Ik ben het volledig eens met oplettertje en Mr1.
De mensen die hier boos reageren, omdat ze zich gedupeerd voelen hebben denk ik niet goed geluisterd tijdens het telefoon gesprek.
Callcenters werken inderdaad met een script dat hen door bedrijven die hun product willen verkopen wordt aangereikt.
Callcenter medewerkers dienen zich dan ook aan dit script te houden en er wordt in het geval van (al dan niet eenmalige) automatische incasso altijd een zogenaamde voice log (=bandopname) gemaakt van de gemaakte afspraken en de voorwaarden.
Hierin wordt altijd alles nog eens duidelijk uitgelegd en gevraagd of de klant dit begrepen heeft.
De klant dient met een duidelijke JA of ACCOORD te antwoorden als hij/zij het begrepen heeft. En met NEE als dat niet zo is.
Op deze manier kunnen er geen misverstanden ontstaan.
Ook wordt er in zo'n voice log altijd gesproken over een opzeg termijn van meestal 7 dagen, maar in het geval van Vakantiekaart is dat 14 dagen.
Als je niet tijdig opzegt krijg je dus een vervolg product toegestuurd (ook dit wordt altijd duidelijk vermeld in een voice log).
De callcenter medewerker dient namelijk een voicelog helemaal en letterlijk op te lezen van zijn scherm.
Op die manier is een voicelog rechtsgeldig en de klant kan deze voicelog altijd kosteloos opvragen bij het bedrijf dat het product aanbiedt.
Ik heb zelf ooit bij een callcenter gewerkt, dus ik weet waarover ik praat.
Ik ben begin oktober gebeld om lid te worden van de vakantiekaart en ben er heel enthousiast over!
Je betaalt 2,95 voor de proefkaart die je 2 weken kunt uitproberen.
Als je in die twee weken denkt dat je er toch geen gebruik van kunt maken kun je zonder problemen opzeggen (maar wel BINNEN die 2 weken).
Als je gemerkt hebt hoeveel voordeel je eruit kunt halen kun je de kaart voor je hele leven ontvangen voor een eenmalig bedrag van € 75,-. Daarna betaal je er nooit meer iets voor.
Met die kaart van € 75,- kun je dus je leven lang onbeperkt korting krijgen op je vakanties en voor iedereen die met je mee gaat (ook leuk om samen met familie te gaan dus!).
Het enige "addertje onder het gras", zoals wantrouwige mensen dat altijd gelijk willen weten, is dat de gene op wiens naam de kaart staat altijd zelf mee moet op vakantie en het geldt niet voor losse vliegtickets.
Inmiddels heb ik al een heel verhaal getypt, maar het enige wat ik nog even kwijt wil aan de mensen die zich gedupeerd voelen:
1. Als je niet gediend bent van telemarketing kun je je daarvoor blokkeren op
www.infofilter.nl en als je je daar aanmeldt wordt je niet meer benaderd voor telemarketing doeleinden.
2. Wees dan ook zo slim om niet meer zomaar mee te doen aan prijsvragen of enquetes (vooral op internet), want 9 van de 10 keer worden je gegevens doorgespeeld naar bedrijven die hun product(en) via telemarketing aanbieden.
3. Luister goed als je toch nog eens gebeld mocht worden en zorg dat je begrijpt waar het over gaat.
4. Vraag altijd naar de opzegtermijn als iets je telefonisch aangeboden wordt en wat de gevolgen zijn als je niet tijdig opzegt.
Nou... dit was even mijn verhaal. Hopelijk komt het goed over.