LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
usiena
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2004 21:22

Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door usiena »

Mijn zus betaald, voor Essent, in totaal € 245,00 per maand aan energiekosten. Vooral het stroomverbruik lijkt nogal uit de hand te lopen, inmiddels en na de vorige jaarrekening 6000 m3. Toch had ze in de tussentijd haar afwasmachine, droger en vriezer aan de wilgen gehangen maar ze bleef maar stroom verbruiken. Mannetje van Essent erbij en meet de meter door:"Niks aan het handje." Het zal wel aan mijn zus liggen, dus nog maar een spaarlamp uitgezet en in het donker zitten. De koel/vriescombinatie al vervangen voor een energiezuinige koelkast en via de tv krijg je ook licht in de kamer, nietwaar?

Om kort te gaan, nog steeds begrijpen we niet waarom mijn zus zo'n belachelijk hoog verbruik heeft (vlgs mannetje van Essent vergelijkbaar met gebruik van een hennepplantage). Ze krijgt maar steeds te horen dat haar elektrakosten omlaag moeten maar uhm....d'r valt niets meer uit te zetten. Na het afkoppelen van al het apparatuur in d'r huis bleef de stroommeter doorlopen, had het mannetje van Essent toch vreemd moeten vinden? (onder al het apparatuur valt tv, compie, koelkast en 3 spaarlampjes)
Nu kan er nog een controle plaatsvinden (mannetje van Essent)maar dat zal mijn zus zelf moeten gaan betalen, lekker dan als je van een klein inkomen moet leven.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door seconds-out »

usiena schreef:Mijn zus betaald, voor Essent, in totaal € 245,00 per maand aan energiekosten. Vooral het stroomverbruik lijkt nogal uit de hand te lopen, inmiddels en na de vorige jaarrekening 6000 m3.
Je haalt electriciteit en gas/waterverbruik door elkaar denk ik.

Als je zus 245 euro incl. gas en water betaalt (even een aanname) is dat aan de hoge kant, maar niet extreem.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

usiena schreef: Vooral het stroomverbruik lijkt nogal uit de hand te lopen, inmiddels en na de vorige jaarrekening 6000 m3.
6000m3 stroom ?? Wordt stroom niet in kWu berekend ipv in kubieke meters?
Wordt er ergens afgetapt door de buren ofzo?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Electrische energie meet je in kWh, stroom in Ampére, gas in m³.

Goed, heb je een draaistroommeter, zet dan alle groepen eens uit en kijk of de meter stil blijft staan. Zo ja, dan één voor één aan zetten en kijken wanneer de meter hard gaat draaien.

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste usiena,

In uw bericht van 5 juli op dit forum geeft u aan dat uw zus een hoog energieverbruik heeft.
Graag wil ik telefonisch contact met uw zus opnemen zodat ik het voor haar kan uitzoeken.

Indien zij hier geen bezwaar tegen heeft, kan zij haar klantnummer en uw forumnaam mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik haar contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik of een collega neem(t) dan zo spoedig mogelijk contact met haar op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Angelique
Essent medewerker

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Fiesiekus schreef:Electrische energie meet je in kWh, stroom in Ampére, gas in m³.
Ja, dat zijn de betere benamingen.. Wilde alleen aangeven dat de meters van de electriciteit (in de volksmond de stroom) kWh staat..

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

6000 kWh voor een eenpersoonshuishouden zonder vriezer, vaatwasser en droger (die laatste is een echte slurper) is exorbitant hoog. Of...is het electriciteit en gas bij elkaar (gezien de genoemde eenheid : m³). Nog veel, bijv. 2500 m³ en 3500 kWh. Da's pittig voor een heel gezin in een halfvrijsaand huis.

Wat waren de meterstanden op de diverse data (begin & eind v.h. jaar)

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door Shine »

Na het afkoppelen van al het apparatuur in d'r huis bleef de stroommeter doorlopen, had het mannetje van Essent toch vreemd moeten vinden?
Was ook echt alle apparatuur uit. Denk hierbij ook aan de CV ketel, boiler, elektrakachel, telefoon, computer, modem, bedverwarming, wekker, etc., etc. (indien aanwezig)! ALLES moet ook echt afgekoppeld zijn (dus stekker er uit en niet alleen uitdoen middels knopje aan/uit !!)
Zoja, als alles echt allemaal uitgeschakeld was bleef die meter toen gewoon op dezelfde snelheid doordraaien of waren het de laatste 'naweeen' en kwam hij uiteindelijk tot stilstand?
Indien de meter gewoon bleef doordraaien had bij het mannetje van Essent inderdaad belletjes moeten rinkelen. Ik neem echter aan dat u het mannetje van Essent hier op hebt geattendeerd? Wat was zijn reactie? Was was zijn algehele bevinding cq advies?
U kunt samen met uw zus prima zelf nog test doen:
Zorg dat alle apparatuur afgekoppeld is!
- schakel alle de groepen uit.
Kijk of de meter stilstaat.
- Schakel de eerste groep 1 (weet bijvoorbaat welke apparaten op die groep zitten)
Kijk wat de meter doet. Draait die, dan weet u dat u hier het/'n euvel moet zoeken vinden. Want hij mag niet draaien als alles is afgekoppeld.

Zo doet u dat groep voor groep en kijkt u wat de meter doet. Dus groep 1 weer uit dan groep 2 inschakelen. Groep 2 uit, groep 3 inschakelen.
Als de meter blijft draaien, terwijl alle apparaten echt losgekoppeld zijn (dus alle stekkers uit stopcontact) dan weet u dat er iets mis is.

Tevens is het verstandig om per direct, per dag de meterstanden te gaan noteren. Zo krijgt u inzicht in het dagverbruik.

Ook is van belang dat u duidelijk hebt dat de meterstanden van voorgaande jaren niet geschat zijn. Indien ze namelijk -altijd- te laag geschat zijn, dan krijgt ze nu de rekening gepresenteerd als er sprake is van dit keer een daadwerkelijke oftewel 'harde meterstand'.
Kortom er is nog even werk voor u aan de elektrawinkel.

usiena
Berichten: 6
Lid geworden op: 19 dec 2004 21:22

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door usiena »

Excuses, uiteraard bedoelde ik kWh

@Angelique, essent. Ik zal uw bericht doorgeven aan mijn zus al heeft zij meerdere telefoontjes gepleegd met Essent over dit probleem maar misschien is er toch nog 'iets' wat is vergeten.

We hebben met haar werkelijk alles uitgezet, incl. boiler. Ze woont alleen dus zoveel elektrisch spul heeft ze niet in huis en dat wat eventueel veel stroom verbruikt (zoals droger/vriezer) heeft ze dus al weg gedaan. Op advies van Essent heeft ze daarna dagelijks haar verbruik bijgehouden. Er kan een speciaal metertje geplaatst worden die voor een aantal minuten gaat 'meten' maar volgens die man zou dat slechts een momentopname zijn. We hebben zelfs al gedacht dat er misschien 'afgetapt' wordt maar haar buurman is al op leeftijd is en het huis naast haar staat leeg.....

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door Shine »

@usienna
Op advies van Essent heeft ze daarna dagelijks haar verbruik bijgehouden.
En wat is tot op heden hier de uitkomst van? Geef eens meterstanden overzichten?
We hebben met haar werkelijk alles uitgezet, incl. boiler.
En wat deed de meter toen? Draaide hij onverminderd door of.....?

Die boiler (hoeveel liter?), als hij aan staat. Loeit hij dan 24/7 ? Of zit er een tijdschakelklok tussen?

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Er van uitgaande dat de verkeerde eenheid (m3 ipv kWh) is gebruikt, maar dat het elektriciteitsverbruik toch 6.000 kWh moet zijn kunnen er talloze argumenten worden aangedragen.
Gaat men uit van de apparatuur dat topicstarter aangeeft moet je vraagtekens zetten bij de registratie van de meter. Tenzij bijvoorbeeld een elektrische boiler vergeten wordt, een warm waterbed of ander apparatuur waarbij elektriciteit in warmte wordt omgezet.
Met het “mannetje van Essent” zal wel “het mannetje van Enexis” mee bedoeld worden. Deze heeft waarschijnlijk de mogelijkheid van meterijking aangehaald. Deze is op basis van ongelijk, dwz is de meter stuk dan hoeft er niets betaald te worden (men krijgt de eerder gestorte kosten terug)
Om de meter simpel e controleren moet de gehele installatie uitgeschakeld worden. Dus de hoofdschakelaar uit of als deze niet aanwezig is de aardlekschakelaar of differentiaalschakelaar uit en/of alle groepenschakelaars uit. Zelf de meter controleren heb ik al meerdere malen uitgelegd. → (Door bijvoorbeeld demagnetisatie kan de meter niet juist registreren). Ter controle hiervoor kun je per tijdseenheid het aantal keren dat de schijf ronddraait tellen, herleiden naar 1 uur en vervolgens delen door de meterconstante. Hierdoor houd je het op dat moment aangesloten vermogen (kW) over. Je moet wel duidelijk en zeker weten welk apparatuur dan aangesloten is om te controleren of dit met elkaar overeen komt←. Het doordraaien van een meter terwijl alles uitstaat heb ik nog nooit meegemaakt, wel mijn eerder omschreven situatie, omdat de werking van de meter gebaseerd is op een magnetisch veld dat door de stroom door de meter (stroomspoel) en de spanning op de meter (spanningsspoel) wordt opgewekt. Als een van beide niet aanwezig is staat de meter stil.
De opmerking van vergelijkbaar met een hennepplantage is natuurlijk flauwe kul en voor rekening van het “mannetje” want hij weet niet waarover hij praat. Voor eens en altijd: Bij een hennepplantage ligt het verbruik per assimilatielamp bij een teelt tussen de ± 320 en ± 450 kWh afhankelijk van het vermogen van de lamp (400 of 600 Watt). Bij een doorsnee plantage spreek je al snel over 10 stuks lampen, waardoor je op een verbruik van 3.200 en 4.500 kWh per teelt uitkomt. Hierbij komt het verbruik van de aanzuig- en afzuigventilator, de luchtcirculatieventilatoren, de dompelpomp(en) en eventuele elektrische kachels nog bij. Over een jaar bekeken kunnen er al snel 6 oogsten worden gedaan, daarbij kom je dan uit op een verbruik van 19.200 of 27.00 kWh. Bovendien wordt in deze “sector” bij het leven gefraudeerd zodat het verbruik niet geregistreerd wordt :roll: .

Bergzicht
Berichten: 4
Lid geworden op: 03 jul 2011 21:05

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door Bergzicht »

Woont uw zus in een oude woning met een houten vloer en met buren boven?
De elektra leidingen lopen meestal over het plafond en dat is onder de vloerplanken van de buren die daar boven wonen.
Elektra is makkelijk afgetapt voor een groeilamp en dan hoor je `s nachts ventilators draaien.

3500 KWh te veel ... zelfs de verlichting en verwarming van een groot tropisch aquarium verbruikt niet zo veel stroom in een jaar.

Als de radiator achter de koelkast altijd erg warm is dan weet u dat daar een hoop energie verbruikt wordt.
Laatst gewijzigd door Bergzicht op 06 jul 2011 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

We zouden graag wat concrete meterstanden zien.

Eva369
Berichten: 109
Lid geworden op: 17 mei 2011 13:53

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door Eva369 »

usiena schreef:Excuses, uiteraard bedoelde ik kWh

@Angelique, essent. Ik zal uw bericht doorgeven aan mijn zus al heeft zij meerdere telefoontjes gepleegd met Essent over dit probleem maar misschien is er toch nog 'iets' wat is vergeten.

We hebben met haar werkelijk alles uitgezet, incl. boiler. Ze woont alleen dus zoveel elektrisch spul heeft ze niet in huis en dat wat eventueel veel stroom verbruikt (zoals droger/vriezer) heeft ze dus al weg gedaan. Op advies van Essent heeft ze daarna dagelijks haar verbruik bijgehouden. Er kan een speciaal metertje geplaatst worden die voor een aantal minuten gaat 'meten' maar volgens die man zou dat slechts een momentopname zijn. We hebben zelfs al gedacht dat er misschien 'afgetapt' wordt maar haar buurman is al op leeftijd is en het huis naast haar staat leeg.....
hoe leeg is leeg. komt er echt nooit iemand. want een leeg huis is juist heel erg fijn als je een wietplantage hebt. en als ze bij eneco zeggen dat het verbruik daar op lijkt, dan misschien toch eens bij de lege huis naar binnen gluren, of door de brievenbus ruiken.

witte angora
Berichten: 32044
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is maar een losse gedachtenflodder, maar wie weet?

Geen idee hoe dik de muren zijn, en hoe sterk de metertjes van tegenwoordig. Maar er bestaan apparaatjes, kun je gewoon bij de bouwmarkt halen, waarmee je kunt zien waar de elektradraden in de muur zitten.

Handig als je gaat boren, je weet immers waar je vooral géén gat in de muur moet drukken, maar als de tussenmuren niet al te dik zijn, is het ook erg handig voor iemand die een wietplantage aan wil leggen, maar de rekening bij de buren wil leggen.

Waar zit de meterkast trouwens, aan de kant van die lege woning?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Dat blijft allemaal maar gissen. Feit is dat een wietplantage giga veel verbruik heeft: >> dan de 3500 kWh (6000 - 2500) die mevrouw nu verondersteld te veel verbruikt, er van uitgaan de dat 'n 2500 kWh een doorsnee verbruik is.

En die leiidngzoekers zijn wel aardig, maar sommige reageren juist ook op betonijzer, waterleidingen e.d.. Je moet er dus speciaal één hebben die op stroom reageert.

Beter toch eerst even alle stekkers eruit, lampen uit etc. en kijken wat de meter aangeeft qua verbruik. En meterstanden noteren.

Maar dat soort simpele acties zijn blijkbaar al te ingewikkeld.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Hoe leeg is leeg. Komt er echt nooit iemand. Want een leeg huis is juist heel erg fijn als je een wietplantage hebt. En als ze bij eneco zeggen dat het verbruik daar op lijkt, dan misschien toch eens bij het lege huis naar binnen gluren, of door de brievenbus ruiken.
Handig als je gaat boren, je weet immers waar je vooral géén gat in de muur moet drukken, maar als de tussenmuren niet al te dik zijn, is het ook erg handig voor iemand die een wietplantage aan wil leggen, maar de rekening bij de buren wil leggen.
Sorry, loze kreten behalve ruiken aan de brievenbus (in de deur). En een leeg huis leent zich inderdaad goed voor het bouwen van een hennepplantage.
1e: Het lege huis heeft normaliter een eigen elektriciteitsaansluiting, zodat men niet bij de buren hoeft af te takken. Tevens heeft men hier de mogelijkheid om de capaciteit te beïnvloeden dat nodig is voor het vermogen van de installatie van de hennepplantage.
2e: Indien bij de buren in een groep afgetakt zou worden, zal de groepenzekering te laag zijn om het vermogen van de wietplantage-installatie te voeden.
3e: Er zijn simpelere mogelijkheden om een installatie van een hennepplantage te voeden (oa punt 1).
4e: Eneco moet weten dat in de regel het verbruik van een installatie van een hennepplantage niet wordt geregistreerd omdat het verbruik of om de meter heen wordt geleid en/of met de meter wordt gefraudeerd.
We zouden graag wat concrete meterstanden zien.
Hier kun je iets mee!

witte angora
Berichten: 32044
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door witte angora »

1e: Het lege huis heeft normaliter een eigen elektriciteitsaansluiting, zodat men niet bij de buren hoeft af te takken.
Het probleem is dus dat het verbruik van de TS zo hoog is. Daar zoeken we een verklaring voor.

Als je door de brievenbus heen een wietplantage ruikt, dan wordt er waarschijnlijk inderdaad stroom van TS afgetapt. Dus zulke loze kreten zijn het niet.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Het probleem is dus dat het verbruik van de TS zo hoog is. Daar zoeken we een verklaring voor.
Wat ik probeer aan te geven is dat het verbruik niet van dien aard is dat het met een wietplantage in aanmerking kan worden gebracht. En omdat dit met de regelmaat van de klok wordt geroepen als er sprake is van een “groot” verbruik heb ik wat suggesties gedaan die bij een wietplantage van toepassing zijn. En geloof mij nu maar het verbruik wordt zodanig gemanipuleerd dat het niet geregistreerd wordt. En technisch gezien is de aftakking van een groep in de regel niet voldoende om een wietplantage van elektrische energie te voorzien zodat deze sugestie ook uitgesloten kan worden.
Als je door de brievenbus heen een wietplantage ruikt, dan wordt er waarschijnlijk inderdaad stroom van TS afgetapt. Dus zulke loze kreten zijn het niet.
Bij het ruiken van een wietplantage is het nog niet waarschijnlijk dat er dan bij TS stroom wordt afgetapt. In een leeg staand huis zal men niet enkele planten zetten waarbij ook maar enkele lampen worden gebruikt. Zeker omdat 5 planten gedoogd worden zal een teler niet zoveel moeite doen om een leegstaand pand te gebruiken maar bij zich zelf dit doen, met of zonder frauduleuze handelingen.

Bovendien heb ik dit verbruik in het verleden, gezien mijn gezinssamenstelling, ook gehad en echt zonder wietplantage maar met het normale huishoudelijke apparatuur.

witte angora
Berichten: 32044
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoeveel stroom kan een mens verbruiken?

Ongelezen bericht door witte angora »

Bovendien heb ik dit verbruik in het verleden, gezien mijn gezinssamenstelling, ook gehad en echt zonder wietplantage maar met het normale huishoudelijke apparatuur.
Ik heb ook normale huishoudelijke apparatuur. Het is dat de computer vrijwel de hele dag aanstaat, dat ik aan de 1850 kwh per jaar kom, maar voorheen was het nooit meer dan 1200. Of ik nu in een oude of nieuwe woning zat.

Waarbij ik er dus nog wel even bij wil vermelden dat ik een wasmachine heb van ruim 20 jaar oud, met het bijbehorende verbruik. Waar die 6000 kwh van TS vandaan komt, is mij dus een raadsel. Ik vind het in ieder geval erg veel.

Gesloten