Yarden heeft met de onlangs doorgevoerde wijziging een aantal zaken in een keer willen veranderen. Dit heeft geleid tot veel onduidelijkheid bij de klanten
De Consumentenbond heeft kritisch gekeken naar de door Yarden voorgestelde wijzigingen. Wij constateren dat er voordelen zijn aan de nieuwe werkwijze, met name de door veel mensen gewenste flexibiliteit is een goed initiatief. Daar staat een nadeel tegenover namelijk het risico dat de waarde van de polis in de toekomst achter gaat lopen bij de waarde van het basispakket. Met name voor inmiddels premievrije polissen kan dit nadelig uitpakken.
Voor veel verzekerden zal het voordeel van de flexibiliteit opwegen tegen het mogelijke nadeel van de loskoppeling. Maar voor Yarden-klanten met een premievrije polis die vooral hechten aan een waardevast standaardpakket zal de wijziging minder worden gewaardeerd.
De Consumentenbond heeft met Yarden afgesproken dat Yarden met individuele leden van de Consumentenbond probeert een oplossing te bereiken. Mocht u na bestudering van bovenstaande van mening zijn dat de wijziging voor u nadelig is dan kunt u, als u lid bent van de Consumentenbond, een e-mail sturen aan:
[email protected] met een kopie aan ons
e-mailadres: [email protected].
Vermeld alstublieft in beide mails uw lidmaatschapsnummer van de Consumentenbond en het telefoonnummer waarop u overdag bereikbaar bent.
Beschikt u niet over e-mail, dan kunt u Yarden en de Consumentenbond uiteraard ook per gewone post bereiken:
Yarden Uitvaartverzekeringen N.V.
t.a.v. D. Ouendag
Postbus 10118
1301 AC ALMERE
Een kopie stuurt u naar:
Consumentenbond
t.a.v. Groepsactie Yarden
Postbus 1000
2500 BA DEN HAAG
Vermeld ook in uw brief uw lidmaatschapsnummer van de Consumentenbond en het telefoonnummer waarop u overdag bereikbaar bent.
Ten eerste zijn de polissen en-bloc gewijzigd en is daarom een groepsgewijze benadering beter dan een individuele.De wijziging van Yarden kan voor verzekerden wel degelijk ook voordelen opleveren. Door de zogenaamde flexibilisering zijn verzekerden in de toekomst niet langer gebonden aan een standaardpakket maar zijn ze vrij in het kiezen van verschillende onderdelen van de uitvaart. Voor verzekerden die een uitvaart wensen die afwijkt van het tot nu toe geboden standaardpakket kan dit voordeel opleveren. Daar staat inderdaad wel een nadeel tegenover. Het basispakket is in de nieuwe situatie na 5 jaar niet langer gegarandeerd.
Yarden heeft juridisch gezien de mogelijkheid om via de zogenaamde en-bloc bepaling de polisvoorwaarden te wijzigen. De wijziging zou aangevochten kunnen worden via de rechter of het Kifid op grond van mogelijk onredelijk gebruik van de en-bloc-bepaling. Hoe een rechter hierover gaat oordelen is op voorhand niet te voorzien. Als u overweegt om een procedure aan te spannen tegen de Yarden is het verstandig bovenstaande voor- en nadelen goed af te wegen en te beoordelen of de wijziging in uw concrete geval inderdaad nadelig is.
*De Consumentenbond heeft eerst de AVVL polis aanbevolen.
*Nu zeggen ze dat de voordelen groter zijn dan de nadelen (duiding/advies)
*Na veel aandringen wil de CB voor individuele leden bemiddelen met Yarden maar tot nu toe geen echte groepsactie voeren.
*De Consumentenbond zit in het Kifid......die moet oordelen of Uw klacht juist is.
*De CB reageert nauwelijks op de bezwaren die er zijn over waarde op de polis.