LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

jammer schreef: Wat zouden jullie doen, voor de Kifid moet ik toch ook de hoogte van de ORV hebben? En hoe die betaald wordt van de waarde v/d aandelen (hefboom/inteer effect?)
Ik hoor van jullie mij mede strijders.....
Beste jammer, lees ook wat Felix schrijft!
Vandaar dat ik steeds opmerk: .....maar er zullen stukken bestudeerd moeten worden, kan via 'PB' met vermelding emailadres..

Natuurlijk moet u de ORV-premie weten, maar die weet u ook.
Een zaak bij KiFiD heeft alleen zin indien u beschikt over ondermeer de volgende documenten:
- (oorspronkelijke) polis en polisvoorwaarden
- jaaroverzichten en overzichten actuele poliswaarden
en liefst ook alle stukken uit de offerte fase.

In die stukken moet alles staan over kosteninhoudingen en ORV-premies.
Lees ook nog eens:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=90822
En laat weten of dat op uw situatie ook van toepassing is.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door jammer »

Goedemiddag van Rossum, ik heb een mailtje met mijn gegevens naar u toegestuurd. Ik heb volgens mij echt niet zo`n goede PV als u denkt. De meeste dingen wist ik niet eens bij het tekenen. Had nog nooit gehoord van eerste en doorlopende kosten....en een ORV premie. Laat staan van de hoogte er van.
Alleen in 2007 kwamen ze met een jaaroverzicht, wat was dat schrikken. Door dit gingen mijn ogen pas open, wacht eens dus, hier gaat het mis meer dan 25% - tot 34% van de inleg weg, aan mij niet bekende kosten....Hier had ik niet voor getekend. Alleen maar van beheers kosten en aankoop+verkoop kosten en ik dacht toen in 1999 dat DIT de kosten waren (en die waren volgens Aegon gering) ja, alleen deze kosten wist ik dus de beheerskosten en de aankoop+verkoopkosten de mij bekende wel...En ik dacht dat zijn ALLE kosten van dit product, hoe kun je je zo laten misleiden tot een handtekening. Ik was toen net 26 jaar. En had wat geld over....
Van Rossum die folder van u, die ik via een link van u heb geopend is van 2006 en die is veel duidelijker, wat ik ooit heb gekregen bij het afsluiten....

beek
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 feb 2011 11:59

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door beek »

Ik heb zelf een Aegon levensloop wonen en levensloop pensioen lopen
Belegging in het mixfund met een gegarandeerd kapitaal. De kosten voor het mixfund zijn volgens de pv iets hoger dan het equity fund, vandaar het garantie "kapitaal"maar stelt ook niet veel voor. Daarnaast betaal ik ook allerlei kosten waar ik bij het aangaan van de polis natuurlijk niet op de hoogte was. Ik heb vele subfora gelezen maar kan het lijkt me makkelijker een universitaire studie te gaan volgens dan een zaak bij de kifid! Er moeten toch vele Aegon gedupeerden zijn? Waarom niet in eerste instantie een forum groep oprichten? Zodra de groep groot genoeg is zijn er misschien, betaalbare, juridische mogelijkheden, zie ASR

Tiswè
Berichten: 78
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:43

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door Tiswè »

Ik ben ook aegon gedupeerde en wel van een aegon pensioenbeurs met belegging in het equity fund(geen gegarandeerd eindkapitaal). Daarnaast gedupeerd door een aegon koersplan, maar hiermee heb ik me al aangesloten bij Stichting Koersplandewegkwijt(http://www.koersplandewegkwijt.nl). Deze stichting heeft tot nu toe bereikt dat een rechter gevonnist heeft dat de ingebouwde ORV-premie met 85% gereduceerd moet worden. Er was nl. geen wilsovereenstemming over de hoogte van die premie, iets wat m.i. ook geldt voor de aegon pensioenbeurs(is ook een spaarkasprodukt). Bovengenoemde stichting vertegenwoordigt een groep voor enkel koersplangedupeerden(heel veel aegon gedupeerden hebben deze woekerpolis). Een probleem is m.i. de overige aegon woekerpolissen onder één subforum te scharen, omdat ze nogal van elkaar verschillen. Zo'n subforum opdelen in weer subfora voor de verschillende categorieën aegon woekerpolissen betekent waarschijnlijk dat zich per subforum niet genoeg gedupeerden kunnen verenigen.(Misschien zijn er door aegon opzettelijk zoveel verschillende produkten verkocht.)Ik sta overigens niet afwijzend tegenover de oprichting van een speciaal subforum.
En inderdaad lijkt me dat je voor de Kifid route wel erg goed beslagen ten ijs moet komen(veel zelfstudie, doorrekenen van je eigen polis(enorm karwei)).Alleen als de opgelopen schade erg groot is, kan ik me voorstellen er zoveel werk van te maken.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door jammer »

Een vraag over dit product van u, is dit ook een lijfrente verzekering? Zodat hij aftrekbaar is voor de belasting. En is het geen Fundpensioen? Dit fonds heb ik en zit ook voor 100% in het eguity fonds. U heeft wel gelijk dat Aegon ongeloofelijk veel verschillende (wan)producten in de markt gezet, volgens mij al boven de 50 en nu bijna allemaal door Aegon geschrapt. Past niet zo goed meer in deze tijd volgens Aegon. Aleen daar koop je niks voor behalve een bak ellende naar nu blijkt.. Heeft u trouwens al een jaaroverzicht gehad van 2010? Ik nog niet namelijk. (ik moet er van Aegon nog 3 krijgen: Fundsparen + Fundpensioen + Koersplan) Ook mijn Koersplan loopt via de stichting koersplan de weg kwijt. Weet u trouwens de ORV - premie die ze bij u berekenen?
En bij afsluiten de lopende en eerste kosten waren?
En de aan-verkoop kosten waren?
En de beheerskosten?
Maar wat u wel wist van Aegon dat de kosten zeer gering zijn.......zeker!!!!! :shock:

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Mooi. Eerste bundeling van AEGON gedupeerden.
Er is inderdaad sprake van een baaierd van verschillende polissen.
In het woekerpolisdossier gaat het vooral zo niet uitsluitend over zgn. beleggingsverzekeringen, zoals te vinden op:
http://www.aegon.nl/particulier/nieuws/Wegwijzer

Ook raadplege men KiFiD, lijst beleggingsverzekeringen:
http://www.kifid.nl/consumenten/lijst+b ... zekeringen

Hoewel de stichtingen slecht werk hebben afgeleverd, vind je hier wel voor welke polissen er 'regelingen' zijn afgesloten en wat die inhouden.
https://www.woekerpolisclaim.nl/algemene_info.php
https://www.woekerpolisclaim.nl/overzichtregelingen.php
https://www.woekerpolisclaim.nl/tipsvoorverbetering.php
Allemaal kennis die je als gedupeerde dient te weten, voordat u verder gaat.

Ja, bij bundeling voor gang naar de rechter uitsluitend met dezelfde polis en tenminste 50 gedupeerde per bundel om het betaalbaar te maken (kosten ca. 100.000 euro voor proces van 7 tot 10 jaar tot en met hoge raad).
Behalve Kranenburg bij Falcon/ASR staan er helaas nog geen advocaten te trappelen, met kennis van zaken.

Dit forum kan echter ook elkaar helpen om de gang naar KiFiD te vereenvoudigen, zodat meer gedupeerden het aandurven.

Om 100% schadecompensatie te krijgen, moet u de 'Crommentuyn' route volgen, met garantie op succes en kosten maximaal 50 euro.
Zie http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 66&t=90822

Stap 1: sturen van klacht met concrete vordering naar uw verzekeraar, tevens naar tussenpersoon (verzekeraar is en blijft aansprakelijk ook voor fout gedrag tussenpersoon); maximaal 6 weken op antwoord wachten, daarna kunt u naar stap 2
Stap 2: klachtuiting naar ombudsman en hoor- en wederhoorprocedure doorlopen en blijven aandringen op spoed
Stap 3: bindende uitspraak vragen bij KiFiD Geschillencommissie.

U heeft alleen maar kans van slagen indien u met name nog over alle volgende informatie beschikt:
- offerte uit precontractuele fase
- polis en polisvoorwaarden
- jaaroverzichten

Schadecompensatie is niet mogelijk voor beleggingsverliezen, maar alleen maar op de volgende gronden:
1) u is in de precontractuele fase niet duidelijk uitgelegd wat de risico's waren en wat de werking van het product was onder invloed van:
* (hoge) eenmalige en doorlopende kosten
* overlijdensrisicodekking (ORV), met name indien ORV-dekking te hoog is vastgesteld ten opzichte van doelkapitaal
* in combinatie met (te) korte loopijd en (te) hoge leeftijd van verzekerde en te hoog risicoprofiel
2) te hoge kosteninhoudingen (maar daar loopt u tegen de regelingen van de stichtingen aan; kansloos om dat 'over' te doen)
3) leegloop van de polis onder invloed van 'hefboomwerking' door te hoge kosten inhoudingen en/of oplopende ORV-premie

Hier is een boek over te schrijven, maar het enige dat werkt is dat een paar durfals het voortouw nemen en hierover - net als Crommentuyn! - op deze subfora rapporteren.

Lees het Crommentuyn arrest van KiFiD voor de denktrant die u moet hanteren.

Helaas, dit moet zelf gedaan worden door 'leken'.
Het goede nieuws is dat de Geschillencommissie gedupeerden niet afrekent op 'vormfouten' in hun redenering.

Zie voor de perfecte stuitings- en vorderingsbrief:
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 0#p1131460
Laatst gewijzigd door M. van Rossum op 16 feb 2011 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

Mag ik vervolgens iedereen de pas afsnijden die over lijfrenteverzekeringen met een gegarandeerd eindkapitaal wil beginnen? Ja, er zijn u toen gouden bergen beloofd en die blijken niet te bestaan, heel sneu.
Maar geen grond voor een klacht/vordering wegens 'woeker'.
Kans is zelfs groot dat verzekeraar moet bijpassen omdat destijds uw premie te laag is vastgesteld om bij voor verzekeraar tegenvallend beleggingsresultaat eindkapitaal te halen.
Uw gegarandeerde eindkapitaal staat vast, en bij overlijdensrisicodekking van terugbetaling inleg + bescheiden winst is ook uw inleg veilig gesteld. Natuurlijk waren er vermoedelijk betere bij uw toenmalige situatie passende oplossingen denkbaar geweest, maar daar gaat het hier niet om.

Op de lijfrenteverzekeringen (waar niet de polishouder, maar de verzekeraar beslist over fonds en fondskeuze en u niet) met gegarandeerd eindkapitaal is de volgende jurisprudentie van toepassing:
KiFiD 2010-60
http://www.kifid.nl/uploads//jurisprude ... 202010.pdf
Beoordeling
4.1 Bij de door Consument gesloten verzekering is sprake van een gegarandeerd eindkapitaal.
Met dat eindkapitaal heeft Consument ingestemd en dat heeft hij ook van
Aangeslotene verkregen. Consument heeft naar het oordeel van de Commissie
moeten begrijpen dat Aangeslotene voor het verzekeringsproduct kosten in rekening
bracht en dat deze kosten waren verdisconteerd in het gegarandeerde eindkapitaal.
Door Aangeslotene zijn - behoudens de reeds in de overeengekomen koopsom
verdisconteerde kosten - geen extra kosten bij Consument in rekening gebracht.
4.2 Op grond van de ten tijde van het sluiten van de verzekering geldende Regeling
informatieverstrekking aan de verzekeringnemers 1998 (Riav 1998) diende bij
levensverzekeringen sprake te zijn van indirecte transparantie van de kosten. Dit
betekent dat verzekeraars destijds konden volstaan met het schetsen van de gevolgen
van de in rekening te brengen kosten op de vermogensvorming in de gesloten
levensverzekering........

beek
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 feb 2011 11:59

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door beek »

je bedoelt dat dit voor mij dus niet opgaat? Ik heb nl wel gegarandeerde eindkapitalen, al is het een schijntje van het beoogde eindkapitaal. Ik kan er nl. mijn hypotheek niet mee afbetalen en dat was wel de bedoeling, evenals een redelijk pensioen!Maw. aan het eind van de rit kunnen we gepensioneerd en wel waarschijnlijk in een doos gaan wonen. Maar waaron krijg ik dan wel alvast een folder over de compensatieregeling en de toezegging dat ik meer info krijg begin 2011(overigens nog niet gebeurd) Daarnaast heb ik een woekerpolis check gedaan bij independer waarbij mijn huidige pensioenregeling er zeer slecht vanaf kwam en genoeg reden gaf om een overstap te overwegen. Dat zal toch te maken hebben met de ondoorzichtige kosten?En dus woekerpolis?
Daarnaast denk ik dat het toch het proberen waard is een subforum Aegon op te richten ook al hebben ze zo veel verschillende polissen. Baat het niet dan schaadt het niet en kunnen we elkaar misschien van nuttige info voorzien.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

@beek,

Ik sprak over lijfrenteverzekeringen met gegarandeerd eindkapitaal, dus met:
- lijfrenteclausule
- premies fiscaal aftrekbaar binnen jaarruimte
- gegarandeerd eindkapitaal = doelkapitaal
- eventueel + winstdeling
Vanwege lijfrenteclausule dus nooit beschikbaar voor aflossing hypotheek (u krijgt op einddatum geen kapitaal in handen, maar een kapitaal waarmee u verplicht een lijfrente moet aankopen)

Ook die vallen onder compensatieregelingen, maar je kunt het wel vergeten via KiFiD een hogere kostenvergoeding te krijgen dan al in compensatieregelingen.

Bij woekerpolissen hebben we het over beleggingsverzekeringen zonder lijfrenteclausule (dus premie niet fiscaal aftrekbaar, maar vermogen wel binnen grenzen fiscaal vrijgesteld op grond van KEW en/of Box 3 oud regime), met of zonder een bepaald garantiekapitaal, waar de woeker niet is ontstaan door beurs/koers sec, maar door de 'perverse' werking van kosteninhoudingen en ORV-premies.

De lijfrenteverzekeringen met gegarandeerd eindkapitaal kennen per definitie eigenlijk geen perverse werking, want koersrisico's binnen basis fonds (Equity, Fund or whatever) zijn voor rekening verzekeraar, niet voor polishouder. Alleen de winstdeling kan wel/niet mee/tegenvallen.

En nogmaals: beloofde gouden bergen bestaan niet, is sneu, maar geen grond voor woekerclaim.

PS Dit is al het subforum AEGON!

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Op de lijfrenteverzekeringen (waar niet de polishouder, maar de verzekeraar beslist over fonds en fondskeuze en u niet) met gegarandeerd eindkapitaal is de volgende jurisprudentie van toepassing:
KiFiD 2010-60
http://www.kifid.nl/uploads//jurisprude ... 202010.pdf
Betekent dit dat door een ongelukkige procedure van iemand anders ik vanwege het gelijkheidsbeginsel nu ook veroordeeld ben tot een "graai-polis" ?

Heeft de Ombudsman daarom wellicht de procedure van hoor- en wederhoor niet toegepast? Ik worstel nog steeds met de volgende vraag:
Wat is het nut van een Ombudsman Financiele Dienstverlening die toch zijn kont afveegt met zijn eigen reglement en (dwingende) Nederlandse wetgeving?
Lijkt me pure geldverspilling!!
Daar de verzekeraars en tussenpersonen vooral nog doorgaan met het sponsoren van dit instituut, levert het voor hen kennelijk nog toegevoegde waarde.

Overigens is mijn Safe-pensioen wel degelijk een beleggingspolis!!!

20 april 1999, 9 april 2000 en 5 april 2001: er zijn brieven verschaft met de volgende informatie/kenmerken van de afgesloten verzekering:
(i) het lijfrentekapitaal is het bedrag dat u tot op einddatum opbouwt.
(ii) De hoogte van het lijfrentekapitaal is afhankelijk van het uiteindelijk behaald beleggingsrendement.
(iii) Het Aegon Safe-systeem voorziet bovendien in een minimum gegarandeerd lijfrentekapitaal.
(iv) Zodra een winst van 5% over het te beleggen bedrag is gemaakt, hevelt Aegon de winst over naar het Staatsleningenfonds. Deze aanpak combineert een stabiele opbouw van uw toekomstig inkomen met hoge rendementsverwachtingen.
(v) de verzekering zonder verdere premiebetaling, tegen een verlaagd kapitaal, in stand gelaten kan worden en dat de tot nu toe opgebouwde waarde tot einddatum profiteert van beleggingsresultaten (zoals ook in polis staat vermeld).
Uit (i) – (iii) volgt dat dit product een beleggingsverzekering is met bovendien een minimum gegarandeerd eindkapitaal op grond van de gedane fondskeuze (dus een beleggingsverzekering met lijfrenteclausule, dus waarvan op einddatum een lijfrente dient te worden aangekocht). Belanghebbenden merken op dat in dit stadium geen data zijn verschaft over de werkelijk aanwezige beleggingswaarde; enkel de garantie en een prognose van de eindwaarde (die toen nog aanzienlijk hoger was dan het minimum gegarandeerd eindkapitaal).

Hebben Nederlands Staatsburgers geen recht op een behoorlijk en zorgvuldig uitgevoerde procedure als vastgelegd in de WFT?

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door jammer »

Ik wil nog even aanhalen op blad 1: eerste kopje wat VERZEKERDE schreef:
Ik dacht dat ik een gegarandeerde eindkapitaal had, maar dat later is (geschrapt) verduidelijkt (ten gunste van Aegon) en wel in 2003. (de brief kwam in 2004 het jaaroverzicht met 1 regel meer....) (Ondergarantie: Het kapitaal wat op de polis vermeld staat is niet gegarandeerd...) Het is zo in het Equity fonds is niks gegarandeerd, dat hebben Aegon en de tussenpersoon NOOIT echt goed duidelijk gemaakt. In mijn geval heeft de tussen persoon zelfs gezegd: Dat het bedrag gegarandeerd is kijk maar op de polis daar staat toch gegarandeerd bij leven. MAAR DAT IS NIET ZO. In al mijn brieven van en naar Aegon toe schrijven ze allemaal het bedrag op de polis is niet gegarandeerd. Achteraf stond het in de folder dat 2 fondsen gegarandeerd zijn (dus de rest niet, dat moest je dan maar raden) Zo staat het er echt. En dat is vaker aangehaald ik weet niet meer door wie.
Wat kunnen verzekerde en jammer nu doen? Hoe sterk staan we????
Ik vraag om advies. (dwaling??? + misleiding??? hoe sterk staan we?)

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door jammer »

Nog even een kleine aanvulling:
Bij het Aegon fundpensioen (zonder garantie kapitaal) Zit dus in het Eguity fonds
Houdt in dat van elke Euro opgaat aan kosten :
betaald aan kosten verzekeraar & advies 35 cent
betaald aan beleggingskosten 4 cent
ontvangen bonus premie 0 cent
dus er wordt van elke euro belegd 61 cent.
Deze gegevens haalde ik uit het AFM rapport: Factsheet 287.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door jammer »

Even een vraagje over BEEK, u verteld dat u een Aegon levensloop heeft. Bedoelde u misschien Aegon Levensloop Vermogen? Waarom vraag ik dat?
Of bedoelde u misschien Aegon Levensloop Hypotheek? Het is zo belangrijk omprecies te vermelden hoe het spul/product heet.....Omdat in het AFM rapport beide van deze door mij genoemde producten is onderzocht.
Het Aegon Levensloop vermogen kunt u vinden bij Factsheet nr 10 t/m 15 (dus 6x een verschillende berekening)
Het Aegon Levensloop Hypotheek kunt u vinden bij Factsheet nr 163 t/m 170 (dus 8x een verschillende berekening)
U kunt deze Factsheet van internet downloaden en dan uitprinten, u kunt gewoon de nummers aanklikken die u geprint wilt hebben anders heeft u straks 343 verschillende pagina`s met rekenen voorbeelden.... Als het u niet lukt moet u via jammer PB maar contact met mij zoeken...Of u mag het ook gewoon via "jammer" duidelijk maken. succes.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door jammer »

En voor tiswe, geldt AFM rapport nummer 296 + 297 (dus 2 rekenvoorbeelden)

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door jammer »

Is het niet zo Van Rossum, dat alle in het AFM benoemde polissen een woekerpolis zijn? Ze zijn toch uitgezocht omdat de kosten structuur veel te hoog is / een onduidelijk zijn en of het nu wel of niet het kapitaal gegarandeerd is op de einddatum..

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door jammer »

Ik heb een telefoontje gehad van Aegon,nadat ik zelf weer gebeld had. Ja u leest het goed zelfs na die brief blijven bellen....(zie +/- 13 februari) van jammer. En gewoon blijven zeggen u stelt dat ALLES bekend is o, ja wat is de ORV premie dan? O, meneer dat zoek ik wel even op na een 1/2 uur eerlijk waar! Meneer ik kan het nergens vinden..... Ik laat u zeker terug bellen, en dat is gebeurd zelfs door de bewuste brief schrijver....Hij gaat het nu toch helemaal uitzoeken vertelde hij mij, dus nog even afwachten..... Ook verteld over die E 4,77 is korting op de premie van de ORV wordt ook verder uitgewerkt. Maar verder nog over de kosten gehad, ik betaal per maand (dus 12 x per jaar) Ik mag het ook in 1x doen scheelt 5% van de jaarinleg en het mag op beide polissen, moet ik wel even schrijftelijk doen (logisch) alleen ik wacht nog even af, omdat ik even wil weten wat statisch gezien over al de jaren de slechte maand is voor de beurs. (juli misschien) Want hoe slechter de beurs hoe meer participaties ik kan kopen voor het zelfde geld..Dan gaat de verhouding van 36% direct volgend jaar naar 31% van de inleg...En die andere van 27 naar 22% = fundsparen. Nog even gevraagd over de compensatie, dat het zo lang duurt het is een gereken voor Aegon...Als je kijkt hoeveel uren die Aegon medewerkers al met mij hebben gehad, hadden ze mij beter mijn inleg terug konden geven + 4% van beide polissen. Ik heb het ze aangeboden hoor!! Dan wil ik ook nu ECHT alles weten. Van mijn producten. En blijf ik regelmatig bellen...

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

felixbeijer schreef:
Op de lijfrenteverzekeringen (waar niet de polishouder, maar de verzekeraar beslist over fonds en fondskeuze en u niet) met gegarandeerd eindkapitaal is de volgende jurisprudentie van toepassing:
KiFiD 2010-60
Betekent dit dat door een ongelukkige procedure van iemand anders ik vanwege het gelijkheidsbeginsel nu ook veroordeeld ben tot een "graai-polis" ?
Nee, je hebt in dat geval alleen daarom geen schijn van kans, omdat Geschillencommissie gewoon juridisch gelijk had. Het was dan ook geen ongelukkige procedure, inzoverre dat geluk geen rol speelde.
De verzekeraars waren bij dit product alleen gehouden aan 'indirecte transparantie' Daar zit toch logica in, zou ik zeggen: het eindkapitaal was gegarandeerd, daar tekende je voor, de rest was 'the wheel of fortune'.
Of desgewenst: de werking van de 'eenarmige bandiet' (yep, de beurs).

De hele clou van het binnenhalen van 100% schadecompensatie is dat je je kunt beroepen op bestaande jurisprudentie. Anders moet je je natuurlijk nooit wagen aan een bindende uitspraak van de Geschillencommissie, anders hang je je zelf op.

Vandaar ook steeds het advies zo dicht mogelijk aan te schurken tegen het Crommentuyn arrest en ook de denktrant toe te passen die bij Crommentuyn succesvol was.

Het is dus bij voorbaat niet succesvol om de oren geslagen te worden met de jurisprudentie die van toepassing is op lijfrenteverzekeringen met gegarandeerd eindkapitaal.

Overigens valt nog te bezien of een lijfrenteverzekering met een gegarandeerd kapitaal een 'graaipolis' is. Gouden bergen beloven mag in ons landje. Afwijken van polisvoorwaarden niet. Evenmin mogen te hoge kosten worden ingehouden. Maar daar gingen die compensatieregelingen al over en ik raad iedereen af uitsluitend daarover nog een keer een Geschillencommissie te raadplegen. Maar het staat iedereen vrij natuurlijk.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

dubbel bericht
Laatst gewijzigd door M. van Rossum op 16 feb 2011 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

jammer schreef:Ik wil nog even aanhalen op blad 1: eerste kopje wat VERZEKERDE schreef:
Ik dacht dat ik een gegarandeerde eindkapitaal had, maar dat later is (geschrapt) verduidelijkt (ten gunste van Aegon) en wel in 2003.
Mag ik iedereen uit de droom helpen: polissen zijn in dit land een wettig document. Bestaande polissen kunnen niet door (eenzijdige) brieven vervangen worden, maar uitsluitend op basis van een wilsovereenstemming tussen partijen in een nieuwe polis. Het ongevraagd toesturen van nieuwe polisbladen is alleen toegestaan indien het of wel om wijzigingen/aanpassingen gaat, die in de oorspronkelijke polis en polisvoorwaarden al waren voorzien dan wel een verbetering voor de polishouder betekenen. In dat laatste geval zou formeel ook uw instemming gevraagd moeten worden met de nieuwe polis(voorwaarden), maar doet u natuurlijk stilzwijgend, anders bent u dief in eigen zak.

Wat sommigen bij lijfrenteverzekeringen met (Equity) Fund over het hoofd lijken te zien is het onderscheid tussen:
1. het op de polis gegarandeerde eindkapitaal
2. het niet gegarandeerde feitelijke eindkapitaal (dat immers hoger, maar nooit lager kan uitvallen dan het gegarandeerde kapitaal op einddatum, als gevolg van de 'winstdeling').

Ik heb tenminste een polis gezien, waarin sprake was van een dergelijk gegarandeerd eindkapitaal.
Zolang u geen nieuwe polis heeft gezien, waarin u hebt getekend voor het vervallen van die garantie, is de oude polis nog steeds geldig.

Duidelijker kan ik het niet maken.

Ook heb ik al een paar keer aangeboden dat iedereen die mailtje stuurt naar martin at vanrossum.com de spreadsheet toegestuurd kan krijgen om zelf de effecten van inhoudingen door te rekenen.

Bij dit product zijn mijn stellingen tot nu toe:
a) er zijn u gouden bergen beloofd, dat is sneu nu ze niet lijken te bestaan, maar dat is geen grond voor schadeclaim
b) nu de eenarmige bandiet minder uitkeert aan Fund dan gehoopt, zijn die risico's voor de verzekeraar en niet voor u; grote kans dat verzekeraar op einddatum moet bijpassen om aan afgesproken eindkapitaal te komen
c) als bij lange looptijd (40 jaar, waarvan meeste nog in toekomst) het zonnetje weer gaat schijnen en de fruitautomaat toch gaat rinkelen komt er misschien toch nog winstdelinkje tevoorschijn.
d) alleen deze winstdeling is onzeker, dus niet 'gegarandeerd'.

M. van Rossum
Berichten: 1220
Lid geworden op: 05 dec 2009 15:30

Re: Ervaringen met Aegon Fundsparen en eindkapitaal?

Ongelezen bericht door M. van Rossum »

jammer schreef:Nog even een kleine aanvulling:
Bij het Aegon fundpensioen (zonder garantie kapitaal) Zit dus in het Eguity fonds
Houdt in dat van elke Euro opgaat aan kosten :
betaald aan kosten verzekeraar & advies 35 cent
betaald aan beleggingskosten 4 cent
ontvangen bonus premie 0 cent
dus er wordt van elke euro belegd 61 cent.
Deze gegevens haalde ik uit het AFM rapport: Factsheet 287.
Dat zou heel goed kunnen kloppen, ook in uw geval.
Vandaar mijn aanbod dat zelf even met mijn spreadsheet na te rekenen, met de werkelijke inhoudingen, niet de fictieve.
Bij polis met gegarandeerd (minimum, exclusief winstdeling) eindkapitaal is mijn stelling dat de risico's dan voor AEGON zijn. Omgekeerd geldt natuurlijk dat als u echt een polis zou hebben waarin gegarandeerd kapitaal op einddatum is geschrapt of niet (meer) voorkomt, u zelf de pineut bent.
Een schrale troost dat de verzekeraar wel de kosteninhoudingen heeft ontvangen, maar de eenarmige bandiet groot deel van de inleg heeft ingeslikt. Ten overvloede: AFM werkte met rekenrentes (die in 2008 voor de jaren 1998 in ieder geval al lager werden ingeschat dan in de jaren 1998 zelf). Daar had / heeft de eenarmige bandiet natuurlijk geen boodschap aan: de werkelijkheid was nog veel woester, ook AFM had de achtbaan van de beurskrach van 2008 niet in het vizier.

Gesloten