Vaccins
Bewering, die ik de afgelopen dagen iets te vaak tegenkwam: je eigen DNA verandert na vaccinatie.
Dit is biologisch gezien onmogelijk. Het doel van een vaccin is een reactie van je immuunsysteem op te roepen. De vaccins met Messenger-RNA erin, werken op een iets andere manier dan de traditionele vaccins. Er zit geen dood virus in, het mRNA is een opgevouwen bouwpakket voor een virusproteïne. Zodra dit proteïne is aangemaakt, wordt het RNA afgebroken. Tegelijk activeert het proteïne de T-cellen en wordt zelf vernietigd.
Bij de vaccins met twee doses zit er een bepaalde tijd tussen de eerste en tweede prik. Drie weken. Dat betekent, dat je immuunsysteem in totaal zo'n zes weken nodig heeft om de kenmerken van het virus zich eigen te maken.
Na deze periode ben je niet helemaal beschermd. Bij een vaccin, dat 95% werkzaam is, heb je 5% kans echt ziek te worden na een besmetting. Fabrikant AstraZeneca gaat het verst in de persberichten. Naast een milder verloop heeft de fabrikant de indruk, dat het vaccin ook de overdracht, de mate van besmettelijkheid voor anderen, afremt of blokkeert.
Studies
Voor mij nieuw is een kanttekening bij alle studies naar plekken, waar mensen samenkomen en elkaar besmetten. Sportscholen en restaurants in Noord-Amerika hebben standaard een recirculatie-airconditioning en dit is precies het soort airco, wat de aerosolen rondblaast in plaats van afvoert of echt uit de lucht filtert. Als reden voor sluiting van de horeca wordt vaak verwezen naar getallen uit Noord-Amerika, maar dit soort details maken wel het verschil. In Europa kom je veel minder vaak zo'n airco tegen en daarom kun je de Amerikaanse cijfers niet gebruiken als bewijs voor een mening pro/contra of argument achter een maatregel/beperking.
Testen.
Het meest betrouwbaar blijft de PCR-test. Hier is wel een alternatieve afname mogelijk: eerst door de neus flink uitademenen of een beetje hoesten en dan direct de wattenstaaf erin. Die hoeft dan minder diep in de neus te gaan. Handig bij kleine kinderen en mensen met veel kraakbeen in de neus (nauwe doorgang naar de slijmholtes).
Bij de sneltesten op antistoffen moet je naar de leverancier vragen, want deze testen zijn een 'medisch product', waarvan de fabrikant zelf moet opgeven hoe gevoelig de testen zijn en wat ze precies meten.
Er zijn nu meer dan 200 toegelaten in de EU, een groot deel uit Azië, maar er zijn maar een paar, die echt stabiele, betrouwbare scores opleveren.
Tot hier was het via
NDR en hieronder via ARD/Tagesschau24 of MoMa.
Scholen
Voorbeeld van een lagere school uit de omgeving van Mainz, wat begeleidt is door een ander onderzoeksinstituut. In een klaslokaal in een oud gebouw is een bovenraam verwijderd. Daar is een simpele ventilator in geplaatst, die de hele dag op een lage stand kan draaien. Het ding is het eindpunt van een systeem van flexibele buizen, die boven de groepstafels in het lokaal de lucht aanzuigen. Alles is in elkaar geprutst door de ouders met spullen uit de bouwmarkt (ca. 200 euro). Toch werkt het goed: de onderzoekers hebben 90% minder aerosolen gemeten. Na dit experiment worden alle lagere scholen in de omgeving hiermee uitgerust.
Wat heb je nodig:
- een paar doe-het-zelvers onder de ouders
- een ventilator, een plaat multiplex ter grootte van het raam
- kit, tape en heel veel tie-rips, eventueel een doos schroeven en pluggen
- 50 meter flexibele slang, te vinden als accesoire bij de afzuigkappen plus verbindingsstukken
- iets ronds met een meter doorsnede. Het kan een paraplu zijn, een reflectiescherm van een fotograaf, een xxl-lampekap, zolang het maar niets weegt. Dit ronde deel komt aan het begin van de afzuiginstallatie, zodat de lucht goed naar boven wordt afgevoerd.
Hiermee heb je een simpel afzuigsysteem voor klaslokalen en dit is veel praktischer dan alle adviezen vanuit de onderwijsraden of ministerie over ventileren.
(Met excuus voor het ontbreken van namen en rugnummers. Ik heb de reportage maar 1 keer gezien en het ging te snel om alles te onthouden of te noteren.)