Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
Jablan
Contacteer:

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Jablan »

Lady1234 schreef:
25 mar 2021 22:43
Het klinkt misschien raar, maar u hebt uw jongen al “gered” van zijn ouders, denkt u dat u deze jongen ook moet redden?
Dit jochie is de wereld op zijn eigen manier aan het ontdekken, die komt er wel. Hij is scheidingskind. Geen duidelijk thuis is nog steeds een thuis, twee gezinnen zijn voor hem zijn familie en al zweeft hij ertussen, dat is zijn leven.
Qua tijd valt het mee: Zoon is rond vier uur 's middags thuis, op sommige dagen staat hij dan voor de deur en we sturen hem tegen half zes of zes uur naar huis, net wat hij zelf aangeeft als tijd waarop hij thuis moet zijn.

Onze jongen is uit huis gezet. Oorspronkelijk zouden wij hem alleen tijdelijk opvangen en na een (te lange) procedure is dat permanent geworden. Omdat hij hier wilde blijven, omdat wij pleegouders mogen zijn, omdat hij geen standaard-cliënt is voor Jeugdzorg en omdat voor buitenstaanders duidelijk was, dat hij op zijn plek is bij ons.

Het zijn wel twee jongens, twee kinderen, maar totaal verschillend.
Lady1234 schreef:
25 mar 2021 23:20
En de ouders zijn thuis, dus zo moeilijk is het niet om toezicht te houden.
Dit zijn andere ouders, die niet zoals jij of WA in het leven staan. Deze jongen krijgt de ruimte om zelf alles te ontdekken. We hebben hier een moeder, die haar zoon zo goed kent, dat ze weet, dat hij niet in zeven sloten tegelijk loopt, niet blind iedereen vertrouwt, eigen ervaringen mag opdoen. Het enige punt voor ons is: waarom heeft hij ons uitgekozen?
Nijogeth schreef:
25 mar 2021 22:50
Jablan vertelt vrijwel altijd met veel detail over zijn eigen leven. Details die een ander waarschijnlijk niet opvallen of die een ander niet zou opnoemen. Op mij komt het over als iemand die het beste met dat jochie voor heeft, vandaar ook de openheid naar zijn moeder.
Open zijn is veel makkelijker, daarnaast heb ik van jongs af aan al geleerd te observeren en met zowel hoofdlijnen volgen als details opmerken maak ik tegen betaling anderen gek :)
Er is een checklist 'signalen van mishandeling', die je kunt afvinken. Gebitstoestand vertelt wat over de voeding, over de motoriek, over tandverzorging, over tandartsbezoek en bij elkaar geeft dat een indruk hoe een kleintje wordt verzorgd door de ouders.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom, je bent dus op zoek naar 'signalen van mishandeling'. Dus toch in de hoop dat je hem van de ouders af kan pakken?

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jablan

Ik ga nog steeds uit van uw goede bedoelingen, maar de opmerking scheidingskind, en dat die ouders anders in het leven staan, vind ik eigenlijk griezelig. En dan uw checklist, het moet niet gekker worden.

Maar goed, verder kan ik er niets mee, dus laat ik het hierbij.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

“ Het enige punt voor ons is: waarom heeft hij ons uitgekozen?“

Deze zin zegt, naar mijn mening, al heel veel.
Het kind zoekt wat vertier, een speelkameraadje. U maakt er veel teveel van, gaat alles over het kind analyseren. En daarmee gaat u te ver.
Hij heeft u niet “uitgekozen”, Laat hem gewoon met rust.

witte angora

Exact. Het kind zoekt wat vertier, en vervolgens presenteer jij jezelf als de Messias, de uitverkorene, de redder van dit kind. En de ouders staan anders in het leven, dat is kennelijk hartstikke fout.

Ik heb je dwingende schrijfstijl altijd geaccepteerd als zijnde horend bij de cultuur waar je vandaan komt. Maar ik ga er nu toch anders over denken. Laat dat kind en dat hele gezin met rust, haal hem niet meer in huis.

Edit: je hebt de (stief)vader uitgenodigd voor een gesprek. Kun jij me uitleggen waarom die man er op in zou moeten gaan? Hij is niets, maar dan ook niets aan jou verplicht.

Edit 2: je schreef eerder dat jouw pleegzoon die jongen de eerste keer mee naar huis nam. Die jongen heeft jullie niet uitgekozen, jullie hebben zelf het initiatief genomen om hem in huis te halen.

Je had het al over zijn gewicht. Heb je hem soms op de weegschaal gezet? Dat was dan toch wel met kleren aan mag ik hopen?

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
26 mar 2021 00:00
Kortom, je bent dus op zoek naar 'signalen van mishandeling'.
Ik denk dat je hier niet al teveel achter moet zoeken. En waarom denk ik dat? Omdat ik herken wat Jablan hierover schrijft. Ook ik ben door de aard van mijn werk altijd gefocused op signalen. Deels de signalen van de mensen/ kinderen waar ik binnen ben, deels de signalen die de omstandigheden in huis me meegeven. Die signalen vertellen je, als je wat ervaring hebt in het analyseren ervan én er een beetje gevoel voor hebt, heel veel. Dat helpt om de juiste gesprekken te voeren en mensen naar de juiste instanties te verwijzen. Of soms ook om zelf bij de juiste instantie signalen door te geven.

Oftewel: als ik nieuwe mensen ontmoet, doe ik volkomen onbewust ook een "scan", en later thuis op de bank bedenk ik me regelmatig wat me die scan aan informatie heeft opgeleverd.

Ik denk dat Jablan door zijn persoonlijkheid en zijn levens- en werkervaring hetzelfde doet.

Overigens; ondanks dat ik niet twijfel aan de intenties van Jablan (en de soms vergaande verdachtmakingen dan ook te ver vind gaan), zou ik hem ook dringend adviseren de reacties hier te lezen als constructieve input, en er de juiste gevolgtrekkingen aan te verbinden.

witte angora

Ik denk dat we het daar maar bij moeten laten, Moneyman. Maar het is misschien goed om je te realiseren dat een 'scan' door de een heel andere uitkomsten oplevert als dezelfde 'scan' door een ander. ;)

Lowieze

@Moneyman. “ Dat helpt om de juiste gesprekken te voeren en mensen naar de juiste instanties te verwijzen. Of soms ook om zelf bij de juiste instantie signalen door te geven. “

Ik geef u hier helemaal gelijk in.
Laat het, als je je twijfels hebt, over aan een instantie die daarvoor deskundigen in huis heeft.

Jablan
Contacteer:

Lowieze schreef:
26 mar 2021 06:22
“ Het enige punt voor ons is: waarom heeft hij ons uitgekozen?“
Deze zin zegt, naar mijn mening, al heel veel.
Het kind zoekt wat vertier, een speelkameraadje. U maakt er veel teveel van, gaat alles over het kind analyseren. En daarmee gaat u te ver.
Hij heeft u niet “uitgekozen”, Laat hem gewoon met rust.
Doen we en dan staat hij opnieuw voor de deur. Hij kan lezen en schrijven, zich goed oriënteren, anders zou hij zich wel vergissen in huis en voordeur. Hij weet echt wel waar hij aanklopt en als wij hem wegsturen, dan probeert hij het bij anderen. Dat is Catch22 hieraan.
witte angora schreef:
26 mar 2021 07:59
Exact. Het kind zoekt wat vertier, en vervolgens presenteer jij jezelf als de Messias, de uitverkorene, de redder van dit kind. En de ouders staan anders in het leven, dat is kennelijk hartstikke fout.
Wil jij je vooroordelen uitzetten en iets beter lezen? Ik merk alleen op, dat deze ouders anders reageren dan jij en Lady zouden doen. Lady heeft het woord 'redder' ingebracht en daar herkennen wij ons niet in, is hier helemaal niet aan de orde. Overigens ook niet echt voor zoon. Zou hij nog steeds bij zijn ouders leven, zou hij een verwrongen persoonlijkheid ontwikkelen, jaren meer nodig hebben om zich te ontwikkelen dan nu. Dat heeft niets met redden te maken, maar met opvoeding en open blik bewaren.

Voor mij is het normaal om op signalen van mishandeling te letten. Mag het als je als kind al meekrijgt dat een klasgenote door haar vader seksueel wordt misbruikt? Mag het als je merkt, dat een collega ook zo'n achtergrond heeft en er als volwassen vrouw nog steeds last van heeft? Mag het als een vreemd kind vaker opduikt bij je en je al ervaring hebt met bont en blauw geslagen peuters?

Voor ons is het logisch om de ouders uit te nodigen, zodat we van elkaar weten wie de ander is. Stiefvader niet gezien, moet hij weten, het komt als desinteresse over.

Gewicht etc ... De jongen is nieuwsgierig. Als hij vraagt hoe lang je moet zijn om niet meer in een kinderzitje te hoeven, als hij op squla een rekenspelletje krijgt met lengte of gewichten, dan is hij daarmee bezig en vraagt rond. Dat jij dan denkt aan kleren aan of uit, vind ik totaal fout.
Lady1234 schreef:
26 mar 2021 00:13
Ik ga nog steeds uit van uw goede bedoelingen
Dank je. Misschien maak ik het moeilijker dan het is, maar ik heb weinig ervaring met deze leeftijdsgroep en dan word je onzeker. De meningen hier helpen. 8)

Moneyman

witte angora schreef:
26 mar 2021 10:06
Ik denk dat we het daar maar bij moeten laten, Moneyman. Maar het is misschien goed om je te realiseren dat een 'scan' door de een heel andere uitkomsten oplevert als dezelfde 'scan' door een ander. ;)
Dat klopt. En... dat is ook helemaal niet erg.
Lowieze schreef:
26 mar 2021 10:18
@Moneyman. “ Dat helpt om de juiste gesprekken te voeren en mensen naar de juiste instanties te verwijzen. Of soms ook om zelf bij de juiste instantie signalen door te geven. “

Ik geef u hier helemaal gelijk in. Laat het, als je je twijfels hebt, over aan een instantie die daarvoor deskundigen in huis heeft.
Eens. Uiteindelijk is het aan de professionals. Maar er zit een "grijze fase" waarin je kijkt, onderzoekt, constateert en je eerste gevoel toetst, (en dat vaak allemaal eerst onbewust en pas later bewust). De volgende fase is dan dat je bedenkt waar de eigen ruimte voor beweging zit. Soms is een goedbedoeld advies/ hint/ tip al genoeg, omdat men zich er gewoon niet bewust van is). En soms is het evident dat er geen enkele speelruimte is. Pas ná die afweging en toetsing ga ik over tot doorverwijzing, of, in ernstige gevallen, het doen van een melding. Want vergis je niet: te snel melden kan minstens zo schadelijk zijn als niet melden.

Lowieze

Tot nu toe heb ik eigenlijk nog niks gelezen over dit jongetje en zijn thuissituatie dat me verontrust. Die onrust zit bij mij meer over hoe er bij/door Jablan mee omgegaan wordt. Je moet een kind ook geen problemen aan gaan praten, dat is pas schadelijk.

Jablan
Contacteer:

Doen we niet, we laten hem zijn gang gaan.

Het enige issue is, dat hij blijkbaar makkelijk contact maakt met vreemden en nu we de afspraak met zijn moeder hebben, blijft hij welkom. Dan weet ze waar hij is, hoeft hem niet te zoeken en vermoedelijk ook de zekerheid, dat hij niet bij een volgend huis binnenrent.

Moneyman

witte angora

Lowieze schreef:
26 mar 2021 10:35
Tot nu toe heb ik eigenlijk nog niks gelezen over dit jongetje en zijn thuissituatie dat me verontrust. Die onrust zit bij mij meer over hoe er bij/door Jablan mee omgegaan wordt. Je moet een kind ook geen problemen aan gaan praten, dat is pas schadelijk.
Exact mijn punt. En wat die stiefvader betreft: dat hij niet op gesprek komt heeft niks met desinteresse te maken. Als ik die vader was zou ik het als bemoeizucht zien. Sterker nog: als stiefvader heb je, bij mijn weten, in juridische zin weinig tot niets over een stiefkind te vertellen.

Erthanax

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ik vraag me oprecht af wat het nut is van het delen van dit soort ervaringen in dit topic op dit forum.

Aan de goede bedoelingen twijfel ik niet, maar ook goede bedoelingen, wat de achtergrond daarvan ook is, kunnen totaal verkeerd uitpakken.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Zelf denk ik dat we er met zn allen een niet te groot issue van moeten maken.
Jablan kijkt waarschijnlijk vanuit zn achtergrond/ ervaring anders dan de meesten naar jonge kinderen die wat ronddolen ogenschijnlijk.
Ik ( her) ken dat ook , zeker vanuit mijn professie.
Je signaleert eerder, weet waar je op moet letten en slaat het vooralsnog eerst op en doet er niets mee.
Hij heeft aangegeven dat er contact is met de moeder.
Dat jochie heeft een " thuis" , waar een moeder en stiefvader zijn, maar ik ga er vooralsnog van uit, dat dit jochie zich te pletter verveelt, wat afleiding zoekt en het bij Jablan ( ook ) gezellig vindt.
We moeten niet gaan invullen, vreselijke scenario.s bedenken, Jablan van alles zomaar betichten en BOEH roepen.
Mijn advies , al eerder, is nog steeds : blijf in contact met de moeder.
Over de ( stief) vader heb ik nog geen mening, ik weet niets van die man.
Misschien is het verstandiger om het nu even te laten rusten?

D34M0N

Ongelezen bericht door D34M0N »

Eerlijk gezegd snap ik het probleem niet zo goed. Als de moeder van het kind weet waar die is en er geen problemen mee heeft, dan doet Jablan toch niets verkeerd?

Verstandig is het niet, naar mijn mening, maar wat betreft het welzijn van het kind doet Jablan niet iets verkeerds. Tenminste, dat is mijn indruk.

Jablan
Contacteer:

We doen ons best om het goede te doen. ;)

Kiesraad - Officiële uitslag 2e Kamerverkiezing is gepubliceerd.

Jablan
Contacteer:

Is het tijd voor een prijs voor de beste topictitel? Zo ja, dan draag ik 'Mijn stiefmoeder woont in mijn erfenis' aan. Intrigerend, catchy, het zou zomaar de titel van een nieuw programma kunnen zijn.
Nog een van dezelfde persoon: Het huis verkopen met haar erbij is natuurlijk geen optie.
Zoals het er staat, krijg ik er beelden bij. Sneeuwwitje verkoopt het paleis in de verkoopadvertentie staat dan 'inclusief boze stiefmoeder'

Smartje

Ongelezen bericht door Smartje »

In aansluiting op Topic schimmelkamer komt bij mij ook iets in mijn herinnering.

"Mijn verhaal"
Weekendje Gent, is mooie stad hotelletje - ochtendwandeling - doodmoe terug dus middags even lekker in duobad, opfris voor de avond.
Zitten er paar minuten in gaat kamerdeur met sleutel open en zien gelijk iemand de badkamer inkijken!
Die man zijn dag kon niet meer stuk,
Adam en Eva in bad.
Schrik op schrik, "nieuwe gasten" in een verhuurde kamer; O ik zie dat deze kamer bezet is.
Wij naar de receptie en gevraagd hoe dat mogelijk was, Elec.sleutelplan een kamer 2X uitgeven bijna onmogelijk.
Niet veel wijzer van.
Komen s'avonds terug op de kamer:
Enorme bos bloemen, fles Champagne (€75 op de menukaart) en een kaartje met verontschuldiging van de Hotelmanager voor "ongemak".
En bij uitchequen uitrijkaart voor parkeergarage (€25).
Dat was nog eens service.
Hier is aandacht aan besteed en dit is bij de juiste man in het Hotel gekomen, even doorvragen bij de receptie.
Ons weekendje kon niet meer stuk.
En natuurlijk goede referentie geschreven.
Leuke herinnering in deze tijden.

Plaats reactie