Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Lowieze schreef:
18 mar 2021 08:35
witte angora schreef:
18 mar 2021 00:01
Of wat te denken van buurvrouw NSB die overal wat achter zoekt?
Die vermelding “NSB” is niet echt nodig hè.
Vind ik wel. Mensen die het nodig vinden om voor ieder vermeend miniscuul foutje direct politie/overheid in te roepen hebben exact dezelfde instelling als de NSB. Dat mag dus prima benoemd worden.

Afijn, tijdens het schrijven van dit bericht schrijft Jablan exact wat ik bedoel.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
18 mar 2021 09:37

Vind ik wel. Mensen die het nodig vinden om voor ieder vermeend miniscuul foutje direct politie/overheid in te roepen hebben exact dezelfde instelling als de NSB. Dat mag dus prima benoemd worden.

Afijn, tijdens het schrijven van dit bericht schrijft Jablan exact wat ik bedoel.
NSB’er is een scheldwoord hè, dat weet u?
We hebben het hier niet over ieder vermeend minuscuul foutje en wat Jablan schrijft is heel wat anders dan dat.
Niks mis met een oplettende buur, die bij argwaan de politie belt. Om zo iemand dan een landverrader te noemen gaat mij veel te ver.
Volgens mij projecteert u uw eigen ervaringen nu op iemand anders.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
18 mar 2021 09:37
Waar dan? :wink:

Ik zou de NSB-vergelijking gewoon niet gebruiken, enerzijds omdat er voldoende alternatieven zijn, en anderzijds vanwege de lading. En dat nog geheel los van de vraag of je het bedoelde gedrag van de buurvrouw wel of niet kunt vergelijken met de NSB.

Jablan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jablan »

Ja, het was weer eens een lang verhaal. Sorry.

Het NSB zou ik vervangen door multiple-choice: bekrompen, beperkt, achterbaks, schijnheilig, dat soort woorden. Het zijn dezelfde mensen, die bij missers naar een ander wijzen, niet verantwoordelijk willen zijn voor hun eigen daden.

witte angora

Lowieze schreef:
18 mar 2021 09:53
Niks mis met een oplettende buur, die bij argwaan de politie belt.
Daar is juist heel veel mis mee. In de eerste plaats een geslotenheid waarin geen plaats is voor een ander, geen plaats voor een gesprek, geen plaats voor wat dan ook.

Ken je buren, dat kan een hoop misverstanden voorkomen. Ken je buren, en je weet wie je kunt vertrouwen en bij wie je voorzichtig moet zijn. Veel van die zogenaamde 'oplettende' buren staan juist helemaal niet open voor een ander, en veroorzaken juist onnodig veel problemen.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
18 mar 2021 09:58
Ja, het was weer eens een lang verhaal. Sorry.

Het NSB zou ik vervangen door multiple-choice: bekrompen, beperkt, achterbaks, schijnheilig, dat soort woorden. Het zijn dezelfde mensen, die bij missers naar een ander wijzen, niet verantwoordelijk willen zijn voor hun eigen daden.
wat mij betreft stoppen we met het verbieden van allerlei woorden voor allerlei mensen. Inmiddels kun je een heel lijstje maken van woorden die je wel of niet zou moeten / mogen gebruiken waarbij het maar net aan de persoon en de persoonlijke levenssfeer ligt of iemand er aanstoot aan neemt...

Ben daar inmiddels wel klaar mee. Dat iemand moeite heeft met een woord is het probleem van die persoon en ik laat me op dat punt geen probleem meer aanpraten.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

angel1978 schreef:
18 mar 2021 10:16

wat mij betreft stoppen we met het verbieden van allerlei woorden voor allerlei mensen. Inmiddels kun je een heel lijstje maken van woorden die je wel of niet zou moeten / mogen gebruiken waarbij het maar net aan de persoon en de persoonlijke levenssfeer ligt of iemand er aanstoot aan neemt...

Ben daar inmiddels wel klaar mee. Dat iemand moeite heeft met een woord is het probleem van die persoon en ik laat me op dat punt geen probleem meer aanpraten.
Waarom reageert u er dan op?

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

Omdat ik weer een woord zie wat blijkbaar niet gebruikt mag worden..

Moneyman

angel1978 schreef:
18 mar 2021 10:16
Voor mij gaat het helemaal niet om "verbieden". Voor mij gaat het er niet om of ik een woord mag gebruiken, maar of ik een woord zou willen gebruiken. Voor mij betekent dat dat ik nooit zal schelden met kanker, en dat ik ook geen Godwin-opmerkingen maak. Niet omdat ik dat niet zou mogen, maar omdat ik weet dat ik daar heel vele mensen mee kwets. En ik kan geen enkel woord bedenken waarmee ik heel veel mensen kwets, waar geen prima bruikbaar alternatief voor is.

Kortom, je hebt wat mij betreft het recht te zeggen wat je wilt, en de verantwoordelijkheid dat niet altijd te doen.

witte angora

Ik denk dat we ons moeten realiseren dat we niet weten wat de toekomst brengt. Stel dat op een dag de Russen Europa overspoelen? Dan zal je gegarandeerd zien dat sommige mensen exact hetzelfde gedrag gaan vertonen als in WO II is gebeurd.

NSB'ers zijn niet weg. Ze zijn enkel niet zichtbaar. Tot ze met al hun achterdocht, zogenaamd als bezorgde burger, vaak onterecht allerlei acties ondernemen omdat ze zich voor niemand open stellen en geen idee hebben wat er nu werkelijk speelt. Zolang er een groep is met die mentaliteit, mag dat best benoemd worden met het woord dat erbij hoort.

Moneyman

witte angora schreef:
18 mar 2021 10:54
Zolang er een groep is met die mentaliteit, mag dat best benoemd worden met het woord dat erbij hoort.
Het punt is alleen dat het maar zeer de vraag is of dat woord wel daadwerkelijk bij die groep/ buurvrouw hoort. Is het aan jou om daarover te oordelen en er een dergelijk zeer kwalijk etiket op te plakken?

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik vind dit alles meer een eigen kamertje/topic waard als ik eerlijk ben....

Smartje

Ongelezen bericht door Smartje »

Heers en zaai verdeeltheid.
Vele kleintjes maken zeker niet 1 grote.
Prima gelukt toch😇

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En waarom nou weer de Russen? Zijn er geen andere vijanden?

Smartje

Ongelezen bericht door Smartje »

Welke Russen?
Misschien iets van de Romijnen.
Geschiedenis herhaalt zich.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De kapper klaagde dat ik de volgende keer niet zo lang moest wachten om weer eens langs te komen. Mijn moeder zou ie niet aannemen kon ie concluderen uit de staat van mijn kapsel.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zijn de kappers dan weer open?

Revoked

Ongelezen bericht door Revoked »

Kappers, creatieve hakkers, gewoon open-op-afspraak.
En zo tijdens de lockdown met een avondklok.... lopen de besmettingen toch weer op. Ergens gaat er iets fout, wellicht is er een onderzoek nodig om juist dáár paal en perk aan te stellen. Ik persoonlijk ben van mening dat de gesloten horeca en de middenstand gewoon open kunnen. Met wat regels, moet te doen zijn. Maar ja. Dat is dan mijn mening.
Verder vond ik het wel grappig om te lezen dat "NSB-er" als scheldwoord wordt aangerekend. Waarom is dat? Omdat iemand vlak na WW2 is geboren? Tegenwoordig worden er grappen gemaakt over Dzengis Kahn, verantwoordelijk voor 12 miljoen sterfgevallen vanwege uitbreiding van het Mongoolse Rijk. T-shirt met Ho-Che Min erop. Doodnormaal. Verantwoordelijk voor minimaal 50 miljoen (!) verdachte sterfgevallen. En dan struikelen over het woord NSB-er. Apart. De Duitse jeugd is helemaal klaar met het schuldgevoel dat hun ouders nog hebben voor WW2. En terecht. Anno 2021 is het echt tijd om WW2 niet meer als drogreden te gebruiken om je zin maar door te drijven. NSB-ers hadden we, en die waren best verkeerd. Maar de VOC was vele malen erger. Toch zijn er straatnamen en kunstwerken te vinden die daar direct aan gelieerd zijn. Ook maar verbieden dan? Want iemand zou zich weleens gekwetst kunnen voelen. Schei uit. Gedane zaken nemen geen keer, en in de geschiedenis is altijd wel iets te vinden dat de glans ergens vanaf haalt.
Het "links lullen, rechts vullen", is een veel kwalijker zaak. Dat deden de NSB-ers dan weer nìet.

witte angora

Lady1234 schreef:
18 mar 2021 12:30
En waarom nou weer de Russen? Zijn er geen andere vijanden?
Jawel, China en Noord-Korea zijn er ook.

Ik ga uit van bijbelse voorspellingen: in de eindtijd zou de koning van het Noorden met de koning van het Zuiden in botsing komen, volgens Daniël. Het lijkt er op dat de koning van het Zuiden de VS is, en de koning van het Noorden Rusland. Een andere voorspelling, maar die is lastiger te duiden, lijkt aan te geven dat het via Europa en Japan gaat. China zou als bondgenoot Taiwan binnen kunnen vallen; voor Noord-Korea is dan de weg vrij om Zuid-Korea binnen te vallen. Vandaar dat ik die opmerking maakte.

Maar goed, ik ben geen uitlegger van voorspellingen; ik lees ze, en houd de wereldgebeurtenissen nauwkeurig in de gaten. Meer is het niet, en ik realiseer me goed dat we niet achter elke poep en scheet van enige wereldleider meteen van alles moeten zoeken. Niet mijn woord is waar; de bijbelse voorspellingen zijn waar, en ik vertrouw er op dat op enig moment in de geschiedenis datgene gebeuren zal wat geschreven staat. Pas dan weten we zeker hoe het geïnterpreteerd moet worden.

Mocht het inderdaad zover komen, geen nood; op een dag zal ook Rusland er niet meer zijn.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Revoked schreef:
19 mar 2021 07:01
En zo tijdens de lockdown met een avondklok.... lopen de besmettingen toch weer op. Ergens gaat er iets fout,
Tja, kinderen worden veel sneller naar huis gestuurd op scholen en worden dan sneller getest. Vandaar dat ze zo veel vaker positief testen nu.

De kleine van mijn nichtje werd naar huis gestuurd toen ze een keer hoestte. Vervolgens negatief getest, maar mocht niet naar school komen, vanwege het hoestje. Als ze dat bij ieder kind doen, dan kun je er inderdaad veel uit gaan pikken.

Plaats reactie