Mallemalle schreef:een kapot wiellager kan zomaar het gevolg zijn van verkeerde type velg btw
Ja ok dat snap ik, maar het is maar om aan te geven dat wij hier niet weten wat er precies aan de hand is. En ik schreef dat meer uit frustratie over dat gedoe met wetjes, regeltjes, wie weet de meeste wetjes enzovoorts.
Belachelijke flauwekul.
Heb er vanmorgen nog even over nagedacht, het is in feite heel simpel: Het feit dat een auto een geldige APK heeft betekent nog niet dat het ding automatisch de weg op mag. Op het moment dat de auto niet aan de APK vereisten voldoet mag er niet mee gereden worden, al is het maar een kapotte kentekenverlichting.
De APK is nog altijd een momentopname, er kan altijd iets kapot zijn gegaan in die 8 maanden, zeker bij een auto van 8 jaar oud. Het ding kwam uit 2001 tenslotte. De kans dat er iets kapot is, en het ding dus de weg niet op mag, is dus reeël.
Wil de handelaar een auto afleveren waarvan hij zeker weet dat de klant volgens de APK de weg op mag, dan zal hij de hele auto moeten controleren. Feitelijk moet er dan een APK-keuring worden gedaan, en dan kun je net zo goed de auto voor die paar euro afmelden als zijnde gekeurd, zeker als de oorspronkelijke keuring reeds 8 maanden oud is.
Dat is het aanbod van de handelaar geweest: voor 195 euro kijk ik het ding helemaal na, repareer alles wat kapot is en zet er, aangezien ik toch bezig ben, meteen een verse APK op, en je weet zeker dat de auto voor de APK de weg op mag. Je kunt in principe 14 maanden verder rijden. Doe je het niet, dan is het risico voor jezelf dat je de weg niet op mag.
Dat was gewoon de keuze die TS had. Als TS dan ook nog niet eens zelf de moeite neemt om dat ding na te kijken dan is dat vragen om problemen.
TS heeft 195 euro uitgespaard door geen verse APK te willen, heeft ook nog eens 450 euro korting gehad, en 4 banden (die hij wel moest betalen) die er voor niks op werden gezet (ook al bleek het probleem later niet aan de banden te liggen).
De handelaar heeft daarnaast 1000 euro slooppremie voorgeschoten en moet maar zien dat hij het oude barrel kwijt raakt, wat hem ook weer extra werk oplevert wat niks opbrengt, en hoelang duurt het wel niet voor hij die 1000 euro terugheeft?
Ik weet haast wel zeker dat als TS zich wat schappelijker had opgesteld, dat de handelaar/garage voorgesteld zou hebben dat als TS het lagertje zou betalen, dat de handelaar het er gratis op zou zetten.
Dan was TS hooguit voor een paar tientjes klaar geweest.
De wet is bedoeld voor mensen die er onderling niet uitkomen. Als je van twee kanten redelijk en inschikkelijk bent kun je er prima uitkomen en heb je die hele juridische blablabla niet nodig. Als één van de partijen alleen maar loopt te eisen en te stampvoeten dan is de andere partij ook gauw klaar.
Simpel zat.
En ik denk dat ik wel weet voor wie de rechter het meeste begrip zal hebben, regeltjes of geen regeltjes. Dat is mijn mening, en nu stop ik er echt mee.