LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheek nu omzetten of in juli

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door wareman »

Zo alles is in gang gezet, ga een bankspaarhypotheek afsluiten voor 5,5%

120.000 5,5% bankspaar 152 spaar, + OVR
39830 5,5% aflossing
20000 5,9% aflossing

Betaal per maand 651 netto komt OVR nog bij, hier is het belasting voordeel dus al vanaf.
Ik zet het voor 10jaar vast, ze gaan alles in het werk stellen, ben ik eindelijk van die belegging rommel af.

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door wareman »

het gezamelijk inkomen van mij en mijn vriendin is, 2488 euro.

Onze hypotheek is 179830 (zoals een aantal van jullie weten)

Nu sluiten we dus een bankspaarhypotheek af van 120.000 euro 5,5% en 39830 aflossing vrij bij 5,5%, en 20000 bij 5,9% aflossingvrij.

Betalen wij 830 bruto (41,95%) is 481 bruto, 162 spaargedeelte en ongeveer 15 euro voor de OVR, dat is dus 658 netto in de maand aan hypotheeklasten.
Is dat veel als je het bekijkt aan de hand van ons inkomen? Wij betalen nu ongeveer 800 bruto voor de hypotheek + levensverzekering.
Als je gaat kijken dat je 1/3 van je loon aan hypotheek kwijt mag zijn dan komt het wel uit.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

wareman schreef:Nu sluiten we dus een bankspaarhypotheek af van 120.000 euro 5,5% en 39830 aflossing vrij bij 5,5%, en 20000 bij 5,9% aflossingvrij.
.
Heb je NHG hierop? Wat zijn de rentevastperiodes? Ik vind die rentes (tegen de 6%!) vrij hoog liggen nl.

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door wareman »

Op die van 120.000 + 39830 intotaal 159830 hebben we nhg (bij 5,5% voor 10jaar vast bij de abnamro) op die van 20.000(in 2008 vastgezet voor 7jaar met 2rbt).,it geen nhg die loopt nog 2jaar door, denk dat ik na die 2jaar die van 20.000 voor een variable rente ga vaszetten..

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door vroem »

met een variabele rente zet je niets vast toch? hooguit de looptijd maar omdat ie variabel is is dat vrij opzegbaar.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Wareman bedoelt waarschijnlijk: "kiezen", maar dan het werkwoord, niet het zelfstandige naamwoord in mv. :P

P.S. Vroem, m'n bruggetje zit als gegoten!

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door wareman »

Heb inmiddels de offerte gekregen van de ABNAMRO, en ziet er allemaal goed uit. Alleen de OVR snap ik even niet, ze zeggen dat ik hun advies heb genegeerd. Bij de levensloop polis van de Aegon heb ik ook een OVR lopen voor een dekking van 96000 euro, nu had ik aangegeven dat ik graag een OVR wilde van 120.000 euro omdat daar mijn bankspaarhypotheek ook op gebaseerd is. Nu zegt dat ABNAMRO dat ik hun advies van 24.000 euro (OVR) in de wind heb geslagen.
Nu moet het natuurlijk niet zo zijn dat ik straks 2 OVR heb, 1 van 120.000 bij de ABNAMRO, en dan bij de AEGON (levensloopwonen polis) van 96.000 dat is een beetje teveel van het goede. IK ga er toch vanuit dat als de polis fiscaal geruisloos wordt doorgestort dat de OVR bij de AEGON automatisch wordt stopgezet.

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door wareman »

De OVR die ze hebben opgemaakt is annutair dalend, dat is toch datn een gelijkblijvende OVR.?

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door CB »

Als je met gelijkblijvend bedoeld dat de uitkering niet wijzigd, dan is het niet hetzelfde. Een annuïtair dalende verzekering, daarvan daalt het bedrag wat uitgekeerd wordt gedurende de looptijd van de verzekering. De verzekering wordt als het ware steeds minder waard.

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door wareman »

Dan kan het dus beter een gelijkblijvende verzekering zijn ipv een annuitaire verzekering.
Stel de verzekering loopt 10 jaar en ik of mijn partner komt te overlijden, wordt er dan geen 120.000 uitgekeerd of wordt er dan een lager bedrag uitgekeerd.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door CB »

Onderstaand een link naar een annuïtair dalende risicoverzekering, met voorbeelden van het verloop gedurende de jaren. Zo krijg je een idee wat het inhoud.

http://www.verzekervoordelig.nl/overlij ... alend.aspx

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door kweenie »

wareman schreef:Dan kan het dus beter een gelijkblijvende verzekering zijn ipv een annuitaire verzekering.
Wat 'beter' is, hangt helemaal van je situatie en je voorkeuren af. Een gelijkblijvende ORV keert welliswaar de hele looptijd een zelfde bedrag uit, maar de premie is ook hoger. Anders gezegd, voor de zelfde premie kun je ook een dalende verzekering nemen die hoger begint.

Als je de polis bij Aegon opzegt, dan stopt in principe ook de ORV daar, omdat die in die polis zit 'ingebakken'. Als je die dekking van 96.000 bij Aegon stopzet, dan is het dus verstandig om bij je bankspaarhypotheek een losse polis van 120.000 (of misschien iets minder omdat je al een klein bedragje had opgebouwd) te nemen. En dus niet 24.000.

Als je bij een dalende ORV over 10 jaar overlijdt, dan is de uitkering van de ORV inderdaad lager. Daar staat tegenover dat je ook al een spaarbedragje hebt opgebouwd, zodat het totale saldo van ORV uitkering plus bankspaarsaldo 120.000 is (of misschien zelfs iets meer). Als je doel is om bij overlijden 120.000 te kunnen aflossen, dan heb je bij een combinatie van bankspaarhypotheek met een dalende ORV dus in principe voldoende. Maar misschien dat je de ORV ook wel wil gebruiken om bij overlijden iets meer dan alleen die 120.000 te hebben. Of om een deel af te dekken dat je niet aflost. Dan kan gelijkblijvend handig zijn. Ter indicatie, voor de premie voor 120.000 gelijkblijvende uitkering kun je waarschijnlijk ongeveer 160.000 dalend verzekeren.

Maar ik neem aan dat je dit al lang met de adviseur hebt besproken op het moment dat je er aan dacht om je hypotheek te veranderen?

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door wareman »

Ik snap het helemaal hahaha van de OVR gedeelte. Ik heb net alle papieren goed doorgelezen, stel dat Aegon niet toegeeft en er dus voor zorgt dat het fiscaal doorzetten niet doorgaat, dan gaat mijn bankspaarhypotheek niet door en wordt het een annuteiten hypotheek..Ik heb iets gelezen over annuteiten hypotheek dat naar verloop vertijd de hypotheelaftrek minder wordt omdat je naarmate meer aflossing gaat betalen. Annuteiten is dat een goede keus, en in welke mate wordt de aftrek beperkt...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door kweenie »

De bruto lasten bij een annuiteitenhypotheek zijn precies gelijk aan de bruto lasten van een bankspaarhypotheek (natuurlijk wel bij de zelfde rente en looptijd etc.).

Het verschil is dat bij een annuiteitenhypotheek de schuld (en dus ook de betaalde rente) elke maand direct iets afneemt, terwijl bij banksparen het spaarsaldo elke maand toeneemt en de schuld gelijk blijft. Per saldo is schuld min spaarsaldo echter gelijk. Een ander verschil is dat je bij annuiteiten geen belemmerende fiscale eisen hebt aan looptijd, periodieke aflossing etc. maar daar staat dus wel een in de loop der tijd lager wordende renteaftrek tegenover.

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door wareman »

Dus eigenlijk werkt nhet een beetje hetzelfde alleen je rente aftrek wordt korter, maar stel je voor je zet hem voor 10 jaar vast, is de renteaftrek bij naar 8jaar dan erg merkbaar.? Of moet je dat echt zien over het geheel van de gehele aftrek waar je dan nog recht ophebt, dat het pas echt aan het eind merkbaar is.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door CB »

Bij een annuïteit los je maandelijks een bedrag af op de hoofdsom. Hierdoor wordt het rentedeel per maand lager en het aflosdeel evenredig hoger. Je betaalt dus iedere maand minder rente en daardoor is je belastingaftrek iedere maand een stukje lager. Gedurende de looptijd loopt het aflosdeel progressief op en de rente/belastingvoordeel neem progressief af. Op onderstaande link kun je het zelf berekenen. Rente op nominaal zetten. Met de looptijd wordt de looptijd van de lening bedoeld en niet de rentevaste periode. Termijnen tonen op Ja zetten.

http://www.berekenhet.nl/wonen-en-hypot ... iteit.html

Denktank
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2011 13:45

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door Denktank »

Lees veel opties maar kom er zelf ook niet meer uit wat is het beste om te doen? :?

Denktank
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2011 13:45

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door Denktank »

Denk tog dat je wel enige navraag mag gaan doen ben zelf ook aan het rond kijken want komt steeds dichter bij. zelf ben ik bekent met http://www.hypotheekslim.nl maar kijk ff rond zal je veel slapeloze nachten besparen. Trouwens weet niet of er iemand hier hypotheekadviseur is maar die van mij was er een beetje vaag over van daar dat ik ook aan het rond kijken ben. Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag. :D

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door wareman »

Annuteiten is dat de nettolasten naar verloopt van tijd hoger worden..

wareman
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 dec 2009 19:19

Re: Hypotheek nu omzetten of in juli

Ongelezen bericht door wareman »

De rente is de afgelopen week weer wat gezakt, wat verwachten jullie ik heb net getekend voor 5,5% en nu zakt het weer, of gaat het straks weer omhoog.??

Gesloten