vervuild alle topics door overal jouw problemen en jouw visie te vermelden waar jij als verkoper tegenaan loopt. Daar wordt in de topics helemaal niet naar gevraagd, en daar draait het in die topics ook helemaal niet om. Bovendien heeft de consument helemaal niets met jouw problemen van doen.
Je blijft ook tot vervelens toe telkens hetzelfde vermelden, wat bovendien niet eens waar is, en wat al helemaal niets met de topics van doen heeft.
Het gaat gewoon om het recht van de consument wat in de wet is geregeld. Jij hebt als verkoper de plicht om je aan die wet te houden en om de consument zijn recht te geven. (niet meer en niet minder)
Daar draait het om!
Hoe je dat doet en welke problemen je daarbij ondervind, en dat het je geld kost, daar heeft de consument gewoon schijt aan!
Als jij het daar allemaal niet mee eens bent, moet je gewoon je winkel opdoeken! (je had niet eens je winkel moeten beginnen!!!) Je wist gewoon van tevoren waar je aan begon, en dat je je aan de wet moet houden!
Als jij de koper dus zijn recht onthoudt, door niet aan jouw verplichting te voldoen, dan ben je dus bewust bezig om de klant te besodemieteren.
Dus stop met het vervuilen van de topics met je onwaarheden en niet ter zake doende uitspraken, en met je ziekelijke pogingen om de consument te hersenspoelen.
Dit is dus het laaste wat ik jouw persoonlijk schrijf, want jij blijft gewoon oneerlijk en geeft je fouten toch niet toe. (zelfs niet als de wetsartikelen erbij vermeld worden waar je zelf om vraagt)
alfatrion schreef:
Overgens vrees ik dat je zelf niet 100% door hebt hoe het in elkaar steekt. Je kan m.i. niet beweren dat alles binnen twee jaar alles gratis moet gebeuren en daar buiten niet, omdat de relevante artikels (artikel 5 lid 1 en artikel 6 lid 2) uit de richtlijn zijn gekoppeld aan artikel 17 jo 21 BW 7. Deze bewering roept op z'n minst de indruk op dat je niet in ziet dat deze gekoppeld zijn aan elkaar.
Ik schreef dat het binnen 2 jaar
in ieder geval gratis moet. Daarbuiten zou het misschien theoretisch in bepaalde (zeldzame) gevallen ook gratis kunnen (rechter zal moeten oordelen), maar normaal gesproken ga je dan naar verhouding van de te verwachten levensduur bijbetalen voor de tijd dat je het al hebt gebruikt.
De artikelen zijn inderdaad gekoppeld, maar in het artikel 21 lid 1c BW7 is het volgende bepaald:
c. vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
Een product gaat namelijk altijd achteruit naar gelang het in gebruik is. Dit is nu waarom er na die 2 jaar naar rato een eigen bijdrage wordt verlangd van de koper. (maar dat is eigenlijk weer off-topic in dit geval, aangezien hier de termijn van 2 jaar nog niet overschreden is)