Re: HP Laptop VERNIETIGD
Geplaatst: 07 mar 2011 08:53
stop eens met liegen bbcs !
Wat de verkopende partij wil, doet er niets ter zake, wat de klant/eigenaar wenst, hebben zij te accepteren!BBCS schreef: De beslissing ligt in de praktijk bij de verkopende partij.
Ik ook, maar daarover heb je nog een antwoord gegeven:BBCS schreef: Ik heb daar over ook een voorbeeld gegeven.
tennis schreef: Koper brengt product A naar het bedrijf, voor reparatie van een scharnier.
Bedrijf stelt vast, dat een reparatie te duur is, en het product A beter kan worden vervangen.
Dit moet de koper medegedeeld worden, want hij/zij is de eigenaar, en mag beslissen wat er verder gebeurd.
In dat moment had de koper zijn gegevens nog kunnen redden, of laten redden van het bedrijf.
Dan beslist pas de koper, dat product A vervangen wordt door product B.
Dan is het bedrijf pas eigenaar van het Product A !
Of heb ik het ook mis?
Op het moment dat product A bij de fabrikant is, bepaald in de praktijk de fabrikant wat er gaat gebeuren.Koper brengt product A naar het bedrijf, voor reparatie van een scharnier.
Bedrijf stelt vast, dat een reparatie te duur is, en het product A beter kan worden vervangen.
Dit moet de koper medegedeeld worden, want hij/zij is de eigenaar, en mag beslissen wat er verder gebeurd.
In dat moment had de koper zijn gegevens nog kunnen redden, of laten redden van het bedrijf.
Dan beslist pas de koper, dat product A vervangen wordt door product B.
Dan is het bedrijf pas eigenaar van het Product A !
Of heb ik het ook mis?
In het geval van de TS had hij ruim de tijd om die gegevens veilig te stellen.In dat moment had de koper zijn gegevens nog kunnen redden, of laten redden van het bedrijf.
Als het naar alle redelijkheid is, dient die beslissing bij de verkopende partij te liggen, omdat ten eerste de winkelier verplicht is om de problemen op te lossen, maar ook aan de andere zijde dat er anders onredelijke eisen door de koper gesteld kunnen worden.Dan beslist pas de koper, dat product A vervangen wordt door product B.
Dan is het bedrijf pas eigenaar van het Product A !
Wat is dat nu weer voor een vergelijking!Zou de beslissing bij de koper liggen, dan mag en kan de koper bij een defecte harde schijf een nieuwe computer of laptop kunnen eisen, wat behoorlijk onredelijk is.
Daar kunnen wij niet over oordelen.renegade66 schreef:het gaat om een kapot scharniertje!!!
wat is daar onredelijk aan om in overleg met de koper te treden?
dit geeft je absoluut niet het recht om tot een eigen conclusie te komen en tot vernietiging van een complete laptop over te gaan.
is dit nu zo moeilijk?
En je hebt de mening, dat je alleen een laptop kan repareren.Ik heb veel laptops gerepareerd en ik spreek puur uit eigen ervaring, in tegenstelling tot diverse mensen hier op het forum die zo'n laptop nog nooit van binnen hebben gezien.
De essentie is dat de koper ten aller tijden regelmatig zelf backups moet maken van zijn gegevens.Guardian72 schreef:Ik geloof dat de essentie zoek raakt:
De vraag is : Is het reeel dat men overgaat tot vervanging zonder daarin de eigenaar te kennen - het zou kunnen dat er bijvoorbeeld zakelijke, en dus prive gevoelige, data opstaat - waarvan gebruiker / eigenaar zeker wil weten dat dit weg is.
Nu is het maar afwachten waar zijn gegevens opduiken.
Dixons en reparateur zijn hierin m.i. toch in gebreke gebleven, en hebben voor klantgerichtheid hier een dikke, dikke min gescoord.
Jij zou dus willen dat de fabrikant of winkelier bij constatering van een probleem het product terugsturen naar de koper zodat hij kan beslissen wat er gaat gebeuren?tennis schreef:En je hebt de mening, dat je alleen een laptop kan repareren.Ik heb veel laptops gerepareerd en ik spreek puur uit eigen ervaring, in tegenstelling tot diverse mensen hier op het forum die zo'n laptop nog nooit van binnen hebben gezien.![]()
Trouwens wijk je weer van het onderwerp af, want alles wat je schrijft, heeft niets met het vernietigen van, ik schrijf het eens anders, andermans eigendom te doen!
BBCS schreef:De essentie is dat de koper ten aller tijden regelmatig zelf backups moet maken van zijn gegevens.Guardian72 schreef:Ik geloof dat de essentie zoek raakt:
De vraag is : Is het reeel dat men overgaat tot vervanging zonder daarin de eigenaar te kennen - het zou kunnen dat er bijvoorbeeld zakelijke, en dus prive gevoelige, data opstaat - waarvan gebruiker / eigenaar zeker wil weten dat dit weg is.
Nu is het maar afwachten waar zijn gegevens opduiken.
Dixons en reparateur zijn hierin m.i. toch in gebreke gebleven, en hebben voor klantgerichtheid hier een dikke, dikke min gescoord.
Doordat veel mensen dat niet doen, komen zij bij problemen in de grote problemen.
Dus doordat mensen hun eigen verantwoordelijkheid niet nemen, moeten de verkopende partij en de fabrikant dan voor die schade opdraaien? Zeker niet.
Ten tweede is de verkopende partij in de garantieperiode verplicht om het probleem op te lossen. Dat doen zij, en dan is het weer niet goed.
De essentie is dat de kopers ten aller tijden zelf verantwoordelijk zijn voor hun gegevens.
Wat ik al diverse keren geschreven heb en totaal genegeerd wordt is dat de TS ruim de tijd heeft gehad om een backup te maken. Dat heeft hij verzuimd.
De meeste winkelieren en fabrikanten hebben ook in hun algemene voorwaarden, maar ook op andere manieren aangegeven dat de koper ten aller tijden zelf verantwoordelijk is voor zijn gegevens en dat noch de winkelier noch de fabrikant verantwoordelijk zijn voor de gegevens en backups.
De fabrikant moet in OVERLEG met de eigenaar van het produkt..BBCS schreef:Jij zou dus willen dat de fabrikant of winkelier bij constatering van een probleem het product terugsturen naar de koper zodat hij kan beslissen wat er gaat gebeuren?tennis schreef:En je hebt de mening, dat je alleen een laptop kan repareren.Ik heb veel laptops gerepareerd en ik spreek puur uit eigen ervaring, in tegenstelling tot diverse mensen hier op het forum die zo'n laptop nog nooit van binnen hebben gezien.![]()
Trouwens wijk je weer van het onderwerp af, want alles wat je schrijft, heeft niets met het vernietigen van, ik schrijf het eens anders, andermans eigendom te doen!
Dat zou betekenen dat de laptop van de TS vanuit Frankrijk terug gestuurd moet worden naar de TS, waarna de TS de laptop weer terug moet sturen naar Frankrijk, en dat allemaal op de kosten van de fabrikant.
In de praktijk zal dat nooit zo gebeuren.
Dat volgt uit de woordkeuze van art. 7:21 lid 1, de MvT en vonnissen. Eerst moet gekeken worden waarop de koper recht heeft. Wanneer daaruit komt dat de koper zowel recht heeft op herstel of vervanging dan kan de koper hieruit kiezen.BBCS schreef:Er staat ook nergens dat de keuze bij de consument ligt.
Je kunt toch wel op de klompen aan voelen dat de verkoper niet mag beslissen wat de koper eist?BBCS schreef:Er staat in de wetboek dat de consument bij non-conformiteit kan eisen, maar dat de beslissing niet bij de consument ligt wat er moet gebeuren.
Zo heb ik dat niet gesteld. Wanneer de koper in een dergelijke situatie vervanging eist kan de verkoper dat afwijzen vanwege lid 5, maar niet beslissen dat de koper iets anders eist.BBCS schreef:Zou mooi zijn. Als bij een defecte harde schijf de consument een complete nieuwe computer kan eisen. Slaat echt nergens op.
Dus jij kijkt naar het wetboek, behalve wanneer het je niet uitkomt.BBCS schreef:De beslissing ligt in de praktijk bij de verkopende partij. Dus hou je aub niet van de domme.
Op het moment dat reparatie niet mogelijk is en dat de verkopende partij of zijn voorschakels besluit om het product te vervangen en de koper gaat niet akkoord met de vervanging, ziet de koper dus af van de garantieafwikkeling.Zo heb ik dat niet gesteld. Wanneer de koper in een dergelijke situatie vervanging eist kan de verkoper dat afwijzen vanwege lid 5, maar niet beslissen dat de koper iets anders eist.
Op het moment dat er bedrijfskritieke gegevens op staan, maar ik voordat de computer verstuurd wordt een backup en zal als het nodig is de gevens die op de computer staan vernietigen, dit altijd eerst in overleg met de betreffende klant.Guardian72 schreef:Even heel simpel - ik werk zakelijk gezien met Dell.
Het komt wel eens voor dat een machine niet gerepareerd kan worden - en word vervangen.
Maar ik heb, als klant, ALTIJD de keuze om de harddisk te behouden, en moet aangeven of ik dat wil, of dat deze ingenomen mag worden.
(Ja, behouden van disk kost me dan 10 euro extra ..)
Dat Dixons en HP die optie niet hebben geboden - is ONDANKS dat de klant zelf backup zou moeten maken - onjuist.
Schijnbaar is het bij jou normaal dat mogelijk bedrijfskritische gegevens zomaar ingenomen kunnen worden zonder enige controle door de klant.
Het is juist dat de koper dan geen ontbinding kan eisen, maar hij kan wel vervanging eisen alleen doet dat op dat moment niet.BBCS schreef:Op het moment dat reparatie niet mogelijk is en dat de verkopende partij of zijn voorschakels besluit om het product te vervangen en de koper gaat niet akkoord met de vervanging, ziet de koper dus af van de garantieafwikkeling.
In het geval van de TS zou dat betekenen dat de defecte laptop terug naar de TS wordt gestuurd en dat er van een garantieclaim geen spraken meer is.
Dus dan kan de TS geen vervanging en koop ongedaan maken eisen, omdat de TS dan geen afstand wilt doen van het product.
vernietiging is geen oplossing bieden.Ten tweede is de verkopende partij in de garantieperiode verplicht om het probleem op te lossen. Dat doen zij, en dan is het weer niet goed.