Maar goed we zijn nu wel héél erg off-topic aan het gaan. Zal Vobis het probleem met de HP Pavillion van TS inmiddels hebben opgelost? Ben bang van niet. Dat is dan inmiddels 12 weken reparatie! Dat is drie maanden!
Het is te gemakkelijk om als er tijdelijk geen onderdelen leverbaar zijn om massaal dan maar het geld terug te geven.
Als die fabrikanten dat dan betalen heb ik er geen moeite mee, maar dat zal wel niet gebeuren.
Bij dit soort zaken zijn die kleine zelfstandige gewoon weer de dupe, de reden is dat ook minder computers verkopen dan die hele grote ketens.
Was hier niet ooit een mooi rekenvoorbeeld gegeven?
Al die rekenvoorbeelden zijn mooi voor die grote ketens, maar voor de kleine ondernemers totale utopia.
Het is onrechtvaardig om de winkelier keihard af te straffen vanwege het feit dat die fabrikanten op de onderdelen lange wachttijden hebben.
Kan de winkelier daar iets aan doen?
Neen!
Als nu de wet beter gehandhaafd zou worden, moet bijvoorbeeld de dozenschuiver sneller de klant z'n geld teruggeven omdat de reparatie veel te lang duurt. Dit kan juist in het voordeel van de kleine zelfstandige werken omdat die kleine ondernemer veel meer kennis van zaken heeft dan bijvoorbeeld het personeel van de Media Markt en daardoor het probleem sneller op kan lossen.
Dat werkt die kleine zelfstandige vet in zijn nadeel. Omdat hij het financiëel deze kosten niet betalen kan.
Nogmaals:
Snel het geld terug geven is niet de problemen oplossen.
Wil je de problemen oplossen, dan dien je de wet zo aan te passen dat de fabrikanten verplicht worden om snel die onderdelen te leveren.
Geld terug is niet de oplossing.
Natuurlijk gaan dan de prijzen omhoog omdat de ondernemers dan meer garantie kosten krijgen. Maar dat geldt net zo goed voor de dozenschuivers. Sterker nog, hun garantiekosten gaan meer omhoog dan die van de deskundige kleine zelfstandige omdat die meer problemen adequater op kan lossen. Bovendien is het zo dat wanneer de prijzen omhoog gaan, het relatieve prijsverschil (procentueel dus) tussen de duurdere kleine zelfstandige en de goedkopere grote dozenschuivers kleiner wordt. Alweer een voordeel voor de kleine zelfstandige wanneer het consumentenrecht beter nageleefd zou worden door bijvoorbeeld een makkelijkere en goedkopere rechtsgang voor de consument.
Vergeet het maar.
Nu kan de kleine zelfstandige wel duurder worden door betere service en betere garantieafwikkelingen, maar zolang er hufters zijn die schijt aan de wet hebben en daardoor veel goedkoper kunnen verkopen, zullen veel consumenten daar naartoe gaan en die veel duurdere kleine zelfstandige links laten liggen, omdat hij veel te duur is.
Het probleem van de overheid is dat zij steeds meer de regels gaan aanpassen, in plaats van een instantie in het leven te roepen die echt gaat controleren of die winkeliers zich wel aan de regels houden en als dat dus niet gebeurd die keihard aan te pakken.
Ik had begrepen dat de consumentenautoriteit die functie had, maar ik vindt het gewoon een slappe instantie die niet de ballen heeft om echt op te treden.
Want dat betekent dus ook voor de Aldi, Lidl, MediaMarkt, BCC enz, dat zij geen computers meer mogen leveren. En dan trap je de consument op zijn ziel, omdat zij dan die goedkope zaken dan kwijt zijn.
Ga die zaken maar eens aanpakken, in plaats van steeds de kleine zelfstandige te gaan trappen en lastig gaan vallen.
Daar stoor ik me aan.
Begrijp mij niet verkeerd, natuurlijk hebben kleine zelfstandigen het vaak heel moeilijk om hun hoofd boven water te houden. Dat vind ik ook jammer. Maar dragen de consumenten organisaties daar aan bij?
Die consumentenorganisaties en de Europese wetgevers zeggen al op voorhand dat alle winkeliers uitzuigers en oplichters zijn.
Daar zijn die regels ook op gebaseerd.