LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zomaar geband en mijn postings teruggezet???

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
vransce

Re: zomaar geband en mijn postings teruggezet???

Ongelezen bericht door vransce »

Maar als je dus met die eigendommen (identiteiten) op een ander forum/website zelf met die eigendommen naar voren komt, dan mogen die dus op dat andere forum ook genoemd worden door andere forumleden?
Je hevelt ze dan in eerste instantie toch zelf over, of niet soms?
Ik begrijp, denk ik, niet helemaal wat je bedoelt.

Als je in een forum schrijft en je haalt in een ander forum jezelf of een ander aan als bronvermelding dan zou dat moeten kunnen. Je moet dan wel heel duidelijk kenbaar maken waar de info vandaan komt. Het moet altijd te verifieren zijn. Altijd moet je zelf of zal er door anderen gekeken worden of jij daarbij "de goede smaak" (ethiek, integer) volgt.
In dit forum worden leden binnen deze draad gequoted... dat is een optie van het forum. Tussen twee fora zou dat (mits integer.... etc.... )mogelijk ook kunnen

In het algemeen zou ikzelf in forum 2 alleen een link posten naar een thread in forum 1
Zoiets is in deze draad al gebeurd door een verwijzing naar een uitleg over proxies

Of bedoel je iets anders?

Tonja32

Ongelezen bericht door Tonja32 »

Strikvraag. Dus als je dan als webmaster zo'n leipo van hierboven betrapt, mag je dat ook niet openbaar op een forum zetten?
Zijn andere nicks dus op andere fora om hem te ontmaskeren in al zijn identiteiten?

vrance, wat heeft een proxy met een nick te maken?
Laatst gewijzigd door Tonja32 op 27 jan 2009 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

cdt63

Ongelezen bericht door cdt63 »

hallo tonja

helaas komt dat inderdaad voor, en nog niet eens om mensen te misleiden, maar helaas vaak om mensen te beschadigen.
ik ben het dan ook volmondig met je eens, dat je dan niet helemaal spoort.

groetjes CDT

Tonja32

vrance, en als je dan niet aan bronvermelding doet, maar gewoon zegt dat je ergens zelf een bericht geplaats hebt en dat is via google te achterhalen?
Als je in een forum schrijft en je haalt in een ander forum jezelf of een ander aan als bronvermelding dan zou dat moeten kunnen. Je moet dan wel heel duidelijk kenbaar maken waar de info vandaan komt.

BBCS
Contacteer:

Ongelezen bericht door BBCS »

Strikvraag. Dus als je dan als webmaster zo'n leipo van hierboven betrapt, mag je dat ook niet openbaar op een forum zetten?
Zijn andere nicks dus op andere fora om hem te ontmaskeren in al zijn identiteiten?
Het enige wat hij kan doen is via een prive berichtje naar die persoon sturen om aan te geven dat zijn gedrag niet gewenst is en of hij zijn naam wilt veranderen.

Een andere optie is zo'n persoon gelijk bannen. Wat in zo'n geval ook het meest gepast zou zijn.

Maar gewoon publiekelijk bekend maken is er dus niet bij.

Wat de admin dan wel kan zeggen is dat de beteffende persoon niet degene is waarvoor hij zich uitgeeft, en dat daarom die account gesloten is.

Tonja32

Ik denk toch dat het aan het soort forum ligt, of dat ook zo gebeurd en dat jij beschrijft hoe het zou moeten. Maar of dat in werkelijkheid ook altijd overal zo gebeurd, weet ik niet.
Dat het niet hoort ben ik met je eens, maar wat doe je eraan?
Stel iemand haalt een webmaster achter de schermen of door geklier het bloed onder de nagels uit, dan is een webmaster ook maar een mens. Volgens mij doet een webmaster dat ook niet zomaar, of dat moet natuurlijk zelf een leipo zijn. :lol:

vransce

Geplaatst op 27 Jan 2009 13:04 door Rob Hoegstra
http://nl.wikibooks.org/wiki/Handleidin ... en_proxies
Deze reactie is eerder in deze draad geplaatst.

Geplaatst op 27 Jan 2009 17:50 door Tonja32
wat heeft een proxy met een nick te maken?
Het was slechts een vergelijking over de wijze van bronvermelding.
"Nickname" heeft niets met proxy te maken.
Het ging mij om de manier van verwijzen tussen twee fora of een verwijzing naar een ander onderwerp

lievke

Ongelezen bericht door lievke »

Nou ik probeer het te volgen zover ik kan maar maak het niet te ingewikkeld :wink: want ik heb de link die @rob hoegstra plaatste nog niet helemaal door gelezen :roll:

Kan iemand op eenvoudige wijze uitleggen hoe en waarover het gaat met die indentiteiten, nicks, ene forum, andere forum, qouten, bronvermelding, verwijzing etc.?? en over webmasters die iets doen omdat ze/hij ook maar mens zijn??

BBCS
Contacteer:

Kan iemand op eenvoudige wijze uitleggen hoe en waarover het gaat met die indentiteiten, nicks, ene forum, andere forum, qouten, bronvermelding, verwijzing etc.?? en over webmasters die iets doen omdat ze/hij ook maar mens zijn??
De inleiding van het forumgebruik.

Een forum is een website waarbij gediscusieërd wordt, het tegenovergestelde daarvan is de chat, waarbij gewoon gekletst wordt.

Op een forum moet je jezelf kenbaar maken. Dus jezelf een naam geven. Die naam noemt met een Nickname, gebruikersnaam, etc.
Dat is dus de naam waarmee je op het forum zichtbaar bent en onder die naam neem je deel uit van een forum.
Die nickname heeft dus een identiteit, dus persoonsgebonden.
Het is bij forums en chatsite's dus verboden om onder iemand anders zijn naam deel te nemen aan het forum cq chat.

Als iemand een ander persoon op het forum haat, kan hij of zij op een andere forum de dezelfde naam aannemen (soms met de dezelfde identiteit) en dan kwaad over die persoon gaan spreken of zich misdragen.

Quoten is niks anders dan iemand letterlijk citeren wat iemand geschreven of gezegd heeft.

Bronvermelding: Als je een bericht van een andere site of wat dan ook plaatst, moet je aangeven waarvan je dat vandaan hebt. Dat noemen ze het vermelden van je bron. Ook wel verwijzingen genoemd.

Webmaster is een persoon die een complete website beheerd.
Een admin of forumbeheerder is een persoon die het complete forum beheerd. Dus ook het technische gebeuren.
Een moderator is een persoon die het gesprek in goede banen leidt. Een gespreksleider dus.

Een forumbeheerder kan ook als extra de taak als moderator erbij hebben.

Een forumgebruiker is gewoon de deelnemer van een forum.

Nu kan het gebeuren dat een forumgebruiker ook moderator is en ook forumbeheerder.
Dus die forumgebruiker neemt gewoon deel aan de discussies, maar beheerd dan ook technisch het forum en kan ook de gesprekken leiden.

Een moderator en forumbeheerder kunnen altijd alle berichten aanpassen. Die toegang hebben ze.
Sommige mensen kunnen de verleiding niet weerstaan en gaan dan hun macht misbruiken.
De forumbeheerders die geen last hebben van die verleiding, zullen dan ook heel integer zijn in het leiden van het forum.

Sommige mensen beweren dat je als forumbeheerder geen deel mag nemen aan de discussies.
Toch gaat dat vaak wel goed. Als je strikte gebruiksregels op het forum hanteerd weet de forumgebruiker ook waar hij aan toe is.
Het beste is als de moderator of forumbeheerder ook deel neemt aan de discussies, dat die moderator of forumbeheerder niet alleen is, maar dat er een team is van meedere moderatoren, die elkaar dan ook kunnen controleren.

Je ziet bij de diverse forums waar de moderatoren en forumbeheerders ook deelnemen aan de discussies dit dan ook gebeuren.

Zo duidelijk genoeg? :wink:

vransce

OK BBCS! :lol:

Ik wil nog een dingetje toevoegen. In veel fora zijn personen die tot de organisatie behoren ook herkenbaar. In zo'n geval staat meestal onder de naam een functie. Bestuursleden die meeposten zijn dus herkenbaar. Dat is zo ingesteld in ons forum.
Zij zijn ingedeeld in een groepje: de groep bestuur en onder hun naam staat dan ook altijd het woordje bestuur. Wij proberen op deze wijze de zaak zo transparant mogelijk te houden. Een bestuurslid is in een goed forum geen bedreiging. Hij kan gewoon meebabbelen. Onze forumleden accepteren dat en er ontstaan leuke discussies ook met bestuursleden als deelnemer. Dat is geen forumwet maar een keuze van de organisatie.

lievke

Ongelezen bericht door lievke »

@BCCS en @Vransce

Erg bedankt voor deze heldere uitleg :D

BBCS
Contacteer:

Bij het dartforum die ik ook beheer, is er naast de geregistreerde gebruiker ook nog de gebruikersgroep leden.

Op het forum is dan een gedeelte die alleen voor leden toegankelijk is.

Op het forum mag iedereen namelijk registreren, dus ook niet leden.

En om toch voor de leden een eigen gedeelte te hebben, is er dus voor een aparte gebruikersgroep gekozen.

Alleen de forumbeheerder (in dit geval dus ik) kan de personen tot de leden promoveren.
Zij zijn ingedeeld in een groepje: de groep bestuur en onder hun naam staat dan ook altijd het woordje bestuur. Wij proberen op deze wijze de zaak zo transparant mogelijk te houden.
Ieder forumgebruiker kan ook een eigen rang krijgen. Dan is gelijk de herkenning wat die persoon doet.

BBCS
Contacteer:

Daar zijn we voor! :lol:

Tonja32

Dat is geen forumwet maar een keuze van de organisatie.
Vantevoren bepaald door jouw organisatie,of overleg je alles maar dan ook alles eerst met je forumleden vrance?
Alleen de forumbeheerder (in dit geval dus ik) kan de personen tot de leden promoveren.
Hoe bepaal je dat? Met andere woorden weiger je ook wel eens leden te promoveren of toe te voegen aan een bepaalde gebruikersgroep BBCS? :lol:

gravedigger

Ongelezen bericht door gravedigger »

Ik denk dat alleen leden van DCM daar toegang krijgen en geen buitenstaanders.

Tonja32

Ik denk dat alleen leden van DCM daar toegang krijgen en geen buitenstaanders.
Hou het eens in zijn algemeen over toegang krijgen, van forumleden, tot een bepaalde gebruikersgroep. :lol:

BBCS
Contacteer:

Gravedigger heeft inderdaad gelijk.

Toen ik de site opnieuw opgebouwd heb, gaf ik aan dat het ook mogelijk was om een forum toe te voegen. Is mooi voor de interne communicatie van de vereniging.

Niet zo veel gek later kwam ook het idee om het forum gewoon voor alle mensen toegankelijk te maken, met echter een apart afgesloten gedeelte voor de betalende leden van de vereniging.

De forumbeheerder promoveerd en degradeerd de leden technisch, maar het bestuur bepaald uiteindelijk wie er in komt en wie niet.

Nog beter gezegd: iedere gebruikersgroep heeft een groepsleider en de groepsleider kan de leden toevoegen en verwijderen.

Tonja32

Dit gaat maar over een enkele wensite/forum en een bepaalde vereniging, BBCS
Een gewoon forum heeft gewoon een een admin, een webmaster en moderator(s) en uiteraard forumleden.

vransce

Dat is geen forumwet maar een keuze van de organisatie.
Vantevoren bepaald door jouw organisatie, of overleg je alles maar dan ook alles eerst met je forumleden vrance?
Wij hebben dit van tevoren zo bedacht. Het meediscussieren van bestuursleden is bekend bij de leden en wordt duidelijk gewaardeerd. Alleen laten wij onze bestuursleden zien. In andere fora discussieren ook bestuursleden of leidinggevenden mee. Niet altijd zie je dat. Maar ga er maar van uit dat ze heel erg vaak aanwezig zijn en meedoen.

Als ik de indruk heb gewekt dat de forumleden volledig in het overleg over hoe wij ons forum beheren kunnen meepraten dan moet ik je teleurstellen. Wij reageren wel op kritiek of aanbevelingen op dit punt. Wij doen dit door te reageren in het forum of door daadwerkelijk een aanpassing te maken. Ook de thread in dit forum is bij ons stof tot gesprek.
Er is altijd wat te leren.
Maar als je een aantal serieuze fora gezien hebt dan merk je dat ieder z'n forum in detais anders beheert. De grote lijnen waaronder bonafide fora werken liggen erg dicht bij elkaar. Ook ik bezoek regelmatig andere fora. Gewoon omdat ik dat leuk vind. Ik trof toevallig deze thread en discussieer in dit geval mee. [/i]

BBCS
Contacteer:

Hou het eens in zijn algemeen over toegang krijgen, van forumleden, tot een bepaalde gebruikersgroep.
Gebruikers zijn er in een aantal categorieën:

- gasten

- geregistreerde gebruikers.

De geregistreerde gebruikers zijn normaal gesproken standaard in 3 categorieën:

- normale geregistreerde gebruikers
- moderators
- Beheerders.

Daarnaast kan als dat gewenst is extra gebruikersgroepen op het forum worden aangemaakt.

Bij een vereniging waarbij iedereen op zo'n forum kan meedoen, kan bestaan uit:

- normale geregistreerde gebruikers
- Leden vereniging
- Bestuursleden
- diverse commissies (als een vereniging die heeft)
- moderators
- beheerders.

Als er meedere moderators zijn, wordt op het forum vaak een apart gedeelte ingericht die alleen voor de moderatoren bereikbaar zijn.
Vaak gaat dit over interne communicatie.
Maar ook bijvoorbeeld kan er een apart afgeschermd gedeelte zijn voor interne commnunicatie van moderatoren naar een redactie of een bestuur.

Nu vraag je je af waarom nu al die gebruikersgroepen???

Simpel:

Aan een gebruikersgroep kan bepaalde rechten worden toegekend, dus waar een groep wel of niet op mag komen. Mag een groep op bepaalde gebieden alleen lezen en niet reageren, of wel of geen toegang, enz.

Tuurlijk is het mogelijk om aan ieder geregistreerd lid aparte rechten toekennen, maar als er een gebruiker erbij komt, moet je al die rechten apart voor ieder lid invoeren. Het is dus gemakkelijker om een lid tot een gebruikersgroep te laten behoren, waar collectief al die rechten enz. centraal ingevoerd kan worden.

Zou een bepaald gedeelte voor niemand zichtbaar zijn (als voorbereiding op iets) en je zou per gebruiker al die rechten beheren, als je dan zo'n bepaald gedeelte voor iedere geregistreerde gebruiker apart die rechten moeten omzetten. Als er best veel geregistreerde gebruikers zijn, kan dat behoorlijk veel werk zijn.
Ken je die gebruikers toe aan een gebruikersgroep, dan is dat omzetten dus heel snel gebeurd.

Snappie? :wink:

Gesloten