LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
ikwashier
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2008 12:45

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door ikwashier »

Mijn tan-lijst ligt in de kluis, waar alleen degene erbij kunnen die dat moeten.
Mijn gsm, tja, die wil ik wel eens laten "slingeren".
Je gaat eens naar de wc, je haalt eens koffie en ondertussen ligt dat ding open en bloot waar je hem dan ook gelaten hebt. (bureau, auto, etc)

Het uit je brievenbus vissen van de tan-lijst kan voorkomen worden als ze die (net als voorheen) weer versturen naar het postagentschap waar je hem alleen meekrijgt na legitimatie.

Je gsm veiliger dan een tan-lijst???
Welke gsm-verkoper dit nu weer bedacht heeft weet ik niet, maar dit geldt waarschijnlijk alleen voor klanten die blind vertrouwen hebben en 10 codes tegelijk invullen op een website.

Waar gaan ze deze gsm-nummers nog meer voor gebruiken??
(Direct marketing?)

Ik vind het wel apart dat ze met deze "actie" komen terwijl bekend is dat de postbak (binnen enkele jaren) gaat verdwijnen. De klanten worden klant van de ing bank. En de ing werkt zelf niet via gsm.

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door four-eyes »

Wij hebben geen mobieltje. Ik ben ook niet van plan om een mobieltje aan te schaffen voor die TANcode-lijst. Dus wat nu? Als het erop aankomt, zal ik naar een andere bank moeten. Want als ik geen transacties meer kan uitvoeren, houdt alles op natuurlijk. Ik baal hier behoorlijk van. Dus misschien is nu wel de tijd aangebroken om de knoop door te hakken en de relatie met die club te verbreken.

NewDutchie
Berichten: 299
Lid geworden op: 01 jun 2007 16:08

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door NewDutchie »

ligt dat ding open en bloot waar je hem dan ook gelaten hebt. (bureau, auto, etc)
Dan kan er alleen misbruik van worden gemaakt als je ook nog je login en password rond laat slingeren, of ingelogd bent en vervolgens wegloopt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat "er alleen misbruik van worden gemaakt als je ook nog je login en password rond laat slingeren, of ingelogd bent en vervolgens wegloopt" is ook bij de papieren tan-lijst het geval. Maar aangezien het afschaffen van papieren tan-lijsten zogenaamd vanwege veiligheidsrisico's gebeurt, is het wel relevant om na te gaan of een papieren tan-lijst werkelijk onveiliger is dan een gsm.

Ik zou de tan-lijst bv. niet overal mee naartoe nemen, als ik niet van plan ben om geld over te maken. Terwijl de meeste mensen wel hun gsm (en dan dus in feite ook hun nieuwe 'tan-lijst') overal mee naartoe nemen en laten rondslingeren. Dat lijkt mij in elk geval niet veiliger dan een papieren tan-lijst.

Nog afgezien van praktische bezwaren, dat iedereen die geld moet kunnen overmaken waarschijnlijk dit op zijn eigen gsm zou moeten krijgen, en dat elke gsm waarschijnlijk weer een eigen 'mijn postbank' moet hebben. Terwijl met de papieren tan gewoon iedereen die erbij zou moeten kunnen geld kan overmaken. Het lijkt mij dat dit niet alleen bij en/of rekeningen tot problemen kan leiden, maar dat er ook juist bij zakelijke gebruikers meerdere mensen geld moeten kunnen overmaken.

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door honda »

Beste,

Op 2 september jl maakte de kwaliteitskrant Trouw bekend dat de Postbank afhankelijk was geweest van een externe tip, om een gevaarlijk lek in haar TAN-procedure te dichten:

" amsterdam – Een van de beveiligingen voor internetbankieren bij de Postbank was jaren betrekkelijk eenvoudig te omzeilen. Nadat de ICT-nieuwssite WebWereld de bank op het lek wees, is dat afgelopen vrijdag gedicht.

Onduidelijk is of criminelen misbruik hebben gemaakt van de zwakke schakel in de beveiliging. Volgens de bank zelf is dat in elk geval niet op grote schaal gebeurd.

De Postbank gebruikt als beveiliging voor het internetbankieren een zogeheten TAN-code, een transactie-autorisatienummer. Wie geld wil overboeken moet zo’n nummer invoeren. De nummers kunnen vooraf op papier worden verstrekt, via een sms naar een mobiele telefoon worden gestuurd, of uitgesproken worden door een computer als naar een speciaal nummer wordt gebeld.

De laatste methode bleek eenvoudig te kraken. Om te controleren of een beller die om een TAN-code vroeg degene was die hij beweerde te zijn, keek de Postbankcomputer of het mobiele nummer waarmee hij belde wel bij die Postbankklant hoorde. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat een nummer uniek is en bij één bepaalde klant hoort, wat bij mobiele telefoons in principe het geval is.
........."

Ik heb "principe" onderstreept, omdat het de grote vraag is hoe sterk dit principe bestand is tegen een legertje gretige en deskundige hackers.
Ik ben gewoon een gemiddelde Postbank-klant, die voor zijn/haar oordeel afhankelijk is van de blauwe (oranje) ogen van de Postbank, en verder van zijn/haar eigen gewone nuchtere verstand en van zijn/haar eigen intuitieve gevoel.

Ik denk en ik voel aan:
Als je ten behoeve van een elektronische betalingstoegangs-procedure aan de kwetsbare pc nog een ander kwetsbaar electronisch apparaat toevoegt (beide apparaten kunnen gebruikt worden woor in- en uit-communicatie), dan wordt het risico op verstoring/inbreuk door derden groter.

Groet HONDA

HSfanatic
Berichten: 30
Lid geworden op: 11 okt 2008 15:29

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door HSfanatic »

Oud nieuws, dat lek is dezelfde dag (misschien de dag erna) gedicht en heeft de postbank een andere procedure gelanceerd.

Eentje die (denk ik) al een tijdje op de stapel lag, aangezien je niet in 1 dag het hele systeem kan veranderen, en belangrijker, kan testen.

trainer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:03

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door trainer »

Prima zaak van de postbank iemand die bankiert via internet heeft ook een gsm. Veilig systeem dus ga met je tijd mee.

dijkmans
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:21

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door dijkmans »

iemand die bankiert via internet heeft ook een mobiel, hoezo????

ik doe wel bankieren via internet maar ik heb geen mobiel, nu niet en nooit niet

Ongerust
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 okt 2008 13:22

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ongerust »

@dijkmans Ik geef je groot gelijk.

Ik heb wel een mobiel, maar heb hem nooit aan staan, tenzij nodig. Ik ben (ook zakelijk) prima te bereiken via de vaste lijn dus waarom zou ik het ding aan zetten. En ook ik bankier via het internet.

@trainer
Wat heeft met de tijd mee gaan te maken met het geen keuze hebben tussen een papieren Tancode lijst en de Tancodes op GSM ontvangen en de eventuele (on) veiligheid daar van?
Want daar gaat het hier nog steeds om. De VERPLICHTING om de Tancodes op GSm te ontvangen als je je priverekening van de zakelijke rekening ontkoppeld hebt.

Noble
Berichten: 1128
Lid geworden op: 13 dec 2006 12:23

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Noble »

@ trainer
Prima zaak van de postbank iemand die bankiert via internet heeft ook een gsm. Veilig systeem dus ga met je tijd mee.
slaat nergens op sorry....

Ik heb óók mobiel, bankier VEEL,
maar wil NIET via mobiel extra betalen omdat de bánk dat prettiger vindt.

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door four-eyes »

Venco dropje schreef:

Hoeveel van de mensen hierboven hebben nu echt besloten om over te stappen naar een andere bank?
Kijk je kunt lang blijven klagen over de werkwijze van Postbank maar .... wanneer is "de maat vol"?


De maat is echt vol. Ik heb geen mobiel. Ben niet van plan er eentje aan te schaffen. Dus hoe ik moet ik dan bankieren? Als dit heilloze plan van de Postbank doorgaat, stap ik over naar de Rabobank. Zeker weten. Die lui van de Postbank komen ondertussen m'n neusgaten uit!

four-eyes
Berichten: 201
Lid geworden op: 06 apr 2004 13:29

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door four-eyes »

Nu weet ik het helemaal 100% zeker: ik ga weg bij de Postbank. Dit kreeg ik net te horen n.a.v. mijn protest dat de papieren TANcode-lijst gaat verdwijnen:

U hoeft uw relatie met Postbank niet te beëindigen omdat u geen gebruik van Mijn Postbank.nl kunt maken. Graag attenderen wij u op de Girofoon. Wellicht dat de Girofoon voor u een alternatief kan zijn.

Informatie over de Girofoon kunt u opvragen via onderstaande link.

http://www.postbank.nl/ing/pp/page/prod ... nktype=int

Via de Girofoon kunt u een Girofooncode aanvragen. De Girofoon is 7 dagen per week, 24 uur per dag bereikbaar op telefoonnummer 0900 0533 (10 cent per minuut). Ook op feestdagen of vanuit het buitenland. Vanuit het buitenland belt u +31 20 561 16 19.


Met vriendelijke groet,
Postbank N.V.

Mw. drs. I.M. van der Wal
Manager Contactcenter

dijkmans
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:21

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door dijkmans »

het is natuurlijk al erg dat ze je willen verplichten om de tancode per mobiel te ontvangen, ze hebben het over "veiliger"
is dit wel waar?, is het niet zo dat ze uit deze gluiperige truc weer geld willen slaan, alles is gratis zeggen ze, nou ik denk als we allemaal over gestapt zijn naar dat opgedrongen gedoe met een mobile telefoon dat ze na een tijdje zeggen, sorry het is toch niet meer gratis en dat je dan gaat betalen voor of een ontvangen bericht of misschien dat je moet gaan betalen voor een lidmaatschap op internet bankieren
ze beginnen altijd met gratis, en daarna........................

plinders
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 okt 2008 10:46

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door plinders »

Mijn gesprekken met deze mevrouw Van der Wal (ws. een van de medewerkers) worden inmiddels ook een beetje kluchtig.

Ze worden wel steeds netjes beantwoord, dat wel. De goede ziel, ze heeft het er maar druk mee.

Maar de argumenten die ze steeds maar weer aandraagt...

Ik zou zo'n beetje de enige zijn die een papieren lijst wil.

Dan zou deze discussie helemaal niet bestaan natuurlijk.

En volgens haar gegevens ben ik toch echt een nieuwe klant, ook al heb ik inmiddels al zo'n drie tan-lijsten versleten.

En ondanks alles blijft Postbank hardnekkig volhouden dat het in mijn voordeel is, en niet om het besparen van kosten gaat.

Citaat: "Zo kunt u bijvoorbeeld - zonder TAN lijst op zak – overal via internet betalingen verrichten", aldus mevrouw Van der Wal.

Overal? In internetcafe's? In de bieb? Wat een gouden tip van mijn bank! Ik herinner me een campagne waarin we worden aangeraden wel drie keer te controleren of de pc waarop we werken wel veilig is.

Dat hoeft nu niet meer kennelijk want van De Postbank mag ik naar hartelust internetbankieren in ieder belhuis in Amsterdam of Boekarest, als ik maar een mobiel neem.

Wat nou phishing, keyloggers, identity theft en fraude.

Het wordt de Rabobank denk ik. Het is alleen een moeizaam en tijdrovend proces om van de ene bank naar de andere over te stappen, maar ik ga het wel doen.

Ik denk dat er in de bestuurskamers een beetje teveel op wordt gerekend dat de meesten daar uiteindelijk toch vanaf zien. Net zoals we allemaal massaal niet zijn overgestapt van energieleverancier en zorgverzekeraar. Maar het lijkt er op dat de heren menen dat je met klanten geen rekening hoeft te houden zolang je bonus niet in gevaar komt. Om ze daarin ongelijk te geven ga ik deze winter toch eens een avond papierwerk doen.

Marco Polo
Berichten: 299
Lid geworden op: 25 aug 2004 16:16

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Marco Polo »

Ik zou zo'n beetje de enige zijn die een papieren lijst wil.
tjonge; tjonge......we leven in de 21e eeuw; dan ga je toch niet meer interbankieren met een papieren lijstje naast je p.c.!

Ongerust
Berichten: 30
Lid geworden op: 03 okt 2008 13:22

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ongerust »

Ja marco polo dat doen we dus wel.
Al zouden we in de 25 ste eeuw leven. Het is gewoon een gebrek aan service en niet bepaald klantvriendelijk om de klanten geen keuze te geven.
En als wij met een papieren lijst naast onze computer willen zitten,dan doe we dat. En als we geen mobieltje willen nemen we er geen.
Degene die blij zijn met het gedoe op het mobieltje, prima, maar er zijn mensen die dat niet willen. En daar dient men als instantie rekening mee te houden en respect voor te hebben.

Je zou trouwens voor de gein eens moeten zien wat een papierwinkel ik naast me heb liggen als ik achter de computer zit. Staaapels.
En wil ik daar van af? Nee, ik vind het makkelijk zo.

Ex-beheerder
Berichten: 238
Lid geworden op: 20 mei 2004 05:46

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door Ex-beheerder »

Als je nu alleen al bij de startpagina van Postbank kijkt naar de meest gestelde vragen over Tan-codes ( 38 algemene) , dan zal iedereen begrijpen dat het veel eenvoudiger en veiliger is om met een papieren TAN lijst (doe ik al jaren) je betalingen te verrichten. Ook in de 21e eeuw blijkt het paperless office een utopie te zijn. Kijk maar eens rond, dat is de realiteit en geen digitale wereld.

Ik wil gewoon lekker 's-avonds mijn zakelijke GSM uitzetten en met mijn TAN lijst betalingen doen.

honda
Berichten: 156
Lid geworden op: 26 nov 2006 22:55

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door honda »

Beste,
Inderdaad, "Ex-beheerder": dat wil ik ook, 's-avonds gewoon zonder GSM .
Maar de Postbank/ING wil mij iets anders opdringen. Weliswaar mogen de klanten voorlopig (hoe lang?) nog werken met de "veilige" papieren TAN-lijst, maar het dringende advies van de bank is toch om de "nog veiligere" GSM-tan te gaan gebruiken.

Voor de critische verstaander, die gewoon 100% veilige transacties wil, zet de bank zijn klanten in feite voor een keuze tussen onveilige papieren tan-lijsten en veilige GSM-tan. En dat is een keuze waarvoor een bank zijn klanten nooit zou mogen plaatsen.
Wat bedoelt ing/postbank eigenlijk met haar nieuwe leuze: " HET IS TENSLOTTE UW GELD " ?

Het onderstaande bericht uit Trouw, van 16 october jl/vandaag dus, zou wel eens kunnen betekenen dat de bank in feite haar klanten zet voor een keuze tussen onveilige papieren lijst en onveilige GSM:

Waarschuwing: hacken van mobieltje heeft de toekomst.
amsterdam – Mobiele telefoons zullen steeds vaker het doelwit van hackers worden. Die kunnen in de nabije toekomst mobiele telefoons programmeren om dure servicenummers te bellen of om massaal ongewenste beltonen te kopen. Ook kan een gehackte telefoon gebruikt worden om boodschappen mee te versturen of om netwerken en websites te overbelasten. Dit voorspellen onderzoekers in een gisteren verschenen rapport van het Georgia Institute of Technology in Atlanta.
Hacken gebeurt nu voornamelijk met computers die verbonden zijn met internet, maar mobiele telefoons worden er steeds aantrekkelijker voor. Het inbreken in grote aantallen mobiele telefoons is veel meer werk dan het inbreken in computers, omdat er veel verschillende besturingssystemen zijn. Een virus dat het ene systeem infecteert, is niet bruikbaar voor een ander. Daarnaast zijn de aanvoerwegen van virussen bij mobiele telefoons beperkt.
De voordelen voor hackers zijn dat mobiele telefoons vrijwel altijd aan staan, veel data heen en weer zenden en meestal slecht beveiligd zijn. Het aantal mobieltjes in de wereld bedraagt meer dan twee miljard, twee keer zoveel als het aantal pc’s.


Vriendelijke Groet Honda

gpeet
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2008 23:08

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door gpeet »

1 - schijn keuze TAN-lijst, TAN-GSM
2 - Er zijn zoveel klanten met TAN via GSM, dat de lijst verdwijnt.
3 - SMS niet meer gratis

Walla, betalen per overboeking is weer geintroduceerd.

Wie had dat ooit aan zien komen?

dijkmans
Berichten: 104
Lid geworden op: 23 mar 2007 17:21

Re: Postbank dwingt klanten TAN-code via mobiele tel. te ontv.

Ongelezen bericht door dijkmans »

dit is hetgeen ik al zei,

dat ze na een tijdje zeggen, sorry het is toch niet meer gratis en dat je dan gaat betalen voor of een ontvangen bericht of misschien dat je moet gaan betalen voor een lidmaatschap op internet bankieren
ze beginnen altijd met gratis, en daarna........................

jaja en daar doen we niks aan, oplichters zijn het[/url][/quote]

Gesloten