LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Advies vraag mbt verbruik en de kosten daarvan (NUON)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
a.rek

Advies vraag mbt verbruik en de kosten daarvan (NUON)

Ongelezen bericht door a.rek »

Hallo,

Ik zou graag wat advies inwinnen hier bij de forumleden over gedoe met de NUON.

Kort: vanaf medio Dec 2009 tot 27 Juni 2011 hebben wij 3765 m3 gas verbruikt en 4155 kWh stroom. Daar hebben wij zo'n 3500 euro voor betaald.

Is dit reeel? NUON actietarief met extra korting is het contract.

Om het niet te ingewikkeld te maken hou ik het eerst even bij deze vraag.

Groet,

A Rek

smilie

Re: Advies vraag mbt verbruik en de kosten daarvan (NUON)

Ongelezen bericht door smilie »

Voor een hotel met 1.200 kamers is het genoemde bedrag bizar weinig. Net zoals het bizar hoog zou zijn voor een schuurtje.

Met andere woorden, hoe groot wonen jullie en wat gebruiken jullie allemaal. Zonder voldoende info, denk ik dat je weinig zinvolle reacties.

Fiesiekus

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

De tarieven zijn ook wel van belang. Ruwe schatting: gas 50 €ct/m³ en elektrisch 25 €ct/kWh. Dan zit je op een kleine €3000,-

a.rek

smilie schreef:Voor een hotel met 1.200 kamers is het genoemde bedrag bizar weinig. Net zoals het bizar hoog zou zijn voor een schuurtje.

Met andere woorden, hoe groot wonen jullie en wat gebruiken jullie allemaal. Zonder voldoende info, denk ik dat je weinig zinvolle reacties.
Het is een 2 kamerwoning (woonkamer-keuken beneden en boven een open slaapkamer over hele verdieping. Dit is ook verbruikt (ik ga niet uit van een kapotte meter), maar is het reeel dat je voor die afname zo'n 3500+ betaald

Als ik dat verbruik invoer op een willekeurige site voor vergelijking van energieleveranciers dan word kun je bij die afname rekenen op zo'n 2500 euro tot wat 2800 euro. Zelfs 1 van de medewerkers van NUON vond 3500 euro voor dat geleverde in 18 maanden tijd 'erg aan de ruime kant...`

Dus concreet, ik ga er vanuit dat wij dat daadwerkelijk verbruikt hebben in 18 maanden, maar mijn vraag is of 3500 euro voor die hoeveelheid kwh en M3 reeel is. Waar zouden jullie ongeveer op uitkomen met zo'n verrbuik. Contract afgesloten in Dec 2009 met actietarief + een extra korting.

Als iemand de prijzen wil weten moet je even aangeven welke precies want er staat zoveel op die contracten.

Groeten

Fiesiekus

Als je aardappels koopt, heb je ook verschillende prijzen voor verschillende soorten aardappelen (Eigenheimers, Dore's of Bintjes). Wat je uiteindelijk aan de aardappelboer betaalt, is het aantal kilogram maal de prijs per kilogram van die speciale soort aardappels. Dus kg x €/kg = €'s

Zo is het ook met energie: je hebt verschillende soorten; jij hebt een speciaal actietarief + extra korting. Als je ons de prijs meldt (per kWh en per m³) plus het vastrecht plus het transporttarief, is het appeltje-eitje om het eindbedrag uit te rekenen

a.rek

Fiesiekus schreef:Als je ardappels koopt, heb je ook verschillende prijzen voor verschillende soorten aardappelen. Wat je uiteindelijk aan de aardappelboer betaalt, is het aantal kilogram maal de prijs per kilogram.

Zo is het ook met energie: je hebt verschillende soorten; jij hebt een speciaal actietarief + extra korting. Als je ons de prijs meldt lus het vastrecht plus het transporttarief, is het appeltje-eitje om het eindbedrag uit te rekenen
Gas: leveringstarief per m3 0,3253, regiotoeslag per m3: 0.0061 energiebelast per m3: 0,1950 totaal: 0.5265 + 2.61 vastrecht per maand (DIT IS MET DE EXTRA KORTING)

energie kan ik even niet vinden, wel een richtlijn (contract van NOV 2010):

Leveringstarief: 0.0853 per kwh, energiebelast: 0.1326 per kwh totaal 0.2179 per kwh + 1.99 vastrecht per maand. (DIT IS DE PRIJS ZONDER DE EXTRA KORTING)

Fiesiekus

Kijk, now are we getting somewhere...

Btw (incl.?) en transportkosten?

a.rek

Fiesiekus schreef:Kijk, now are we getting somewhere...

Btw (incl.?) en transportkosten?

Ja daar vraag je me wat. De bedragen die ik noemde zijn incl BTW

en ik lees in de alg voorwaarden dat de transportkosten ong 17 eu per maand zijn en gas 13 eu p/mnd.

Hoop dat je hier iets mee kunt

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

vanaf medio Dec 2009 tot 27 Juni 2011 hebben wij 3765 m3 gas verbruikt en 4155 kWh stroom. Daar hebben wij zo'n 3500 euro voor betaald.
We hebben het wel over 18 maanden voor de afrekening in de bus viel. Stroom klopt wel want deel het gebruik maar eens, kwh / 18 x 12 = jaar gebruik , komt uit op 2270 kwh op jaar basis. Gasgebruik is hoog 2510 m3 op jaarbasis. Edoch de winters in 2009 en 2010 waren extreem te noemen.

a.rek

ronald g schreef:
vanaf medio Dec 2009 tot 27 Juni 2011 hebben wij 3765 m3 gas verbruikt en 4155 kWh stroom. Daar hebben wij zo'n 3500 euro voor betaald.
We hebben het wel over 18 maanden voor de afrekening in de bus viel. Stroom klopt wel want deel het gebruik maar eens, kwh / 18 x 12 = jaar gebruik , komt uit op 2270 kwh op jaar basis. Gasgebruik is hoog 2510 m3 op jaarbasis. Edoch de winters in 2009 en 2010 waren extreem te noemen.

@ Ronald ja klopt het zijn 18 maanden. Als je goed had gelezen had je ook gezien dat ik niet twijfel aan het verbruik maar aan wat ik voor dat verbruik heb betaald ;)

Fiesiekus

Heb alles in een spreadsheet gezet en kom tot het volgende uitgaande van jouw getallen:

GAS Elec
3765 2,61 13 4155 1,99 17
0,5265 18 18 0,2179 18 18
1982,27 46,98 234 905,37 35,82 306

Totaal 3510,447

De tabel komt niet duidelijk over. Vet is jouw verbruik, de overige getallen zijn door jou gegeven. Let Op Teruggave EnergieBelasting zit hier nog NIET in.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Op de prijs van gas en elektra heb je waarschijnlijk een vast tarief en in het begin een beetje korting, echter dit is het kale tarief er wordt niets in meegenomen. Transportkosten energiebelasting noem het maar op. Als je toentertijd voor een vaste prijs hebt gekozen heb je niet geprofiteerd van de toen dalende tarieven. Zekerheid van vastzetten kost altijd extra en die extra's slurpen de energiemaatschappijen op want een kuub gas of een kwh stoom is gewoon veel duurder.

a.rek

Mama mia jongens! Die berekening komt erg dicht in de buurt van het betaalde! Ja wat moet ik zeggen... :lol:

Dit is zwaar off-topic maar ik heb een allesbrander in de schuur staan (jeutel 7 KW) dus ik ga eens heel stevig nadenken over het laten aanleggen van een kachelpijp.... Hout heb ik zat (gratis)

Het is bijna om van te janken hoe duur energie is! Nou in ieder geval veel dank voor de berekening. Dan zal er wel niet veel aan te toornen zijn....

Gr!

Fiesiekus

Zoals ik al zei: de teruggave energiebelasting zit er nog niet in verwerkt. Verder vind ik het transport erg hoog; €540. Wij betalen aan Liander per jaar €304.

Transport is toch ook per m³ en per kWh? Verder: is het tarief soms gewijzigd in die afgelopen periode van 1,5 jaar?

Je kan overstappen naar een ande en van het instapactietarief profiteren. Jaarlijks overstappen schijnt in je voordeel te werken.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 04 jul 2011 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

a.rek

Fiesiekus schreef:Zoals ik al zei: de teruggave energiebelasting zit er nog niet in verwerkt.
Dat geld vanaf een verbruik boven 5000m3 p/jaar enz. Komen we niet voor in aanmerking, volgens de site van de rijksoverheid. Of wel?

a.rek

Fiesiekus schreef:Zoals ik al zei: de teruggave energiebelasting zit er nog niet in verwerkt. Verder vind ik het transport erg hoog; €540. Wij betalen aan Liander per jaar €304.

Transport is toch ook per m³ en per kWh?
Ja klopt en Liander is hier ook de heersende partij. Echter ons verbruik wat ik doorgaf betrof een periode van 18 mnden. En idd per m3 en kwh

Fiesiekus

Oké. Kijk even in je PB,

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Hetgeen u moet betalen klopt wel.

Inzake transporttarief:
E-> heet capaciteitstarief en is niet verbruiks afhankelijk.
Info lees: http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Ca ... ierekening

Mbt Gas:
Zie info en tarieven 2010:
http://www.liander.nl/liander/campagne/ ... n_2010.htm

Tarieven 2011 (E+G)
http://www.liander.nl/liander/campagne/ ... n_2011.htm

Tarieven energiebelasting:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... sting.html (2010)
Overigens komt u hier, gezien uw verbruik, gewoon voor in aanmerking !

a.rek

Shine schreef:
Tarieven energiebelasting:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... sting.html (2010)
Overigens komt u hier, gezien uw verbruik, gewoon voor in aanmerking !
Maar dat wist ik niet?!? Ik woon in een huurwoning, maakt dat nog verschil?

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Ik woon in een huurwoning, maakt dat nog verschil?
Nee!

Gesloten