Pagina 5 van 6

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 13:27
door alfatrion
Nu heeft Intel een ondeugdelijke processor geleverd en als jij als fabrikant daar verhaal gaat halen kunnen zij toch ook zeggen "we vergoeden het niet."
Dat die consument het geen moer interesseerd, is nog niet de reden om van de winkelier te eisen dat hij die garantieclaim zelf afhandelt en dat hij later maar moet zien hoe hij het vergoedt krijgt. Lukt dat niet, dan heeft hij pech.
De consument eist dat ook niet. De consument eist alleen zijn wettelijke rechten op. Met andere woorden binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast kosteloos herstel of vervanging, keuze tussen deze twee opties wanneer ze in verhouding met elkaar zijn, de mogelijkheid op (direct) ontbinding wanneer deze opties niet kunnen worden uitgevoerd of niet binnen een redelijke termijn of niet zonder ernstige overlast of goedkoper is dan de andere twee opties.

Hoe de winkelier dat verder voor elkaar bokst intresseert hem niet. De consument heeft alleen geen boodschap aan smoesjes. Jij vind het ook niet normaal als jouw leverancier dat doet. En wilt je niet in een situatie plaatsen waar de consument achteraf met smoejes aan kan komen. "Ja maar mijn financiers...." Maar op de een of andere manier moet de consument wel vol begrip zitten als het herstel drie, zes, twaalf, ect maanden lang in beslag neemt en jij ontbinding geen oplossing vind.

En ander krijgt ie over zich heen dat ie eenzijdig, arrogant, hypocriet en egoïstish is.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 13:47
door BBCS
Quote:
Als ikzelf een computer samenstel en assembleer, dan ben ik ook een computerfabrikant en dan liggen deze beslissingen bij mij en niet bij de toeleveranciers.
Als jij een kapotte videokaart in dat systeem onder garantie vervangt moet jij die dan vooraf claimen bij de videokaart fabrikant of kun je dat ook achteraf doen? Wat het antwoord ook is, het maakt niets uit. Een koper heeft gewoon niets met een toeleverancier van de verkoper te maken. Dat vind jij eigenlijk ook alleen probeer je weer een uitzondering te verzinnen omdat dat jou toevallig beter uitkomt. Erg schijnheilig en om met je eigen woorden te spreken, uiterst hypocriet.
Als die videokaart van een zelfgebouwde systeem defect gaat, hoef ik niet de toestemming van de videokaartleverancier te vragen om die kaart te vervangen.

Echter mag ik als er nog fabrieksgarantie op zit niet op eigen houtje de ventilator gaan vervangen om vervolgens die kosten ervan bij de videokaartfabrikant terug te vorderen.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 13:51
door Toolboy
Ten Alle tijden is de verkopende partij aansprakelijk.
Zeker binnen de garantie termijn.
Na de garantie termijn komt het aan op de relatie tussen de verkopende partij en de importeur/fabrikant.Om de kopende partij(consument) te gemoed te komen.
Helaas zijn er organisaties zoals bv de C bond die iets te veel doordraven met wat zg het recht van de consument is en zodoende er toe bij draagt dat kleine zelfstandigen hun onderneming moeten staken.

T

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 14:12
door BBCS
Na de garantie termijn komt het aan op de relatie tussen de verkopende partij en de importeur/fabrikant.
En wat dacht je van in de garantieperiode.

Wat ik steeds aangeef:

De winkelier mag niet uit naam van de fabrikant zonder toestemming van de fabrikant de fabrieksgarantieclaim zelf uitvoeren.

Punt.

Einde discussie.

En daar wordt dus de hele tijd erom heen gedraaid.

Als een winkelier zonder toestemming van de fabrikant de garantieclaim zelf behandeld, kan hij die kosten ervan nooit bij de fabrikant claimen.

En daar wordt dus ook de hele tijd erom heen gedraaid.

Jammer.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 14:22
door Toolboy
Benk het niet mee eens .

Als je de in de garantie periode als verkopende partij een probleem oplost en een goede relatie hebt met de importeur/fabrikant zal dat altijd in je voordeel werken.
In de garantie termijn heb je te maken met regeltjes na de garantie termijn heb je te maken met service van de verkopende partij.

T

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 14:25
door Toolboy
Nog een toevoeging.

Ik kan gewoon binnen de garantie periode BV een stofzuiger motor vervangen,En deze vergoed krijgen door de fabrikant/importeur.
Daar heb ik geen toestemming voor nodig zij vertrouwen mij op mijn deskundigheid.

T

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 14:30
door BBCS
Ik kan gewoon binnen de garantie periode BV een stofzuiger motor vervangen,En deze vergoed krijgen door de fabrikant/importeur.
Daar heb ik geen toestemming voor nodig zij vertrouwen mij op mijn deskundigheid.
In de computerbranche is dat dus niet, waar ikzelf ook van baal.

Ik ben in het veleden bezig geweest om die garantieclaims zelf te mogen uitvoeren, en HP stelt als eis dat je op jaarbasis €13.000.000,- omzet moet draaien, anders gaan ze al helemaal niet met je in bespreking.

Het probleem van de computerbranche is dat de detaillisten ESD veilig moeten gaan werken, en een hele grote groep detaillisten verdommen dat. En dat is dus ook de reden waarom dat die fabrikanten dan afstandelijk zijn.

Als een klant bij mij komt, zal ik altijd eerst met de fabrikant overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 14:39
door Toolboy
BBCS.

Ik denk dat jij een schakel vergeet.

Ik ga er van uit dat jij niet rechtstreeks van de producent koopt maar bij een groothandel/importeur.
Met deze moeten er zeker afspraken te maken zijn over garantie claimen.

T

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 15:37
door WillemV
Geplaatst op 10 Jun 2008 12:51 door Toolboy

Ten Alle tijden is de verkopende partij aansprakelijk.
Zeker binnen de garantie termijn.
Precies.
Na de garantie termijn komt het aan op de relatie tussen de verkopende partij en de importeur/fabrikant.Om de kopende partij(consument) te gemoed te komen.
Inderdaad, met inachtneming van het (consumenten)recht. Een goede relatie met je leveranciers is van cruciaal belang om een succesvolle onderneming op te bouwen en te behouden.
Helaas zijn er organisaties zoals bv de C bond die iets te veel doordraven met wat zg het recht van de consument is en zodoende er toe bij draagt dat kleine zelfstandigen hun onderneming moeten staken.
Hier heb ik toch sterk m'n twijfels over. Begrijp mij niet verkeerd, natuurlijk hebben kleine zelfstandigen het vaak heel moeilijk om hun hoofd boven water te houden. Dat vind ik ook jammer. Maar dragen de consumenten organisaties daar aan bij? Ik denk het niet. Ten eerste zijn die organisaties niet een wetgevende macht. Er bestaat op dit moment consumentenrecht waaruit bijvoorbeeld volgt dat een reparatie van een laptop binnen redelijke termijn moet gebeuren. 11 weken is natuurlijk geen redelijke termijn meer.

Als nu de wet beter gehandhaafd zou worden, moet bijvoorbeeld de dozenschuiver sneller de klant z'n geld teruggeven omdat de reparatie veel te lang duurt. Dit kan juist in het voordeel van de kleine zelfstandige werken omdat die kleine ondernemer veel meer kennis van zaken heeft dan bijvoorbeeld het personeel van de Media Markt en daardoor het probleem sneller op kan lossen. Natuurlijk gaan dan de prijzen omhoog omdat de ondernemers dan meer garantie kosten krijgen. Maar dat geldt net zo goed voor de dozenschuivers. Sterker nog, hun garantiekosten gaan meer omhoog dan die van de deskundige kleine zelfstandige omdat die meer problemen adequater op kan lossen. Bovendien is het zo dat wanneer de prijzen omhoog gaan, het relatieve prijsverschil (procentueel dus) tussen de duurdere kleine zelfstandige en de goedkopere grote dozenschuivers kleiner wordt. Alweer een voordeel voor de kleine zelfstandige wanneer het consumentenrecht beter nageleefd zou worden door bijvoorbeeld een makkelijkere en goedkopere rechtsgang voor de consument. :wink:

Dat de kleine zelfstandigen het zo moeilijk hebben komt naar mijn mening door de concurrentie, de grootschaligheid daarvan maar zeker niet door de consumenten organisaties. Integendeel.
Geplaatst op 10 Jun 2008 13:30 door BBCS

Het probleem van de computerbranche is dat de detaillisten ESD veilig moeten gaan werken, en een hele grote groep detaillisten verdommen dat. En dat is dus ook de reden waarom dat die fabrikanten dan afstandelijk zijn.
Met andere woorden, jouw eigen beroepsgroep heeft zelf het probleem veroorzaakt. Lekker makkelijk hè, het vervolgens op de consument afschuiven.
Geplaatst op 10 Jun 2008 13:39 door Toolboy

BBCS.

Ik denk dat jij een schakel vergeet.

Ik ga er van uit dat jij niet rechtstreeks van de producent koopt maar bij een groothandel/importeur.
Met deze moeten er zeker afspraken te maken zijn over garantie claimen.
Inderdaad. BBCS doet net alsof hij machteloos is en met de rug tegen de muur staat. Hij moet maar eens een echte ondernemer worden en het e.e.a. met zijn leveranciers regelen i.p.v. hier een beetje zielig lopen te doen.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 15:52
door Toolboy
Willem.

BBCS komt op voor de kleine ondernemer daar is niks mis mee.
Door zijn schrijven kan ik ook mijn mening uiten :wink: .
De C bond is commercieel en is in mijn ogen totaal niet onafhankelijk.
Aan den lijve ondervonden omdat wij niet kosteloos een stofzuiger beschikbaar stelden werd deze compleet afgekraakt door de c bond.
Ik als ervaringsdeskundige durf dit uit te spreken.

T

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 16:21
door WillemV
Geplaatst op 10 Jun 2008 14:52 door Toolboy

BBCS komt op voor de kleine ondernemer daar is niks mis mee.
Mits dat op een eerlijke manier, zonder het vertellen van leugens is, is daar inderdaad niets mis mee. :wink:
De C bond is commercieel en is in mijn ogen totaal niet onafhankelijk.
Ik heb daar geen ervaringen mee c.q. kennis over. Ik zal je dus niet tegenspreken. Waarin ik jou heb tegengesproken is jouw stelling dat de Consumentenbond bijdraagt tot het verdwijnen van veel kleine zelfstandigen.
Aan den lijve ondervonden omdat wij niet kosteloos een stofzuiger beschikbaar stelden werd deze compleet afgekraakt door de c bond.
Ik als ervaringsdeskundige durf dit uit te spreken.
Dat is zeker niet netjes van de consumentenbond. Maar dragen ze er daarom aan bij dat de kleine zelfstandige het vaak moeilijk heeft? De Media Markt of een andere grote onderneming zal dat merk / type stofzuiger ook verkopen en ook 'last' hebben van dat (kuch) 'onafhankelijke oordeel' van de Consumentenbond.

Maar goed we zijn nu wel héél erg off-topic aan het gaan. Zal Vobis het probleem met de HP Pavillion van TS inmiddels hebben opgelost? Ben bang van niet. Dat is dan inmiddels 12 weken reparatie! Dat is drie maanden!

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 16:28
door Toolboy
Hmm of topic de start is weg :lol:

Yep de bond is zo commercieel dat alleen dozenschuivers er van profiteren.Al jaren prijzen zij o.a. wasmachines aan als beste koop die een vakman niet wil verkopen vanwege de mindere kwaliteit.

BBCS is im mijn ogen een ondernemer die voor zijn bestaansrecht knokt.
Ik koester dit soort ondernemers.

Groet T

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 16:43
door BBCS
Maar goed we zijn nu wel héél erg off-topic aan het gaan. Zal Vobis het probleem met de HP Pavillion van TS inmiddels hebben opgelost? Ben bang van niet. Dat is dan inmiddels 12 weken reparatie! Dat is drie maanden!
Het is te gemakkelijk om als er tijdelijk geen onderdelen leverbaar zijn om massaal dan maar het geld terug te geven.

Als die fabrikanten dat dan betalen heb ik er geen moeite mee, maar dat zal wel niet gebeuren.

Bij dit soort zaken zijn die kleine zelfstandige gewoon weer de dupe, de reden is dat ook minder computers verkopen dan die hele grote ketens.

Was hier niet ooit een mooi rekenvoorbeeld gegeven?

Al die rekenvoorbeelden zijn mooi voor die grote ketens, maar voor de kleine ondernemers totale utopia.

Het is onrechtvaardig om de winkelier keihard af te straffen vanwege het feit dat die fabrikanten op de onderdelen lange wachttijden hebben.
Kan de winkelier daar iets aan doen?
Neen!
Als nu de wet beter gehandhaafd zou worden, moet bijvoorbeeld de dozenschuiver sneller de klant z'n geld teruggeven omdat de reparatie veel te lang duurt. Dit kan juist in het voordeel van de kleine zelfstandige werken omdat die kleine ondernemer veel meer kennis van zaken heeft dan bijvoorbeeld het personeel van de Media Markt en daardoor het probleem sneller op kan lossen.
Dat werkt die kleine zelfstandige vet in zijn nadeel. Omdat hij het financiëel deze kosten niet betalen kan.

Nogmaals:
Snel het geld terug geven is niet de problemen oplossen.
Wil je de problemen oplossen, dan dien je de wet zo aan te passen dat de fabrikanten verplicht worden om snel die onderdelen te leveren.
Geld terug is niet de oplossing.
Natuurlijk gaan dan de prijzen omhoog omdat de ondernemers dan meer garantie kosten krijgen. Maar dat geldt net zo goed voor de dozenschuivers. Sterker nog, hun garantiekosten gaan meer omhoog dan die van de deskundige kleine zelfstandige omdat die meer problemen adequater op kan lossen. Bovendien is het zo dat wanneer de prijzen omhoog gaan, het relatieve prijsverschil (procentueel dus) tussen de duurdere kleine zelfstandige en de goedkopere grote dozenschuivers kleiner wordt. Alweer een voordeel voor de kleine zelfstandige wanneer het consumentenrecht beter nageleefd zou worden door bijvoorbeeld een makkelijkere en goedkopere rechtsgang voor de consument.
Vergeet het maar.
Nu kan de kleine zelfstandige wel duurder worden door betere service en betere garantieafwikkelingen, maar zolang er hufters zijn die schijt aan de wet hebben en daardoor veel goedkoper kunnen verkopen, zullen veel consumenten daar naartoe gaan en die veel duurdere kleine zelfstandige links laten liggen, omdat hij veel te duur is.

Het probleem van de overheid is dat zij steeds meer de regels gaan aanpassen, in plaats van een instantie in het leven te roepen die echt gaat controleren of die winkeliers zich wel aan de regels houden en als dat dus niet gebeurd die keihard aan te pakken.
Ik had begrepen dat de consumentenautoriteit die functie had, maar ik vindt het gewoon een slappe instantie die niet de ballen heeft om echt op te treden.

Want dat betekent dus ook voor de Aldi, Lidl, MediaMarkt, BCC enz, dat zij geen computers meer mogen leveren. En dan trap je de consument op zijn ziel, omdat zij dan die goedkope zaken dan kwijt zijn.

Ga die zaken maar eens aanpakken, in plaats van steeds de kleine zelfstandige te gaan trappen en lastig gaan vallen.

Daar stoor ik me aan.
Begrijp mij niet verkeerd, natuurlijk hebben kleine zelfstandigen het vaak heel moeilijk om hun hoofd boven water te houden. Dat vind ik ook jammer. Maar dragen de consumenten organisaties daar aan bij?
Die consumentenorganisaties en de Europese wetgevers zeggen al op voorhand dat alle winkeliers uitzuigers en oplichters zijn.
Daar zijn die regels ook op gebaseerd.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 16:44
door puma73
BBCS is im mijn ogen een ondernemer die voor zijn bestaansrecht knokt.
Ik koester dit soort ondernemers.
In bijna alle topics doet bbcs zijn uiterste best om de consument op het verkeerde been te zetten als op consumentenrecht aankomt.

Telken male weer laat bbcs zijn minachting voor de consument blijken met zijn uirspraken hier. Wij als consument hebben niks van doen met jullie achterban of andere problemen. Dat zijn JULLIE problemen, een goede ondernemer verschuilt zich niet achter een leverancier of fabrikant. Die lost de problemen zonder veel moeite op.

Ik gruw van dit soort ondernemers.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 17:14
door WillemV
Geplaatst op 10 Jun 2008 15:43 door BBCS

Was hier niet ooit een mooi rekenvoorbeeld gegeven?

Al die rekenvoorbeelden zijn mooi voor die grote ketens, maar voor de kleine ondernemers totale utopia.
Dat was een macro economisch voorbeeld hoe het in een markt economie werkt. Uit jouw opmerking laat je blijken dat je niet goed begrijpt hoe het in een dergelijk systeem werkt. Dat heeft niet met de omvang van ondernemingen te maken. Hou toch eens op met lukraak verzinnen van dergelijke onzin. Je zet jezelf echt alleen maar voor aap op deze manier.
Vergeet het maar.
Nu kan de kleine zelfstandige wel duurder worden door betere service en betere garantieafwikkelingen, maar zolang er hufters zijn die schijt aan de wet hebben en daardoor veel goedkoper kunnen verkopen, zullen veel consumenten daar naartoe gaan en die veel duurdere kleine zelfstandige links laten liggen, omdat hij veel te duur is.
Lekker knip en plak werk weer. Ik had het er in dit voorbeeld over dat iedereen zich aan de wet zou houden wanneer iedereen gedwongen wordt de wet beter na te leven. Dus ook die zgn. hufters. Wederom trek je hier alles weer uit de context om jouw verhaal een eigen draai te geven. Ik noem dat gewoon leugenachtig. Wat maakt jou dat..?

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 17:15
door gravedigger
Er is je door mij al vaker gezegd, dat de overjeid daar geen moer aan kan doen. Die geeft zicg te houden aan de Europeese regelgeving en voor niet Eu-landen geldt dat helemaal al niet.
Die consumentenorganisaties en de Europese wetgevers zeggen al op voorhand dat alle winkeliers uitzuigers en oplichters zijn.
Graag een link waar dit gezegd wordt.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 17:19
door alfatrion
Toolboy schreef:BBCS is im mijn ogen een ondernemer die voor zijn bestaansrecht knokt.
Ik koester dit soort ondernemers.
Er is natuurlijk niets mis met knokken voor je bestaansrecht, maar niet alle middelen zijn daarbij geoorlooft.
BBCS schreef:
Maar goed we zijn nu wel héél erg off-topic aan het gaan. Zal Vobis het probleem met de HP Pavillion van TS inmiddels hebben opgelost? Ben bang van niet. Dat is dan inmiddels 12 weken reparatie! Dat is drie maanden!
Het is te gemakkelijk om als er tijdelijk geen onderdelen leverbaar zijn om massaal dan maar het geld terug te geven.
Het is juist te makkelijk om dat niet te doen.
Het is onrechtvaardig om de winkelier keihard af te straffen vanwege het feit dat die fabrikanten op de onderdelen lange wachttijden hebben.
Kan de winkelier daar iets aan doen?
Neen!
Weet je dan koop ik bij jou een nu computer en betaal die na drie jaar. En wanneer mijn financiers op eens failliet zijn geraakt roep ik "het is onrechtvaardig om mij te straffen vanwege het feit dat min financiers failliet zijn gegaan." Zolang als dit bij jou niet mogelijk is zijn dit soort uitspraken te gemakkelijk.

De winkelier kiest er zelf voor om die fabrikant in zee te gaan. De winkelier kiest er zelf voor om de prestatie die hij of zij moet leveren door een ander te laten doen. De winkelier kiest er zelf voor om al dan niet onderdelen op voorraad te hebben.

Als de winkelier er voor kiest om de hulp van derden in te schakelen om zijn of haar verplichtingen na te komen dan kiest de winkelier er ook voor om verantwoordelijk te zijn voor de gedragingen van die derden.

Het is juist rechtvaardig om de winkelier aan te pakken omdat hij zijn verplichten niet nakomt.
Al die rekenvoorbeelden zijn mooi voor die grote ketens, maar voor de kleine ondernemers totale utopia.
Iedereen kan op zijn klompen aanvoelen dat dit geen enkel verschil zal maken. De kans dat een product voortijdig kapot gaat is niet anders bij de grote ketens dan bij een kleine ondernemer. En anders moet je dat maar eens met cijfers onderbouwen.
Wil je de problemen oplossen, dan dien je de wet zo aan te passen dat de fabrikanten verplicht worden om snel die onderdelen te leveren.
De wet is het probleem niet.

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 18:06
door Toolboy
Alfa.
jou laatste regel doet het. :wink:
Zo is het.,maar ondernemers worden ook gek gemaakt door toedoen van consumenten organisaties die alleen maar met eigen belangen bezig zijn.

Groet T

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 19:04
door alfatrion
@Toolboy: volgens mij zijn de consumenten organistaties ook niet het probleem. Winkeliers hebben overgens hun eigen organistaties. Beiden bieden elkaar dus tegenwicht. Dat lijkt mij iets om toe te juigen.
BBCS schreef:Het probleem van de overheid is dat zij steeds meer de regels gaan aanpassen, in plaats van een instantie in het leven te roepen die echt gaat controleren of die winkeliers zich wel aan de regels houden en als dat dus niet gebeurd die keihard aan te pakken.
Ik had begrepen dat de consumentenautoriteit die functie had, maar ik vindt het gewoon een slappe instantie die niet de ballen heeft om echt op te treden.
Een boete van ruim 3 ton vind jij niet echt optreden?

Re: Topic closed

Geplaatst: 10 jun 2008 19:07
door BBCS
Laat die consumentenautoriteit dan maar eens de Aldi en consorten aanpakken.

En ook maar gelijk oneerlijke concurrentie.

De regel is toch dat de verkopende partij de consument niet naar de fabrikant mag doorverwijzen?

Laat ze die regel dan maar eens met harde hand naleven.