LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

he allemaal,

na 6 weken citalopram geslikt te hebben, komt 't er bij mij op neer dat ze niet werken. :cry: naast de bijwerking dat ik nog steeds onrustig slaap (is nog steeds niet over), ben ik minstens net zo depressief als voordat ik er mee begon en soms lijkt het zelfs erger te zijn geworden. Best een rot situatie, want nu moet ik dus eerst gaan afbouwen om daarna met een ander medicijn te beginnen (die natuurlijk ook niet vanaf dag 1 zal werken en waar ik waarschijnlijk ook weer door een paar weken vervelende bijwerkingen moet worstelen). Moet nog overleggen met een psychiater welk medicijn dat dan wordt. Dus ik moet 't voorlopig proberen vol te houden, maar zonder werkend steuntje in de rug (tranxene heeft op de moeilijke momenten namelijk ook niet geholpen). Ik hoop echt dat jullie wel wat aan citalopram hebben! Ik ben nu een stukje hoop en vertrouwen kwijt in dit soort medicijnen, hopelijk gaat een volgend medicijn echt werken, anders weet ik 't ook niet meer.

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Hoi Esther,

Ik zit in hetzelfde schuitje als jij. Ook bij mij werkt de citalopram niet. Ik zit nu bijna 6 weken op 40 mg. en denk maar niet dat het ook maar iets doet. Ik slik oxazepam ernaast wat me in ieder geval op de been houdt.
Ik heb volgende week een intakegesprek bij een psychiater en ik wil het eigenlijk direct over de medicatie hebben, want ik ga het niet nog eens 6 weken aanzien.

Sterkte, groet van Bonzo.

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

He Bonzo,

balen dat 't bij jou ook niet werkt. Bij mij zag de huisarts niet eens meer nut in ophogen, maar ik heb nu in elk geval een doorverwijzing naar een psychiater die hopelijk de goede medicijnen voor kan schrijven. Tranxene zorgt bij mij niet voor voldoende rust of kalmering van m'n gedachten en van oxazepam word ik een zombie (waardoor ik niet kan werken en dat is nu geen optie, dus kan ik dat niet slikken), dus ik zal 't de komende weken "gewoon" maar moeten zien te redden.
Ik hoop voor je dat 't volgende week een goed gesprek is en dat je de juiste medicatie krijgt! Heb je ondertussen al wel een gesprek gehad met een psycholoog? (daar zou je toch ook naar toe gaan of heb ik dat verkeerd onthouden?)

Jij ook veel sterkte!
groetjes,
Ester

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Goed onthouden inderdaad.. :) Daar heb ik toevallig morgen een intakegesprek mee en dus volgende week met de psychiater.

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey allemaal!

Ben nu twee weken onderweg met de feverin en moet zeggen dat het nog geen **** doet. Ben echt heel verdrietig en begin te denken dat medicatie toch niet iets voor mij is. Ik weet het echt niet meer. Ik voel me zo ontzettend somber en verdrietig. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Ik voel me alleen maar *** dat is het enige wat ik nu nog weet. Ik praat verder met niemand over hoe ik mij voel, omdat ik het gevoel heb dat ik het toch zelf moet doen en dat is ook zo!! Iki weet het niet meer

Heel veel succes Bonzo!!

Ester ik kan mij voorstellen dat je je ontzettend *** voelt! Ik hoop echt dat je gauw wat vind dat wel werkt

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Hoi Iemand,

Je zegt dat je er met niemand over praat, omdat je het zelf moet doen.
Uiteindelijk is dat natuurlijk zo, maar ik vind toch dat praten met anderen ook helpt. Het lucht op is mijn ervaring, je hebt even het gevoel niet alleen met je probleem te zijn. Je kunt het eventjes gezamenlijk met iemand anders dragen zeg maar...ik zou het toch een proberen :wink:

anne 64
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jun 2007 08:50

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door anne 64 »

Hallo Allemaal,
Vervelend voor jullie, Bonzo, Iemand en Esther dat het niet lijkt te werken.
Ik was ook aan het afbouwen van 60 naar 40 mg en zo verder, maar ik voelde me gek genoeg ineens veel beter toen ik weer op de 40 mg zat. ( ik zit nu al weer ruim 3 weken op de 40 mg)Gisteren en vandaag is het weer iets minder, maar ik voelde me een dag of 5 gewoon super.
Geen idee hoe dat kan, maar ik ben er zeer blij mee.
Ik bekijk mijn angsten en gedachten nu ook anders en laat me er niet helemaal in meeslepen.
Jullie heel veel sterkte.

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

@bonzo: hoe was je gesprek vandaag bij de psych?

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Mijn eerste intake vandaag was bij de psycholoog en het was best vermoeiend. Ik wist natuurlijk wat me te wachten stond, maar je zit toch bijna 2 uur vragen te beantwoorden.
De psycholoog deed zeer geinteresseerd en leefde voor mijn gevoel erg mee en dat was fijn.
Aan het einde van het gesprek werd de psychiater er even bij gehaald, omdat ik aangaf dat ik 2 weken terug een keer aan suicide had gedacht en ik aangaf dat ik soms deprie ben.
Die psychiater trok duidelijk even de handrem aan. Hij gaf duidelijk te kennen dat de praktijk niet is ingesteld voor crisissituaties en dat ik mijn medicijn-vraagstuk nog maar even met de huisarts moet bespreken. :?
Met andere woorden; die man had van mij even weg mogen blijven, die had duidelijk een verkeerd beeld van mijn hulpvraag en ik kan zelf ook wel verzinnen dat ik niet het eerste intakegesprek kan gebruiken om mijn medicijnen te bekijken. Volgens mij had de psycholoog ook een beetje spijt dat ze hem erbij had gehaald...haha.
Volgende week heb ik dus een intakegesprek met die zelfde psychiater en dan zal ik hem toch eens even uitleggen dat ik daar niet kom voor crisishulp, maar dat ik kom om aan mezelf te werken.

Groet.B.

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

fijn dat het gesprek met de psycholoog in elk geval goed ging. Wel een rare reactie van die psychiater dat je je medicijn-vraagstuk met de huisarts moet bespreken, daarvoor ga je toch juíst naar de psychiater omdat hij daar nog meer vanaf hoort te weten dan je huisarts? en ik vind het juist goed dat je hebt verteld hoe je je twee weken geleden hebt gevoeld, want alleen dan kunnen ze toch de juiste medicijnen voorschrijven? zowel de dagelijkse AD, als kalmeringtabletjes oid voor dit soort noodgevallen. Een psychiater hoort toch ook te snappen dat je aan jezelf wilt werken, maar dat dit niet altijd in één keer goed gaat en dat ook crisissituaties bespreekbaar moeten zijn.

mijn huisarts raadt nu juist aan om al te beginnen met afbouwen ookal heb ik nog geen gesprek gehad met een psychiater... terwijl de apotheker juist afraadt om nu al af te bouwen. Lekker vaag allemaal en 't geeft me totaal niet een stukje zekerheid wat ik nu juist erg goed kan gebruiken. Soms zou ik gewoon willen stoppen met medicatie en kijken hoe ik me dan voel, volgensmij kan 't niet veel erger worden dan hoe ik me nu voel en hopelijk heb ik dan eindelijk weer een stukje rust, want door die medicijnen slaap ik nog steeds onrustig. Maarja, wat als dat niet goed gaat? ik weet gewoon even niet meer wat de beste oplossing is :(

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey bonzo,

Ten eerste vind ik het echt balen voor je dat het nog steeds *** gaat. Mooi dat je nu eindelijk de hulp kan krijgen die je nodig hebt....dat denk je dan althans. Wel een beetje lullig dat die psych je zo afscheept. Wat voor instelling was dat trouwens? gewoon een eerstelijns psychologenpraktijk met een psychiater die de medicijnen regelt? Dus niet een officieel GGZ instelling of iets?

Ik kan eigenlijk aan de andere kant die psych ook wel snappen met wat hij bedoelt hoor. Je verteld hem dat je suicidale neigingen hebt en dat het met de medicatie niet echt wil lukken en dat je gewoon in de knoop zit zegmaar. Hij bedoelt er alleen mee te zeggen dat een crisis behandeling beter op zijn plaats zou zijn. Dat is net even iets scherper dan af en toe eens op gesprek en een recept uitschrijven. Mij is crisisdienst ook aangeboden. Het houd gewoon in dat ze je tijdelijk opnemen of dat je dagelijks bij de crisisdienst moet komen. Ze blijven je dan heel streng in de gaten houden en kunnen dan sneller op je medicatiegebruik inspringen. Misschien heeft die praktijk waar je bent geweest daar de capaciteiten niet voor.

Die waar je nu zit kan je wel met een recepje of wat tips wegsturen, maar dan zit je weer thuis aan te rommellen en te hopen dat het gaat aanslaan. Snap je waar ik een beetje naartoe wil? Ik overweeg ook om me bij de crisisdienst te laten opnemen als het met me huidige medicijn niet goed gaat lukken. Dat is beter dan 1 keer in de 2 weken langskomen of bij een huisarts of iets dergelijks. Scherpe toezicht is nu misschien wel gewenst.

Hopenlijk komt alles gewoon snel weer op zijn pootjes terecht want zo schiet het ook niet op :( echt zwaar vervelend man. in ieder geval succes.

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

.@ James: Met een crisisopname ben ik dus echt niet geholpen. Dat rukt me weg uit m'n dagelijkse bezigheden en daar zit ik effe niet op te wachten. Ik heb het idee dat ik zoveel mogelijk de dagelijkse structuur moet handhaven, zodoende ga ik ook iedere dag naar m'n werk, al is het maar een gedeelte van de dag. In ieder geval bedankt voor je steun! :)
@ Esther: Ik heb echt precies hetzelfde gevoel als jou! Het liefst zou ik vandaag nog gaan stoppen met die Citalopram. Ik heb zelfs vanochtend de huisarts gebeld om voor te stellen om af te bouwen, maar ze was niet bereikbaar en ze belt morgen terug.
Ik zat zelfs al te twijfelen om vanochtend 30 mg. te gaan slikken ipv 40 mg. Ik heb echt het gevoel dat die citalopram me alleen maar beroerder laat voelen :? Ik heb natuurlijk 40 mg. geslikt maar ik wil er in ieder geval snel vanaf en eventueel andere medicatie gaan proberen. Dit schiet echt niet op zo.

PS: De psychiater zei dat ik de medicatie op dit moment met de huisarts moet bespreken omdat ik daar nog niet in behandeling ben. Stel dat ik in behandeling mag, dan bespreek ik dat wel met hem.
Het is trouwens een particuliere praktijk (2e lijns).

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

he bonzo,

ik wil dus ook gewoon naar m'n werk blijven gaan, want anders heb ik het gevoel dat ik helemaal in een uitzichtloze situatie terecht kom. Lastig is dat ik nog in de proeftijd van m'n nieuwe baan zit, dus kan nu nog niets op m'n werk vertellen over m'n medicijnen. Daarom zie ik ook erg op tegen afbouwen en/of opbouwen, want als ik dan niet in staat ben om hele dagen te werken, ben ik bang dat ze m'n contract niet willen verlengen. Dus waarschijnlijk zal ik nog een paar weken vol moeten houden met deze medicijnen, zonder iets te veranderen, terwijl 't nu dus niet beter gaat mét medicijnen.
Ben benieuwd naar de reactie van je huisarts. Echt balen he, dat je er niet in 1x mee kan stoppen en je je dan binnen een dag weer "normaal" voelt. Dat zou 't zo'n stuk makkelijker maken. Daarom zie ik ook wel een beetje op tegen andere medicijnen... wat als die na 6 weken met vervelende bijwerkingen óók niet blijken te werken... hoe lang hou je zoiets vol? dan maar liever normaal depri en geen medicijnen, want dit kost enorm veel energie en wilskracht om vol te houden en dat breekt me redelijk op.

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Je kunt wel in één keer stoppen hoor! Daar is volgens mij nog nooit iemand dood aan gegaan, al heb je dan wel een week het gevoel dat je stiekum aan het doodgaan bent, denk ik zo :wink:
Maar even zonder gekheid; het is inderdaad een erg lastige situatie. Je voelt je rot, je weet dat je je bij afbouw doorgaans niet veel beter zak gaan voelen en je weet ook dat je je bij opbouw van andere medicatie ook niet al te florisant zult voelen in het begin...Ik slik het overigens voor een angststoornis en niet voor depressie.
Ik kan me voorstellen dat het erg moeilijk voor je is, als je nog in je proeftijd zit, dat maakt het niet eenvoudiger. Ik werk al bijna 7 jaar bij m'n huidige baas en ik praat op dit moment bijna dagelijks met m'n manager over de stand van zaken...Dus ik heb echt met je te doen!
Je moet je alleen wel afvragen of het misschien toch niet verstandig is om het te vertellen, wellicht lucht dat zoveel op dat je je gelijk al iets beter voelt.

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

volgende week heb ik gesprek met een psychiater geregeld :), ik wacht dus nog even met afbouwen totdat ik een advies van hem heb.... en volgende week is ook de laatste week proeftijd, dus daarna kan ik 't ook op m'n werk vertellen. Ookal zou ik het nu graag willen vertellen, het lijkt me niet handig. Ze mogen nu nog zonder een reden op te geven m'n contract zomaar beëindigen... en hoe aardig ze nu ook zijn, je weet nooit hoe iemand reageert als ze horen dat je depressief bent.
Wel fijn dat jij dagelijks met je manager kan bespreken hoe 't gaat! Succes met alles.

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Ik heb zojuist met de huisarts afgesproken om in 2 weken tijd af te bouwen naar 20 mg. en dan verder te kijken. Veel beroerder dan dit kan ik me toch niet voelen dus...laat maar komen!haha
Jij ook succes!!!

diana1966
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 mei 2007 10:37

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door diana1966 »

Dit forum , wat heb je eraan.

Onderlinge gesprekken , meer niet.
Heb nu al twee keer geprobeerd een vraag te stellen, maar waarschijnlijk niet ernstig of klagerig genoeg.
Word er moe van , steeds kijk ik weer , maar zijn altijd de zelfde mensen...
Geloof dat ik niks van steun hier kan vinden , dus..........
De GROETEN

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Esther,

Zou je mij eventueel op MSN willen toevoegen?
[email protected]

@ Diana: Is dit een kenmerk van je borderline dat je zo doet? Lijkt er wel sterk op vind ik. Ik zie trouwens maar 1 keer een vraag van jou en blijkbaar kon niemand die beantwoorden. En ik kan em persoonlijk nog steeds niet beantwoorden wegens 3 redenen: 1.Ik ben geen arts 2. Ik ken je niet na drie regels en 3. Ik slik dit middel pas een paar maanden zonder resultaat.
Dus hoe moet ik in godsnaam weten of dit normaal is wat jij ervaart.

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

@diana: ook ik kan je helaas geen raad geven, 1: ik slik nog maar 6 weken citalopram en het werkt bij mij niet, dus ik kan ook niets zeggen over effecten na een half jaar 2: ik slik het niet voor adhd of borderline 3: ik ken trazolan niet.... een huisarts, psychiater of apotheker hoort je meer te kunnen vertellen over bijwerkingen.

@bonzo: succes met afbouwen! hou me op de hoogte van eventuele bijwerkingen (hopelijk heb je er niet/weinig last van)... ik weet dat 't per persoon natuurlijk anders is, maar dan kan ik me er een beetje op voorbereiden als ik daar over ruim een week mee begin.

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

@bonzo: ik heb je toegevoegd op msn

Gesloten