Ik word ook zo langzaam aan hartstikke dol van de vele Enthea topics die lopen, terwijl het allemaal om hetzelfde draait.
Kruispostings......links, rechts, onder en boven...... grommmmmmmmm. Houd hier toch eens mee op!
En nu al schreeuwen dat Essent valsheid in geschrifte doet.......... u schreeuwt en beticht in dit geval veel te vroeg!
De ontvangst avn die meterstanden alsmede de verwerking van meterstanden bij de leverancier duurt even. Precies zoals RonaldG al aangeeft!
De bevestigingsbrief (van de netbeheerder!!!) is gewoon een automatisch gegenereerde brief. (te vergelijken met een autoreply als je je ergens didgitaal aanmeldt)
Tijdsbestek tussen doorgegeven meterstanden, de verwerking en de JN is ongeveer 6 (!!!!!) weken !!!!
"
Uiterlijk zes weken nadat uw meterstanden zijn doorgegeven of opgenomen, ontvangt u uw jaarafrekening."
U geeft uw standen door aan Enexis, de netbeheerder. Deze controleert ze en communiceert ze dan pas naar de leverancier. Iedereen kan op zijn vingers nagaan dat hier enige tijd overheen gaat.
Enexis en Essent zijn twee verschillende bedrijven!!
ESSENT gaat omstandig in op de kosten voor het sturen van een acceptgiro, waar het tarief op is gebaseerd. Daar hebben wij echter nooit om gevraagd ! En wij maken van die service dan ook geen gebruik. Wij krijgen derhalve kosten in rekening gebracht voor diensten die wij niet afnemen.
Wij betalen gewoon per geautomatiseerde periodieke overschrijving.
Iedere maand op dezelfde dag.
En kijken daar verder niet maar om tot het moment dat de voorschotnota op basis van de jaarafrekening moet worden aangepast.
U mag er nooit om gevraagd hebben, maar als u aangeeft niet via automtische incasso te willen betalen, dan krijgt u gewoon maandelijks een acceptgirokaart. En voor die kaart betaalt u administratie-/servicekosten. Ongeacht of u wel of niet met gebruikmaking van deze acceptgirokaart betaalt.
U hebt, voor uw eigen gemak, via internetbankieren, de maandelijkse overschrijving ingesteld. Dat is uw eigen/private handeling en beslissing. Het is niet a.d.v. een digitale nota. (sommige leveranciers+banken bieden deze kosteloze betaalmogelijkheid ook aan. Weet alleen niet of dit ook voor zakelijke klanten ook mogelijk is)
Het is niet handig/slim dat u niet maandelijks kijkt naar de ontvangen acceptgiro's die u betaalt.