Fijn, bedankt, daar kan ik me in vinden!
(net als Groene Politiek).
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
Yep, allemaal 'nasleep' van hoorzitting. Publiekrechtelijke status van ombudsman zal er nu wel aankomen.hakra schreef: http://www.amweb.nl/tijdschriften/2011/ ... 4667.lynkx
Waar het verbond verder wijselijk niet op ingaat is de huidige beperking van KiFiD: mag geen collectieve zaken aannemen.. Ook dat zal in de publiekrechtelijke status ongetwijfeld worden veranderd. Maar voorlopig zullen we het moeten doen met de 'snelrecht' optie. Zie http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6#p1156736Kifid-ombudsman Nol Monster schaarde zich in een interview met De Telegraaf overigens aan de zijde van de verzekeraars, door te stellen dat het de verantwoordelijkheid van financieel adviseurs is dat de consument geen kat in de zak koopt. "De verzekeraar is slechts een fabrikant.
Inmiddels is de tekst van de Brief van de regering te raadplegen:Laatste nieuws donderdag 16 maart 2011:
Het ziet er naar uit dat de kamer vandaag er mee instemt dat de minister eerst een onderzoek instelt naar de wijze waarop een zelfstandige ombudsfunctie gestalte zou kunnen krijgen. De brief van de minister is op dit moment nog niet online te vinden. Over het onderzoek zou nog voor de zomer aan de kamer gerapporteerd worden. Andere vormen dan publiekrechtelijke verzelfstandiging lijken daarmee voor de kamermeerderheid ook bespreekbaar (CDA woordvoerder namens regeringsfracties).
Kifid
Ten aanzien van de aanbeveling van de commissie De Wit inzake het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) merk ik het volgende op. Tijdens het notaoverleg van 7 maart 2011 gaf ik aan dat denkbaar is om de Ombudsman van het Kifid een onafhankelijkere status te geven, mogelijk in de vorm van een publiekrechtelijk orgaan. Een andere mogelijkheid is dat naar de governancestructuur van het Kifid wordt gekeken. Ik zal de mogelijkheden onderzoeken om de Ombudsman van het Kifid een publiekrechtelijke status te geven en hierbij tevens bezien wat de rol van deze Ombudsman zou moeten zijn. Ik zal hierover direct in overleg treden met de verschillende betrokken partijen, zoals mijn collega’s van Justitie en Veiligheid en van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, de AFM, DNB en het Kifid. Ik zal onder meer onderzoeken wat de financiële, organisatorische en juridische consequenties zullen zijn van het instellen van een separate publiekrechtelijke Ombudsman voor de financiële sector. De Ombudsman van het Kifid behandelt samen met zijn medewerkers inmiddels zo’n 8000 klachten per jaar. Het splitsen van de ombudsmanfunctie van de Geschillencommissie en de Commissie van Beroep van het Kifid zal daardoor organisatorische en financiële consequenties hebben, die zorgvuldig in kaart dienen te worden gebracht en te worden afgewogen. In het bijzonder zal ik ook nader onderzoeken hoe financiering van een publiekrechtelijke Ombudsman zou kunnen verlopen en hoe de informatie-uitwisseling en geheimhouding tussen de geschilleninstantie en de AFM en DNB verder kan worden geregeld. Ik vraag uw begrip voor het feit dat dit onderzoek zorgvuldig moet gebeuren
en tijd kost. Ik zal de Kamer in de zomer 2011 nader informeren over de uitkomsten van dit onderzoek.
Leuk gevonden Felix en als het nu een z.g.n. heren akkoord wordt want dat je nu koehandel kunt verwachten ligt immers voor de hand!In het kader van gelijke behandeling uiteraard ook wijze scheidsvrouwen in de commissie mogelijk.
Inderdaad Felix, zo is het maar net. De aspecten welke in hieraan vooraf heb aangeleverd betreffen slects factoren welke destijds werden toegepast.Voor rendement door aangroei van bomen lijkt me dit gewoon nuchter boerenverstand.