LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

16again
Berichten: 16407
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
04 nov 2020 21:02
Ongeveer een tiende van de mensen die asymptomatisch getest worden en positief test heeft het virus op dit moment, het andere deel heeft antistoffen en dood virus.
Wat is dood virus? Een virus leeft niet, en dan lijkt dood gaan me moeilijk

Nijogeth
Berichten: 10586
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hoe kan het dan zijn dat een virus een gastheer nodig heeft, omdat het buiten een levend organisme niet lang kan overleven?

Een virus kan zich vermenigvuldigen en verspreiden, het kan een cel binnendringen. Dat lijkt me toch aardig een levend iets te zijn, dat dood is als het niets meer doet. Het is misschien niet een levend organisme, maar valt toch wel in dezelfde categorie als planten, lijkt me. En die kunnen ook doodgaan.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Aanvulling: een virus heeft een gastheer nodig om zich te vermenigvuldigen. Het is geen zelfstandig, wel een levend organisme.
16again schreef:
04 nov 2020 23:21
Wat is dood virus? Een virus leeft niet, en dan lijkt dood gaan me moeilijk.
Dood virus is spreektaal voor restanten van vernietigde viruscellen, die nog aanwezig zijn in je lichaam (slijmvlies, andere organen, bloedsomloop). De testen zijn zo gevoelig, dat deze resten zorgen voor een positieve uitslag.

Moneyman
Berichten: 31246
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Interessant artikel over de complottheorieën uit het verleden en van vandaag de dag op Follow The Money over YouTube-kanaal Café Weltschmerz, de Andere Krant en de nieuwe krant Gezond Verstand.

Vandaag nog gratis te lezen :wink:

sake1987

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sake1987 »

Even weer heel wat anders, heb al een keer geopperd om 1 groot militair ziekenhuis in het midden van het land te openen, voor alleen Corona patiënten. Maar er werd mij toen van alle kanten al zeer duidelijk gemaakt, dat dit al eerder was geopperd en dat het zo zielig was voor mensen die op bezoek wilden komen.
Mijn opa was TBC patiënt en om de reguliere zorg te ontlasten werden er toen al speciale klinieken geopend voor deze patiënten.
Opa is 2x voor langere periode in zo'n kliniek geplaatst en mijn oma had toen geen auto.
TBC was toen der tijd (alhoewel een bacterie en geen virus) ook erg besmettelijk en dodelijk en er was nog geen kuur voor.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Militair ziekenhuis is zeker een optie. Bestaat dit legeronderdeel in Utrecht nog?

Met de hoge aantallen in de regio Rotterdam/Rijnmond is het afbreken van het noodhospitaal in Ahoy een misser geweest. Tot nu toe ook geen plannen gezien (gehoord, gelezen) om dat weer op te bouwen. Jammer.

Reisafstanden: In normale tijden worden serieus zieke mensen al gedwongen honderden kilometers te reizen voor hun behandeling, omdat alles is geconcentreerd in een paar ziekenhuizen. Of omdat elders de wachtlijst veel korter is.
Moneyman schreef:
05 nov 2020 09:12
Interessant artikel over de complottheorieën uit het verleden en van vandaag de dag op Follow The Money over YouTube-kanaal Café Weltschmerz, de Andere Krant en de nieuwe krant Gezond Verstand. Vandaag nog gratis te lezen :wink:
Nieuwe doelgroep voor de GGZ? :roll:
Lady1234 schreef:
04 nov 2020 21:34
Wat een wonderlijke opmerking.
Valt wel mee. Toen in juni de scholen weer officieel open mochten, kreeg zijn klas het etiket 'Coronaklas'. De school heeft er wel goed op gereageerd, zodat die kreet snel weer verdween, maar het zegt heel veel over hoe buitenstaanders ertegen aan kijken. Iedereen uit zijn jaar, die in maart ziek is geweest, doet dat zo en als er toch opmerkingen komen, reageren ze als gesloten groep. Bij de andere contacten is het makkelijker om de regels te volgen en op die manier zo normaal mogelijk over te komen, alsof er nooit iets aan de hand was.

Mijn man en ik merken het in ons werk net zo goed. Wie weet, dat wij ziek zijn geweest, reageert verschillend. Sommige mensen houden minstens drie meter afstand aan. Anderen weigeren te geloven dat het meer is dan een griepje als je niet in een risicogroep valt. Slechts een enkeling is oprecht geïnteresseerd.


Nog iets van gisteravond, dat vandaag verder rondzingt. De avondklok. Heel merkwaardig, dat gekozen volksvertegenwoordigers nu pas ontdekken, dat de regering via bestaande wetgeving wel degelijk maatregelen dwingend kan uitvaardigen. Die optie lag al sinds begin maart op tafel.

Moneyman
Berichten: 31246
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
05 nov 2020 19:57
Moneyman schreef:
05 nov 2020 09:12
Interessant artikel over de complottheorieën uit het verleden en van vandaag de dag op Follow The Money over YouTube-kanaal Café Weltschmerz, de Andere Krant en de nieuwe krant Gezond Verstand. Vandaag nog gratis te lezen :wink:
Nieuwe doelgroep voor de GGZ? :roll:
Wie?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

De mensen, waar het artikel over gaat.

Alternatief is een wat langer verblijf op een plek, waar de geest tot rust komt. Ergens waar alleen stromend water is, maar geen stroom.

Lowieze
Berichten: 6884
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
05 nov 2020 19:57

Met de hoge aantallen in de regio Rotterdam/Rijnmond is het afbreken van het noodhospitaal in Ahoy een misser geweest. Tot nu toe ook geen plannen gezien (gehoord, gelezen) om dat weer op te bouwen. Jammer.

Het afbreken is geen misser geweest. Er werd in allerijl voor bijna 8 miljoen euro een noodhospitaal uit de grond gestampt met 4-persoonkamers voorzien van douche en toilet. Er is nooit één bed bezet geweest.
Hoe zouden ze aan personeel moeten komen om dat te bemannen als de ziekenhuizen al met een fiks tekort kampen?
Er is nu nog steeds gesteggel over wie die bijna 8 miljoen moet gaan betalen, de zorgverzekeraars weigeren dit te doen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Dank je. Personeel zou nu een probleem zijn geweest. In Zuid- en Oost-Europa zijn gepensioneerde artsen en verplegers gevraagd terug te komen. Nood is overal hoog.

Belgische krant De Morgen heeft vandaag dit:
De risicogroepen bij Covid-19? Eigenlijk weten we dat niet’
Waarom wordt de een letterlijk doodziek van dit virus en heeft de ander niet eens een snotneus? Samen met tientallen collega’s wereldwijd ontrafelde immunologe Isabelle Meyts (KU Leuven) alvast een deel van het mysterie. ‘Zo’n 15 procent van de zwaar zieken blijkt een tekort te hebben aan type I-interferon, een eiwit dat ons lichaam moet verdedigen.’

Lowieze
Berichten: 6884
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
06 nov 2020 09:27

(...)
Belgische krant De Morgen heeft vandaag dit:
De risicogroepen bij Covid-19? Eigenlijk weten we dat niet’
Waarom wordt de een letterlijk doodziek van dit virus en heeft de ander niet eens een snotneus? Samen met tientallen collega’s wereldwijd ontrafelde immunologe Isabelle Meyts (KU Leuven) alvast een deel van het mysterie. ‘Zo’n 15 procent van de zwaar zieken blijkt een tekort te hebben aan type I-interferon, een eiwit dat ons lichaam moet verdedigen.’
Alleen zo’n opmerking hier zetten zal niet veel mensen iets zeggen.
Het was al langer bekend dat bepaalde genetische afwijkingen tot een ernstiger verloop van een besmetting met dit virus kan leiden.
Hier wordt het beter uitgelegd:
https://www.uzleuven.be/nl/nieuws/weten ... orzaak-van

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Bedankt voor het verder opzoeken.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Vanmiddag was een rouwmoment in de vorm van een kerkdienst. Coronaproof. Zonder zang. Zonder condoleren. En dat was het moment, waarop ik mij afvroeg of de actuele kerkmuziek is opgenomen, door koren of door zangers/zangeressen? Hoe de organist ook zijn best deed, een extra register opentrok als vervanging van de gezongen tekst, het is het gewoon niet en er ontbreekt iets wezenlijks. Vandaag zeker, want de overledene had zelf alles al voorbereid en zonder zang bleef van zijn boodschap voor de nabestaanden weinig over.

Mocht iemand dit lezen en net een dienst aan het voorbereiden zijn, ga alsjeblieft op zoek naar opnames van de muziek. Dat maakt het rouwen en verwerken makkelijker.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

@jablan
Ze hebben het net toch over wereldwijd enkele tientallen bewezen herbesmettingen op het NOS journaal.

Lowieze
Berichten: 6884
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

mh73 schreef:
07 nov 2020 08:12
@jablan
Ze hebben het net toch over wereldwijd enkele tientallen bewezen herbesmettingen op het NOS journaal.
https://nos.nl/artikel/2355531-steeds-m ... orona.html

Daar sta ik helemaal niet van te kijken.

Moneyman
Berichten: 31246
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
06 nov 2020 22:12
Mocht iemand dit lezen en net een dienst aan het voorbereiden zijn, ga alsjeblieft op zoek naar opnames van de muziek. Dat maakt het rouwen en verwerken makkelijker.
Terecht punt, het gebruik van opnames wordt gelukkig heel veel toegepast. Zowel in reguliere kerkdiensten (vooral in kerken waarin geen voorzanger of band is) als in rouw- en trouwdiensten.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

mh73 schreef:
07 nov 2020 08:12
Ze hebben het net toch over wereldwijd enkele tientallen bewezen herbesmettingen op het NOS journaal.
Het artikel gelezen en het blijft een zeldzaam fenomeen met als rode draad de reactie van het immuunsysteem en de afwezigheid van nazorg.
Net zo opvallend vind ik de plaatsen waar deze meldingen vandaan komen: hoog geïndustrialiseerde landen, met een hoge voedselveiligheid.
Hoe meer van dit soort meldingen opduiken, hoe nieuwsgieriger ik word naar het complete plaatje: wat eet je, wat doe je, heb je elk jaar griep, heb je chronisch bronchitis en meer van dit soort vragen.

Onze artsen hebben tegen ons 'onmogelijk' gezegd, omdat ons immuunsysteem goed heeft gereageerd en wij verder alles eraan doen om maximale weerstand te hebben. Met de T-cellen zitten we aan de bovenkant van het spectrum. De uitspraak lijkt te kloppen, want ik heb de afgelopen maanden wel contact gehad met mensen, die op dat moment ziek waren en ik heb nergens last van gekregen.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dus uw artsen hebben ongelijk.

En niet iedereen raakt (weer) besmet na contact met iemand die op dat moment corona heeft. Dus ook dat zegt niets.

Lowieze
Berichten: 6884
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Jablan schreef:
07 nov 2020 12:57
(...)
Onze artsen hebben tegen ons 'onmogelijk' gezegd, omdat ons immuunsysteem goed heeft gereageerd en wij verder alles eraan doen om maximale weerstand te hebben. Met de T-cellen zitten we aan de bovenkant van het spectrum. De uitspraak lijkt te kloppen, want ik heb de afgelopen maanden wel contact gehad met mensen, die op dat moment ziek waren en ik heb nergens last van gekregen.
Het is natuurlijk meer de vraag hoe lang de antistoffen in het lichaam blijven zitten. Ik neem even aan dat u nu ongeveer een maand of 6, 7 na uw besmetting zit?
Ben benieuwd hoe dat op de lange termijn is, dat weten zelfs de artsen/wetenschappers nog niet.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Vandaag 7 november, ruim 8 maanden verder. Besmetting moet eind februari geweest zijn.
Lady1234 schreef:
07 nov 2020 13:00
Dus uw artsen hebben ongelijk. En niet iedereen raakt (weer) besmet na contact met iemand die op dat moment corona heeft. Dus ook dat zegt niets.
De mening van onze medici gaat alleen over ons, al krijgen we genoeg mee van wat er verder speelt. Al een paar keer kwamen hele specifieke vragen n.a.v. andere patiënten.
Je tweede opmerking ondersteunt de stelling, dat herbesmettingen extreem zeldzaam zijn en dat ook blijven, totdat het virus zover is gemuteerd, dat het een nieuwe naam krijgt.

Alle aandacht voor herbesmettingen vind ik toch en vooral bangmakerij. Het gaat nog steeds over lage aantallen op een hard groeiend totaal, minder dan 0,00001 procent kans (uit mijn hoofd).

Gesloten