Ik had dit topic niet gezien (niet gedacht dat ik een topic over de Vakantiekaart hier zou vinden) en er een topic over geplaats in een andere forum. Hier even mijn bericht:
-----------------------------------------------------------------------
Enige tijd geleden werd ik gebeld door een mevrouw van de "Vakantiekaart". Ze hield een mooi verhaal op dat de vakantiekaart mij enorme besparingen op zou kunnen leveren bij vakantieparken, hotels, pretparken, enz., en dat ze mij die kaart geheel kosteloos aan kon bieden, althans, ik hoefde alleen maar een incasso-machtiging te geven voor de verzendkosten van €2,50. Mijn antwoord daarop was:
"En hoe gaan jullie mij daarna proberen op te lichten?"
Nadat het enige tijd stil was, stotterde het meisje aan de andere kant van de lijn dat ze niet helemaal wist wat ik bedoelde. Ik zei haar dat ik er vanuit ging dat de "Vakantiekaart" geen liefdadigheidsinstelling is, en dat ze me natuurlijk gingen proberen geld afhandig te maken nadat ik "ja" gezegd zou hebben. En ik vertelde haar tevens dat ik mij slechts afvroeg hoe ze dat gingen doen.
Blijkbaar aangekomen op een nieuwe pagina van haar voorlees-boekje, legde ze mij nu uit (of liever gezegd, las ze mij voor) dat er geen verborgen kosten waren en dat ik ze alleen opdracht zou geven tot de eenmalige incasso van €2.50. Tevens, zo vervolgde ze, zou het einde van dit telefoongesprek opgenomen worden. Ze zou me dan een aantal vragen stellen zoals of ik akkoord ging met de eenmalige incasso hetgeen als bewijs zou dienen dat ik slechts voor die €2.50 een machtiging gaf.
Ik vertelde haar toen dat ik normaal gesproken niet geïnteresseerd zou zijn, maar dat ze me nu toch nieuwsgierig had gemaakt hoe ze me nou gingen proberen geld afhandig te maken.
"Ok", zei ze toen, "dan start ik nu de opname. Gaat u er mee akkoord dat we eenmalig de verzendkosten van uw rekening afschrijven?"
"Wil je er ook even bij vertellen hoe hoog die verzendkosten zijn?"
"Eh, ehm, eh, die zijn €2,50."
"Ok, ik geef jullie toestemming om eenmalig TWEE EURO VIJFTIG aan verzendkosten voor de vakantiekaart af te schrijven."
"En, gaat u ook akkoord dat..."
"Wacht even, dat zijn absoluut de enige kosten die jullie in rekening brengen, en ik verplicht mij daarmee tot niets anders, toch? En jullie gaan niet stiekem meer geld afschrijven?"
"Ja, eh, dat eh, klopt ja."
De vragen gingen nog een tijdje door zo. Ik vermoed dat ze genoeg antwoorden van mij moesten hebben voor het betere knip-en-plak werk - mochten ze de "opname" later nodig hebben.
Maar goed. Een week later kreeg ik inderdaad de vakantiekaart in de bus. Die gaf me recht op 15% korting op allerlei zaken die eigenlijk nooit voor zouden komen. Zoiets van: "U krijgt 15% korting op uw verblijf in Hotel 'De Kapotte Airco" in Timboektoe als u boekt tussen 26 juni 15:36 en 26 juni 15:37 in combinatie met een rondtocht per kameel..." - enfin, je snapt het wel.
Diezelfde dag was er ook €2,95 afgeschreven van mijn rekening. Blijkbaar was die €2,50 exclusief BTW of zo. Maar goed. Van die €0,45 werd ik ook niet armer.
Daarna hoorde ik helemaal niets meer van ze - misschien waren ze dan toch "legit". Niet dus.
Een maand later zie ik dat de vakantiekaart maar liefts €75 van mijn rekening had geschreven!!! Als omschrijving stond er:
KN: XXXXXXXXXXXXXX
VAKANTIEKAART EENMALIG 75.00
WAARDEBONNEN GELDIG 5 JAAR
LIDMAATSCHAP VAKANTIEKAART
VAKANTIEKAART BV
Buiten het feit dat ze zomaar zonder toestemming €75 van mijn rekening schrijven, heb ik geen flauw idee over welke waardebonnen ze het hebben. Bovendien, "Lidmaatschap"? Ik ben nergens lid van geworden. Volgens mij had ik uitsluitend één of andere kortingskaart gekregen.
Inmiddels heb ik de €75 terug laten storten en verder hun geblokkeerd voor verdere incasso's.
Dus het advies blijft:
Vakantiekaart: Trap er niet in!
-----------------------------------------------------------------------
Dat was dus mijn originele bericht uit het andere forum. Nog enkele opmerkingen: tijdens het gesprek heeft de medewerkster
geen enkele keer gerept over een lidmaatchap of extra kosten die automatisch in rekening gebracht worden op een later tijdstip. Sterker nog, ik heb hier meerdere malen naar gevraagd en iedere keer zei de medewerkster dat er
geen extra of verborgen kosten zouden zijn. Ook tijdens de voice log heb ik hier
nogmaals naar gevraagd zodat ze dat in de opname zou bevestigen. Ook hier antwoordde ze weer dat er geen lidmaatschap aan verbonden zat en er geen extra kosten in rekening gebracht zouden worden. Als dit later niet in de voice log voorkomt, dan hebben ze in de opname zitten knippen en plakken. Of als er opeens
wel gesproken wordt over die extra €75, dan hebben ze dat later toegevoegd.
Omdat ze
toch al hebben geprobeerd €75 af te schrijven terwijl ze vooraf telefonisch gemeld hebben dat ze dat niet zouden doen, is per definitie sprake van oplichting. En ik vind dat ze hiervoor
keihard aangepakt moeten worden.