LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Efexor

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
BigDude
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mar 2011 19:45

Re: Efexor

Ongelezen bericht door BigDude »

Still going strong !!
Helemaal ZONDER Effexor, nog steeds...
Ontsteking in de voet was na een week over. De schokjes/stroomstootjes in mijn hoofd zijn nagenoeg weg. Alleen als ik echt vermoeid raak keren ze terug, maar dat is geen probleem ---> slapen. Over slapen gesproken, de nachtmerries nemen steeds meer af. Sta er nog wel steeds versteld van hoe realistisch dat dromen is geworden na het afkicken van die troep. Duurt na het wakker worden af en toe wel even voor alles weer op een rijtje is. Heb mijzelf in ieder geval aangeleerd bij het wakker worden even rustig te blijven te liggen tot alle systemen weer gelijk lopen ;-)
Duizeligheid viel me op, in de warme dagen van afgelopen week. Te veel in de zon lijkt direct gevolgen te hebben. Had ik vroeger nooit.

Ik ontwijk ook nog steeds alles wat stress op kan leveren. Geleidelijk zal dat afnemen, en zal ik vanzelf ervaren hoe ik op stress zal reageren. Gelukkig heb ik nog 'tijd'.

Groeten,
BigDude

Doortje21
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 apr 2008 16:01

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Doortje21 »

Het is alweer een poosje geleden dat ik op dit forum was en inmiddels ben ik ruim een maand helemaal Efexor-loos en klachtenvrij.
Mij is het langzaam afbouwen prima bevallen. Ik had me geen raad geweten met heftige klachten die BigDude beschrijft, maar ieder moet het maar op zijn eigen manier doen.
Maar BigDude, wat een enorm gevoel voor humor heb jij, geweldig.
Ik heb ik een deuk gelegen bij het lezen van jouw verhalen :lol: . Jij gaat het vast en zeker redden met die koude kalkoen, mede dankzij jouw wilskracht en gevoel voor humor.

Zoals ik al eerder schreef, Efexor is mijn redding geweest toen ik wanhopig was omdat alle medicijnloze methodes zonder resultaat bleven, terwijl de klachten alleen maar toenamen.
Ik heb in de Efexor-periode de rust gevonden om anders met de ups en downs in het leven te leren omgaan. Ik merk dat ik dat ik daar nu ook zonder Efexor toe in staat ben en ik geniet elke dag van de rust in mijn hoofd en van de kleine vreugden des levens ( die ik vroeger vaak niet eens zag).
Ik heb dus absoluut geen spijt dat ik het middel heb geslikt, maar ben uiteraard wel blij dat het nu niet meer nodig is.

Veel succes allemaal met het op- en afbouwen van Efexor.
Het is en blijft chemische troep, maar soms kan een mens (even) niet zonder en dan kan het een zegen zijn. Dat was het in ieder geval voor mij.

charljans
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 apr 2011 22:38

Re: Efexor

Ongelezen bericht door charljans »

Dat herken ik, op de dagen dat ik heb gewerkt heb ik ook nog last van de schokjes.
Zal wel vermoeidheid zijn.
Moet ook erg oppassen met stress.
Kan voor het minste of geringste al uit de bocht vliegen.
Niet zo erg maar wel opvallend is dat ik weinig smaak heb.
Vooral de koffie vind ik nog steeds niet lekker.
Sinds ik van vakantie terug ben heb ik tot 2 dagen geleden goed geslapen.
Maar ik was weer aan het werk en dan ben ik druk en dan ga ik in bed de hele dag nog eens overdoen.
En dan slaap je om 3.30 u nog niet.
Ik heb geen last van vervelende dromen ik droom helemaal niet. Niet dat ik weet tenminste. Als dat steeds terugkerende dromen zijn
dan schijn je dat wel te kunnen beinvloeden door de dromen die je gedroomd hebt nog een keer te bedenken en ze dan positief te maken.
Dus je droomt bv. dat je afgaat voor een groep mensen, dan kun je verzinnen dat je juist een daverend applaus van een volle zaal krijgt.
En dat moet je dan lekker overdrijven .
Ben wel aan het leren mediteren maar dat duurt lang voor je dat een beetje eigen hebt gemaakt.
Wel hele slechte concentratie ik merk het aan mijn autorijden.
Ik rij beter met Efexor dan zonder.(Kan de rijvaardigheid beinvloeden na niet meer gebruiken.)
Dat was het dan weer voorlopig.
Voor de mensen die net beginnen veel sterkte en vooral doorgaan. Het is te doen.

comeyer
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jan 2010 14:16

Re: Efexor

Ongelezen bericht door comeyer »

Efexor is bij mij vervangen door venlafaxine ( goedkoper ofzo)
Maar ik voel me ziek in mn hoofd, de spanningen zijn omgeslaan door woede en agressieve gedachtes, heb geregeld gedachtes om iemand te vermoorden enzo. En bij die gedachtes voel ik me lekker en houd me op de been.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Chocomelk »

comeyer schreef:Efexor is bij mij vervangen door venlafaxine ( goedkoper ofzo)
Maar ik voel me ziek in mn hoofd, de spanningen zijn omgeslaan door woede en agressieve gedachtes, heb geregeld gedachtes om iemand te vermoorden enzo. En bij die gedachtes voel ik me lekker en houd me op de been.
Bij die gedachtes voel jij je lekker, een gedachte om iemand te vermoorden is een lekker idee ?
:shock:

vlam22
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:58

Re: Efexor

Ongelezen bericht door vlam22 »

Lijkt wel om aandacht vragen dat antwoord

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Efexor

Ongelezen bericht door ciske »

comeyer schreef:Efexor is bij mij vervangen door venlafaxine ( goedkoper ofzo)
Maar ik voel me ziek in mn hoofd, de spanningen zijn omgeslaan door woede en agressieve gedachtes, heb geregeld gedachtes om iemand te vermoorden enzo. En bij die gedachtes voel ik me lekker en houd me op de been.

denk eerder dat jij heel gauw contact met je huisarts moet opnemen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ciske schreef:
comeyer schreef:Efexor is bij mij vervangen door venlafaxine ( goedkoper ofzo)
Maar ik voel me ziek in mn hoofd, de spanningen zijn omgeslaan door woede en agressieve gedachtes, heb geregeld gedachtes om iemand te vermoorden enzo. En bij die gedachtes voel ik me lekker en houd me op de been.

denk eerder dat jij heel gauw contact met je huisarts moet opnemen.
Inderdaad, of mischien toch maar ophouden met afbouwen en dat pilletje nog maar extra nemen.

Miekje79
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2011 06:54

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Miekje79 »

Inderdaad een absurde reactie... :shock: Lijkt mij verstandig als hij contact zoekt met de huisarts....

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Efexor

Ongelezen bericht door manondoris »

mijn god het word hier steeds gekker :oops:

Miekje79
Berichten: 13
Lid geworden op: 26 apr 2011 06:54

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Miekje79 »

Hallo allemaal,

Dit is de eerste keer (op de korte reactie op meneer absurd na) dat ik op dit forum schrijf, maar heb bijna de hele reeks over Efexor gelezen. Het biedt me toch wel wat steun om te lezen dat meerderen met de Efexor aan het tobben zijn.

Ik slik zelf al 11 jaar Efexor voor destijds een zware depressie. Daarnaast had ik ook eetproblemen, maar daarvoor slikte ik niet de Efexor. Na ongeveer 3 jaar heb ik geprobeerd helemaal te stoppen, maar na een paar maanden 'clean' te zijn, kwam de depressie weer terug. 2 jaar later heb ik toch weer een poging gewaagd en ben van 112,5 mg naar 75 mg te gaan, maar mijn piekergedachtes kwamen in hevigheid terug. De depressie niet, maar het onophoudelijk piekeren trok ik niet met mijn werk. Hetzelfde 1,5 jaar terug: te veel aan het piekeren en na 3 maanden wat zwaarmoedig.

Nu had ik begin april heel sterk de behoefte om weer af te bouwen (net als toen ik vastbesloten was te stoppen met roken (al 12 jaar!) en drinken (2 jaar)), maar ditmaal wel helemaal naar 0 mg. De laatste maanden had ik het gevoel dat mijn gevoel steeds meer verdoofd was, alsof ik in een waas leef. Echt lachen doe ik allang niet meer, maar huilen lukt mij ook niet meer. Ook heb ik sterke desinteresse voor essentiële dingen.

Ik heb eerst 4 weken 75 mg geslikt (kom dus van 112,5 mg). Na advies van mijn huisarts te hebben ingewonnen, haal ik nu elke 2 weken 1/3 inhoud uit de capsule van 37,5 mg. 3 weken terug ben ik naar +/- 62 mg gegaan, afgelopen week naar 50 mg etc.

De eerste afbouw vond ik het zwaarst: van 112,5 mg naar 75 mg, reden ook voor mij om het wat langzamer te doen daarna. Ik had veel last van moeheid, hoofdpijn, warmte, stroomstootjes en een onrustige huid. Maar in de tussentijd moest ik wel gewoon werken en helder van geest zijn.
Nu ik het wat langzamer afbouw heb ik juist erg veel energie, maar de rest blijft hetzij in mindere mate. Maar het positieve aan alles is dat ik mij geestelijk erg stabiel voel, juist stabieler dan ooit!! Ook ben ik vrij goedgehumeurd. En dat was niet het geval in eerdere afbouw/stoppogingen, dus ik heb goede moed!

Ik hoop nog veel andere ervaringen hier te mogen lezen.

Groetjes
miekje
Laatst gewijzigd door Miekje79 op 14 jun 2011 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

sris
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jun 2011 13:35

Re: Efexor

Ongelezen bericht door sris »

Dit is de eerste keer dat ik schrijf op dit forum om mijn ervaringen met jullie te delen. Ik kreeg 2 jaar geleden angstklachten en kon niet meer functioneren in mijn dagelijkse doen en laten. Gesprekken met mensen waren me te veel en op mijn werk ging ik zweten, draaien en paniekerig. Ik ben 37 / man. Mijn huisarts raadde mij effexor aan en psychotherapie. Het heeft zeker 1 jaar geduurd voordat er structurele verbetering optrad. De effexor haalde direct te pieken eraf maar psychotherapie gaf uiteindelijk de doorslag. Ik wil hierbij vermelden dat ik mij trouw heb gehouden aan het regime. Dus 150 mg iedere dag en 1 keer in de week 2 uur therapie. Veel gelezen over paniekstoornis / angsstoornis. Veel sporten, gezonder eten.

Ik geloofde gewoon niet in herstel maar uiteindelijk is de weg naar boven weer opgepakt. Op dit moment ben ik aan het afbouwen en dat gaat prima. Nogmaals, je moet je goed houden aan het afbouwschema van de arts. Ik lees op dit forum soms dat er alleen maar effexor genomen wordt als het nodig is of dat er cold turkey gestopt wordt. Het staat toch duidelijk in de bijsluiter dat dit niet werkt. Sterker, het kan serotonine syndroom uitlokken.

Ik zit nu op 37,5 en ben absoluut overtuigd van de combinatie effexor/therapie. Het heeft mij enorm geholpen en ik voel mij echt beter dan ooit.

groetjes toon

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Efexor

Ongelezen bericht door ciske »

sris

cold turkey ken prima alleen moet je stevig in je schoenen staan.

Jebe2681
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jun 2011 03:42

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Jebe2681 »

Hallo, ik zal ook mijn ervaring met Efexor vertellen, aangezien ik ook veel last heb gehad met het opbouwen en afbouwen van Efexor. Wat de reden is dat ik dit middel voorgeschreven kreeg is niet relevant(het is een anti-depressieva, dus... vul maar zelf in), aangezien ik alleen de bijwerkingen met jullie wil delen.
Ik kreeg rond 2006 Efexor voorgeschreven door een psychiater. Die schreef 75mg voor en moest hem 's ochtends innemen. Dus ik braaf de volgende ochtend die pil ingenomen.... Wat er toen allemaal gebeurde.....!
Ik begon wazig te zien, had pupillen zo groot als schotels, zat te malen met me kaken, het leek wel of ik zwaar aan de speed(amphetamine) zat en ook de hele dag superstoned was !! Dat dacht me omgeving dus bijna ook, inclusief me psychiater.Ook had ik het ene moment ijskoud en zat met drie truien en een winterjas aan binnen, in de zomer !! En het andere moment had ik het zo warm dat ik alles uittrok en in me boxer voor een ventilator zat met ijsklontjes op me hoofd en schouders. Brabbelde wartaal uit, alles ging vertraagd en ik deed ook alles vertraagd. Als ik bv een glas cola die op tafel stond wou pakken, deed ik daar zo langzaam over dat de prik er bekant al vanaf was toen ik een slok nam. Ook het nadenken ging erg traag, viel spontaan in slaap, zat ik op de bank bv. viel ik gewoon in 1 keer weg en viel dan ook gewoon in een diepe slaap die soms wel meer dan 5 uur duurde. Het is dat mijn vrouw me wakker maakte iedere keer anders sliep ik nu nog ! Ik sliep toen gemiddeld tussen de 18 en 20 uur per dag.
Dit heb ik een goede 5 dagen volgehouden omdat de psychiater zei dat ik er aan moest wennen, maar na 5 dagen was ik het zat en stopte met Efexor. De klachten waren binnen een dag weg. Maar ja dat was niet de oplossing, dus heeft mijn psychiater de dosis gehalveerd naar 37,5 mg per dag. En dat ging een stuk beter, had nog wel lichtelijk de zelfde bijwerkingen, maar die waren na 2 dagen redelijk weg. En na een week helemaal verdwenen.
Na ongeveer een maand op 37,5 mg te hebben gezeten moest de dosis omhoog vanwege het feit dat de dosis te laag was om het gewenste effect te hebben. Ik werd wel minder depressief, maar het was nog niet zo dat ik weer lachend in het leven stond.
Dus werd de dosis weer opgeschroefd naar 75 mg. En je raad het al... Kreeg dus weer last van die bijwerkingen, maar nu wel een heel stuk minder en na een paar dagen ging dat steeds beter...totdat ik op de bank lag en in een soort van trance raakte en ik mezelf op de bank zag liggen ! Ik keek dus een soort van zwevend boven mezelf naar mezelf !!! :?:
Ik schrok me rot en rennde in paniek(en dat is nog zacht uitgedrukt)naar me vrouw en die kon me gelukkig kalmeren.
Dus ik weer over op 37,5 mg.
In de tussentijd had ik een andere psychiater gekregen en die zat zwaar te denken aan een ander soort antidepressieva. En ik ook !! Totdat hij een tip van een collega kreeg of dat hij er zelf mee kwam kan ook, maar dat weet ik ff niet meer, die dus opperde om die Efexor voor het slapen gaan in te nemen en niet 's ochtends en dan gewoon ook dus 75 mg.
Zo gezegd, zo gedaan en een wonder geschiedde..... !!!
Ik nam die pil voor het slapen gaan in, viel heerlijk in slaap en werd wakker zoals ik in tijden niet wakker was geworden, uitgerust en zonder bijwerkingen.
Dat was de gouden tip ! :D
Gelukkig bleek 75 mg een perfecte werking te hebben op me, want voelde me niet meer depressief en zag het leven weer lachend tegemoet. Nu kon ik dus aan me probleem gaan werken.
Dit was dus de opbouwfase die ik ervaarde met Efexor.
Na ruim 8 maanden had ik ook mijn probleem, waardoor ik depressief was geworden, "opgelost" cq ik wist wat het probleem was en kon het dus voorkomen cq aanzien komen en er dus wat mee doen om niet meer depressief te worden. Zodoende wou ik van die Efexor af en zo snel mogelijk want ik had wel door dat dit medicijn je geest beinvloedde en ik wilde zelf de controle hebben daarover en niet 1 of ander middel.
De hel begon weer overnieuw !!! :evil:
Het afbouwen was weer bijna hetzelfde liedje, koud, warm, malende kaken, grote pupillen en de mensen dachten dat ik aan de drugs zat en ook mijn psychiater twijfelde even, want deze had het begin van de opbouw niet meegemaakt natuurlijk.
Het afbouwen ging heel geleidelijk. Van 7 pillen van 75 mg in de week, naar 6 pillen van 75 mg en 1 van 37,5 mg in de week, naar 5 pillen van 75 mg en 2 van 37,5 mg in de week enzo. Al met al duurde de afbouw(lees afkik !!)ongeveer 3 maanden, waarvan de eerste 3 a 4 weken ik nog last had van de bijwerkingen en daarna was het gelukkig helemaal over.
Dit was dus mijn ervaring met Efexor, niet echt leuk en makkelijk, maar in die periode van 8 maanden heeft het mij echt wel goed geholpen om uit mijn depressie te komen en zodoende er ook wat aan te doen om herhaling te voorkomen.
Ik hoop dat dit verhaal een beetje duidelijk is en zoals je begrijpt:
Voor mij nooit meer Efexor, beter een ander middel, mocht ik ooit weer depressief worden(wat als het goed is niet meer zal gebeuren. Maar je weet het nooit in het leven !).
Btw, ik heb dit hele verhaal ook aan me psychiater moeten schrijven ivm. eventuele aanpassing van de bijsluiter !

Groet,
Jebe2681

Antonie67
Berichten: 86
Lid geworden op: 14 sep 2008 14:11

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Antonie67 »

Beste mensen,

Ook ik heb af en aan op dit forum gereageerd en na een lange tijd van afwezigheid ben ik terug. Ik gebruik efexor al wel 10 jaren en heb in het verleden pogingen gedaan om af te kicken. Helaas steeds mislukt. Ik gebruik nu de ene dag 75 mg en de andere dag 37,5 mg en dat steeds om en om. Ik doe sinds 2 jaren elke dag aan lichaamsbeweging (20 minuten crosstrainer elke dag) en merk dat dit een gunstig effect heeft op mijn depressie. Eigenlijk is mijn depressie zo goed als verdwenen. Wel heb ik nog steeds last van afgestomptheid in mijn gevoel. Soms schommelde ik met de dosering van efexor om dat te doorbreken. Omdat ik eigenlijk nog steeds niet weet hoe het is om te leven zonder efexor, wil ik weer af gaan bouwen. Ik zie er wel erg tegenop en als ik de verhalen op het forum lees dan word ik daar niet vrolijk van. Efexor is enorm lastig om van af te kicken. Overigens knap zoals Bigdude het heeft aangepakt. Hoop dat het nog steeds goed met je gaat. Ik laat vanaf vandaag de 75 mg voor wat het is en neem dan elke dag 37,5mg. Ik verwacht dat ik dit redelijk op kan vangen. Hoe het daarna verder moet, laat ik nog even in mijn hoofd bezinken. Eventueel in overleg met de huisarts. Zijn er nog mensen die momenteel ook met de laatste loodjes bezig zijn? Hartelijke groeten Antonie.

Kingsize
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2011 11:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Kingsize »

Slik nu alweer 14 maanden antidepressiva. Eerst Efexor, daarna Venlafaxine. Kreeg opeens van de apotheek Venlafaxine mee toen ik zwaar aan de beterende hand was. Ik merkte het verschil echter niet tussen deze 2, maar dit kwam ook omdat het stukken beter met me ging op dat moment dan daarvoor.

Ik begon juli vorige jaar met slikken toen ik aan het eind van mijn latijn was. In maart heb ik een angstaanval gehad, en na een angstige periode ben ik heel snel in een zware depressie terecht gekomen. Uiteindelijk van de huisarts 37,5 mg efexor gekregen in juli, en de dag erna een TS-poging ondernomen (misschien zit hier een verband tussen, maar anders was dit toch wel gebeurd denk ik). 1 1/2 maand daarna weer een TS-poging ondernomen en in een gesloten inrichting in 1 maand ontzettend opgeknapt nadat ik wist dat de oorzaak sociale fobie / angst was.

In de gesloten inrichting is de dosis uiteindelijk verhoogt naar 300 mg (2 x 150 mg per dag). Op dit moment ben ik gestart met afbouwen naar 1 x 150 mg per dag (in de ochtend).

Momenteel gaat het prima met mij; ik werk weer full-time sinds juli dit jaar en sociaal gezien is ook alles goed :D . In het begin voelde ik een soort zware invloed van de efexor en een droge mond na het slikken. Nu merk ik nog een beetje het oorsuizen, en verder voel ik me nog best wel vlak / emotieloos. Het is niet zo dat ik het heel erg vind, maar ik weet gewoon dat het vrij vlakke / emotieloze dat ik nu ervaar niet hoort bij mij. Althans, dat denk ik.

Heeft iemand voor mij nog tips bij het afbouwen? Mijn plan is om elke keer de hoeveelheid te halveren, wanneer ik merk dat ik gewend ben aan de hoeveelheid die ik dan slik. Ik heb nog gesprekken bij psychloog en psychiater, maar zou graag ervaringen en/of tips willen horen.

anne-mieke01
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 sep 2011 11:46

Re: Efexor

Ongelezen bericht door anne-mieke01 »

Ik kreeg na 5 maanden ineens last van rode vlekken en benauwdheidsklachten. Zo erg dat ik er drie maal voor naar de EHBO ben gegaan. De conclusie was een alergische reactie, maar ze konden niet vaststellen waarvan. Ik heb de link in eerste instantie niet gerelateerd aan de efexor, maar toen ik daar later mee stopte verdwenen de klachten. Het is natuurlijk vreemd dat het zich pas na 5 maanden openbaarde, maar het kon wel volgens de artsen.

Kingsize
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 sep 2011 11:27

Re: Efexor

Ongelezen bericht door Kingsize »

Inmiddels 2 weken geleden afgebouwd naar 1 x 75 mg per dag, en ben afgelopen dinsdag helemaal gestopt met de Venlafaxine.

Ik voel me er prettiger bij. Heb wel wat last van ontwenning; wat griepachtige klachten (koud, warm, beetje misselijk en beroerd, opgeblazen gevoel) en verder ook een soort van schokjes waarbij het lijkt alsof m'n ogen even tollen.

De woensdag helemaal geen last gehad, maar gister en vandaag dus bovengenoemde klachten, maar verder kom ik al dichter bij m'n "eigen gevoel" en de emoties mbt de heftige depressieve periode van vorig jaar kwamen vandaag los.

Wat mij betreft is het nog even bikkelen en dan ben ik van deze "rotzooi" af, waarmee ik bedoel dat het m'n emoties dus behoorlijk heeft afgevlakt. Maar aan de andere kant heeft dit middel er me zeker door heen gesleept!

rvdmagic
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2012 22:18

Re: Efexor

Ongelezen bericht door rvdmagic »

Afkicken van de efexor is een hel ik weet er alles van.
Wanneer je wilt weten wat Efexor met je doet bij het afkicken kijk dan naar mijn film Afkicken..
De film toont het afkick proces in 11 dagen soms met schokkende feiten en beelden.
U kunt de film bekijken op http://vimeo.com/34187806
Wanneer u interesse heeft aan informatie of advies kunt u mij benaderen.
Rob

rvdmagic
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 jan 2012 22:18

Re: Efexor

Ongelezen bericht door rvdmagic »

Ervaring met Efexor nodig kijk mijn film Afkicken van Efexor.
http://vimeo.com/34187806

Gesloten