Re: LEVENSDUUR LABEL
Geplaatst: 08 okt 2010 23:39
En daar is de volgende trol alweer1
PS; ben je mij niet vergeten, ik kan ook verrekte lastig zijn!
PS; ben je mij niet vergeten, ik kan ook verrekte lastig zijn!
De gebruiker is inactief
Reden: Profieldetails gewijzigd
forumverkrachters
[ Toevoegen als vriend | Toevoegen als vijand ]
Geregistreerd: 08 okt 2010 23:17
Laatst bezocht: 08 okt 2010 23:41
Totaal aantal berichten: 8
Wat zal de volgende naam worden waaronder deze trol terug komt?witte angora schreef:De gebruiker is inactief
Reden: Profieldetails gewijzigd
forumverkrachters
[ Toevoegen als vriend | Toevoegen als vijand ]
Geregistreerd: 08 okt 2010 23:17
Laatst bezocht: 08 okt 2010 23:41
Totaal aantal berichten: 8
Dit was een andere dan de gebruikelijke.jlthkoch schreef:Wat zal de volgende naam worden waaronder deze trol terug komt?witte angora schreef:De gebruiker is inactief
Reden: Profieldetails gewijzigd
forumverkrachters
[ Toevoegen als vriend | Toevoegen als vijand ]
Geregistreerd: 08 okt 2010 23:17
Laatst bezocht: 08 okt 2010 23:41
Totaal aantal berichten: 8
Rustig dit is niet goed voor je hart. Dat ik schrijf dat fabrikanten iets kunnen wil nog niet zeggen dat het ook doen. Dat het mogelijk is, is ook een feit.dhc schreef:Dit schrijf je als feit, kom dan niet later melden dat het "mogelijk" is!De fabrikant kan een teller in bouwen waarmee gemeten kan worden hoeveel wasbeurten de machine heeft gedraaid
Nee, jij maakt je zo druk dat je de betekenis van mijn woorden niet inziet.dhc schreef:Je kletst uit je nek!
morgen is gekomen en gegaan.BBCS schreef:Maar ik zal heus wel reageren, maar dat wordt veel later op de dag of morgen.
angel1978 schreef:en zoals verwacht geen reactie..
Wel heeft hij tijd in een ander topic te reageren.. Verrassend !
Mee eens dat zo'n label zeer gewenst is. Veel producten zijn niet (meer) ontworpen om lang mee te gaan. Integendeel zelfs. Men zou het ook 'designed for the dump' kunnen noemen. Bij de verkoop van bijvoorbeeld elektronica of witgoed lijkt het vooral een systeem te zijn geworden van het op zo kort mogelijke termijn verkopen van zoveel mogelijk spullen van zo slecht mogelijke kwaliteit. In dit korte filmpje over 'designed for the dump' wordt het allemaal nog eens uitgelegd: http://www.youtube.com/watch?v=sW_7i6T_H78olivierbbommel schreef:Een 'levensduurverwachtings' label zou zeer gewenst zijn.
Aan die methode heb ik echt een bloedhekel aan. Dit omdat deze methode de mes bij de winkelier op de keel wordt gezet. Zeer onbeschoft.Wat consumenten nu vaak achterwege laten bij de aanschaf van een produkt, is de vraag:"Hoe lang zal het apparaat meegaan bij normaal gebruik?". De verkoper heeft informatieplicht en zal hierop naar eerlijkheid moeten antwoorden. Zijn uitspraak tijdens het verkoopgesprek is dan ook bindend, tenzij deze erg afwijkt van het algemeen bekende of in negatieve zin afwijkt tov door fabrikant verstrekte gegevens.
Daarom zal de fabrikant zelf moeten aangeven wat de redelijk te verwachten levensduur zal zijn.
De informatieplicht houd niet in dat de verkoper zal moeten antwoorden op vragen van de koper, maar dat hij uit zichzelf bepaalde informatie moet geven. De verkoper kan zich niet verschonen van de eigen informatieplicht door te wijzen op de onderzoeksplicht van de koper. De onderzoeksplicht van een consument is bij nieuwkoop erg beperkt.SimonleBon schreef:Wat consumenten nu vaak achterwege laten bij de aanschaf van een produkt, is de vraag:"Hoe lang zal het apparaat meegaan bij normaal gebruik?". De verkoper heeft informatieplicht en zal hierop naar eerlijkheid moeten antwoorden. Zijn uitspraak tijdens het verkoopgesprek is dan ook bindend, tenzij deze erg afwijkt van het algemeen bekende of in negatieve zin afwijkt tov door fabrikant verstrekte gegevens. De koper heeft een onderzoeksplicht, zeker bij afwijkend gebruik (bijvoorbeeld nat stofzuigen, zware belasting, intensief gebruik).
De informatie op deze website is onjuist. Het conformtieitsbeginsel is het zelfde als de wettelijke garantie en dit geld ook voor niet-consumenten. Het conformtieitsbeginsel heeft geen betrekking op de economische levensduur, maar de technische levensduur. Aantonen dat de slijtage tijdens deze periode heeft plaatst gevonden zal onvoldoende zijn. En de koper mag voor herstel of vervanging geen kosten in rekening brengen, dus ook geen deel.SimonleBon schreef:In Nederland hebben we naast de wettelijke garantie daarom ook het conformiteitsbeginsel dat de rechter in consumentenovereenkomsten toepast. Volgens dit conformiteitsbeginsel mag je van een duurder apparaat redelijkerwijs meer verwachten (mogelijkheden, innovatie en/of degelijkheid, etc.) dan een goedkoper apparaat.
Dwingende wetgeving prevaleert boven contractuele afspraken. Voor zakelijke overeenkomsten is er ook dwingend recht. En dwingend recht is niet slechts beperkt tot algemene voorwaarden.SimonleBon schreef:Dan heb je ook nog de algemene voorwaarden. Wetgeving prevaleert boven algemene voorwaarden. M.a.w., de restricties in algemene voorwaarden zijn bindend bij zakelijke overeenkomsten en niet bij consumentenverkoop.
Ik vraag me nu echt serieus af of jij nog uberhaubt serieus te nemen bent.alfatrion schreef:
De informatie op deze website is onjuist. Het conformtieitsbeginsel is het zelfde als de wettelijke garantie en dit geld ook voor niet-consumenten. Het conformtieitsbeginsel heeft geen betrekking op de economische levensduur, maar de technische levensduur. Aantonen dat de slijtage tijdens deze periode heeft plaatst gevonden zal onvoldoende zijn. En de koper mag voor herstel of vervanging geen kosten in rekening brengen, dus ook geen deel.
De overheid verwijst op haar website ConsuWijzer naar de Europese Richtlijn en noemt daar een wettelijke garantie van twee jaar. Wie de richtlijn goed leest zal zien dat er slechts een omgekeerde bewijslast van 6 maanden geld.Advocare 18, februari 2000 schreef:Conformiteit in het kooprecht
Met de invoering van het Nieuwe Burgerlijk Wethoek in 1992 is tevens het conformiteits-beginsel in de wet opgenomen. Dit conformiteits-beginsel verplicht de verkoper een zaak te leveren die in feitelijk opzicht aan de overeenkomst beantwoordt. Hierbij dient beoordeeld te worden of de geleverde zaak die eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. In de praktijk blijkt dat veel ondernemers zich niet bewust zijn van de consequenties die deze regeling met zich mee brengt. Met name bij de verkoop van duurzame gebruiksartikelen wordt door de ondernemer de fabrieks- en/of verkopersgarantie gehanteerd. Mede onder invloed van de berichtgeving van consumentenorganisaties worden ondernemers steeds vaker geconfronteerd met consumenten die zich ook na het verstrijken van de gangbare garantieperioden beroepen op de uit het conformiteitsbeginsel voortvloeiende ’wettelijke garantie’.
Het wettelijk gegeven dat een geleverde zaak die eigenschappen dient te bezitten die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten, betekent dat de consument onder omstandigheden de mogelijkheid heeft om ook na het verstrijken van de garantieperiode van de verkoper te verlangen dat de noodzakelijke reparatie eventueel kosteloos uitgevoerd zal worden. Hierbij valt te denken aan televisies, koelkasten, wasmachines en andere (dure) huishoudelijke apparaten maar ook aan automobielen (ook occasions) en onroerende zaken. Indien een consument klachten heeft over een gekochte zaak, dan heeft hij jegens de verkoper een aantal mogelijkheden. Zo kan de consument meestal herstel, maar onder omstandigheden ook vervanging of zelfs teruggave van de koopprijs verlangen. In dit laatste geval is feitelijk sprake van ontbinding van de koopovereenkomst. terug.
Aan dit nummer werkten mee:
mw. mr V.C. Kloppers, advocaat te Leiden,
mw. mr I.G. ter Laan, KvK te Amsterdam,
mr W.P.M. Mulder, advocaat te Alphen aan den Rijn,
mr J.S. Pen, advocaat te Amsterdam,
mr M.J. Resink, advocaat te Amsterdam,
<>mr P. Sieswerda, advocaat te Leeuwarden,
Prof. mr G.M.F. Snijders, advocaat te Utrecht.
http://www.xs4all.nl/~advocare/nieuws18.htm
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... _in_Europa
Veel ondernemers en consumenten denken dat de wettelijke garantie twee jaar is. Voor Europa is inderdaad bepaald dat iedereen een wettelijke garantie van twee jaar heeft. Dit staat in de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Die twee jaar is een minimum. Het kan dus zijn dat in sommige Europese landen de wettelijke garantieperiode langer is.
Je hebt mijn tekst niet goed gelezen, ik zeg namelijk vrijwel hetzelfde.BBCS schreef:Ten eerste is zo'n tabel totaal overbodig, omdat de wetgeving niet met die tabellen werkt, maar wat de koper en verkoper hebben afgesproken.
Zo'n tabel kan ook nooit in de praktijk werken, omdat voor de verschillende producten totaal verschillende levensduren en kwaliteiten bestaan.
Dat is niet op één grote hoop te gooien, dus één levensduur en kwaliteit.
De goedkoopste accuboormachine heeft een totaal andere kwaliteit en levensduur als de duurste Makita of DeWalt.
Met die idiote lijsten wordt aan één productsoort een bepaalde kwaliteit en levensduur gekoppeld, waardoor je van de goedkoopste accuboormachine van de Gamma precies dezelfde levensduur en kwaliteit mag en kunt verwachten als van de duurste Makita of DeWalt.
En dat is niet zo.
BBCS schreef: Ten tweede is het zo dat áls de fabrikant of winkelier aangegeven hebben dat het betreffende product een bepaalde periode geen gebreken zal hebben, dat de consument daar dan rechten aan kan ontlenen, geef de winkelier of fabrikant dat niet aan, dan is dat ook niet van toepassing.
Duidelijker kan toch haast niet?Website IusMentis schreef: Consumenten hebben via de Richtlijn 1999/44/EG over de garantie van consumptiegoederen van Europa het wettelijke recht gekregen om twee jaar na de aankoop kosteloos herstel of vervanging van de winkelier te eisen. De hoofdregel daarbij is dat de consument mag kiezen.
....
De lidstaten hebben echter de vrijheid om meer te doen dan het minimum dat een richtlijn vereist. Een groot aantal van hen heeft van deze vrijheid gebruik van gemaakt. Consumenten die kopen in de landen Nederland, Griekenland, Finland, Verenigd Koninkrijk, IJsland en Zweden hebben langer de tijd om te reclameren. In de eerste drie landen kan de consument dat gedurende de levensverwachting van een product doen. De laatste drie hanteren een vaste termijn van respectievelijk zes, vijf en drie jaren.
Je moet de zaken niet omdraaien:BBCS schreef:Aan die methode heb ik echt een bloedhekel aan. Dit omdat deze methode de mes bij de winkelier op de keel wordt gezet. Zeer onbeschoft.Wat consumenten nu vaak achterwege laten bij de aanschaf van een produkt, is de vraag:"Hoe lang zal het apparaat meegaan bij normaal gebruik?". De verkoper heeft informatieplicht en zal hierop naar eerlijkheid moeten antwoorden. Zijn uitspraak tijdens het verkoopgesprek is dan ook bindend, tenzij deze erg afwijkt van het algemeen bekende of in negatieve zin afwijkt tov door fabrikant verstrekte gegevens.
Zoals het nu feitelijk al is, de winkelier moet nu gedurende de te verwachten levensduur kosteloos herstel bieden. Maar de winkelier neemt zijn verantwoordelijkheid vaak niet en wijst ook na het verlopen van de fabrieksgarantie naar de fabrikant en komt dan doodleuk met een rekening op de proppen. Er zijn een boel mensen die hun rechten niet kennen en dit zomaar slikken.BBCS schreef:Daarom zal de fabrikant zelf moeten aangeven wat de redelijk te verwachten levensduur zal zijn.
De fabrikant geeft alleen die periode aan waarin zij aangeven dat zij garant staan voor de goede werking.
Punt.
Als de fabrikant verplicht wordt om aan te geven wat de redelijk te verwachten levensduur zal zijn, is dat een verkapte verplichting om de garantieperiode gelijk te stellen aan de verwachte levensduur.
Dat heeft consequentie dat de verkoopprijs behoorlijk zal stijgen.
Er wordt niets anders gezegd dat de fabrikant gedurende de te verwachten levensduur moet instaan voor de goede werking, dat dit als resultaat heeft dat ook de winkelier gedurende de te verwachte levensduur garant moeten staan voor de goede werking en ook garantie moeten geven.