Ik ga nooit in op aanbiedingen per telefoon. Ik heb ook een zaak waar ik (Dit was op mijn prive nummer) vaak gebeld wordt voor aanbiedingen, als mensen mij wat willen aanbieden moeten ze maar een afspraak maken en langskomen

LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Natuurlijk heeft u helemaal gelijk; het is dom om erop in te gaan, of het zelfs maar af te luisteren. Wel is het vreemd dat dit nu al 7 maanden gewoon door kan gaan, ondanks aangiftes bij de politie door ZwitserLeven en een aantal gebelde slachtoffers, en talloze meldingen bij de OPTA en de Consuwijzer.southpaw schreef:Ik ben ook net gebeld door dat bandje, al bij de opsomming van wat ik allemaal kon winnen, (BMW, Mercedes, Onroerendgoed ect.) Heb ik de hoorn er op gegooid.
Ik ga nooit in op aanbiedingen per telefoon. Ik heb ook een zaak waar ik (Dit was op mijn prive nummer) vaak gebeld wordt voor aanbiedingen, als mensen mij wat willen aanbieden moeten ze maar een afspraak maken en langskomen
Vaak worden nieuwe technieken niet getest op de fraude gevoeligheid. Bijvoorbeeld het dupliceren van pinpassen werd al in het begin van de pinautomaten aan het licht gebracht. Dit werd door de toenmalige banken afgedaan als onzin. Nu weet iedereen wat skimmen is en gebeurd het op grote schaal. Ik zelf ben ook wel eens opgelicht via internet. (Iets gekocht en nooit gekregen) aangifte gedaan, bank geschreven maar komt er op neer eigen schuld dikke bult. Daar door wordt je voorzichtiger. Ik ga van het motto uit als iets te mooi is om waar te zijn is het meestal ook zo. Ik denk dat je als consument met een gezonde dosis sceptisch in het leven moet staan. Het is jammer, maar oplichting is al zo oud als de mensheid zelf en zal waarschijnlijk niet snel verdwijnen. Dus oplettenjosefina_montoya schreef: Natuurlijk heeft u helemaal gelijk; het is dom om erop in te gaan, of het zelfs maar af te luisteren. Wel is het vreemd dat dit nu al 7 maanden gewoon door kan gaan, ondanks aangiftes bij de politie door ZwitserLeven en een aantal gebelde slachtoffers, en talloze meldingen bij de OPTA en de Consuwijzer.
Helaas is het kennelijk zo dat allerlei gevallen van internetmisbruik (en ik spreek ook uit eigen ervaring) nauwelijks worden aangepakt, omdat een combinatie van factoren de zaak versjteert: bij politie en justitie ontbreken technische kennis en inzicht om dit op te lossen, het heeft geen prioriteit bij alle andere fraude en oplichting, en dergelijk ICT-misbruik heeft vaak een internationaal karakter (snelle wisseling van servers en internetadressen om detectie tegen te gaan), wat opsporing nog lastiger maakt. Dit is althans mijn inschatting.
Ondertussen is de gewone burger in het ICT-domein - dat door zowat iedere instantie of bedrijf zwaar wordt gepromoot voor allerlei communicatie en (financiële) transacties - wel zo goed als vogelvrij! Elke technische verworvenheid wordt onmiddellijk op de markt gebracht en massaal omarmd, zonder dat mensen zich rekenschap geven van de (meestal grote) beveiligingsrisico's.
Josefina
Gelukkig heb ik nog van niemand gehoord dat er ook geld is afgeschreven van zijn of haar rekening. Maar het blijft natuurlijk uitkijken geblazen!Marjolein LVM schreef:Ook ik werd zojuist, tien minuten geleden gebeld door het bandje. Gelukkig had ik snel in de gaten dat het een bandje was. Wel word ik natuurlijk nieuwsgierig naar dit soort oplichterij, want we hebben ook nog eens een geheim nummer dat we nergens invullen op internet. Geen rekeningnummer genoemd en nee gezegd op het afschrijven van de 29 euro. Tsja, nu maar afwachten of er geen nare gevolgen van komen. Raar hoor.
Marjolein
Hallo Yuri!yuridepuri schreef:hallo,
Ik ben Yuri en ik ben 16 jaar. Ik heb zonet ook zo'n telefoontje gehad en heb toen mijn voornaam en mijn achternaam gezegd, daarna had ik pas door dat het een bandje was en toen heb ik gelijk opgehangen. Nu was mijn vraag of ze iets met mijn voornaam en achternaam kunnen?
in ieder geval hartstikke bedankt,
groeten,
Yuri
Nou ja, geen jaren, maar in ieder geval sinds juli 2009, toen ZwitserLeven erover meldde. Ik weet het ook niet: ZwitserLeven heeft toen aangifte gedaan bij de politie, net als veel privépersonen zoals wij die benaderd zijn, en iedereen kan klachten indienen bij de Consuwijzer/Opta, wat ook al heel vaak gebeurd is:korteberg schreef:Gelukkig ben ik niet de enige zo te zien! Vandaag behoorde ik tot de 100 gelukkige winnaars, behalve mijn naam heb ik gelukkig niets doorgegeven. Het is een akelig goed bandje dat je te horen krijgt, pas wat later krijg je door dat iemand helemaal geen antwoord op je vragen/opmerkingen geeft. Ik zie op het forum dat dit dus al jaren voortduurt, kan daar dan echt niets tegen gedaan worden?
Hele pientere opmerkingen! Dit zou verklaren, waarom het niet lijkt te gaan om serieuze oplichting, maar het ook niet past in het stramien van een zgn. 'prank phone call', waarbij immers vaak na een tijdje wordt onthuld dat het neerkomt op een studentengrap, een marketingstunt, of een test van een hackersclub met goede intenties, die wil laten zien hoe lek bepaalde systemen zijn.Tonton75 schreef:Toen hier terecht gekomen via google.
Heb er nog ff over nagedacht en denk aan twee dingen, er is volgens mij bij niemand nog echt geld afgeschreven..
1) Ze proberen de interactiviteit van de software te optimaliseren in real life situaties om het later door te verkopen aan iemand die er echt iemand mee wil oplichten. Wij zijn dus gewoon de test cases om een beter product te maken.
of
2) Het wordt gebruikt om de eerste filtering te doen, het is natuurlijk dood irrirant als je iemand wilt oplichten 1000x iemand moet bellen totdat je er 1 hebt.
Dus de computer 'flagt' iemand van dit is iemand die makkelijk zijn persoonsgegevens + bank details afgeeft. Hierboven werd ook gezegd dat er bij terugbellen niet werd gerefereerd naar het eerste gesprek. Dat is het doel dan ook niet, dat eerste gesprek was alleen een peiling.
Hoop dat ze snel aangepakt worden!
Vind het belachelijk dat internet criminaliteit in het algemeen niet harder aangepakt wordt om het te 'klein' zou zijn (zoals marktplaats oplichting).
Dat is een hele domme redenatie want internet maakt kleine dingen juist groot door de vele mogelijkheden van herhaling.
In ieder geval elk telefoontje melden bij de Consuwijzer, zie link hierboven. Hoe meer meldingen er binnenkomen, hoe meer druk op de ketel!Havenstraat schreef: En is er een mogelijkheid deze organisatie juridisch aan te pakken.
Mvg.
Billy