Re: garantieperiode notebook
Geplaatst: 09 okt 2008 16:35
Dat wil hij niet snappen.
I.Q.- waarde van een baviaan.
I.Q.- waarde van een baviaan.
- Over welke overeenkomst heb jij het dan?Als het product niet aan de overeenkomst beantwoord, dan kunnen de kosten voor herstel of vervanging niet in rekening worden gebracht. (7:17 jo 7:21 lid 2 jo 7:6 BW)
- Het geen wat in de overeenkomst geschreven staat.En waar is die non-conformiteit dan op gebaseerd?
Door er op te wijzen dat andere laptops gemiddeld langer meegaan dan die twee jaar.Dus hoe kun je dan zeggen dat de laptop non-conform de overeenkomst is als een laptop na 2 jaar kapot gaat??
Bij jou wel. Zie hier:In de koopovereenkomst staat wel de garantieperiode. Of is dat ook allemaal gebakken lucht???
Wanneer je goedkoop een laptop koopt incl tas voor €599,= dan kan er wel een verzekering bij van €45,= per jaar om geen gezeur te hebben, zie bovenstaande info.
De grote ketens met een hele grote bek kunnen wat regelen.Het enige wat jij doet is tussenpersoon spelen en volgens mij géén goede afspraken maken met fabrikanten.
Ik kan je niet garanderen dat die laptop niet kapot kan gaan.Ik mag verwachten dat dit ding gewoon een jaartje of drie mee gaat anders heb je een probleem.
Als die compressor maar vijf jaar gegarandeerd wordt, waarom moet dan die verkopende partij dan tien jaar kosteloze reparatie of vervanging uitvoeren, terwijl de fabrikant na het verstrijken van de garantieperiode (meestal 2 tot 5 jaar) gewoon alle kosten doorberekenen.Je kunt toch ook stellen dat een koelkast 10 jaar mee gaat ook al wordt de compressor maar vijf jaar gegarandeerd.
Nee hoor!ander voorbeeld:Ik koop een nieuwe fiets, mag je volgens jou gewoon doorheen zakken na een jaar.
Dit is geen chatten. Ben je toevallig dezelfde persoon als magel725?LeoZ schreef:Nu wordt er al 6 pagina's alleen maar heen en weer gechat....
De winkelier en de consument beloven elkaar een bepaalde prestatie te leveren door de overeenkomst aan te gaan. De consument heeft de koopsom volledig betaald, terwijl de winkelier niet een product heeft geleverd dat aan de verwachtingen voldoet die de consument objectief mocht hebben. De consument heeft zich dus wel aan zijn verplichtingen uit de overeenkomst gehouden, terwijl de winkelier dat niet heeft gedaan. Gedwongen herstel of vervanging tegen een vergoeding komt neer op gedwongen winkelnering. Dat kan echt niet als het de winkelier is die zich niet aan de overeenkomst heeft gehouden.BBCS schreef:Als die compressor maar vijf jaar gegarandeerd wordt, waarom moet dan die verkopende partij dan tien jaar kosteloze reparatie of vervanging uitvoeren, terwijl de fabrikant na het verstrijken van de garantieperiode (meestal 2 tot 5 jaar) gewoon alle kosten doorberekenen.
Misschien is het goed om dit nog even aan te stippen, want ik vraag me af of je wel de moeite hebt genomen om het goed te lezen. De rechter verklaard voor het recht dat de wetgever de wetgeving zo moet inrichten dat dat de winkelier geen kosten in rekening mag brengen voor het vervangen (lees: ook herstellen) van een niet-conform product.De uitspraak was:
Quote:
Het Hof van Justitie (Eerste kamer) verklaart voor recht:
Artikel 3 van richtlijn 1999/44/EG van het Europees Parlement en de Raad van 25 mei 1999 betreffende bepaalde aspecten van de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen, moet aldus worden uitgelegd dat het in de weg staat aan een nationale regeling volgens welke de verkoper, in geval van levering van een niet-conform consumptiegoed, van de consument een vergoeding mag eisen voor het gebruik van het niet-conforme goed tot aan de vervanging ervan door een nieuw goed.
Precies volgens de Europese Richtlijn en de Nederlandse wetgeving.
ik wil een reactie losmaken bij BBCS!!!!Is de garantieperiode voorbij?
Is uw product kapot en is de extra garantie of fabrieksgarantie voorbij? Dan hebt u nog steeds rechten. U kunt dan dus nog steeds met het product teruggaan naar de winkel. U moet de verkoper wel uitleggen dat u het product normaal hebt gebruikt en dat het toch zomaar stuk is gegaan. U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Als de winkel dat niet kan of niet wil, hebt u er recht op dat u uw geld terugkrijgt.
U hebt dan recht op een gratis reparatie of een nieuw product.
De winkelier is niet de producent van dat product.De winkelier en de consument beloven elkaar een bepaalde prestatie te leveren door de overeenkomst aan te gaan. De consument heeft de koopsom volledig betaald, terwijl de winkelier niet een product heeft geleverd dat aan de verwachtingen voldoet die de consument objectief mocht hebben.
De winkelier heeft zich wel aan de overeenkomst gehouden, alleen willen jullie meer dan alleen wat er in die overeenkomst staat.Gedwongen herstel of vervanging tegen een vergoeding komt neer op gedwongen winkelnering. Dat kan echt niet als het de winkelier is die zich niet aan de overeenkomst heeft gehouden.
Haha, wat leuk!De rechter verklaard voor het recht dat de wetgever de wetgeving zo moet inrichten dat dat de winkelier geen kosten in rekening mag brengen voor het vervangen (lees: ook herstellen) van een niet-conform product.
Dat is de uitspraak van de Duitse rechter. Dat klopt.Misschien is het goed om dit nog even aan te stippen, want ik vraag me af of je wel de moeite hebt genomen om het goed te lezen. De rechter verklaard voor het recht dat de wetgever de wetgeving zo moet inrichten dat dat de winkelier geen kosten in rekening mag brengen voor het vervangen (lees: ook herstellen) van een niet-conform product.
dus stop met je zielige gedrag over garantie gegeven door fabrikanten, deze kun je gewoon verhalen.
1.
Heeft de koper, in geval van een tekortkoming als bedoeld in artikel 24, een of meer van zijn rechten ter zake van die tekortkoming tegen de verkoper uitgeoefend, dan heeft de verkoper recht op schadevergoeding jegens degene van wie hij de zaak heeft gekocht, mits ook deze bij die overeenkomst in de uitoefening van zijn beroep of bedrijf heeft gehandeld. Kosten ter zake van verweer worden slechts vergoed voor zover zij in redelijkheid door de verkoper zijn gemaakt.
2.
Van lid 1 kan niet ten nadele van de verkoper worden afgeweken.
3.
Het recht op schadevergoeding krachtens lid 1 komt de verkoper niet toe indien de afwijking betrekking heeft op feiten die hij kende of behoorde te kennen, dan wel haar oorzaak vindt in een omstandigheid die is voorgevallen nadat de zaak aan hem werd afgeleverd.
4.
Indien aan de zaak een eigenschap ontbreekt die deze volgens de verkoper bezat, is het recht van de verkoper op schadevergoeding krachtens lid 1 beperkt tot het bedrag waarop hij aanspraak had kunnen maken indien hij de toezegging niet had gedaan.
5.
Op het verhaal krachtens eerdere koopovereenkomsten zijn de vorige leden van overeenkomstige toepassing.
6.
De vorige leden zijn niet van toepassing voor zover het betreft schade als bedoeld in artikel 24 lid 2.
Dat is heel leuk, maar het maakt helemaal niets uit. Het is de winkelier die jegens de consument te kort schiet in zijn verplichtingen. De problemen van de winkelier mogen niet op de consument worden afgeschoven.De winkelier is niet de producent van dat product.De winkelier en de consument beloven elkaar een bepaalde prestatie te leveren door de overeenkomst aan te gaan. De consument heeft de koopsom volledig betaald, terwijl de winkelier niet een product heeft geleverd dat aan de verwachtingen voldoet die de consument objectief mocht hebben.
Nee het betreft hier het Europees hof voor Justitie die deze uitspraak heeft gedaan. Dit heeft gevolgen voor alle 27 lidstaten van Europa. De Nederlandse wetgever moet zich dus ook aan deze uitspraak houden. De Nederlandse wetgeving heeft op dit punt gelukkig geen probleem, omdat de verkoper in Nederland geen kosten in rekening mag brengen voor gedwongen herstel of vervanging voor een niet-conform product.Daarnaast is de uitspraak van die rechter in Duitsland over het Quelle arrest alleen in Duitsland van toepassing en niet in Nederland.
Dat is de uitspraak van de Duitse rechterDe rechter verklaard voor het recht dat de wetgever de wetgeving zo moet inrichten dat dat de winkelier geen kosten in rekening mag brengen voor het vervangen (lees: ook herstellen) van een niet-conform product.
http://blog.iusmentis.com/2008/08/01/co ... -gastpost/Dacht je werkelijk dat de winkelier een geldboom in de tuin heeft staan??
1. Dat doet er niet toe. Titel 1 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek gaat over overeenkomst waarbij de een product leverd en de ander daarvoor een bedrag betaald. De wetgever heeft bepaald dat non-conformiteit mede afhangt van de aard van het product. De aard van het product houd mede in dat het product die kwaliteit moet bieden die voor producten van het dezelfde soort. Dat de winkelier de fabrikant niet is doet hier niets aan af.1. Omdat ik niet de fabrikant ben en dus ook geen invloed heb op de kwaliteit. Dus beschouw de winkelier qua regelgeving dan ook niet als fabrikant.Als jij een computer op de markt brengt die maximaal een jaar mee gaat dan bied die computer niet de kwaliteit die de consument mag verwachten op grond van producten van het zelfde soort en dus kan de consument dan ook, geheel naar zijn keuze, kosteloos herstel of vervanging eisen. Wederom de vraag: wat is hier zo moeilijk aan om te begrijpen?
2. Sorry dat ik het zo zeg, maar hier in Nederland hebben veel consumenten de ziekelijke koopgedrag naar het steeds goedkoper. Daaruit komt dan het feit dat producten steeds goedkoper worden, MAAR dat het wel ten koste gaat van de kwaliteit en zeker de levensduur.
Waarom schrijft de wetgever dat dan?Nogal fout gedacht.op grond van producten van het zelfde soort
Onderdeel c. spreekt over het geschikt zijn voor het gebruik waartoe goederen van dezelfde soort gewoonlijk dienen. Onderdeel d. bepaalt dat goederen de kwaliteit en prestaties moeten bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn en die de consument redelijkerwijs mag verwachten. De goederen moeten derhalve geschikt zijn voor het (normaal) gebruik en die kwaliteit en prestaties bieden die voor goederen van dezelfde soort normaal zijn. Dit alles valt onder het ruime begrip «eigenschappen» in artikel 17 lid 2 BW, waarmee geduid wordt op alle kwalitatieve discrepanties tussen de overeenkomst en de zaak. Zie AsserSchut-Hijma, nr. 334. Bij de kwaliteit en prestaties die het consumptiegoed moet bieden dient ingevolge onderdeel d. mede gelet te worden op de aard van het consumptiegoed. De aard van de zaak bepaalt bij toepassing van artikel 17 lid 2, eerste zin BW, mede datgene wat de koper op grond van de overeenkomst mag verwachten.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2000–2001, 27 809, nr. 3, p. 5