LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey allemaal,

Hoe is het met jullie?
Ik ben nog steeds de feverin aan het opbouwen. Zit nu op 100mg. Ik merk niet echt dat het wat doet, maar volgens mijn psych moet ik het nog een paar weken de kans geven.dus ff afwachten.............

@james
Allereerst, hoe is het nu met je?
Ik vroeg mij eigenlijk af hoe ze bij jou op lexapro zijn gekomen. Citalopram werkte bij mij namelijk wel iets tegen de angst, maar ik werd er agressief van.Citalopram werkte in ieder geval beter dan wat ik nu heb.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey iemand,

Hier gaat het wel redelijk. En de stofnaam van lexapro heet EScitalopram. Het is eigenlijk gewoon citalopram maar dan in een zuiverdere vorm, Het zou sneller moeten werken en met nog minder bijwerkingen. Ik zit nu 5 weken op de hoogste dosis die je kan krijgen. De eerste weken had ik verergerde klachten wat nu verdwenen is. Op 6 weken werkt een dosis optimaal, maar nu op 5 weken merk ik er gewoon totaal niks van. En me psych zei dat de lexapro waarschijnlijk geen snars meer gaat doen. Waarop ik weer vroeg wat er nou aan de hand kon zijn en dat wist hij niet....dat kan niemand me vertellen helaas. Hij zei dat het voorkomt bij sommige mensen dat ze na wat geschommel of na het stoppen van een bepaald medicijn daarna ineens niet meer reageren op de stof en dat geluk heb ik dus waarschijnlijk. Ik voel me nu precies zoals ik was voordat ik aan de medicatie ging dus het doet me gewoon niks die lexapro.

Teruggaan naar de citalopram heeft ook geen nut omdat lexapro eigenlijk praktisch hetzelfde is. Ik weet het gewoon even niet meer. Ook begon mn psych erover dat hij het onzin was dat er verschil word gemaakt in reguliere en alternatieve dingen. Hij begon ineens over bepaalde chakra's ofzo en zweverige zooi die uit balans zouden zijn en dat medicatie niet de juiste oplossing is.....ja die rommel kan je beter niet gebruiken zegtie dan :S nou schiet mij maar lek hoor. Dat zegt dan je psychiater a.k.a jomanda wanabee. Maar omdat ik verder geen zin heb om af te bouwen in verband met kerst slik ik het nog even door om een nog beetje normale kerst enzo te hebben en in het nieuwe jaar zie ik wel weer.

Maar bij jou is het dus ook gewoon afwachten of het gaat aanslaan? het is wel te hopen natuurlijk. Waarom is alles zo ingewikkeld he :P

groetjes

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

@james: balen zeg, dat lexapro niet blijkt te werken en daar na zoveel weken achter te komen. Ken 't gevoel een beetje, had ik met citalopram. Wel vage reactie van je psych trouwens over alternatieve dingen. Op alternatief gebied is er vast wel wat mogelijk, maar van een psych wil je gewoon duidelijke informatie over medicatie.

@bonzo: ben je al begonnen met afbouwen naar 10mg?

@iemand: succes met opbouwen/afwachten, hopelijk wordt je geduld binnenkort beloond en doen deze medicijnen voor je wat ze moeten doen.

succes en sterkte allemaal!

nova12
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2007 11:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door nova12 »

Hallo,

Ik heb een vraag aan James of iemand die er ook verstand van heeft:

Ik zit nu aan de citalopram 20mg. Ben net gaan minderen van 30 naar 20 mg omdat ik e veel bijwerkingen had, hoofdpijn en zo sloom als wat.
En op 20 mg voel ik me nog niet helemaallekker.

Nu heb ik gelezen over escitalopram, dat dat hetzelfde is als citalopram maar dan zuiverder met minder bijwerkingen. Dus vroeg me af als ik nu overstap van citalopram naar escitalopram moet ik dan ook eerst afbouwen? Je zou denken van niet.
Welke AD's heb jij geprobeerd voor escitalopram?

groetjes

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey Nova,

Als je naar een hogere of lagere dosis gaat duurt het altijd weer een aantal weken voor je weer stabiel zit zegmaar. DIe dosisveranderingen brengen veel schommelingen die lang door kunnen werken voor je weer stabiel word. Escitalopram is eigenlijk gewoon citalopram en theoretisch zou het minder bijwerkingen moeten geven. Ik heb de laatste week veel naar onderzoeken zitten speuren op internet en daaruit blijkt dat escitalopram gewoon hetzelfde is en niet echt beter is dan citalopram hoor. Mijn psych gaf ook aan dat het een beetje om het geld gaat want je hebt zegmaar een paar grote pillenfabrikanten zoals van cipramil, seroxat, zoloft. Zodra er een nieuw medicijn op de markt komt zoals cipramil in begin jaren 90 dan heeft de fabrikant daar een patent op. Cipramil was dus een jaar of 10 de enige die de stof citalopram gebruikte, maar nu dat recht daarop is verlopen word de stof citalopram door nog 3 andere fabrikanten gebruikt en loopt de fabrikant van cipramil dus geld mis omdat cipramil de duurste is. Hetzelfde was bij seroxat zo.....de stofnaam van seroxat is paroxetine en na een jaartje of 10 ook weer word er nu door verschillende fabrikanten de stof paroxetine gebruikt. Nu is het dus zo dat de fabrikant van cipramil (citalopram) dus citalopram gezuiverd heeft naar escitalopram en daar weer een hele tijd alleenrecht op hebben om die stof te gebruiken. Dat is dus nu die lexapro geworden, en zoals je al raad is het de duurste pil die nu te krijgen is. Vertel erbij dat het beter is dan citalopram en dan schrijven ze het iedereen weer voor. Ikzelf ben dus door dat verhaaltje door mn nieuwe psych van citalopram op escitalopram gezet maar die blijkt dus helemaal niet bij mij te werken....0,0. Terwijl citalopram bij mij een aantal weken echt super heeft gewerkt. Dus laat je niet gek maken, lexapro is niet echt beter dan citalopram. Dat afbouwen hoeft dus overigens niet, als je nu dus 20 mg citalopram slikt kan je morgen verdergaan met 10 mg escitalopram. Ik heb hiervoor trouwens efexor gebruikt maar dat was helemaal niks (voor mij dan)

groetjes

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

@ Esther:
Ik zit nog steeds op 20mg. omdat ik me er nog steeds prima bij voel. En zo lang ik me goed voel ga ik geen veranderingen aanbrengen :wink: .
Hoe gaat het me jou?

Groet, Bonzo.

nova12
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 okt 2007 11:23

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door nova12 »

Hoi james,

fijn van je snelle reactie.
Ik ben eind juli begonnen me citalopram 20 mg. Na de eerste weken bijwerkingen ging het prima, voelde me top. Alles was mooi.
In oktober werd het minder. Het blije gevoel was weg en kreeg een naar gevoel in mn buik. Hierdoor beloten naar 30 mg te gaan.

Na twee weken bijwerkingen ging het ook weer een paar weken heel goed. Ik kon de hele wereld aan. Tot twee weken geleden, ik werd er me wakker. Ik had ook het idee dat de werking minder was omdat ik me weer meer bewust werd van mn omgeving, wat mij een ongemakkelijk gevoel gaf. Alsof ik er tussenin zweefde. Het gevoel van als een drugs uitgewerkt is. Met daarbij hele erge hoofdpijn en ontzettend sloom. Dit weekend terug naar 20 mg gegaan zo dat de hoofdpijn minder zou worden, wat niet zo is.
Ik weet het ook niet meer, voel me gewoon niet zo goed hierbij.
Naar mijn idee is er de optie afbouwen en andere AD proberen, waar k erg tegen op zie. Of overstappen op escitalopram, zien hoe dat gaat.

Maar dat blije gevoel wat ik heb gevoeld is dat dan de werking van een AD? Hoe moet je je voelen als je AD gebruikt... Wanneer weet je dat je de juiste AD hebt of niet. Dat houdt mij erg bezig laatste tijd.

groetjes

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

@bonzo: fijn dat je je goed voelt bij 20mg, zou ik inderdaad dan mooi zo houden! Ik heb dit weekend toch de stap gezet om helemaal af te bouwen, oftewel: ik ben nu volledig gestopt met citalopram. Vorige week voelde ik me steeds beter toen ik op 10 mg zat: ik ben overdag veel minder onrustig en 's nachts slaap ik steeds beter/rustiger. En nu ik zonder zit, slaap ik zelfs nóg beter. Alleen merk ik dat ik weer even moet wennen aan hoe ik nu op situaties reageer, ben even wat emotioneler. Maarja, zolang dat alles is en ik me er verder goed bij voel, ben ik erg blij met het afbouwen, 't is me heel erg meegevallen.

@nova: ik kan je hier helaas niet echt een goed antwoord opgeven, omdat citalopram voor mij nooit goed gewerkt heeft en ik na 8 weken 20mg meteen weer ben gaan afbouwen. Alleen over 't afbouwen kan ik laten weten dat 't mij dus erg is meegevallen, maarja, misschien is dat anders als je 't al langere tijd slikt. Succes!

groet
Ester

westel
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 dec 2007 12:16

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door westel »

hoi

ik heb 3 jaar prozac geslikt ben gaan afbouwen en ging perfect.
ik ben gesopt om mijn gewicht te minderen.
maar na 3 maanden begint het pas ik kreeg de raarste klachten
die ik daarvoor niet eens had, ik vind het raar maar mijn arts zei dat als ik na deze 3 maanden last heb dan is de depressie toch weer terug
ik baal hier vreselijk van.
nu heb ik citralopran en gebruik nu 3 druppels is 6 mg vind ik op dit moment genoeg en hoop het ook zo te houden.
ik heb wel een onvast gevoel in het hooft
wie weet of je van citalopram dikker word want daar ben ik nu zo gestrest door, en dat was de rede dat ik met prozac ben gestopt.
trouwens prozac maakte me ook erg duf in het hoofd

als ik het zo lees wens ik iedereen heel veel serkte met alles
en hoop dat er veel van jullie medicijn vrij komen

bea

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey james

Niet echt een vooruitgang dus. In het begin leek het toch ietsje beter te gaan, toch?? Dat is ook een beetje het veradelijke volgens mij. Wat wazig dat je psych plotseling in een jomanda wannabe verandert. Ik kan mij voorstellen dat je nu niet veel vertrouwen meer in hem hebt. Om moedeloos van te worden toch!! maar wil je zelf nog verder medicatie uitproberen? Het lijkt me zo ontzettend moeilijk voor je. Ik ben nog maar pas bezig maar ben het nu al zat. Ik heb bewondering voor je!! en als je psych niet meewerkt zeg je het maar haha Ik wacht hem persoonlijk op. Heb nog genoeg opgekropte agressie :D

Ik ben nog steeds aan het afwachten. Het is zo moeilijk in te schatten of iets werkt. Gisteren had ik voor het eerst het gevoel dat het wat deed. Dat heb ik geweten. Ik was heel blij die middag aan het vertellen dat het misschien toch ietsjes deed. Wat denk je? Heb gisteren de hele avond braakneigingen gehad. :( Nou ja had ik toch gelijk. Het deed iets :D !!!. Ik probeer er niet teveel aan te denken, maar dat is reuze moeilijk omdat het mij overal achtervolgt. Ik kan niet de rust vinden om niets meer te doen, maar vind het ook moeilijk om wel dingen te doen.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey iemand,

Het is echt supervervelend (en dat is heel zacht uitgedrukt :P ). Dat komt gewoon ook meerendeels omdat ik voordat ik pillen begon te slikken nog een enigzins normaal leven leidde. Ik werkte fulltime en ging nog wel bij vrienden langs of ff een cafeetje pakken. Al was alles wel onder zware spanning en paniek, wat me op het laatst ging opbreken omdat ik zo al 2 jaar aan de gang was. Maar het is zeker wel een tijdje goed gegaan, en dan vooral in het begin met citalopram. Echt al mn klachten leken weg...tot ik weer ging opbouwen enzo. Nu schommelt het ook zo verschrikkelijk erg..net als wat je zegt. Soms heb je het gevoel dat het super gaat, maar dat is meestal van korte duur en meestal slaat het precies de andere kant op.

Net heb ik mn psych weer gesproken en ik heb afgesproken dat ik volgende week langskom. Toevallig zit ik dan 6 weken op deze dosis die overigens de hoogste is. Volgens de boeken zou het dan optimaal zijn werking moeten doen. Dus ik wacht nog een weekje af, en als het volgende week weer niet goed gaat schakel ik nog 1 keer over op een ander soort. Maar dan wel in het nieuwe jaar omdat ik nu toch wel enigzins stabiel ben. Afbouwen enzo brengt ook weer een hoop gedoe met zich mee. En uiteindelijk als ik tot het nieuwe jaar zou wachten zit ik 8 weken op deze dosis....misschien slaat het bij mij wel wat later aan. Ieder mens is ook weer verschillend en ze kunnen wel 6 weken als maatstaaf aanhouden maar gelukkig zijn we geen berekenbare robots.
Maar hierna probeer ik er echt nog 1 en dan geef ik voorlopig de hoop in antidepressiva op. Zoals ik me nu voel heb ik gewoon echt nergens meer intresse in en de angst is er nog gewoon. Ik had er al vaker wat over neergezet hier, maar ik ga dan toch waarschijnlijk dat spulletje 5-htp proberen, waar ik natuurlijk ook verslag over zal doen enzo. Steeds die antidepressiva op en afbouwen is echt niks.

Maar hoe is het verder met jou? Dat jij ook zo agressief van werd joh van de citalopram :P ik word er zo mak als een lammetje van haha :roll:
En voor de rest hoop ik dat iedereen een beetje leuke kerst gaat krijgen. Ikzelf heb er toch wel een beetje zin in hoor :P

groetjes

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

@westel: zoals je waarschijnlijk in de bijsluiter hebt gelezen: van citalopram kun je zowel afvallen, als aankomen (en 't kan natuurlijk ook dat je van geen van beide last hebt). Ik ben in het begin er iets van afgevallen, maar dat komt vooral denk ik omdat ik de eerste week extreem misselijk was. Verder heb ik geen last gehad van gewichtsveranderingen door citalopram. Dit kan natuurlijk per persoon verschillen... maar prozac staat er volgensmij veel meer bekend om dat je daar van aankomt.

iemand24
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 okt 2007 14:52

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door iemand24 »

hey james

Ik zal heel hard voor je duimen!! Als ik het verhaal zo lees lijkt het mij idd vermoeiend. Vervelend joh!
Ik kan naar de buitenwereld gelukkig nog aardig toneelspelen. Af en toe hyperventileer ik wel. nou ja onder invloed van een SSRI niet. Wel begon ik te hallucineren. Dacht echt dat ik gek werd. Heb gelijk gebeld, maar het kwam gewoon omdat de angst dan zo hoog is dat ik de werkelijkheid uit het oog verlies. Ik zie geen kaboutertjes hoor, maar zie bijv een trap naar beneden gaan die eigenlijk naar boven gaat.
Ik ben nog steeds aan het opbouwen.
Ben weer ziek dat had ik ook bij de citalopram. Een beetje een grieperig gevoel, maar net niet helemaal. Snap je hem nog? :D . Het is een kwestie van afwachten! Af en toe lukt het mij wat beter dan andere keren. Ik kom volgens mij wel iets aan, dat vind ik wat minder. Ik kan het hebben hoor, maar toch. Ik voel mij er niet prettig bij. Hoe stom het ook klinkt aan de ene kant ben ik wel blij dat ik er ziek van word. Geeft het gevoel dat het werkt.
Voor de rest gaat het op school wel goed. Ik volg de vakken en maak er maar wat van. Heb besloten om eerst de minor te volgen en dan pas op stage te gaan. Lijkt mij slimmer. Ik ga de minor: arbeid, verzuim en reïntegratie doen. Ik heb nog een afspraak dus ik ga maar, anders kom ik weer te laat zoals gewoonlijk :D . Heel veel sterkte!!!

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey iemand,

Ik snap je helemaal hoor :P Als je begint met een ssri word je weerstand ook een stuk lager. Ik heb er zelf ook een paar keer goed last van gehad maar dan in de vorm van aften in de mond en hele opgezette klieren. En dat van dat hallucineren snap ik ook nog wel :P je ziet alles gewoon dan door een waas en tsjah....ik weet ook niet hoe ik het uit moet leggen maar ik snap wel wat je bedoelt. Maar ik val misschien in de herhaling maar ik zeg het nog een keer.....ik vind het echt knap dat je ook gewoon nog een zware opleiding ernaast volgt!!!!! daar kan ik nog wat van leren zeg :P Maar hier gaat het overigens wel een stukje beter. Kheb een goeie dag vandaag zegmaar. Hoe is het trouwens met bonzo dan? gewoon nog op 20 mg? Volgens mij gaat het met mathy ook wel aardig goed. geen bericht = goed bericht zullen we maar denken :P

prettige dag nog iedereen en groetjes

Bonzo1979
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 sep 2007 20:31

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Bonzo1979 »

Hoi James,

Bedankt voor je belangstelling.
Het gaat aardig goed al had ik gisteren een iets mindere dag. Maar ik kon wel heel goed benoemen waar dat gespannen gevoel vandaan kwam, dus dat scheelde. Het was namelijk nogal erg rumoerig en hectisch op het werk en daar blijf ik heel moeilijk tegen kunnen. :wink:

Ik zit nu 2 weken op 20 mg. en dat voelt veel beter dan 40 mg. Dat neemt niet weg dat ik verder ga afbouwen, ik wil er helemaal vanaf! Morgen start ik dan ook met 10 mg en dan zien we het wel weer.

Hou je haaks! gr. Bonzo.

ester1981
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2007 14:59

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ester1981 »

he bonzo, veel succes met afbouwen. Doe 't rustig aan en dan gaat het vast goed. Ik weet niet zeker of ik te snel heb afgebouwd, voel me nu niet echt ideaal. Emoties en gevoel schommelen nogal sinds dit weekend. Maar toch slaap ik zo'n stuk beter, wat ook weer rust geeft. Wel een beetje lastig, moet ik toch weer terug naar 10mg of is het vol te houden zonder? ik heb even geen idee, maar ik probeer 't liever vol te houden zonder.

ladypearl
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 dec 2007 20:32

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door ladypearl »

Ik heb last van angsten, ik durf s`avonds ook niet meer naar buiten (donker).
Ook heb ik stemmingswisselingen en sliep slecht.
Ik kreeg Seroquel, ik sliep 12 uur per nacht en had altijd honger.
Ik kwam 12 kg aan en ik eet nu wel weer normaal na 2.5 maand.
Maar dit medicijn helpt alleen tegen het beter slapen als is dat ook weer minder geworden.
Nu krijg ik dit medicijn erbij 20 MG Citalopram, moet gebinnen met een halve s`ochtends alleen.
Arts zei droge mond en zweten.
Zodra ik naar buiten ga zweet ik toch al drijfnat gewoon.
Ik heb de medicijnen al 3 dagen maar durf er niet aan te beginnen.
Ik moet nu al vaak omkleden van het zweet.
Ben bang voor alle bijwerkingen. :(
Vraagjes, hoe lang moet je dit dan slikken, kan je er alcohol nog bij nemen of wordt je dan echt ziek, en autorijden.
Ik hoor graag de ervaringen.

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hey pearl,

Seroquel is een antipsychotica toch? Maar die bijwerkingen bij citalopram zijn heel normaal hoor. ook dat de angsten verergeren enzo. Het is gewoon een teken dat het goed kan gaan aanslaan. Maar tsjah.....ik denk dat helemaal niemand er verder wat over kan zeggen omdat dit soort medicatie niet bij iedereen werkt en bij iedereen werkt het weer anders en daar kunnen hele verschillen inzitten. En met autorijden word een paar weken geadviseerd om niet te rijden geloof ik. En dat van alcohol staat ook allemaal op de bijsluiter als ik het goed heb. Maar beter gewoon geen alcohol drinken. En dit soort medicatie moet toch vaak wel minimaal een jaar geslikt worden.

groetjes

Doreen de Man
Berichten: 35
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:39

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Doreen de Man »

Hallo allemaal,
Na een tijdje te zijn weg geweest ben ik weer terug op de site.
Op 3 oktober ben ik begonnen met 5 mg. escitalopram (Lexapro) en een week later overgegaan op 10 mg. De eerste drie weken had ik flink last van bijwerkingen maar na een week of 6,7 begon ik iets te voelen. Ik werd aktiever, veel minder moe en vooral de negatieve gedachten leken te verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Ik voelde me geweldig. Had me in jaren niet meer zo gevoeld en hoopte dat het voor altijd zou zijn.
Maar deze week merkte ik heel langzaam dat er weer negatieve gedachten inslopen. Ik werd weer angstiger, minder aktief en heel gauw moe. Het lijkt weer terug bij af te zijn.
Heeft iemand van jullie ervaring met deze situatie? Of misschien met stemmingswisselingen tijdens het slikken van AD?
Zal ik de dosering moeten verhogen? Ik hoef pas half januari weer naar de psych.
Ik ben benieuwd naar jullie reaktie.
Groetjes Doreen

james86
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 aug 2007 16:27

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door james86 »

Hoi doreen,

ikzelf slik ook lexapro in totaal 6 weken, en ik zit nu 5 weken op 20 mg. Ik weet niet of het echt werkt want tot een paar dagen geleden voelde ik me echt beroerd ook. Maar soms kan het zijn dan je even euforisch word als het begint aan te slaan. Maar het kan ook inderdaad zo zijn dat als je klachten beginnen terug te komen dat verhoging dan gewenst is. Dus misschien maar verhogen????

groetjes

Gesloten