Alle tussenpersonen kunnen hier wel gaan zitten jammeren, maar de nieuwe wetgeving is toch zoals het is. Provisies dienen vernoemt te worden!
Welke oplossing vinden jullie dan een geschikte om de prikkel bij adviseurs weg te halen om i.p.v. het beste product het product met een hogere provisie te adviseren?
Het is volgens mij geen gezonde situatie dat de verzekeraar of de geldverstrekker voor mijn advies betaalt. Op lange termijn is het toch beter dat ik zelf voor het advies betaal en ook zeker weet dat de adviseur naast wat ik hem betaal geen extra inkomsten ontvangt.
Dat zal de kwaliteit van het advies wel degelijk naar en hoger niveau brengen en daar ben ik als consument zeer zeker bij gebaat. Voor de tussen personen zal het ook wel echt een omslag zijn waar ze aan moeten wennen. Maar ik denk ook echt dat op lange termijn de adviseur er zichzelf er ook beter bij zal voelen.
Neem als voorbeeld:
http://www.vastelastenbond.nl/nieuw/scr ... r_besparen
Hier verdiend de adviseur 12 keer €12,95 en dan kan de klant zichzelf provisieloos verzekeren, moet je eens kijken wat het scheelt t.o.v. de verschillende verzekeraars. De adviseur verdiend gewoon een net bedrag en de consument bespaart in sommige gevallen meer dan 600 euro per jaar.
Is toch prima en transparant, de klant weet exact wat er naar de adviseur gaat. Niemand die het die het de adviseur misgunt, want zijn verdienste komt met gemak uit de gerealiseerde besparing. En toch verdient de adviseur 155 euro voor een adviesgesprek.
Als hij 4 gesprekken op een dag doet waarvan hij bij twee zaken doet is dat 310 euro per dag. Per maand met 20 werkdagen is dat 6200 euro per maand en 74400 euro per jaar. Hier gaat nog wat belasting en kosten vanaf, maar goed. Dit is toch een net salaris, en een gezonde situatie.