Beste Tonline.
Helemaal eens met je standpunt t.o.v. LP. Prima dat ze hun rechtmatige deel claimen. Maar dat moet dan wel juist en helder gebeuren en ze moeten niet te opzichtig te veel voordeel naar henzelf toerekenen. Dat gebeurt helaas toch regelmatig. Vooral bij contracten die beëindigd zijn voor einde looptijd en waarbij geen nooit een (correcte) DR-bereking door Dexia is gemaakt. Daar gaat LP opvallend vaak de mist is, waarbij steevast alle twijfel naar hun eigen voordeel toegerekend wordt.... Geloof me ik kan er over meepraten... In die gevallen niet toegeven en gewoon heldere en duidelijke tegenberekeningen maken, waar ze geen speld tussen kunnen krijgen. Ik durf wel te zeggen dat ik dat ondertussen beter doe dan LP.
Wat ik me nog wel afvraag is wat de gedachtegang is achter de redenering dat L.P. rekening moet houden met de afkoopregeling (in dit geval 50%) zijn daar al uitspraken over of reacties van L.P. op?
Als je het echt precies wilt weten. Men hanteert 3 manieren van beëindigen:
1. reguliere beëidiging (einde looptijd)
2. tussentijdse beëindiging = beëindiging na minimum looptijd (alleen voor die contracten die na een minimum looptijd KOSTENLOOS beëindigd konden worden. B.v. winstvertiendubbelaar: reguliere looptijd = 10 jaar, maar kon na een minimale looptijd beëindigd worden zonder dat er nog maandtermijnen verschuldigd waren.
3. voortijdige beëindiging = beëindiging voor minimum of reguliere looptijd verstreken is en waarbij er dus een boeteclausule is (b.v. nog 50% van resterende maandtermijnen besparen.
De DR was aanvankelijk bedoelt om toegepast te worden in geval van 1 en 2.
In mei 2006 heeft men dit gecorrigeerd en kwam ook voortijdige beëindiging (daar waar bij jou dus sprake van is) onder DR te vallen. Met terugwerkendekracht ! Dus ook eerdere contracten die voortijdig beëindigd waren konden gewoon van DR gebruik maken.
Dus als je van DR gebruik had willen maken, zou het precies gegaan zijn zoals ik je eerder zei. Je zou je contract voortijdig beëindigen, je zou nog 50% van resterende termijnen moeten betalen en DR zou je koersverlies ("restschuld") kwijtschelden. Nietemin zou de totale schade dus zijn geweest: alle reeds betaalde termijnen+ 50% van de resterende termijnen.
Blijkbaar heb jij toch ooit een berekening van Dexia (een DR-berekening?) ontvangen waar ze gewoon 100% rekenen. Heel vreemd en zeker fout! Heb je die misschien ontvangen tussen mei 2005 en mei 2006...? Want dan zou het net in de periode voor de aanpassing zijn.... en kan ik me het nog wel voorstellen.
Je berekening lijkt zo verder wel te kloppen (alleen waar je 56 termijnen hebt staan, moet 65 termijnen staan....je hebt wel met 65 gerekend, want resultaat klopt wel. Blijkbaar heb je ook eerste 3 jaar vooruit betaald en korting gekregen. Dan is het ook juist om het zo te doen.
Evenals het verrekenen van ontvangen uitkeringen (zeker dividenden of zo?)
Ik moet je wel waarschuwen dat LP niet zo rekent. Als er b.v. ooit een (foutieve!) DR-berekening is gemaakt door Dexia die nu voor LP gunstig uitpakt, dan schromen ze niet om daar tot vervelens toe mee op de proppen te komen.
LP gaat uit van de afrekening van dexia... wat op zich wel kan, maar vaak weinig helder is en soms ook uitgaat van verkeerde gegevens en aannames. Beter is mijn methode. Reken gewoon uit wat beëindiging (regulier of tussentijds of voortijdig) medio 1 juli 2005 gekost zou hebben (met toepassing van DR) en zie daar heb je de schade die voorkomen is door de schikking. tel er de rente bij op, trek uitgekeerde bedragen af... kortom doe het precies zoals jij nu gedaan hebt!
Wat cruciaal is dat je duidelijk maakt dat je het voordeel uitrekent t.o.v. DR per 1 juli 2005
Tegen mij zeiden ze...
"Ja maar u hebt geen DR gekregen/gevraagd in 2005 bij Dexia."
Ja dat klopt, omdat ik toen bij jullie op kantoor zat en jullie mij een betere regeling beloofden en mij op het hart drukte vooral NIET op die DR in te gaan. Fijn dat de schiukking nu ook zinderdaad veel beter is, maar dan moet je nu niet doen alsof ik geen DR zou hebben gekregen als ik daar in 2005 om gevraagd zou hebben. Natuurlijk zou ik die als eegaleaser gekregen hebben, anders had ik nu de schikking ook niet ontvangen.
In mijn geval is het verschil overigens veel groter dan bij Tonline. Ik heb tot juni 2008 betaald op een contract waarop ik vanaf 2005 niets meer had hoeven betalen als ik van DR gebruik had gemaakt. Maar ik wilde geen DR (omdat ik dan alle reeds betaalde inleg kwijt zou zijn.... en die heb ik nu ook terug). LP probeert doodleuk die termijnen van 2005-2008 ook als behaald voordeel te claimen, maar met DR in 2005 had ik die never nooit betaald, dus is dat ook geen voordeel t.o.v. DR.
DUS ik reken voor ze uit wat de totale schade op het gehele contract geweest zou zijn voor mij als eegaleaser
met toepassing van een fictieve DR in 2005! En dat is dus de behaalde winst met deze schikking (+ rente - uitgekeerde dividenden).
Dat is het! Basta! En niet anders.
Dat is nu al een half jaar geleden en heb sindsdien niets meer van ze gehoord... ook nog niets betaald, terwijl ze toch ruim 2500 euro van mij tegoed hebben (mijn berekening - LP kwam uit op meer dan 3500 euro). Ze hoeven maar te zeggen dat ze akkoord gaan en een juiste factuur te sturen en ik betaal het meteen. Net wat Tonline ook zegt. Geen enkel probleem om LP hun rechtmatig bedrag te betalen, maar ik vertik het om na legiolease en dexia me nog een keer een poot te laten uitdraaien.
Welterusten!