LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
Toolboy

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Geachten zie mijn posting van 18.18

Zo is het wettelijk vast en niet anders.

T

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door BBCS »

In de Nederlanse wetboek heeft ooit eens een mooi voorbeeld gestaan:

Als een horlogemaker je de garantie geeft dat bepaald horloge zeker 20 jaar meegaat en niet kapot zal gaan, dan heb je recht op 20 jaar garantie.

Zo is het nog steeds:
Als een fabrikant of winkelier tegen jou als consument zegt dat een bepaald product zeker 5 jaar mee zal gaan en niet kapot zal gaan, dan heb je recht op garantie gedurende die periode.

En de gemiddelde levensduur: die verschilt per merk en per type.

En er is geen enkele fabrikant en winkelier die de consument een garantieperiode verstrekt die gelijk is aan de economische levensduur, dit ook omdat hij dan garant moet staan voor een goed product.

En aangezien een winkelier een doorverkoper is, kan hij nooit langer garant staan voor een goed product dan welke de fabrikant zelf aangeeft.

Als een fabrikant aangeeft dat zij garant staan voor een goed product van bijvoorbeeld 2 jaar, dan kan de winkelier nooit zeggen dat hij garant staat voor 5 jaar. Dat kan dus niet.
En hoe lang staat een fabrikant garant? Gewoon volgens de garantieperiode.

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door plumber »

Voor Europa is bepaald dat iedereen volgens de wet twee jaar garantie heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de garantieperiode langer is.

In de Nederlandse wet staat niet hoeveel jaar garantie u hebt. Maar in Nederland hebt u vaak langer dan twee jaar garantie. Hoe lang u garantie hebt, hangt af van het product dat u koopt. Voor een paar schoenen voor uw kind hebt u bijvoorbeeld korter garantie dan voor een wasmachine. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds garantie. U kunt dus nog teruggaan naar de winkel.
Zal volgen Toolboy en BBCS wel eigenwijs zijn maar het staat er toch echt.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door WillemV »

@Toolboy,

Beter lezen. Ik had het over de bewijslast van de fabrikant/winkelier in de eerste 6 maanden. Niet over een wettelijke garantietermijn van 6 maanden.

Nu weet ik wel zeker dat je aan het 'draaien' bent...

Toolboy

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Geachte Willem V.


Beter lezen. Ik had het over de bewijslast van de fabrikant/winkelier in de eerste 6 maanden.

De eerste 6 maanden zijn garantie dan valt er weinig te hoeven bewijzen.
Zelfs een stof zuiger van 50 euro mag je bij normaal gebruik van uitgaan dat deze 6 maanden mee gaat.Dus gaat het over abnormaal gebruik en genoegdoening krijgen.
Na de wettelijke garantie praten we pas over bewijslast normaal gesproken.
Maar ik sta open voor uw reactie.
Groet T

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 07 Mei 2009 18:53 door Toolboy

De eerste 6 maanden zijn garantie dan valt er weinig te hoeven bewijzen.
Onvolledig. Er kan ook sprake van 'garantie' zijn waarbij de consument dient te bewijzen dat hij het 'defect' niet zelf veroorzaakt heeft.
Na de wettelijke garantie praten we pas over bewijslast normaal gesproken.
Nee. Je hebt het e.e.a. verkeerd begrepen. Kort gezegd 'duurt' de wettelijke garantie de periode waarin het onderhavige product gemiddeld door een populatie consumenten gebruikt wordt. Dat is wat anders dan de economische levensduur overigens. :wink: Gedurende de eerste zes maanden van de wettelijke garantie wordt er vanuit gegaan dat het 'gebrek' bij aanschaf al aanwezig was. De verkoper moet, om geen garantie te hoeven geven, dan aantonen dat de consument het 'gebrek' zelf veroorzaakt heeft door bijvoorbeeld 'abnormaal' gebruik. Na die eerste 6 maanden is het aan de consument om aan te tonen dat het gebrek al bij aanschaf aanwezig was. Met andere woorden, aantonen dat het product niet conform is.

En dat is vaak niet zo moeilijk om aan te tonen! Een redelijk aantal dezelfde klachten van verschillende consumenten over hetzelfde type product kan bijvoorbeeld al voldoende bewijs zijn. Die klachten zijn met wat googelen dan wellicht snel gevonden.

Toolboy

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Even terug naar de topic starter.,Om niet of topic te geraken :wink:

Geplaatst op 18 Sep 2008 23:02 door stereo


--------------------------------------------------------------------------------

Als het om garantie gaat laten alle consumentenorganisaties weten dat het recht op garantie niet ophoud na het verstrijken van de fabrieksgarantie en dat de winkel verantwoordelijk is voor de uitvoering ervan. Je mag tenslotte ervan uitgaan dat bijvoorbeeld een digitale camera langer meegaat dan 1 jaar.

Er vanuit gaan is wat anders dan de wettelijke garantie.

T

alfatrion
Berichten: 21959
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Toolboy schreef:Neen alfatrion.

Dit staat niet in de wet Wink
Zeker wel.
Art. 7:18 lid 2 BW schreef:Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Hier is de zes maanden geregeld.
Artikel 6 lid 1 BW schreef:Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
Hier is geregel dat de koper daar weliswaar van mag afwijken, mits dat maar niet in het nadeel van de consument gebeurt.
Toolboy schreef:De wettelijke garantie termijn is 6 maanden tenzij anders aangegeven door de verkopende partij.
Niets met de richtlijn te maken. 6 maanden.
Zeker niet. Wettelijke garantie is de werking van artikel 7:17 en daarop volgende rechten (7:21, 7;22 en/of 7:24 BW). En zoals uit het artikel 7:6 BW blijkt mag daar niet in het nadeel van de consument worden afgeweken. Artikel 7:18 lid 2 speelt geen rol voor de definitie.

Een conflict tussen winkelier en consument zal verloren worden door de winkelier indien tussen beiden vast staat dat het geleverde product non-conform was. Dat de consument pas 7 maanden later er achter kwam doet daar niets aan af.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 07 Mei 2009 20:31 door Toolboy

Even terug naar de topic starter.,Om niet of topic te geraken
Geplaatst op 18 Sep 2008 23:02 door stereo

Als het om garantie gaat laten alle consumentenorganisaties weten dat het recht op garantie niet ophoud na het verstrijken van de fabrieksgarantie en dat de winkel verantwoordelijk is voor de uitvoering ervan. Je mag tenslotte ervan uitgaan dat bijvoorbeeld een digitale camera langer meegaat dan 1 jaar.
Oké. Hier is dus duidelijk sprake van recht op wettelijke garantie. Die Sony camera moet langer mee kunnen gaan dan 1 jaar. Sterker nog, Sony geeft zelf aan dat haar camera's 5 tot 10 jaar meegaan:
Inventarisatie
Om achter de levensduur van digitale camera's te komen deden we een eenvoudige inventarisatie. We belden met fabrikanten/importeurs van verschillende merken en vroegen hen hoe lang een digitale camera bij normaal consumentengebruik zou moeten meegaan. De eerste de beste, HP, was meteen een behoorlijke binnenkomer: 20 jaar. Olympus heeft het over 8 tot 10 jaar, Sony en Pentax geven 5 tot 10 jaar aan,
http://www.pa3ajj.nl/Levensduur%20digitale%20camera.pdf (pdf bestand)
Er vanuit gaan is wat anders dan de wettelijke garantie.
Waar wil je nu naar toe Toolboy? Wat wil je aantonen? Met een quote van TS toon je niets aan hoor. Zeg het eens een keer duidelijk.

Als je bedoeld dat de termijn van 2 jaar in de Europese richtlijn meer duidelijkheid geeft dan de daaruit voortvloeiende implementatie in de Nederlandse wetgeving (de gemiddelde levensduur); dan kan ik daar wel enigszins in meegaan. Dit kan echter geen reden zijn om die wetgeving dan maar als niet relevant te beschouwen o.i.d.

Een nadeel van de Europese richtlijn is echter wel dat consumenten met producten met een lange gemiddelde gebruiksduur, bijvoorbeeld een wasmachine tekort gedaan worden door die 2 jaars termijn.

alfatrion
Berichten: 21959
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Toolboy schreef:Na de wettelijke garantie praten we pas over bewijslast normaal gesproken.
Ik versta onder wettelijke garantie blijkbaar iets anders dan jij. Maar binnen wat jij ziet als wettelijke garantie is er spraken van bewijslast, alleen omgekeerde bewijslast omdat art. 7:18 lid 2 BW het wint van art. 150 Rv.

Toolboy

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Geachte Willem V.

Oké. Hier is dus duidelijk sprake van recht op wettelijke garantie. Die Sony camera moet langer mee kunnen gaan dan 1 jaar. Sterker nog, Sony geeft zelf aan dat haar camera's 5 tot 10 jaar meegaan:

Wie geeft dit aan Sony ??.

Als dit zo zou zijn waarom geven ze dan niet 5 jaar garantie?

T

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 07 Mei 2009 21:11 door Toolboy

Wie geeft dit aan Sony ??.
Inderdaad geeft Sony dat aan. Dat staat nota bene in mijn vorige bericht. Wel goed lezen hè. :wink:
Als dit zo zou zijn waarom geven ze dan niet 5 jaar garantie?
Hoe moet ik dat nu weten? Wellicht omdat ze dat niet hoeven. Sony verkoopt nu eenmaal niet rechtstreeks aan de consument. Daardoor is het consumentenrecht niet op Sony van toepassing. Zolang het niet commercieel interessant voor Sony is, gaan zij zich daar natuurlijk niet aan confirmeren.

Zodra je het over een winkelier hebt, krijg je natuurlijk een ander verhaal. Daar is het consumentenrecht, terecht wel op van toepassing. Dat valt simpelweg niet te ontkennen...

Maar nogmaals Toolboy; geef nu eens duidelijk aan waar je naartoe wil.

Toolboy

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Geplaatst op: 07 Mei 2009 21:29 Onderwerp:



Quote:
Geplaatst op 07 Mei 2009 21:11 door Toolboy

Wie geeft dit aan Sony ??.

Inderdaad geeft Sony dat aan. Dat staat nota bene in mijn vorige bericht. Wel goed lezen hè.

:lol: Lezen kan ik wel hoor .
Waar komt deze info vandaan??
Dit antwoord krijg ik niet van sony hoor ,van geen enkele producent.
Die verwijzen mij door naar de uneto die mij vervolgens weer doorverwijst naar de fabrikant.
Er is geen enkele duidelijkheid dus.,behalve de wettelijke garantie
T

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 07 Mei 2009 21:44 door Toolboy

Lezen kan ik wel hoor .
Waar komt deze info vandaan??
Zucht. Klik eens op die link zou ik zeggen. Wel goed lezen hè...

Toolboy

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Zucht is niet nodig .
Dit is geen bericht van sony.
En dat was mijn vraag aan u.

T

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door WillemV »

Geplaatst op 07 Mei 2009 21:58 door Toolboy

Dit is geen bericht van sony.
Die uitspraak is gewoon van Sony afkomstig. Niet zo flauw doen. Je loopt continue om de dikke brei heen te draaien.

Ik ga pas verder met je in discussie wanneer je duidelijk aangeeft waar je naartoe wil; wat je stelling is. Dat heb ik al een aantal keer gevraagd en wordt steeds door jou volkomen genegeerd.

Het topic 'vervuild' op deze manier nog meer dan het als is. :wink:

alfatrion
Berichten: 21959
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat bericht is afkomstig van de computerconsument onderdeel van de HCC die een vraag ronde hebben gehouden bij de fabrikanten.
Toolboy schreef:Dit is geen bericht van sony.
En dus?

@Toolboy: Ik kan je gedachten niet meer volgen. Eerst beweer je dat de wettelijke garantie zes maanden is en nu beweer je weer dat de wettelijke garantie in dit voorbeeld langer dan een jaar is. Heb je mijn vorige berichten ook gelezen?

Toolboy

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Geachte Willem V

Dit is een chat aan het worden.
Alfatrion ik lees alles mee.
U ook.
Kunnen we tot elkaar komen???
Ik ben in kontakt met de uneto en div fabrikanten.
Geen van allen kunnen een duidelijk antwoord geven.

Wij wel??

T

alfatrion
Berichten: 21959
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door alfatrion »

Mag ik dan aannemen dat je naar aanleiding van mijn berichten inmiddels bent terug gekomen op je bericht van 07 Mei 2009 16:04?

Toolboy

Re: Volgens Digital Street is de levensduur van een camera 1 jr.

Ongelezen bericht door Toolboy »

Dat moet zijn: tenzij de verkopende partij van te voren aangeeft hiervan in het voordeel van de consument af te wijken.

Dat heb ik steeds gemeld.
T

Gesloten