Problemen na aanschaf auto
Geplaatst: 07 jul 2011 21:16
Misschien kan iemand hier ons helpen. Het verhaal is als volgt.
Ik schrijf dit verhaal namens mijn moeder (62). Ze heeft ongeveer twee maanden geleden een oldtimer Mercedes bij een handelaar gekocht, wiens naam ik nog maar even in het midden laat. Ze heeft een proefrit gemaakt en was gelijk verkocht. Ze heeft een aanbetaling gedaan (€ 250,-) en een paar dagen later zou de auto met nieuwe apk en nieuwe remmerij geleverd worden. Zo gezegd, zo gedaan. Een week later is de auto klaar.
Vrijwel direct komt ze er zelf achter dat er van alles mis is met de auto. Ze neemt contact op met de handelaar, deze zegt dat hij alles in orde zal maken. Een week later was de auto 'klaar.' Dit keer ging ik zelf mee om de auto te bekijken. Eenmaal aangekomen bleek de helft van het lijstje niet of half uitgevoerd. Als ik de auto terug rij merk ik zelf nog veel meer gebreken op.
Ik besluit de handelaar een mail te sturen namens mijn moeder met alle gebrek opgesomd. En de vraag hoe hij dit denkt op te lossen. De handelaar reageert met een verhaal van "het is een oude auto, hoort erbij, hier wil ik het bij laten."
Om een beter beeld te krijgen wat er precies allemaal mankeert aan de auto besluiten we de auto naar een garage te brengen. Om de auto te laten keuren.' De garage komt tot de conclusie dat er van alles mis mee is (motor matig, overmatig rook, niveau regeling achtervering lek, overal roest ook onder de stoelen, etc. etc.) en dat de auto nog geen 3000,- waard zou zijn. Dit heb ik zwart op wit laten zetten.
Hierop besluiten we de handelaar een (aangetekende) brief te sturen en ons te beroepen op dwaling. Geen reactie.
Via een vriend van mij hebben we een advocaat bereid gevonden een brief op te stellen en te versturen naar de handelaar. Deze somt alles nog eens op en vraagt de handelaar de auto terug te nemen. Wederom geen reactie.
Wat is nu wijsheid? Ik heb de originele advertentie nog en daar staan dingen in gespecificeerd die ofwel niet waar bleken ofwel defect waren. Zo staat er in de advertentie dat de auto keihard en roestvrij is, waar deze een substantiele hoeveelheid roest heeft. Zo staat er b.v. 4 elektriche ramen, waar er maar twee van functioneren. Verder staat er een km-stand die niet klopt. Op de aankoop nota staat wel de afgelezen km stand, echter deze blijkt bij navraag bij de NAP ook niet te kloppen. De km-stand blijkt aantoonbaar teruggedraaid en is zodoende "niet logisch verklaarbaar."
Mijn vraag is nu, heeft het zin een advocaat in te schakelen en wat zijn dan de winkansen en watvoor kosten moeten we dan ongeveer rekening mee houden?
Er zijn volgens mij een aantal punten waar hij duidelijk fout zit:
1) De auto is niet - zoals geadverteerd - roestvrij, maar zit onder de roest. In hoeverre is dit arbitrair?
2) De kilometerstand is aantoonbaar onjuist. Ik heb begrepen dat indien dat het geval is de handelaar op de bon aan kan geven "km stand niet logisch verklaarbaar." Dit heeft hij echter niet gedaan.
3) Allerlei opties waarmee geadverteerd is werken niet of slechts deels.
4) Er zijn nog veel meer mechanische gebreken, in hoeverre mag je een deugdelijk product verwachten zonder gebreken en in hoeverre telt dat de leeftijd van de auto (1979) mee?
Kortom, wat nu? De advocaat die de brief heeft opgesteld is niet thuis in deze jurisprudentie, vandaar de vraag hier...
Ik schrijf dit verhaal namens mijn moeder (62). Ze heeft ongeveer twee maanden geleden een oldtimer Mercedes bij een handelaar gekocht, wiens naam ik nog maar even in het midden laat. Ze heeft een proefrit gemaakt en was gelijk verkocht. Ze heeft een aanbetaling gedaan (€ 250,-) en een paar dagen later zou de auto met nieuwe apk en nieuwe remmerij geleverd worden. Zo gezegd, zo gedaan. Een week later is de auto klaar.
Vrijwel direct komt ze er zelf achter dat er van alles mis is met de auto. Ze neemt contact op met de handelaar, deze zegt dat hij alles in orde zal maken. Een week later was de auto 'klaar.' Dit keer ging ik zelf mee om de auto te bekijken. Eenmaal aangekomen bleek de helft van het lijstje niet of half uitgevoerd. Als ik de auto terug rij merk ik zelf nog veel meer gebreken op.
Ik besluit de handelaar een mail te sturen namens mijn moeder met alle gebrek opgesomd. En de vraag hoe hij dit denkt op te lossen. De handelaar reageert met een verhaal van "het is een oude auto, hoort erbij, hier wil ik het bij laten."
Om een beter beeld te krijgen wat er precies allemaal mankeert aan de auto besluiten we de auto naar een garage te brengen. Om de auto te laten keuren.' De garage komt tot de conclusie dat er van alles mis mee is (motor matig, overmatig rook, niveau regeling achtervering lek, overal roest ook onder de stoelen, etc. etc.) en dat de auto nog geen 3000,- waard zou zijn. Dit heb ik zwart op wit laten zetten.
Hierop besluiten we de handelaar een (aangetekende) brief te sturen en ons te beroepen op dwaling. Geen reactie.
Via een vriend van mij hebben we een advocaat bereid gevonden een brief op te stellen en te versturen naar de handelaar. Deze somt alles nog eens op en vraagt de handelaar de auto terug te nemen. Wederom geen reactie.
Wat is nu wijsheid? Ik heb de originele advertentie nog en daar staan dingen in gespecificeerd die ofwel niet waar bleken ofwel defect waren. Zo staat er in de advertentie dat de auto keihard en roestvrij is, waar deze een substantiele hoeveelheid roest heeft. Zo staat er b.v. 4 elektriche ramen, waar er maar twee van functioneren. Verder staat er een km-stand die niet klopt. Op de aankoop nota staat wel de afgelezen km stand, echter deze blijkt bij navraag bij de NAP ook niet te kloppen. De km-stand blijkt aantoonbaar teruggedraaid en is zodoende "niet logisch verklaarbaar."
Mijn vraag is nu, heeft het zin een advocaat in te schakelen en wat zijn dan de winkansen en watvoor kosten moeten we dan ongeveer rekening mee houden?
Er zijn volgens mij een aantal punten waar hij duidelijk fout zit:
1) De auto is niet - zoals geadverteerd - roestvrij, maar zit onder de roest. In hoeverre is dit arbitrair?
2) De kilometerstand is aantoonbaar onjuist. Ik heb begrepen dat indien dat het geval is de handelaar op de bon aan kan geven "km stand niet logisch verklaarbaar." Dit heeft hij echter niet gedaan.
3) Allerlei opties waarmee geadverteerd is werken niet of slechts deels.
4) Er zijn nog veel meer mechanische gebreken, in hoeverre mag je een deugdelijk product verwachten zonder gebreken en in hoeverre telt dat de leeftijd van de auto (1979) mee?
Kortom, wat nu? De advocaat die de brief heeft opgesteld is niet thuis in deze jurisprudentie, vandaar de vraag hier...