LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inschrijven bij vriend of bij ouders?

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
desireeetje

Inschrijven bij vriend of bij ouders?

Ongelezen bericht door desireeetje »

Hallo,

Mogelijk weet iemand hier een antwoord op mijn vraag. Ik ben een 25 jarige student en heb mijn woning opgezegd. Het is nu de bedoeling dat ik halve weken bij mijn ouders in het noorden woon en halve weken bij mijn vriend in Gelderland. Mijn vriend heeft een fulltime baan, mijn beide ouders ook.

Wat is belastingstechnisch het handigste om me waar in te schrijven? Het lijkt mij handig om dit direct in Gelderland te doen aangezien ik daar in December ook ga wonen. Maar is dit nadelig voor mijn vriend?

Alvast bedankt.
Groetjes Desiree

fisbel

Re: Inschrijven bij vriend of bij ouders?

Ongelezen bericht door fisbel »

Voor u kunnen er gevolgen zijn wat betreft het inschrijfadres tav de studiefinancieriing (inwonenden of uitwonendenbeurs) Die zullen er niet zijn als u studeert in de leenfase.

Als u bij uw vriend gaat inwonen zijn er geringe consequenties. Uw vriend gaat (iets) meer gemeentelijke belastingen betalen. Voor de toeslagen kunnen er ook gevolgen zijn. Uw vriend zal geen huurtoeslag hebben. Misschien wel zorgtoeslag net als u. Als u (binnenkort) gaat samenwonen wordt u verplicht zorgtoeslagpartners van elkaar, maar dat zal dat geen praktische consequenties hebben, omdat u pas miv 2012 verplicht zorgtoeslagpartners van elkaar wordt. In 2011 woont u minder dan een half jaar samen en bent u derhalve nog geen verplicht zorgtoeslagpartners van elkaar.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »