D34M0N schreef: ↑29 nov 2020 21:16
Grondbeginsel van de voorschriften is afstand houden.
+
Nijogeth schreef: ↑30 nov 2020 18:18
... want als jij gewoon anderhalve meter afstand tot iedereen houdt, dan kun je het niet krijgen.
Sorry heren, de grondbeginselen zijn een klein beetje anders. Het is èn èn èn.
Afstand houden (liever iets meer dan iets minder)
Hygiëne (hoewel het aandeel van de contactbesmettingen in het totaal onbekend is)
Masker (went snel, maar de oplossing voor de beslagen glazen van brildragers heb ik ook niet)
Ventileren (en dat is een groot probleem in de winter, vooral voor bewoners van goed geïsoleerde huizen)
App (voor wie erin gelooft.)
(Duits: AHALA = Abstand + Hygiene + Alltagsmaske + Lüften + App)
En zelfs als je dit allemaal opvolgt, kun je nog steeds besmet raken, want de regels zijn inconsequent met erg veel uitzonderingen.
D34M0N schreef: ↑29 nov 2020 21:16
Daarnaast blijft mijn vraag: hoe moeilijk kan het zijn om enkele maanden lang geen andere mensen te betasten of te bespugen?
Je bedoelt: niet direct aan te raken of met een natte zoen te begroeten?
Mensen zijn zoogdieren. Kijk naar de dichtstbijzijnde dierlijke verwanten en dan weet je, dat veel communicatie non-verbaal verloopt. Een ander even aanraken, in de armen nemen of middels fysiek contact begroeten is ook communicatie en dit gedrag zit zo diep in ons systeem, dat het heel erg moeilijk is om niet te doen, zeker bij mensen, die je goed kent of gewoon die knuffel nodig hebben.
Die andere discussie - naar anderen wijzen als uitvlucht om het eigen gedrag niet aan te hoeven passen - zal nog wel een tijdje doorgaan. Jong wijst naar oud en omgekeerd, maar uiteindelijk is iedereen zelf verantwoordelijk voor wat hij/zij doet of laat.
Het goede nieuws van vandaag is het niet-publiceren van een persbericht over vaccin nummer vier en de officiële aanvraag voor versnelde toelating van vaccin nummer één en twee bij de EMA. Ik had eerst de VS verwacht, het gaat nu tegelijk in de VS en de EU.