schandalig afhandeling Inboedelverzekering bij brand
Geplaatst: 12 jul 2011 00:05
Ik heb een vraag omdat ik graag wil weten wat mijn opties zijn.
Ik zal het verhaal even zo kort mogelijk proberen uit te leggen. helaas kan het niet met twee regels want het geheel is wat het zo absurd maakt. Wij hebben tijdens de jaarwisseling een brand gehad door vuurwerk. We hebben meteen die nacht de schade gemeld bij Interpolis op de nacht van 1 januari. Vanaf dat moment begon het ene schandalig gebeuren na het andere.
Januari:
Als eerste begon het hele probleem dat de calamiteitendienst Dolmans, het maar begon af te schuiven van het ene filliaal naar het andere, waardoor het maar niet duidelijk was wie ons spullen nog ging proberen te redden. op 4 januari komt er een zogenaamd expert (Schandalig dat dit soort mensen zich expert mogen noemen). Deze meneer heeft 10 minuten het huis bekeken en is vervolgens weggegaan zonder echt moeite te nemen om een inspectie te doen, of ons te helpen met tijdelijk onderdak. In de tussentijd waren we genoodzaakt bij familie te blijven. op 7 januari nogmaals contact opgenomen met ons achmea expert en gevraagd of er voor ons een tijdelijk verblijf kon worden geregeld aangezien ons huurcorporatie geen tijdelijk onderdak voor ons had en we nergens hadden om te verblijven. daarnaast ook meteen gevraagd voor een voorschot. Vervolgens heb ik na veel discussieren (voor iets waar we duidelijk recht op hebben volgens ons polisvoorwaarden) een bedrag afgesproken waarvoor we een tijdelijk onderdak mochten zoeken zelf. We hebben in de tussentijd contact gehad met ons wooncorporatie die ons vertelde dat we in ieder geval 3 maanden niet in ons huis zouden kunnen omdat het moest worden hersteld. Dit vervolgens ook met de expert besproken. Desondanks mochten we alleen voor 2 weken een tijdelijk verblijf boeken. In de week daarop kregen we eindelijk te horen welk filliaal ons spullen ging redden van Dolmans. (ondertussen lag al ons witgoed en andere spullen in een laag water te weken voor 2 weken lang) . Uiteindelijk is Dolmans na 2 weken begonnen met het leeghalen van het huis wat vervolgens nog 2 weken duurde. Na 3 weken was het huis pas leeg. intussen met veel discussies tijdelijk verblijf weer 2 weken verlengd. rond 15 januari nogmaals contact opgenomen met expert over status voorschot. Er werd mij verteld dat het onderweg was. 18e nog steeds niks ontvangen dus zelf direct contact opgenomen met Interpolis zelf. Interpolis vertelde mij dat ze nog niks in werking hadden gezet met betrekking tot voorschot omdat ze aan het wachten waren op het rapport van de expert. Interpolis ging het uitzoeken met de expert. Eind januari contact opgenomen met expert om nogmaals tijdelijk verblijf te mogen verlengen. er werd moeilijk gedaan en nu nog met smoesjes dat er geen budget meer voor was. Toen nogmaals de heer verwezen naar de polisvoorwaarden van interpolis en met moeite 4 weken verlengd. Uiteindelijk eind januari, pas na 1 maand een voorschot ontvangen waar je daadwerkelijk van schrikt. het bedrag lag namelijk lager dan wat we ondertussen op eigen kosten hadden moeten uitgeven aan ons tijdelijk verblijf (aangezien we dat ook zelf hebben moeten voorschieten). vervolgens Interpolis gebeld met de vraag hoe ze op zo een belachelijk laag bedrag zijn gekomen. Er werd ons verteld dat de expert dat had gedaan aan de hand van zijn analyse die 10 minuten die hij op 4 januari had genomen om ons huis te inspecteren.
Februari:
op 7 februari contact opgenomen met Dolmans met de vraag of ik een overzicht zou mogen van de goedgekeurde en afgekeurde spullen. Er werd mij verteld dat er nog geen echte lijst beschikbaar was omdat ze nog niet er aan begonnen waren. toen gevraagd of ze in ieder geval mijn prive laptop (3 maanden oud met bon) zouden kunnen controleren omdat ik het dringend nodig had voor werk doeleinden. er werd snel naar gekeken en ik kreeg dezelfde week antwoord terug dat het onherstelbaar kapot was en dat het werd doorgegeven aan de expert. vervolgens de week daarop de expert gebeld met de vraag of er een fatsoenlijk voorschot kon worden gedaan en daarbij ook de laptop in rekening genomen zodat ik die alvast kon bestellen aangezien die al was afgekeurd. ik kreeg toen te horen dat als ik het voor mijn werk nodig had ik maar via mijn werk een laptop moest krijgen. Vervolgens Dolmans gebeld en te horen gekregen dat de stomerij wat spullen terug wilde brengen wat goed is gekeurd en is gestoomd. Zodra we de spullen binnen hadden gekregen zagen we dat er geen babyspullen bij zaten (mijn vrouw en ik verwachten een kind en we hadden al best veel babyspullen ingeslagen met allemaal nog etiketten erop e.d.). Vervolgens gebeld naar Dolmans en het bleek dat alle spullen nog in de loods lagen al dus een maand lang en er nog steeds niet eens in de dozen was gekeken. Ondertussen ook geen lijst gekregen van goedgekeurde en afgekeurde spullen. op 21 februari de "eindlijst" gekregen van Dolmans wat uiteindelijk nog steeds de helft van onze spullen op ontbrak. vervolgens de expert gebeld om nogmaals bij te mogen boeken, werd weer moeilijk over gedaan en mochten voortaan alleen per week bijboeken. ondertussen verschillende keren geprobeerd contact op te nemen met de Achmea expert en Dolmans, met daarbij ondertussen telefoonrekeningen opgebouwd van 150+ euro per maand aangezien er daadwerkelijk vanuit Achmea letterlijk geen een keer contact is opgenomen met mij, behalve toen de expert op 4 januari wilde langskomen. Verder heb ik niks meer van de man gehoord. Dolmans hetzelfde verhaal, behalve dan dat ik daar tenminste de helft van de tijd wel werd teruggebeld, helaas wel zonder resultaat maar er werd wel teruggebeld. Eind februari nog steeds geen resultaat, dus Officieel klacht ingediend bij Interpolis en een Contra-Expert ingeschakeld. Vervolgens uitgelegd dat de voorschot onacceptabel was en in samenwerking met de klachtenafdeling toch afgesproken voor een tweede voorschot dat begin maart werd gestort.
Maart:
In maart ging de achmea expert een week op vakantie dus daar moesten we maar gewoon op wachten. Ondertussen waren alle kasten in ons huis afgekeurd door dolmans en nog steeds geen goedkeuring van de expert om nieuwe kasten te mogen kopen. de laatste week van maart werden onze spullen teruggebracht door dolmans (wat volgens ze nog te redden was). Het was zoiezo lastig aangezien we letterlijk geen een kast hadden om spullen in op te bergen. vervolgens bij de eerste lading (meteen begonnen met uitpakken) gezien dat er overal nog roet op zat, spullen nog stonken,dat er spullen door elkaar waren, afgekeurde en goedgekeurde spullen mee waren genomen (ze plakken zelf witte/gele/rode stickers erop, afhankelijk van de schade/afkeur).Veel babyspullen die gewoon nog roetvlekken erop hadden. knuffels voor de baby waar ze erg sterke (chloorachtige) chemische geur op hadden gespoten. Een groot deel van onze spullen waren ze ook blijkbaar kwijt. van bijna alle spullen die stonken, beschadigd waren en vol met roet zaten foto's genomen als bewijs. Ze moesten nog voor een derde keer komen. Bij aankomst bleek dat ze onze duren kasten hadden beschadigd doordat er gewoon deuken en stukken uit waren. We hebben die meteen geweigerd, samen met spullen van andere mensen die ze hadden meegenomen onder de veronderstelling dat het onze spullen waren (kasten, fotolijsten e.d.). nog steeds waren er veel spullen die ontbraken. na het hele gebeuren maar besloten Rechtsbijstand in te schakelen en meteen de dag daarop kreeg ik een bericht van beide partijen dat ze aan tafel wilden zitten zo snel mogelijk met z'n allen. (blijkbaar gaan berichten heel snel intern als je je rechtsbijstand en inboedel e.d. allemaal bij een maatschappij hebt). Vervolgens aan tafel gezeten met alle partijen en mijn Contra expert. Zelf samen met de Contra expert een lijst samengesteld van de spullen (tot zover we bij elkaar hebben kunnen verzamelen) en daarnaast ook een aparte lijst voor Dolmans aangezien zij ongeveer 10 spullen of tijdens transport of tijdens schoonmaak kapot hebben gemaakt.
Uiteindelijk waren beide partijen niet bereid akkoord te gaan met de samengestelde lijsten en ze waren bereid om een stuk lager bedrag uit te keren. Uiteindelijk in overleg met contra expert akkoord gegaan met het aanbod aangezien het anders een lang process ging worden. Daarbij wel akkoord onder een paar voorwaarden, namelijk dat er nog een groot deel textiel alsnog schoon moest worden gemaakt, er daarnaast ook voor een bepaalde periode garantie moet zijn voor de elektronica vanwege het beperkte vertrouwen in het "vakkundig expertise" van Dolmans aangezien er meer kapot en niet schoongemaakt terug is gekomen dan wel heel en daarnaast nog een paar voorwaarden. Nu is het zo dat kort daarna apparaten begonnen uit te vallen, van DVD speler to wasmachine. Daarnaast kwamen we erachter dat er veel spullen kwijtgeraakt/gestolen zijn waarvan we van iets meer dan de helft nog bonnen hebben.
Een monteur ook laten komen om naar de wasmachine te kijken en die heeft gezegd dat het veel meer gaat kosten om de wasmachine te repareren dan het te laten vervangen. De oorzaak heeft hij ook vermeld, is het niet vastzetten van de trommel tijdens de transport (waar we Dolmans ook op hebben gewezen destijds, en waar we als antwoord op kregen: "we zijn geen transportbedrijf").
Conclusie/Vraag:
Nu is het zo dat ik een eindlijst heb gemaakt met vermiste/gestolen spullen, spullen die alsnog kapot zijn gegaan op korte termijn en spullen die niet meer te herstellen zijn volgens de stomerij. Nu blijkt dus dat door ook weer moeilijk over wordt gedaan.
Nu vraag ik me af of ik hiermee ook daadwerkelijk een rechtzaak kan aanspannen en ook daadwerkelijk een punt heb (wat ik zelf wel vind)? Ik vind het persoonlijk echt belachelijk, dat zelfs met alle bewijs wat ik heb, van telefoonrekeningen, tot e-mails tot foto's van de spullen, in de staat waarmee ze zijn teruggekeerd, ik niet een punt zou hebben om dit soort instanties tegen te gaan. Al met al wil ik graag advies over wat mijn opties eventueel zijn met betrekking tot een rechtzaak en daarnaast wil ik als het kan ook kijken of Radar hier iets mee kan, zodat iedereen kan zien hoe bedrijven Zoals Interpolis, Achmea en Dolmans met consumenten kunnen omgaan en er gewoon ongestraft mee weg kunnen komen.
Ook rekening houdend met het feit dat ik om dit soort ongein te voorkomen mezelf erg goed heb verzekerd met allerlei extra's zoals garantie tegen onderverzekering en alle andere extra's die Interpolis te bieden heeft om je extra in te dekken. Indien nodig heb ik uiteraard de nodige bewijsmaterialen tot mijn beschikking.
Alvast bedankt voor alle reacties.
mvg,
een gedupeerde.
Ik zal het verhaal even zo kort mogelijk proberen uit te leggen. helaas kan het niet met twee regels want het geheel is wat het zo absurd maakt. Wij hebben tijdens de jaarwisseling een brand gehad door vuurwerk. We hebben meteen die nacht de schade gemeld bij Interpolis op de nacht van 1 januari. Vanaf dat moment begon het ene schandalig gebeuren na het andere.
Januari:
Als eerste begon het hele probleem dat de calamiteitendienst Dolmans, het maar begon af te schuiven van het ene filliaal naar het andere, waardoor het maar niet duidelijk was wie ons spullen nog ging proberen te redden. op 4 januari komt er een zogenaamd expert (Schandalig dat dit soort mensen zich expert mogen noemen). Deze meneer heeft 10 minuten het huis bekeken en is vervolgens weggegaan zonder echt moeite te nemen om een inspectie te doen, of ons te helpen met tijdelijk onderdak. In de tussentijd waren we genoodzaakt bij familie te blijven. op 7 januari nogmaals contact opgenomen met ons achmea expert en gevraagd of er voor ons een tijdelijk verblijf kon worden geregeld aangezien ons huurcorporatie geen tijdelijk onderdak voor ons had en we nergens hadden om te verblijven. daarnaast ook meteen gevraagd voor een voorschot. Vervolgens heb ik na veel discussieren (voor iets waar we duidelijk recht op hebben volgens ons polisvoorwaarden) een bedrag afgesproken waarvoor we een tijdelijk onderdak mochten zoeken zelf. We hebben in de tussentijd contact gehad met ons wooncorporatie die ons vertelde dat we in ieder geval 3 maanden niet in ons huis zouden kunnen omdat het moest worden hersteld. Dit vervolgens ook met de expert besproken. Desondanks mochten we alleen voor 2 weken een tijdelijk verblijf boeken. In de week daarop kregen we eindelijk te horen welk filliaal ons spullen ging redden van Dolmans. (ondertussen lag al ons witgoed en andere spullen in een laag water te weken voor 2 weken lang) . Uiteindelijk is Dolmans na 2 weken begonnen met het leeghalen van het huis wat vervolgens nog 2 weken duurde. Na 3 weken was het huis pas leeg. intussen met veel discussies tijdelijk verblijf weer 2 weken verlengd. rond 15 januari nogmaals contact opgenomen met expert over status voorschot. Er werd mij verteld dat het onderweg was. 18e nog steeds niks ontvangen dus zelf direct contact opgenomen met Interpolis zelf. Interpolis vertelde mij dat ze nog niks in werking hadden gezet met betrekking tot voorschot omdat ze aan het wachten waren op het rapport van de expert. Interpolis ging het uitzoeken met de expert. Eind januari contact opgenomen met expert om nogmaals tijdelijk verblijf te mogen verlengen. er werd moeilijk gedaan en nu nog met smoesjes dat er geen budget meer voor was. Toen nogmaals de heer verwezen naar de polisvoorwaarden van interpolis en met moeite 4 weken verlengd. Uiteindelijk eind januari, pas na 1 maand een voorschot ontvangen waar je daadwerkelijk van schrikt. het bedrag lag namelijk lager dan wat we ondertussen op eigen kosten hadden moeten uitgeven aan ons tijdelijk verblijf (aangezien we dat ook zelf hebben moeten voorschieten). vervolgens Interpolis gebeld met de vraag hoe ze op zo een belachelijk laag bedrag zijn gekomen. Er werd ons verteld dat de expert dat had gedaan aan de hand van zijn analyse die 10 minuten die hij op 4 januari had genomen om ons huis te inspecteren.
Februari:
op 7 februari contact opgenomen met Dolmans met de vraag of ik een overzicht zou mogen van de goedgekeurde en afgekeurde spullen. Er werd mij verteld dat er nog geen echte lijst beschikbaar was omdat ze nog niet er aan begonnen waren. toen gevraagd of ze in ieder geval mijn prive laptop (3 maanden oud met bon) zouden kunnen controleren omdat ik het dringend nodig had voor werk doeleinden. er werd snel naar gekeken en ik kreeg dezelfde week antwoord terug dat het onherstelbaar kapot was en dat het werd doorgegeven aan de expert. vervolgens de week daarop de expert gebeld met de vraag of er een fatsoenlijk voorschot kon worden gedaan en daarbij ook de laptop in rekening genomen zodat ik die alvast kon bestellen aangezien die al was afgekeurd. ik kreeg toen te horen dat als ik het voor mijn werk nodig had ik maar via mijn werk een laptop moest krijgen. Vervolgens Dolmans gebeld en te horen gekregen dat de stomerij wat spullen terug wilde brengen wat goed is gekeurd en is gestoomd. Zodra we de spullen binnen hadden gekregen zagen we dat er geen babyspullen bij zaten (mijn vrouw en ik verwachten een kind en we hadden al best veel babyspullen ingeslagen met allemaal nog etiketten erop e.d.). Vervolgens gebeld naar Dolmans en het bleek dat alle spullen nog in de loods lagen al dus een maand lang en er nog steeds niet eens in de dozen was gekeken. Ondertussen ook geen lijst gekregen van goedgekeurde en afgekeurde spullen. op 21 februari de "eindlijst" gekregen van Dolmans wat uiteindelijk nog steeds de helft van onze spullen op ontbrak. vervolgens de expert gebeld om nogmaals bij te mogen boeken, werd weer moeilijk over gedaan en mochten voortaan alleen per week bijboeken. ondertussen verschillende keren geprobeerd contact op te nemen met de Achmea expert en Dolmans, met daarbij ondertussen telefoonrekeningen opgebouwd van 150+ euro per maand aangezien er daadwerkelijk vanuit Achmea letterlijk geen een keer contact is opgenomen met mij, behalve toen de expert op 4 januari wilde langskomen. Verder heb ik niks meer van de man gehoord. Dolmans hetzelfde verhaal, behalve dan dat ik daar tenminste de helft van de tijd wel werd teruggebeld, helaas wel zonder resultaat maar er werd wel teruggebeld. Eind februari nog steeds geen resultaat, dus Officieel klacht ingediend bij Interpolis en een Contra-Expert ingeschakeld. Vervolgens uitgelegd dat de voorschot onacceptabel was en in samenwerking met de klachtenafdeling toch afgesproken voor een tweede voorschot dat begin maart werd gestort.
Maart:
In maart ging de achmea expert een week op vakantie dus daar moesten we maar gewoon op wachten. Ondertussen waren alle kasten in ons huis afgekeurd door dolmans en nog steeds geen goedkeuring van de expert om nieuwe kasten te mogen kopen. de laatste week van maart werden onze spullen teruggebracht door dolmans (wat volgens ze nog te redden was). Het was zoiezo lastig aangezien we letterlijk geen een kast hadden om spullen in op te bergen. vervolgens bij de eerste lading (meteen begonnen met uitpakken) gezien dat er overal nog roet op zat, spullen nog stonken,dat er spullen door elkaar waren, afgekeurde en goedgekeurde spullen mee waren genomen (ze plakken zelf witte/gele/rode stickers erop, afhankelijk van de schade/afkeur).Veel babyspullen die gewoon nog roetvlekken erop hadden. knuffels voor de baby waar ze erg sterke (chloorachtige) chemische geur op hadden gespoten. Een groot deel van onze spullen waren ze ook blijkbaar kwijt. van bijna alle spullen die stonken, beschadigd waren en vol met roet zaten foto's genomen als bewijs. Ze moesten nog voor een derde keer komen. Bij aankomst bleek dat ze onze duren kasten hadden beschadigd doordat er gewoon deuken en stukken uit waren. We hebben die meteen geweigerd, samen met spullen van andere mensen die ze hadden meegenomen onder de veronderstelling dat het onze spullen waren (kasten, fotolijsten e.d.). nog steeds waren er veel spullen die ontbraken. na het hele gebeuren maar besloten Rechtsbijstand in te schakelen en meteen de dag daarop kreeg ik een bericht van beide partijen dat ze aan tafel wilden zitten zo snel mogelijk met z'n allen. (blijkbaar gaan berichten heel snel intern als je je rechtsbijstand en inboedel e.d. allemaal bij een maatschappij hebt). Vervolgens aan tafel gezeten met alle partijen en mijn Contra expert. Zelf samen met de Contra expert een lijst samengesteld van de spullen (tot zover we bij elkaar hebben kunnen verzamelen) en daarnaast ook een aparte lijst voor Dolmans aangezien zij ongeveer 10 spullen of tijdens transport of tijdens schoonmaak kapot hebben gemaakt.
Uiteindelijk waren beide partijen niet bereid akkoord te gaan met de samengestelde lijsten en ze waren bereid om een stuk lager bedrag uit te keren. Uiteindelijk in overleg met contra expert akkoord gegaan met het aanbod aangezien het anders een lang process ging worden. Daarbij wel akkoord onder een paar voorwaarden, namelijk dat er nog een groot deel textiel alsnog schoon moest worden gemaakt, er daarnaast ook voor een bepaalde periode garantie moet zijn voor de elektronica vanwege het beperkte vertrouwen in het "vakkundig expertise" van Dolmans aangezien er meer kapot en niet schoongemaakt terug is gekomen dan wel heel en daarnaast nog een paar voorwaarden. Nu is het zo dat kort daarna apparaten begonnen uit te vallen, van DVD speler to wasmachine. Daarnaast kwamen we erachter dat er veel spullen kwijtgeraakt/gestolen zijn waarvan we van iets meer dan de helft nog bonnen hebben.
Een monteur ook laten komen om naar de wasmachine te kijken en die heeft gezegd dat het veel meer gaat kosten om de wasmachine te repareren dan het te laten vervangen. De oorzaak heeft hij ook vermeld, is het niet vastzetten van de trommel tijdens de transport (waar we Dolmans ook op hebben gewezen destijds, en waar we als antwoord op kregen: "we zijn geen transportbedrijf").
Conclusie/Vraag:
Nu is het zo dat ik een eindlijst heb gemaakt met vermiste/gestolen spullen, spullen die alsnog kapot zijn gegaan op korte termijn en spullen die niet meer te herstellen zijn volgens de stomerij. Nu blijkt dus dat door ook weer moeilijk over wordt gedaan.
Nu vraag ik me af of ik hiermee ook daadwerkelijk een rechtzaak kan aanspannen en ook daadwerkelijk een punt heb (wat ik zelf wel vind)? Ik vind het persoonlijk echt belachelijk, dat zelfs met alle bewijs wat ik heb, van telefoonrekeningen, tot e-mails tot foto's van de spullen, in de staat waarmee ze zijn teruggekeerd, ik niet een punt zou hebben om dit soort instanties tegen te gaan. Al met al wil ik graag advies over wat mijn opties eventueel zijn met betrekking tot een rechtzaak en daarnaast wil ik als het kan ook kijken of Radar hier iets mee kan, zodat iedereen kan zien hoe bedrijven Zoals Interpolis, Achmea en Dolmans met consumenten kunnen omgaan en er gewoon ongestraft mee weg kunnen komen.
Ook rekening houdend met het feit dat ik om dit soort ongein te voorkomen mezelf erg goed heb verzekerd met allerlei extra's zoals garantie tegen onderverzekering en alle andere extra's die Interpolis te bieden heeft om je extra in te dekken. Indien nodig heb ik uiteraard de nodige bewijsmaterialen tot mijn beschikking.
Alvast bedankt voor alle reacties.
mvg,
een gedupeerde.