Pagina 5 van 12
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 04 jun 2009 21:11
door TheLD
@WillemV
Het is duidelijk dat er data recovery is afgesproken en dat dat ook op papier staat. Dat staat in het openingsbericht van TS:
Oh, TS geeft het volgende aan
Ik kon een nieuwe harddisk krijgen, of de reparatieafdeling zou een poging tot datarecovery kunnen doen.
Een poging doen is iets anders dan de afspraak voor recovery zoals jij aangeeft. Voor zover ik die jongens van MyCom ken, zijn het niet de minste lui. Er zijn hier een aantal mensen op het forum die hun bijna voor oplichters uitmaken. Dat is in het geheel niet mijn ervaring.
Tevens mis ik het gebrek aan realisme, hoeveel complete externe hdd's hebben de meesten hier gezien. Ga ze maar eens bekijken van WD/Maxtro/Seagate/HP en vele anderen. Die krijg je echt niet zomaar uitelkander, eht gaat in al die gevallen dus niet om een standaard zegeltje oid. Veelal verlijmen die dingen dicht met een strip oid. [/quote]
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 04 jun 2009 21:42
door WillemV
Geplaatst op 04 Jun 2009 21:11 door TheLD
Een poging doen is iets anders dan de afspraak voor recovery zoals jij aangeeft.
Natuurlijk is een succesvolle data recovery bij voorbaat nooit te garanderen. Wellicht had ik dat wat duidelijker op moeten schrijven. Maar een poging tot data recovery is meer dan alleen de harde schijf op een andere manier 'aansluiten'. Volgens TS is op het reparatie-inname formulier aangegeven dat er een poging tot data recovery plaats zou vinden. Dat betekent een dienst verlening overeenkomst met een bepaalde prestatie plicht. Uit het eerste bericht van TS maak ik op dat hij meer verwacht had van deze dienstverlening dan hetgeen Mycom heeft gedaan; het op een andere manier aansluiten van de HD. Mycom heeft dus een mindere prestatie geleverd dan beloofd is, namelijk data recovery. Maar goed, wellicht dat TS dat nog kan toelichten.
Voor zover ik die jongens van MyCom ken, zijn het niet de minste lui. Er zijn hier een aantal mensen op het forum die hun bijna voor oplichters uitmaken. Dat is in het geheel niet mijn ervaring.
Ik schreef al dat het ook onwetendheid van de medewerker van Mycom kan zijn. Deze medewerker heeft meer beloofd dan Mycom zou gaan doen. Althans, dat is wat ik uit de berichten van TS opmaak.
Tevens mis ik het gebrek aan realisme, hoeveel complete externe hdd's hebben de meesten hier gezien. Ga ze maar eens bekijken van WD/Maxtro/Seagate/HP en vele anderen. Die krijg je echt niet zomaar uitelkander, eht gaat in al die gevallen dus niet om een standaard zegeltje oid. Veelal verlijmen die dingen dicht met een strip oid.
Hoezo gebrek aan realisme? TS mag er gewoon van uitgaan dat Mycom verstand van zaken heeft. Dat is een taak en een verantwoordelijkheid van de winkelier.
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 04 jun 2009 21:55
door TheLD
Hoezo gebrek aan realisme? TS mag er gewoon van uitgaan dat Mycom verstand van zaken heeft. Dat is een taak en een verantwoordelijkheid van de winkelier.
Ik bedoelde niet de TS, meer in het algemeen hier op het forum. Veel experts hier denken dat nadat een winkel heeft aangegeven dat het produkt defect is, dit "opengebroken" mag worden zonder gevolgen. Dat je een verzegeling van een PC verbreekt mag (zonder verlies van garantie), dit is conform het gebruik (extra schijf/geheugen erin etc). Hier is een keer een uitspraak over geweest van een geschillencomissie. De reden was omdat het bij een systeem gebruikelijk is deze te kunnen uitbreiden qua geheugen etc. Ik vraag mij toch echt af of een geschillencommissie het openbreken van datadragers marktconform vindt.
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 05 jun 2009 00:40
door Ouwe aap
Datarecovery. What's in a name ?
Het is heel normaal in deze handel Engelse termen te gebruiken. Met datarecovery hebben ze nooit bedoeld met wat het in jargon echt betekent, dat is toch wel duidelijk.
Verder vind ik dat ze zeer correct hebben gehandeld. Persoonlijk had ik gedacht "gegokt en helaas verloren". Als MyCom bedoel ik. En had ik de man alsnog een nieuwe HD gegeven.
Even speciaal voor Puma, hou eens op met je voor te doen als Wilders. Die heb ik de hele avond gezien en ben er misselijk van. Alleen maar een grote bek, maar zelf met iets komen ho maar.
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 05 jun 2009 00:45
door puma73
Even speciaal voor Puma, hou eens op met je voor te doen als Wilders
ouwe aap, jiju bent zeker in de war met bbcs, die kan geen enkele onderbouwing geven voor de onzin die hij roept. wil jij mij trouwens niet vergelijken met een nazifiguur als wilders.
mijn betoog over handelaren op dit forum klopt als een bus bbcs en consorten weten niet hoe hard ze moeten roepen dat een consument nergens recht op heeft. wordt tijd voor een ban van dit soort figuren die alleen maar bleren en geen enkele zinnige onderbouwing voor hun gebler kunnen geven.
dat is inclusief jouw figuurtje.
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 05 jun 2009 00:49
door Ouwe aap
De enige die blert ben jij. En jij hoeft mij niet met BBCS te vergelijken.
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 05 jun 2009 01:06
door BBCS
Even voor Puma:
Op het moment dat jij een externe harde schijf koopt en die gaat kapot, dan heb je zeker rechten.
In de garantieperiode heb je recht op garantie.
Dat is hier ook aan de orde.
Echter:
De gebruiker heeft garantie op het product zelf en niet op de gegevens die op het product staat.
Dus als je een beroep doet op je garantie, dan is het niet mogelijk om ook nog door de winkelier je gegevens proberen veilig te laten stellen, dit omdat je daar domweg geen recht op hebt.
Dit omdat de winkelier het product moet openen en dat betekent einde garantie.
Is het dan niet mogelijk om datarecovery uit te voeren zonder verlies van de gegevens?
Tuurlijk wel. En wel door de fabrikant dit uit te laten voeren. Is voor de consument niet aan te raden, omdat datarecovery altijd voor rekening komt voor de eigenaar van de harde schijf.
We hebben het hier over dat het product defect is gegaan en niet dat de eigenaar van de harde schijf of de winkelier of iemand anders gegevens gewist heeft. Dan is het een andere situatie.
Zowel Dell als Western Digital bieden complete datarecovery aan.
Dus dan worden de gegevens veilig gesteld en heb je nog gewoon recht op je garantie.
Maar......
De garantie kost je niks, maar de datarecovery kan in de duizenden Euro's lopen.
Het is dus niet zo dat de winkelier het product kan gaan openen om te proberen de gegevens veilig te stellen en dat je daarbij als consument de garantie behoudt.
Maar het kan wel. Door geen kant en klare externe harde schijf te kopen maar ééntje te laten bouwen.
Dan heb je geen één product (wat bij de kant en klare externe schijven wel is) maar bestaat het product uit meerdere losse onderdelen.
En als bij een dergelijke externe harde schijf kapot gaat, kan de harde schijf uit de behuizing worden gehaald zonder verlies van de garantie.
Dat is dus de reden waarom deze "onbetrouwbare handelaartje" dus geen kant en klare externe harde schijven levert maar wel zelf bouwd.
Dat is ook de reden waarom dat deze "onbetrouwbare handelaartje" ook geen merk computer lever, maar zelf samen stelt en zelf bouwd.
Als deze "onbetrouwbare handelaartje" ook de mogelijkheid had om zelf laptops te bouwen, dan zou deze "onbetrouwbare handelaartje" dat zeker doen.
De reden?
De boel is niet verzegeld en kan sneller de boel regelen, waardoor de tijd van ongemak voor de klant zo kort mogelijk is.
Ochja, deze "onbetrouwbare handelaartje" zal in dergelijke gevallen van de TS ook eerst met de fabrikant gaan overleggen wat de mogelijkheden zijn om de gegevens veilig te stellen en toch met behoud van de garantie.
Mocht er met de fabrikant niks te regelen vallen en de gegevens zijn zeer belangrijk voor de klant, dan wilt deze "onbetrouwbare handelaartje" kosteloos die gegevens veilig stellen en de klant kosteloos een nieuwe externe harde schijf aan te bieden, waarbij de veilig gestelde gegevens op die nieuwe schijf is gezet.
Dus Puma: ik zie niet alleen maar Eurotekens.
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 05 jun 2009 01:15
door BBCS
En Puma: ik wil je nog iets anders vertellen:
Ik heb eerst harde schijven geleverd van het merk Maxtor.
De elende van dit merk was dat de harde schijven nogal veel uitval vertoonde. Tuurlijk kan er eens een harde schijf uitvallen, maar bij Maxtor was dat wel heel erg veel.
Nu kon ik wel de klant in de garantieperiode een nieuwe schijf van Maxtor geven en de harde schijf terugsturen naar de fabrikant (waardoor ik dan ook bij de fabrikant een beroep doe op de garantie), maar dat wilde ik niet.
Als de klant terug kwam met een Maxtor harde schijf, kreeg de klant een harde schijf terug van Western Digital.
Dat heeft mij best veel geld gekost.
Ik ben ook zelf met datarecovery bezig.
Waarbij ik ook veel geleerd heb. Zelf ook bepaalde technieken bedacht heb.
Ik zal altijd proberen om de gegevens veilig te stellen.
Alleen moet je niet vergeten dat het niet altijd kan.
Als bij een harde schijf het magnetisch laagje beschadigd is, is het zeer moeilijk om die gegevens veilig te stellen.
Ik weiger dit soort zaken met de wetboek te onderbouwen, omdat dat niet kan.
Daarbij repareer ik met een schroevendraaier, meetgereedschap, enz.
Met een wetboek kan ik niet repareren.
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 05 jun 2009 01:23
door WillemV
Geplaatst op 05 Jun 2009 00:40 door Ouwe aap
Datarecovery. What's in a name ?
Het is algemeen bekend dat data recovery (gegevensherstel)
meer is dan alleen een harde schijf op een andere manier 'aansluiten' op een computer.
Het is heel normaal in deze handel Engelse termen te gebruiken. Met datarecovery hebben ze nooit bedoeld met wat het in jargon echt betekent, dat is toch wel duidelijk.
Dat kan wel zo zijn. Maar dat is helemaal niet duidelijk. De klant kan
(moet) er vanuit kunnen gaan dat gegevensherstel (data recovery) zoals door Mycom aangegeven ook werkelijk gegevensherstel inhoudt. Dat Mycom de Engelse term data recovery gebruikt, dat moeten ze zelf weten. Maar de Nederlandse vertaling daarvan,
gegevensherstel geeft op zich al aan dat het op een andere manier aansluiten van een HD geen
herstel van
gegevens is...
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 05 jun 2009 01:24
door BBCS
mijn betoog over handelaren op dit forum klopt als een bus bbcs en consorten weten niet hoe hard ze moeten roepen dat een consument nergens recht op heeft.
Jij hebt helemaal niet gelezen met wat ik geschreven heb.
Jij kent de consumenten meer rechten toe dan welke ze werkelijk hebben.
Het enige wat ik hier in dit topic gezegd heb is dat de consument geen recht op datarecovery heeft op het moment dat de harde schijf kapot gaat.
De TS had gewoon zijn recht kunnen halen, maar dan was hij zeker zijn gegeven kwijt geweest.
Echter biedt de winkelier iets extra's en wel het proberen om de gegevens terug te halen en veilig te stellen.
Dat betekent wel dat hij dan het product moet openen, wat dan einde garantie betekent.
Want als de consument of de winkelier zonder toestemming van de fabrikant het product openen welke de fabrikant verzegeld heeft, dan is dat het einde van de garantie.
Aan de TS dan de keuze wat hij belangrijker vindt: zijn recht op garantie of het proberen veilig te stellen van zijn gegevens.
Mycom had het ook anders kunnen doen: en wel de fabrikant hierbij inschakelen: dan werd voor de TS de gegevens veilig gesteld én hij bleef het recht op garantie houden.
De kosten voor het vervangen van de harde schijf: geen kosten.
De kosten voor de datarecovery: een paar duizend Euro.
De gegevens vallen buiten de garanties en ook buiten de wettelijke bepalingen.
De wettelijke bepalingen waar jij het steeds over hebt slaan op het product zelf en niet op de gegevens die op het product staan.
Hoe duidelijker moet ik het beschrijven?
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 05 jun 2009 01:32
door BBCS
Dat kan wel zo zijn. Maar dat is helemaal niet duidelijk. De klant kan (moet) er vanuit kunnen gaan dat gegevensherstel (data recovery) zoals door Mycom aangegeven ook werkelijk gegevensherstel inhoudt. Dat Mycom de Engelse term data recovery gebruikt, dat moeten ze zelf weten. Maar de Nederlandse vertaling daarvan, gegevensherstel geeft op zich al aan dat het op een andere manier aansluiten van een HD geen herstel van gegevens is...
Ben ik het totaal niet mee eens.
Datarecovery is wel degelijk mogelijk zonder opening van de harde schijf zelf. Wel tot op zekere hoogte.
Wat in die cleanrooms gebeurd is dat de koopen, de electronica en de aandrijfmotor worden vervangen.
Als de harde schijf door koppencrash heeft gehad, of het magnetisch laagje laat los, dan kan dat alleen in een cleanroom worden gerepareerd.
Echter als de electronica defect is, dan is het met bepaalde technieken nog mogelijk om het aan de gang te brengen. Door sterke afkoeling bijvoorbeeld.
Alle andere zaken kan gewoon in een computerzaak worden uitgevoerd.
Zo heb ik laatst nog de volledige inhoud van een schijf kunnen redden, terwijl die schijf door windows al niet meer te herkennen was.
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 05 jun 2009 01:38
door WillemV
Geplaatst op 05 Jun 2009 01:32 door BBCS
Ben ik het totaal niet mee eens.
Datarecovery is wel degelijk mogelijk zonder opening van de harde schijf zelf. Wel tot op zekere hoogte.
Beter lezen BBCS. Ik beweer helemaal niet dat bij een data recovery altijd de de harde schijf zelf 'geopend' moet worden. Ik heb geschreven dat een harde schijf op een andere manier 'aansluiten' op een computer geen data recovery is.
Om het maar zachtjes uit te drukken, jij bent weer uiterst off-topic 'bezig' BBCS.
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 05 jun 2009 01:51
door BBCS
Beter lezen BBCS. Ik beweer helemaal niet dat bij een data recovery altijd de de harde schijf zelf 'geopend' moet worden. Ik heb geschreven dat een harde schijf op een andere manier 'aansluiten' op een computer geen data recovery is.
Ik heb wel goed gelezen, vandaar mijn reactie.
Op een andere manier aansluiten alleen is geen recovery, daar komt nog veel meer bij kijken.
Andere programma's die de harde schijf anders benaderen is al één stap.
Wat ikzelf ook nog wel eens tegenkom is dat bij een externe harde schijf de electronica in de externe harde schijf behuizing kapot is of dat de adapter kapot is.
Als je dan de harde schijf op een andere manier op de computer aansluit en de harde schijf werkt perfect en er is geen gegevens verloren gegaan, dan is er inderdaad totaal geen spraken van datarecovery.
Een mooi voorbeeld heb ik meegemaakt bij een klant die met zo'n externe harde schijf bij mij kwam.
Hij had de schijf ergens anders gekocht, maar hij was bang voor het verlies van die gegevens.
Ik gaf hem aan dat als ik de behuizing van de externe harde schijf moest gaan openen, dat dit wel einde betekende van de garantie.
Klant ging accoord.
De harde schijf uit de behuizing gehaald en aan mijn computer in de werkplaats gekoppeld. Met de schijf was niets aan de hand.
De schijf in een nieuwe behuizing gedaan en de klant was weer tevreden.
Als de klant zijn recht had willen halen, dan had hij de gehele schijf bij de verkopende partij moeten inleveren en hij had daar wel een nieuwe schijf gekregen, maar de gegevens was hij wel kwijt.
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 05 jun 2009 02:24
door resp00112469
Soms kan het heel simpel zijn, maar het kan ook weleens heel wat gecompliceerder liggen. In mijn bedrijf had ik slechts één computer waar alle gegevens als boekhouding, reparatie opdrachten, klantenbestanden enz. op stonden. Daarvan waren uiteraard ook backups gemaakt.
Toch had ik van de laatste dag alle gegevens opgeslagen en de volgende dag wilde de computer niet meer opstarten.
Oorzaak was dat de HD niet meer liep. Met wat kunst en vliegwerk heb ik de schijf toch weer aan de gang gekregen en gelijk een nieuwe gehaald.
Deze in de computer gezet en daarna alles gecopiëerd naar de nieuwe schijf. Enige probleem was dat windows mij ging vertellen dat de versie niet legaal was.
Daarop heb ik iemand laten komen die dat voor mij heeft opgelost.
Dus dat was heel simpel, maar het kan natuurlijk ook in de electronica zitten en dan is het verhaal wel iets anders.
Wat hier naar voren wordt gebracht is, dat de schijf moest worden geopend om de data eventueel veilig te stellen.
Daarmee vervalt de garantie op de schijf en als de data daarmee ook verloren is, dan is dit het risico voor de klant.
Laat ik ook een voorbeeld geven van andere gevallen die anders zijn, maar in feite precies hetzelfde inhouden.
Ik heb veel videorecorders verkocht en op de kap daarvan zaten ook garantie zegels.
Bij het verbreken van dit zegel vervalt ook de garantie. Dikwijls kwam een klant met een defekt apparaat retour waarvan het zegel was verbroken en de halve machine was gesloopt.
Dan zei men dat er toch garantie op zat, want een tape was vast gelopen en dat had niet mogen gebeuren.
Kijk en daar zit het probleem. Doordat er aan was gewerkt kon ik nooit meer de oorzaak achterhalen.
Zit de tape er nog in, dan is het eerste onderzoek WAAROM liep de tape vast. Daarna werd door mij de tape er uit gehaald en de fout hersteld. Dikwijls had men een tape met belangrijke beelden van bijvoorbeeld een overleden famillielid of een bruidsreportage.
Altijd werd dan de tape, indien mogelijk, eerst veilig gesteld en onbeschadigd uit het apparaat gehaald. Deed de klant dit zelf, dan was meestal en de tape en de machine gemold.
Bovendien is dan ook nooit meer de oorzaak te achterhalen, vandaar dat iets is verzegeld zodat men kan vaststellen wat er fout ging op het moment van de storing.
Dit is nooit te doen met een wetsartikel in de hand!
Vr. Gr. Hans.
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 05 jun 2009 02:50
door BBCS
Wat ik ook al eerder aangaf is dat het bedrijfsleven in principe iedere dag een backup maakt, omdat zij zo zijn ingesteld dat als er een storing optreedt dat er dan zo min mogelijk gegevens verloren gaan mocht een harde schijf totaal crashen.
Bij consumenten zie je dat bijna niet. Of in ieder geval veel te weinig.
Ontwetendheid? Naïeviteit? Ik weet het niet.
Maar het valt wel op dat men veel te weinig backups maakt en dat ze pas een backup willen gaan maken op het moment dat het misgaat.
Had de TS ook op een andere harde schijf de dezelfde gegevens staan, dan was die crash wel vervelend geweest, maar er was niks verloren gegaan.
Wat is belangrijker?
Die paar centen die een extra harde schijf kost of zorgen dat de waardevolle gegevens veilig worden gesteld en dat je die gegevens op meerdere harde schijven hebt staan.
Een harde schijf kan iedere moment kapot gaan. Daar moet je als gebruiker rekening mee houden.
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 05 jun 2009 09:05
door D2Freak30
Beter lezen BBCS. Ik beweer helemaal niet dat bij een data recovery altijd de de harde schijf zelf 'geopend' moet worden. Ik heb geschreven dat een harde schijf op een andere manier 'aansluiten' op een computer geen data recovery is.
Dan heb je het toch echt verkeerd geschreven. Nogmaals, vaak is dit de eerste stap in datarecovery. Mochten de bestanden gewoon naar een andere schijf gekopieerd kunnen worden, dan is diepgaande datarecovery niet nodig. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Het is algemeen bekend dat data recovery (gegevensherstel) meer is dan alleen een harde schijf op een andere manier 'aansluiten' op een computer.
Gegevensherstel (Engels Data recovery)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gegevensherstel
Dat kan wel zo zijn. Maar dat is helemaal niet duidelijk. De klant kan (moet) er vanuit kunnen gaan dat gegevensherstel (data recovery) zoals door Mycom aangegeven ook werkelijk gegevensherstel inhoudt. Dat Mycom de Engelse term data recovery gebruikt, dat moeten ze zelf weten. Maar de Nederlandse vertaling daarvan, gegevensherstel geeft op zich al aan dat het op een andere manier aansluiten van een HD geen herstel van gegevens is...
Ik heb de link doorgelezen en daar staat toch echt de volgende definitie van dataherstel:
Gegevensherstel (Engels Data recovery) is het terughalen van gegevens van media dragers, zoals een harde schijf of USB-stick, die verloren lijken te zijn.
Aangezien je, als je de defecte hd in een ander systeem hangt, soms de data kunt "recoveren" (lees: kopieren naar een andere mediadrager) valt dit volgens mij toch echt onder het terughalen van gegevens of niet?
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 05 jun 2009 09:17
door angel1978
Nogmaals, vaak is dit de eerste stap in datarecovery.
Heel goed !
En daar blijkt dus ook meteen uit dat MyCom niet gedaan heeft wat ze hebben beloofd...
Nu ze er achter zijn gekomen dat die 1e stap niet voldoende is kunnen ze 2 dingen doen:
a) alsnog een echte data-recovery proberen ( of laten uitvoeren ) zodat ze leveren wat beloofd is ( en nemen dan de kosten zelf voor lief ).
b) duidelijk maken dat datgene dat ze beloofd hebben te leveren niet gaat lukken en ter compensatie een nieuwe HD aanbieden
In beide gevallen houden ze zich dan aan de overeenkomst, wat nu absoluut niet het geval is.
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 05 jun 2009 10:04
door D2Freak30
Heel goed !
En daar blijkt dus ook meteen uit dat MyCom niet gedaan heeft wat ze hebben beloofd...
Nu ze er achter zijn gekomen dat die 1e stap niet voldoende is kunnen ze 2 dingen doen:
a) alsnog een echte data-recovery proberen ( of laten uitvoeren ) zodat ze leveren wat beloofd is ( en nemen dan de kosten zelf voor lief ).
b) duidelijk maken dat datgene dat ze beloofd hebben te leveren niet gaat lukken en ter compensatie een nieuwe HD aanbieden
In beide gevallen houden ze zich dan aan de overeenkomst, wat nu absoluut niet het geval is.
Waarom? Stap 1 kan in sommige gevallen voldoende zijn. Mycom heeft, voor zover ik in dit topic kan lezen nooit aangeboden om diepgaande datarecovery te doen. Ze hebben voorgesteld om te proberen de data van de harde schijf te krijgen. Daarvoor hebben zij alles gedaan wat in hun macht ligt. Mocht dit doorgestuurd moeten worden naar een specialistisch bedrijf, dan zijn de kosten natuurlijk voor de klant.
Optie a: is dus overbodig aangezien mycom heeft geprobeerd om de data te recoveren op een manier die in hun macht lag.
Optie b: Ze hebben nooit gegarandeerd dat de data gerecoverd kan worden. dat kan namelijk niemand garanderen. Aangezien ze hebben beloofd om data recovery te proberen en dit ook gedaan hebben, zijn ze hun afspraak keurig nagekomen.
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 05 jun 2009 10:43
door WillemV
Geplaatst op 05 Jun 2009 09:05 door D2Freak30
Dan heb je het toch echt verkeerd geschreven.
Nee hoor. De harde schijf uit een behuizing van een externe HD halen is wat anders dan de harde schijf (uit die behuizing) zelf 'openen'...
Aangezien je, als je de defecte hd in een ander systeem hangt, soms de data kunt "recoveren" (lees: kopieren naar een andere mediadrager) valt dit volgens mij toch echt onder het terughalen van gegevens of niet?
Als het dan door Mycom gelukt was, hadden ze aan hun prestatieplicht voldaan. Nu dit niet lukte, hadden ze meer moeten proberen; bijvoorbeeld proberen de data terug te halen met recovery software. Als het dan nog niet lukt, hebben ze naar mijn mening dan wel aan hun prestatieplicht voldaan. Je kan mijnsinziens niet van Mycom verwachten dat zij een clean room hebben zodat ze de harde schijf op zich uit elkaar kunnen halen.
Geplaatst op 05 Jun 2009 10:04 door D2Freak30
Ze hebben voorgesteld om te proberen de data van de harde schijf te krijgen. Daarvoor hebben zij alles gedaan wat in hun macht ligt. Mocht dit doorgestuurd moeten worden naar een specialistisch bedrijf, dan zijn de kosten natuurlijk voor de klant.
En daar hebben wij dus een verschil van mening.
Re: Gedwongen afzien van garantie
Geplaatst: 05 jun 2009 11:01
door D2Freak30
Nee hoor. De harde schijf uit een behuizing van een externe HD halen is wat anders dan de harde schijf (uit die behuizing) zelf 'openen'...
Dat klopt maar er staat nergens dat een harde schijf geopend dient te worden voor datarecovery.
In principe is datarecovery mogelijk zonder de hd fysiek te openen.
Als het dan door Mycom gelukt was, hadden ze aan hun prestatieplicht voldaan. Nu dit niet lukte, hadden ze meer moeten proberen; bijvoorbeeld proberen de data terug te halen met recovery software. Als het dan nog niet lukt, hebben ze naar mijn mening dan wel aan hun prestatieplicht voldaan. Je kan mijnsinziens niet van Mycom verwachten dat zij een clean room hebben zodat ze de harde schijf op zich uit elkaar kunnen halen.
Dat snap ik even niet? Waarom hadden ze meer moeten proberen? Ik kan die afspraak nergens vinden in dit topic? Er is afgesproken dat mycom zou proberen om de data te recoveren en dat hebben ze gedaan met de beschikbare middelen die zij hebben. Dat dit minder middelen zijn dan bij een specialistisch recoverybedrijf lijkt mij logisch.
En daar hebben wij dus een verschil van mening.
Dat mag natuurlijk!