LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

sake1987

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sake1987 »

angel1978 schreef:
06 dec 2020 19:55
sake1987 schreef:
06 dec 2020 17:26
moederslink schreef:
06 dec 2020 16:55
Een huisarts van slechts 49 jaar én met een goede gezondheid is tóch bezweken en overleden aan COVID-19 .
Zo zie je maar , het is niet onschuldig. Blijf waakzaam en voorzichtig.
Een huisarts van 49 jaar die dacht dat hij een goede gezondheid had, wat zou er uit komen als er een autopsie zou worden gedaan ?
Hopelijk dat ie is overleden?
Staat er wel

witte angora
Berichten: 32061
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Als autopsie uitwijst dat hij niet overleden is, heeft iemand een groot probleem.

16again
Berichten: 16410
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

angel1978 schreef:
06 dec 2020 16:43
witte angora schreef:
06 dec 2020 16:09
Het gaat met het aantal besmettingen weer de 'goede' kant op, ondanks het eerdere advies en de inmiddels verplichte mondkapjes. Kennelijk zijn die krengen juist een bron van besmettingen doordat ze verkeerd gebruikt worden. Een andere verklaring kan ik ook niet geven.
Nog steeds de illusie dat die dingen een besmetting voorkomen?
Dat doen ze niet!
Dat deden ze in het voorjaar niet toen we ze niet gebruikten en alles ook zonder in no time weer binnen de perken was en dat doen ze nu ook niet. Niet de mondkapjes bepalen het Suc6, maar de andere maatregelen..
Als ik het plaatje "In ziekenhuis opgenomen patiënten vanaf 27 februari 2020" bekijk op:
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken
dan verwacht ik dat seizoensinvloeden ook een forse rol spelen.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
06 dec 2020 16:09
Het gaat met het aantal besmettingen weer de 'goede' kant op, ondanks het eerdere advies en de inmiddels verplichte mondkapjes. Kennelijk zijn die krengen juist een bron van besmettingen doordat ze verkeerd gebruikt worden. Een andere verklaring kan ik ook niet geven.
Het aantal nieuwe besmettingen geeft de situatie van tien dagen geleden weer en is tegelijk een indicatie van de ziekenhuisopnames en ic-besmetting in de komende weken.

Het weer in deze tijd van het jaar is ideaal voor het virus: voldoende dagen met weinig wind en een hoge luchtvochtigheid, aerosolen vervliegen niet zo snel als in de zomer en blijven langer op dezelfde plek hangen.
De temperaturen buiten zorgen ervoor, dat er minder geventileerd wordt.

Verder breidt het virus sinds de zomer zich uit in de breedte - iedereen kan besmet raken - en minder in de diepte - alleen bepaalde groepen worden getroffen. Dat maakt het lastiger om met weinig maatregelen de verspreiding in te dammen.

Of de mondkapjesplicht sinds 1 december invloed heeft, weten we vanaf 10 december.

witte angora
Berichten: 32061
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Feitelijk weten we al of de mondkapjesplicht invloed heeft; je ziet eigenlijk vanaf half november al dat steeds meer mensen die mondingen beginnen te dragen.

Lowieze
Berichten: 6883
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

We kunnen aan de Europese landen, waar de mondkapjesplicht al veel langer geldt, zien dat er ook daar geen daling van de besmettingen is, eerder nog een flinke stijging.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Yup. Het is overal raak, op zijn best stabiel op een hoog niveau. Ik hou het op het weer. Zowel Ischgl als Bergamo liggen op plekken, waar het vaak windstil is en juist daar begon de verspreiding dit voorjaar.
witte angora schreef: Feitelijk weten we al of de mondkapjesplicht invloed heeft; je ziet eigenlijk vanaf half november al dat steeds meer mensen die mondingen beginnen te dragen.
Wel meer, maar nog lang niet overal, zoals de laatste dagen zou moeten. Gevolg van de maandenlange desinformatie vanuit de overheid, die pas na aanhoudende kritiek vanuit het buitenland wat realistischer is geworden.

Een klant/opdrachtgever van een collega op mijn werk was net zo eigenwijs. Half november hing daar een verkeersbord met mondkapjesverbod aan de deur. Deze week zijn ze dicht, want het personeel is ziek of in quarantaine. Mijn medeleven is beperkt, want daar werkt het slag mensen, dat er zelf achter moet komen, dat het virus geen verzinsel is. Directeur ligt nu in het ziekenhuis aan de zuurstof.

*

Naast vaccins zijn er meer goede ontwikkelingen. In Hanau is de airconditioning in de bussen uitgebreid met een UV-C filter. Dit licht is gevaarlijk voor de ogen, moet onzichtbaar worden ingezet. Toch is het een goed alternatief voor een Hepa-filter, zolang de installatie in tien minuten de volledige lucht in de afgesloten ruimte ververst.
Mij lijkt het goed voor het OV in Nederland, omdat deze uitbreiding veel meer dan dit Sars-CoV2-virus uit de lucht haalt en weinig ruimte inneemt, makkelijk in te bouwen is.

Lowieze
Berichten: 6883
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Zelf denk ik dat het weer zelf er weinig mee van doen heeft, maar meer de gevolgen van het weer.
Er wordt, zeker door oudere mensen, teveel letterlijk gevolg gegeven aan het advies: blijf zoveel mogelijk thuis. Nu met dit herfstweer bouwen ze praktisch geen weerstand op en door meer binnen te blijven verdwijnt ook het laatste restje daarvan. Komen ze dan een keer buiten, dan is het vaak gelijk raak met het oplopen van een virus. Helaas zijn de gevolgen voor hen dan veel ernstiger.
Je ziet nu ook dat mensen die wel een goede weerstand hebben, veel minder last hebben van het virus.

Nijogeth
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hé, een Hepa-filter. Nooit van gehoord, maar nu weet ik dus dat ik gisteren een stofzuiger heb besteld die coronaproof is.

Brahms
Berichten: 3156
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Brahms »

Lowieze schreef:
07 dec 2020 10:01
We kunnen aan de Europese landen, waar de mondkapjesplicht al veel langer geldt, zien dat er ook daar geen daling van de besmettingen is, eerder nog een flinke stijging.
Dan was het zonder mondkapjes helemaal gigantisch uit de hand gelopen.

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Brahms schreef:
07 dec 2020 18:14
Lowieze schreef:
07 dec 2020 10:01
We kunnen aan de Europese landen, waar de mondkapjesplicht al veel langer geldt, zien dat er ook daar geen daling van de besmettingen is, eerder nog een flinke stijging.
Dan was het zonder mondkapjes helemaal gigantisch uit de hand gelopen.
Losse flodder, dat weet je niet. In het voorjaar ging het ook prima zonder.

Nijogeth
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens wil ik nu wel stellen dat de daling qua ziekenhuisbedden niet meer doorzet. Nu er 3 van de 4 dagen een lichte stijging is geweest, durf ik wel te concluderen dat die eerste dag geen incident was.

witte angora
Berichten: 32061
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

O, maar vanavond wordt daar niks over gezegd. De gebruikte argumentatie klinkt logisch, maar of het ook feiten zijn? Geen idee.

Nijogeth
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Goh, volgens mij zei ik dat eerder al. Je kunt beter de horeca open hebben met beperkingen dan dat iedereen thuis op elkaar gaat zitten. Want wij zitten gewoon met 4 of 5 personen tegen elkaar op een bank, als we bij iemand een drankje doen. In de kroeg zitten we minder dicht op elkaar wat dat betreft.

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
08 dec 2020 17:16
Goh, volgens mij zei ik dat eerder al. Je kunt beter de horeca open hebben met beperkingen dan dat iedereen thuis op elkaar gaat zitten. Want wij zitten gewoon met 4 of 5 personen tegen elkaar op een bank, als we bij iemand een drankje doen. In de kroeg zitten we minder dicht op elkaar wat dat betreft.
Ik heb nog nooit in een kroeg afstand kunnen houden terwijl ik thuis gewoon met gemak die afstand wel kan houden.. dus dat zie ik niet helemaal..

Nijogeth
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Nou ja, ik merk dat anders. Ik houd in de kroeg de anderhalve meter normaal ook niet, maar ik sta ook niet tegen iemand aan. Daar waar ik thuis gewoon tegen mensen aan zit op de bank, want waar je in de kroeg staat, zitten wij thuis gewoon en dan heb je dus meer plaats nodig.

En de jeugd die ik ken, die heeft dat ook.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Jose2501 schreef:
08 dec 2020 17:11
Ministerie van Economische Zaken beweert dat de horeca beter open kan gaan. Zegt RTL. Dat zal minder besmettingen geven dan ze gesloten te houden.
Benieuwd of daar vanavond wat over gezegd gaat worden.
Het RIVM ontkent, dat men hiervoor heeft gerekend. Bericht van 16:27 uur

Opengaan zal niet zoveel verschil maken in de cijfers, die bewegen op en neer met de grote golf, die momenteel in meerdere landen te zien is.

Net bij de ORF gekeken naar alle cijfers - alleen de bijna complete lockdown met thuisblijfplicht heeft in Oostenrijk effect gehad, tijdens de gewone beperkingen bleef het aantal besmettingen groeien. Het is redelijk vergelijkbaar met de trend in Nederland.

Nijogeth
Berichten: 10598
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Jablan schreef:
08 dec 2020 17:37
Net bij de ORF gekeken naar alle cijfers - alleen de bijna complete lockdown met thuisblijfplicht heeft in Oostenrijk effect gehad, tijdens de gewone beperkingen bleef het aantal besmettingen groeien. Het is redelijk vergelijkbaar met de trend in Nederland.
Dus eigenlijk kunnen we stellen dat de maatregelen eigenlijk nooit hun gewenste effect zullen hebben?

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Dit voorjaar hadden ze wel effect, momenteel minder en dat komt vooral, omdat het virus vrij rondtrekt door de bevolking. Zonder maatregelen zou het allemaal nog veel erger zijn, bijvoorbeeld complete scholen besmet of alle klanten van een winkel op zaterdagmiddag.

angel1978
Berichten: 11257
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
08 dec 2020 17:35
Nou ja, ik merk dat anders. Ik houd in de kroeg de anderhalve meter normaal ook niet, maar ik sta ook niet tegen iemand aan. Daar waar ik thuis gewoon tegen mensen aan zit op de bank, want waar je in de kroeg staat, zitten wij thuis gewoon en dan heb je dus meer plaats nodig.

En de jeugd die ik ken, die heeft dat ook.
In de kroeg staat en loopt bijna iedereen en is 80% een 'vreemde' terwijl ik iedereen bij mij thuis ken en weet of ze gezond zijn of niet. Ook wordt er minder bewogen ( iedereen zit ) en we hebben invloed op de afstand die gehouden wordt ( huishoudens bij elkaar en tussen huishoudens 1,5 meter ).

Geen idee hoe de kroegen zijn die ik niet ken, maar kan me moeilijk voorstellen dat het heel anders is.

Gesloten