LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
GezondVerstand10
Berichten: 263
Lid geworden op: 04 mei 2009 10:48

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door GezondVerstand10 »

M. van Rossum schreef:
KingBeezz schreef:Inmiddels zijn we maanden verder. Ik neem aan dat niemand nog een reactie van Het Nationaal Spaarfonds heeft gehad inzake de schade"vergoeding"? Deze zou namelijk aan het eind van 2009 komen maar zoals ik begrepen heb heeft nog niemand iets van Delta Lloyd gehoord.
Ikzelf val onder de ABN AMRO Meegroeihypotheek/-verzekering. Maar ook die valt onder het Delta Lloyd akkoord.
"Mededeling over tegemoetkoming" was inderdaad aangekondigd voor eind 2009, maar berichten zijn dat dit medio of tweede helft 2010 wordt.

Ik kan de lezers van dit subforum aanraden ook de vergelijkbare subfora te volgen, waarin
- een hoop juridische overwegingen bij indienen schadeclaim staan vermeld
- een hoop argumentatie voor onderbouwing schadeclaim staan vermeld.

In het algemeen is de procedure:
- indienen klacht (en stuitingsbrief) bij eigen bank/verzekeraar
- KiFiD procedure (bemiddeling, daar na klacht)
- aanmelden bij Consumentenclaim
- eigen advocaat inschakelen voor gang naar de rechter

Gronden voor schade zijn heel verschillend:
- te hoge kosten (maar in meeste gevallen geen tegemoetkoming, tenzij wordt ingezet op 0,5% ipv 2,45%)
- te hoge OVR-premie die ten koste is gegaan van spaardeel (uitspraak Ombudsman: verrekenen tegen goedkoopste variant losse OVR)
- misleiding bij aankoop

Dat laatste geldt vooral voor "oude gevallen", zeg van voor 2001, of beter nog van voor 1 september 1998, toen fiscale regels zijn veranderd.
Productinformatie (en onderzoeksplicht klant) is daarna veel "beter" geworden...

Lees verder:
Eigen onderzoeksplicht woekerpolishouders
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=75590

ABN AMRO MGV gedupeerden
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=61008 (recente bijdragen vanaf pagina 5)

Ik lees ergens dat "sparen" dus geen wijsheid is gebleken.

Dat is het echter wel, maar dan bij;
- spaarvariant MGV of spaarhypotheek met rente=hypotheekrente
- niet te hoog (of zelfs laag, zeg tweederde van hypotheekbedrag of lager) verzekerd kapitaal bij OVR
- losse OVR-premie tegen laagste markttarief

In dat geval was gegarandeerd het hypotheekbedrag na zeg 15 jaar beschikbaar gekomen.

Dat scenario werd in 1998 niet verteld.
Vandaar mijn stelling dat bij "oude gevallen" er aan oplichting grenzende misleiding heeft plaatsgevonden.

Mijn eigen schade is ca € 50.000.
In dat geval kan ik leven met no cure no pay advocatentarief van 25%
Suggesties?
Ik zelf ook een meegroei hypo. Onlangs een brief gehad van ABN AMRO dat men van mening is dat dit geen woekerpolis is en dat geen compensatie zal plaatsvinden

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo KingBeezz
Om nog even terug te komen op je vraag van 31-12-2009. De compensatieregelingen gelden ook voor al afgekochte polissen. Maar dan moeten ze langer dan 5 jaar hebben gelopen en de polishouder moet zelf aan de verzekeraar schriftelijk laten weten dat hij/zij voor kostencompensatie in aanmerking wil komen.

In veel polissen worden in de eerste 5 jaar veel kosten verzekerd. Het is dus goed mogelijk dat voor polissen die een korte looptijd hebben gehad, maar wel langer als 5 jaar hebben gelopen, een redelijk hoge kostencompensatie verstrekt zal moeten worden. Maar afkopen kost ook weer extra afkoopkosten.

Op dit moment is voor een aantal polissen van Delta-Lloyd de compensatie bekend en aan polishouders medegedeeld. Wat ik graag zou willen weten is of in de mededeling ook de berekening van de compensatie wordt vermeld zodat duidelijk is hoe die compensatie is berekend. En zo ja zou je die berekening dan op dit forum willen plaatsen.
Met dank en met vriendelijke groet, Arie Wever

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Hallo Wevera,

Dank voor je duidelijke antwoord. En om op jouw vraag terug te komen, er zit helaas helemaal geen berekening bij.

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door wevera »

Het feit dat er alleen een bedrag als kostencompensatie wordt vermeld, zonder duidelijke toelichting en berekening, geeft wederom aan dat verzekeraars geen transparantie wensen. Dit moet blijkbaar afgedwongen worden want op deze manier wordt het vertrouwen niet hersteld.
Ik zou tocht vragen/eisen om een duidelijke, controleerbare, berekening.
Met vriendelijke groet, A.Wever

peter070
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mar 2009 13:27

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door peter070 »

Toevallig nu ook een brief binnen:

Ik krijg een een tegemoetkoming van € 305,17.
Ik weet niet wat ik hiervan moet denken.

De inleg was FL 10350,-.
De uitkering zou € 4600,- zijn.

De eerste uitkering was € 1866,91.
De slotuitkering bedroeg € 916,-
De tegemoetkoming is nu € 305,17.

In totaal zou ik dus nu € 3088,88 hebben ontvangen, terwijl ik FL 10350 (= € 4696.63) heb ingelegd.
Dit is een verlies van € 1607,75 op mijn inleg, zonder ook maar enig profijt te hebben gehad van de beurzen of winsten. Er zijn alleen maar teveel kosten berekend en ik draag alleen maar bij aan de bonus cultuur van de banken. Ik heb inmiddels een brief gestuurd naar de Stichting Verliespolis met de volgende vragen:
- Wat hun nu voor mij betekent hebben
- Wat ze van de brief vinden die ik van NSF heb gehad
- Hoe het nu zit met de 25 euro die ik heb moeten betalen om me bij hun aan te sluiten
- Wat nu de beste vervolg stap is

Ik hou jullie op de hoogte.

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Op dit moment is voor een aantal polissen van Delta-Lloyd de compensatie bekend en aan polishouders medegedeeld. Wat ik graag zou willen weten is of in de mededeling ook de berekening van de compensatie wordt vermeld zodat duidelijk is hoe die compensatie is berekend. En zo ja zou je die berekening dan op dit forum willen plaatsen.
Met dank en met vriendelijke groet, Arie Wever
Beste Arie Wever,

De reden dat er geen berekening bij staat, is volgens Het Nationaal Spaarfonds omdat dit zo overeengekomen is met Stichting Verliespolis en Stichting Woekerpolisclaim!

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

KingBeezz schreef:

Beste Arie Wever,

De reden dat er geen berekening bij staat, is volgens Het Nationaal Spaarfonds omdat dit zo overeengekomen is met Stichting Verliespolis en Stichting Woekerpolisclaim!
Tijd voor procedure Consumentenclaim?!

Citaat:
"Wat kunt u doen?
Wij adviseren u om het concrete voorstel van uw verzekeraar af te wachten alvorens verdere actie te ondernemen. Sluit u zich intussen alvast bij Consumentenclaim aan en verstuur een zogenaamde stuitingsbrief, zodat uw claim niet verjaart. Zodra de verzekeraars concrete voorstellen gaan versturen (volgens de laatste berichten wordt dat medio 2010), ontvangt u automatisch per email ons advies of het een goed voorstel is of dat u beter kunt gaan procederen. Wij verwachten dat een procedure in veel gevallen een (aanzienlijk) betere compensatie zal bieden dan de voorstellen."

Zie hele berricht over de fopspeen van Verliespolis/Woekerpolisclaim stichtingen:
http://www.consumentenclaim.nl/ShowTeks ... enuId=1000

Al iemand ervaring met zo'n "automatische mail" van Consumentenclaim?

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

wevera schreef:Wat ik graag zou willen weten is of in de mededeling ook de berekening van de compensatie wordt vermeld zodat duidelijk is hoe die compensatie is berekend. En zo ja zou je die berekening dan op dit forum willen plaatsen.
Met dank en met vriendelijke groet, Arie Wever
Hallo Arie Wever,

Ik heb hier een half jaar geleden om gevraagd, na opnieuw contact opnemen hebben zij mij eindelijk een berekening gestuurd, echter het is een standaardtoelichting. Maar wellicht kun je er toch iets mee. Zie bijlagen.

Begeleidende brief van het Nationaal Spaarfonds:
Op basis van de overeenkomst die Delta Lloyd Groep, waar Nationaal Spaarfonds onderdeel van uitmaakt, heeft gesloten met de Stichting Verliespolis, Stichting Woekerpolisclaim, de Vereniging Effectenbezitters en Vereniging Eigen Huis, heeft Delta Lloyd Groep een toelichting gemaakt op de berekening van de tegemoetkoming. Vanwege de enorme variatie in verzekeringsvormen en onderliggende verzekering- en beleggingsgegevens is gekozen voor een standaardtoelichting. Wij verwijzen u daarom naar de bijgevoegde standaardtoelichting van de tegemoetkoming.
Afbeelding

Afbeelding

wevera
Berichten: 671
Lid geworden op: 06 apr 2008 20:11

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door wevera »

Hallo KingBeez
Bedankt voor deze informatie. Door prive-omstandigheden kon ik helaas niet eerder reageren.

Deze standaardberekening van een eenvoudig, fictief, voorbeeld is duidelijk en in overeenstemming met de wijze van kostenberekening en verrekening van de ombudsman van het Kifid. Het jaarkostenpercentage is een directe aanslag op het jaarrendement waardoor er voor de polishouder weinig overblijft. Het is dus ook duidelijk dat de stichtingen woekerpolisclaim en verliespolis niet veel anders gedaan hebben dan het overnemen van de rekenwijze volgens de aanbeveling van de Kifid-ombudsman.

Het blijft raadselachtig waarom de stichtingen dan doen alsof deze minimale kostencompensatie het resultaat is van hun noeste en geweldige inzet en waarvoor ze voor € 950000 x 6 aan kosten hebben gemaakt.
Zo te zien is het niet meer dan het werk van enkele middagen, alleen maar het goed bestuderen van de betreffende aanbeveling.

Buitengewoon vreemd is het natuurlijk dat individuele polishouders de berekening van hun eigen kostencompensatie niet te zien krijgen. Zijn de echte polissen dan toch te ingewikkeld en te onduidelijk?
Het kan ook zo zijn dat het dan te duidelijk wordt dat het hele beleggingsverzekeringsgedoe/woekerpolisaffaire alleen maar de bedoeling heeft gehad en nog heeft om bank/verzekeraars te spekken ten koste van de polishouders.
Met vriendelijke groet, A. Wever

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Dank. We komen er wellicht nooit helemaal achter als zelfs integere tussenpersonen geen voet tussen de deur krijgen bij de verzekeraars.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

KingBeezz schreef:Dank. We komen er wellicht nooit helemaal achter als zelfs integere tussenpersonen geen voet tussen de deur krijgen bij de verzekeraars.
Daar kom je alsnog alleen maar achter door lange adem van het starten van een procedure. Natuurlijk alleen maar aan beginnen als er flinke schade is geleden door woekerpolis. Voor schade van minder dan 1.000 of 2.000 niet aan beginnen. Zo loopt momenteel de Falcon zaak bij de Rechtbank Haarlem en daar wordt precies voorgerekend of en hoe compensatie van schade plaatsvindt. Zaak loopt al meer dan een jaar. Zelf ben ik dit voorjaar begonnen bij KiFiD. Maar ja, mijn schade bij ABN AMRO is dan ook te becijferen op 50.000.

lucpodt
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 dec 2010 16:28

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door lucpodt »

Goededag,
Ik heb 2 polissen gehad bij het Nationaal Spaarfonds, begin polis 1-1-1997 (looptijd >15 jaar). De totale inleg was 10.435 euro afkoop 7251 euro. Een verlies dus van 3184 euro.

Ik heb dit verlies genomen omdat ik geen vertrouwen meer had in het Nationaal Spaarfonds.

Deze maand (December 2010) heb ik een brief ontvangen welke mijn geschade vertrouwen bevestigde. Er wordt gesteld dat ik niet meer in aanmerking kom voor een tegemoetkoming, hoewel mij door een adviseur van het Nationaal Spaarfonds (in 1996) was verzekerd dat na een periode (van 7 jaar ?) ik in ieder geval mijn inleg terug zou krijgen.

Ik heb de verzekering in 2006 beeindigd (negen jaar na start).

Er wordt gesteld in de brief van december 2010 door het Nationaal Spaarfonds:
"De overeenkomst met de consumentenorganisaties houdt in dat op uw verzekering een maximum aan kosten kan worden ingehouden gedurende de LOOPTIJD. Als wij meer dan dit maximum aan kosten in rekening hebben gebracht ontvangt u op de einddatum van uw verzekering een tegemoetkoming"

Het lijkt erop dat het Nationaal Spaarfonds eerst al zijn kosten gedurende de gehele looptijd goedgemaakt wil zien. Er wordt nergens in het stuk gerept over inleg (en teruggaaf daarvan na een bepaalde periode), iets wat ik in het persoonlijke gesprek met de adviseur van het Nationaal Spaarfonds zeer belangrijk vond.

Ik ga niet procederen maar wilde u wel op de hoogte stellen van mijn relaas.
Het Nationaal Spaarfonds is mij een onbetrouwbare partner gebleken. Adviseurs namens deze maatschappij hebben mij een verkeerd beeld voorgeschoteld van het product wat mij werd aangesmeerd. So much for goodwill.

gr

Luc Podt

knijk
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2011 17:22

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door knijk »

Adviesgevraagd n.a.v. 2 inschrijvingen BeursSpaarplan (Hoog/Laag) Nationaal Spaarfonds (NSF). In 1999 hebben we 2 polissen afgesloten met een looptijd van 20 jaar. Er zijn ons toen offertes verstrekt door een bemiddelaar die voor het NSF werkte. Op deze offertes wordt een voorbeeldberekening van de verwachte uitkering vermeld. In het meest negatieve scenario (12%) zouden wij een kapitaal opgebouwd hebben van € 41.520 (1 polis) In deze polis is ook nog een eenmalige storting bij aanvang gedaan. Wij hebben een opvraag gedaan aan het NSF wat de afkoopwaarde m.i.v. 1-2-2011 is. Wat wij al hadden verwacht was dat de afkoopwaarde heel laag is. In ons geval circa € 4.500 per polis. Dat is bij lange na niet wat wij hebben ingelegd. Voorts wordt er een prognose gegeven dat de waarde in 2020 €10.600 in het meest positieve scenario is. Maar dan moeten we nog wel 9 jaar geld in een misschien wel bodemloze put storten. Nu zijn er weer ontwikkelingen gaande in de woekerpolis affaire. Wat is wijsheid want het NSF geeft tot op heden geen duidelijk antwoord maar pleiten vooral om de spaarinschrijvingen voort te zetten.

crommentuyn
Berichten: 96
Lid geworden op: 13 jan 2011 16:58

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door crommentuyn »

Godsgruwelijk, uw verhaal motiveert alle forum leden tot pen & muis.
Zoveel woeker is nog niet vaak getoond. NSF zei U???

Als het zo waar is als u schrijft slepen diverse forumleden u persoonlijk mee de Kifid treden op op.
maar toch kunt u het beste een serieuze adviseur raadplegen en eerst echt heel simpel klachtbriefje sturen naar NSF... [Bestaan ze nog?]
Hiervan schieten de tranen in de ogen. De schellen waren er al af...

knijk
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 feb 2011 17:22

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door knijk »

Het NSF bestaat nog wel (Delta Lloyd) :)

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Dus: aan de slag: U zult het echt zelf moeten doen.

Te beginnen met:
- vordering bij eigen verzekeraar tot het treffen van schadebeperkende maatregelen (bijv. verlagen ORV-dekking, of switchen naar betere & veiliger product, zonder afkoopkosten)
- vordering bij eigen verzekeraar tot 100% schadecompensatie, bij afwijzing te vervolgen bij KiFiD, net als Crommentuyn, http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=90822.

KingBeezz
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 okt 2007 11:38

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door KingBeezz »

Heeft iemand die in het bezit is van het Beursspaarplan zijn polis gecheckt met de woekerpolischeck http://www.independer.nl/woekerpolis/intro.aspx?

Bij één polis die nog loopt is het niet de moeite om over te sluiten. Ik vraag mij af of hier meerdere mensen dezelfde uitkomst hebben gekregen. Het kan te maken hebben dat de looptijd nog vrij kort is van mijn polis.

Desalniettemin is het zuur dat je als kleine polishouder geen kant op kunt.

Vanavond viel mij nog iets op in de Radar uitzending van 7 maart 2011:
Heb ik het goed begrepen dat als je akkoord bent gegaan met de schikking die destijds is getroffen met de diverse Stichtingen, en een compensatie ontvangt, dit NIET meer betekent dat je afstand hebt gedaan van je rechten, ondanks dat je daar een handtekening voor hebt gezet?????
Laatst gewijzigd door KingBeezz op 09 mar 2011 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

peter070 schreef:Ik heb inmiddels een brief gestuurd naar de Stichting Verliespolis met de volgende vragen:
- Wat hun nu voor mij betekent hebben
- Wat ze van de brief vinden die ik van NSF heb gehad
- Hoe het nu zit met de 25 euro die ik heb moeten betalen om me bij hun aan te sluiten
- Wat nu de beste vervolg stap is
Iedereen dient te weten dat stichtingen noch consumentenclaim corresponderen met individuele gedupeerden.
Allemaal vergeefse moeite dus. Volg de aanwijzingen op diverse subfora wat je echt moet doen.

jorico
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2011 12:50

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door jorico »

Ook ik heb een beursspaarplan

Er staat in mijn polis ,afgesloten in 1996, de geschatte uitkering bij een aangenomen beleggingsrendement van 12 % .Er staat niet bij bruto of netto.
Mocht ik die 12% doortrekken naar mijn inleg maal de jaren dan komt het overheen met wat er uitkeerd zou worden.

Met de kennis van nu zie ik hoeveel kosten bij een rendement van 12% wordt af gehouden.Dit wordt nadat mijn inleg is belegt ingehouden.
Vraag.
Moet de percentage niet op 15 % ipv 12 % zijn omdat ik er van uit ben gegaan dat de uitkering netto is?(geschatte uitkering)
Het lijkt er nu op dat de de kosten van de 12 % hebben afgetrokken. Dan komt de rendement op 8%.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Het Beursspaarplan van het Nationaal Spaarfonds

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Ik wil 100% schadevergoeding, hoe pak ik dat aan? -

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=93884

Gesloten