Feedback op het Forum - deel 3

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik denk door de gluurapp.

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vermoed eerder een forumkapje. Hier inderdaad ook geen kruisje.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door tttlocke »

Zoals beloofd: de bijdrage die inmiddels verwijderd is uit het algemene topic over het coronavirus (want daar kennelijk off topic). De 'waarschuwing' is mij niet bespaard gebleven.
Voor wie niet weet waar dit over gaat, of voor degene die zich ergert aan dit soort berichten: negeer het gerust,

----------begin verwijderd bericht
Mijn excuses, het was kennelijk niet 'in stilte'. Ik ben, zij het wat laat, geïnformeerd door de moderatie.
Op 19-04-2020 om 13:10 heb je het volgende bericht geplaatst:

'Als Cornelis Moerman zo doorgaat, zit ie binnenkort op het strafbankje', schreef ik.
[...]
De tekst is, in stilte, verdwenen. [...]
----------------------
We verwijderen ook dit bericht weer. Je hebt ook een melding gekregen over het verwijderen van het eerste bericht. Nogmaals, houd je aan de forumregels, doe je dat niet dan volgt er een waarschuwing.

Mijn 'oneliner' (het eerste bericht) werd verwijderd omdat het niet 'on topic' zou zijn. Nou moe, als die zin niet on topic was, dan geldt dat voor 25% van de berichten. De echte reden van het verwijderen is natuurlijk de 'u vraagt, wij draaien'-mentaliteit volgend op een melding van het bericht.

Nog steeds genoeg 'Jan Willems' in berichten die wel mogen blijven staan.
Ik vraag mij af of mijn toch wat cryptische 'oneliner' (niet meer dan een goede grap en geen verspreiding van direct op de man gespeelde onzin, hoogstens een subtiel 'koekje van eigen deeg') misschien gemeld is door dezelfde persoon die hier begon met het verspreiden van de leugen dat een andere forumlid de secretaris van de Vereniging tegen de Kwakzalverij (met naam genoemd) zou zijn en die daar zo te zien (blijven aanspreken met die naam) consequent en ongehinderd mee doorgaat. Mee door mag gaan dus.

Edit: ik ben van plan dit bericht te verplaatsen naar het feed back topic, als illustratie van wat er mis kan gaan, en dan kan het hier weg en wie weet blijft mij dan die waarschuwing bespaard.
Maar misschien kan de moderatie nog wel even in de spiegel kijken.
------- einde verwijderd bericht

Nu ter zake
Het punt: een moderatie met een beetje 'fingerspitzengefühl' zou aangevoeld hebben dat de verder ongevaarlijke oneliner 'Als Cornelis Moerman zo doorgaat, zit ie binnenkort op het strafbankje', een prima effect gehad zou kunnen hebben om bepaalde ongewenste praktijk op dit forum per direct te laten ophouden. Als die bijdrage gewoon had mogen blijven staan. Wellicht was dan bereikt wat de moderatie niet lukt of wat de moderatie niet wil stoppen: geruchten of leugens verspreiden over andermans identiteit en zelfs na ingrepen van de moderatie, daar stug en consequent mee doorgaan door iemand met die valse identiteit aan te spreken of naar hem met valse naam te verwijzen.

Helaas begrijpt de moderatie dit niet, en door verwijderen van oorspronkelijke bericht (de 'oneliner') en waarschuwing aan het verkeerde adres (dit alles vanzelfsprekend alleen maar omdat er een melding is gedaan), wordt wangedrag niet alleen niet aangepakt, het wordt zelfs door de moderatie bevorderd: waarom zou iemand met die bewuste praktijken stoppen als hij van de moderatie niets te vrezen heeft en, sterker nog, er iedere keer in bevestigd wordt dat zijn handlangers onder de moderatoren te vinden zijn?

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door witte angora »

tttlocke: de betreffende persoon stop je echt niet. Met geen mogelijkheid. En ja, ik vermoed ook dat hij de grote melder is als iets niet in zijn straatje past. Waar een ander de schouders over ophaalt gaat mogelijk hij lekker lopen melden, met als gevolg: waarschuwingen die eigenlijk nergens voor nodig zijn.

Maar goed, de moderatie zal af en toe ook met de handen in het haar zitten vanwege het onderlinge geruzie.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ja, Witte Angora, het valt niet mee het juiste te doen als moderatie en ook niet je doel te bereiken.
Maar waarom niet zo:

'Beste melder, we begrijpen je punt en strikt genomen is het door jouw gemelde bericht wellicht off topic. Maar gegeven de inhoud ben jij wel de laatste die hier over moet klagen. In onze ogen ging jij nog heel wat verder. We laten het bericht daarom gewoon staan. Doe er je voordeel mee. Wellicht een mooi moment om je eigen recent ontwikkelde 'aanspreekgewoonte', waarop wij jou al herhaaldelijk attent hebben moeten maken, voortaan achterwege te laten'.

Erthanax
Berichten: 9795
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Erthanax »

Dit dus:
tttlocke schreef:
19 apr 2020 17:17
(...) Wellicht was dan bereikt wat de moderatie niet lukt of wat de moderatie niet wil stoppen: geruchten of leugens verspreiden over andermans identiteit en zelfs na ingrepen van de moderatie, daar stug en consequent mee doorgaan door iemand met die valse identiteit aan te spreken of naar hem met valse naam te verwijzen. (...)
De ene moderator is de andere niet, dat is wel duidelijk.

Persoonlijk lag ik me een kriek om dat aanwrijven van een onjuiste identiteit, maar het is niet netjes jegens de kennelijk bedoelde JW, die geen idee heeft van wat hem hier wordt aangewreven.

Ik ben nieuw hier op dit forum ( :mrgreen: ), maar als je Kees heet, mag je kennelijk liegen of het gedrukt staat en op een schandalige manier op de man spelen, zelfs als het de verkeerde is.

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd heb ik er nog niet eens zoveel moeite mee dat mensen een verkeerde conclusie trekken, doordat zaken die geen verband met elkaar houden, toch met elkaar in verband worden gebracht. Dat kan iedereen overkomen, en ik denk eigenlijk dat het (bijna) iedereen die hier regelmatig post wel eens overkomen is. Inclusief mezelf. Wie zonder zonde is mag de eerste steen gooien. Ik gooi hem dus niet.

Maar als iemand duidelijk aangeeft dat de conclusie niet klopt omdat dat verband er niet is, dan zal dat geaccepteerd moeten worden. Helaas zijn er meer mensen die gewoon blijven vasthouden aan hun foutieve mening. Dat zie je niet alleen hier, dat zie je ook in het 'echte leven'. Wat je daar aan kunt doen? Weinig. Die personen negeren, omdat ze eigenlijk niet echt in je geïnteresseerd zijn. Verder houdt het een beetje op.

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het beticht van tttlocke hier is ook alweer gemeld. Alsof de mods hier niet meelezen... :roll:

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien moeten we met zijn allen de berichten van de grote melder ook maar melden. Kinderachtig? Ergens wel. Maar dit is ook wel erg flauw.

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door witte angora »

En mijn laatste bericht is ook al gemeld...

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
19 apr 2020 19:08
Misschien moeten we met zijn allen de berichten van de grote melder ook maar melden. Kinderachtig? Ergens wel. Maar dit is ook wel erg flauw.
Daar is meestal ook wel aanleiding toe, dus why not?

Erthanax
Berichten: 9795
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Erthanax »

Een serieuze suggestie: Kan SK ook een masterclass modereren geven aan het team van moderators?

Nijogeth
Berichten: 10151
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nogmaals, kan die rode balk niet weg. Op de telefoon zit die verschrikkelijk in de weg en ik heb er nu al 3x in 5 minuten op geklikt.

Erthanax
Berichten: 9795
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Erthanax »

Om niet offtopic te geraken in het letselschadeadvocaattopic dit even hier naartoe gehaald:
Moneyman schreef:
20 apr 2020 21:16
Hé, mijn vorige bericht is gemeld. En ik had me nog zó ingehouden :mrgreen:
Typisch, zo meldenswaard vind ik het ook niet. Mogelijk patrouilleert er een zelfbenoemde buurtpreventie of burgerwacht.
Bij herhaalde overtreding van de forumregels volgt er een waarschuwing of sanctie.
Houdt de moderatie ook het aantal meldingen bij dat iemand doet, inzonderheid het aantal meldingen dat geen opvolging behoeft (dus onterecht is)? Volgt er ook een waarschuwing als dat aantal hoog is?

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Moneyman »

Erthanax schreef:
20 apr 2020 22:05
Mogelijk patrouilleert er een zelfbenoemde buurtpreventie of burgerwacht.
Die indruk zou je bijna krijgen ja :roll:

witte angora
Berichten: 31077
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door witte angora »

Het systeem is niet zo beroerd, soms kan het absoluut nuttig zijn. Alleen de kinderlijke manier waarop sommigen de meldknop misbruiken, om wraak te nemen, om anderen een hak te zetten, om discussies te 'winnen' enzovoorts, dát is een beetje triest. Een beetje boel triest.

Misschien dat een nieuwe forumregel: 'gij zult niet onnodig gebruik maken van de meldknop' enig soelaas kan bieden? Maar hoe bepaal je wat onnodig gebruik van de meldknop is?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door moederslink »

Er is al vaker geopperd: het aantal meldingen zichtbaar maken.
En voorheen kwam het vaak voor dat de moderatie rücksichtslos de gemelde berichten verwijderde zonder toelichting en misschien ook wel zonder het gewraakte bericht te lezen.
Ik meen me te herinneren dat er ooit door een van hen is gezegd dat ze geen tijd hebben om de inhoud van alle gemelde berichten te lezen.

Nu merk ik daar toch een verbetering in..en ik ga er vooralsnog van uit dat de melder een PB krijgt.
Wanneer het steeds dezelfden zijn moet dit uiteraard bij de moderatie opvallen.
Zij kunnen de melder er op aanspreken dat wat ie deed en steeds doet onnodig bleek/ blijkt te zijn.

Wanneer iemand steeds dezelfde forummer zomaar meldt om hem of haar een hak te zetten , vind ik dat wel errug zielig en sneu. :(

Moneyman
Berichten: 30362
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
20 apr 2020 22:59
Misschien dat een nieuwe forumregel: 'gij zult niet onnodig gebruik maken van de meldknop' enig soelaas kan bieden? Maar hoe bepaal je wat onnodig gebruik van de meldknop is?
Het is echt niet moeilijk, de enige randvoorwaarde is goede moderatie. Je moet weten wat er speelt op je forum, je moet je niet laten gebruiken. Reactief en contextloos modereren is dodelijk. Nu fungeert de meldknop te vaak als simpele startknop voor de moderatie, en dat is killing voor het systeem.

Ik snap wel dat dat lastig is, dat je met meerdere mensen te maken hebt die ook nog eens meer te doen hebben enzovoort, maar bij de keuze om een forum te hebben hoort ook een goede moderatie.

Lady1234
Berichten: 27311
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Lady1234 »

“RADAR zou er beter aan doen net als nu.nl bij gevoelige onderwerpen pas reacties te plaatsen na moderatie.”

Eerst alles van tevoren controleren? Lijkt me niet werkzaam.

Nijogeth
Berichten: 10151
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Feedback op het Forum - deel 3

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het probleem is dat NU.nl een nieuwssite is en het radar forum gebaseerd is op inbreng van de gebruikers. Verder zijn de meeste meldingen niet gedaan bij gevoelige onderwerpen, maar bij discussies waarbij mensen de tegenpartij melden.

Gesloten