LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jumbo in strijd met eigen Alcohol regelgeving?

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
tsfbulldog

Jumbo in strijd met eigen Alcohol regelgeving?

Ongelezen bericht door tsfbulldog »

Woensdag 13/07/2011 ben ik zoals wel vaker savonds even naar de winkel gegaan om wat boodschappen op te halen. Bij het vertrek thuis vroeg mijn moeder om haar wat bier mee te nemen. Ik ben samen met mijn vriendin naar de jumbo gegaan. Pakte wat versnaperingen en een 6pack bier, waarna ik mij naar de kassa begaf. Achter de kassa zat een jonge meid (zelf nauwelijks 16) die netjes alle artikelen door de scanner hield. Toen ik wou afrekenen keek ze mijn vriendin aan en besloot mijn vriendin om haar legitimatie te vragen. Mijn vriendin is nogal klein van gestalte en kan soms overkomen als minder-jarig. Zeer ontdaan besloot ik hierop in te gaan. Me vriendin stond naast mij.. zei niks deed geen rare dingen dus ik begreep niet waar dit ''ineens'' vandaan kwam. Ik zei eerst kalm dat ik degene was die het alcohol in handen had en het wou kopen. Hierop besloot een andere dame van de jumbo zich ermee te bemoeien. Nu begon ik er kwaad te worden. Er stonden meerdere mensen duidelijk te wachten en het personeel van de winkel begon een discussie met mij aan te gaan over het legitimatie plicht. Ik ben duidelijk van mening dat mijn vriendin totaal los stond van wat ik op dat moment kocht. Ze heeft het alcohol met geen vinger aangeraakt.. dus ook dit kon het probleem niet zijn. Nu zou je zeggen.. laat haar dan even haar legitimatie zien, maar ze was voor 2 uurtjes bij me en was die vergeten waardoor we dus voor een groot Dillema stonden. De vrouw begon te tieren. Ik heb de spullen over de toonbank geschoven en ben weg gelopen.

Jumbo was ervan overtuigd dat mijn vriendin haar legitimatie moest laten zien, maar ik was daar niet zo zeer van overtuigd. Sterker nog. Als een vader met een kind naar de winkel gaat en een krat bier wil kopen. Moet dan zijn zoon ook zijn legitimatie laten zien? Als het zo doorgaat dan kan niemand straks nog iets kopen.

Het verhaal is nog niet helemaal ten einde. Ik heb vaker bij deze zelfde jumbo samen met mijn vriendin zonder enige probleem alcohol kunnen kopen, maar deze keer werd er ''ineens'' een heel andere verhaal opgehangen. Dit betekend dus dat de Jumbo in strijd is met hun eigen regels. Aangezien ze de overige keren dat ik er samen met mijn vriendin ben geweest geen probleem van hebben gemaakt.

Ik ben kwaad de winkel uitgelopen en naar de overkant van de straat gegaan waar de aldi zit. In de aldi kreeg ik zonder problemen het bier mee. Ik heb het verhaal wat zich ik de jumbo uitgelegd aan de mevrouw achter de kassa in de aldi. Die antwoorde : dat hoeft helemaal niet, maar dan kom je maar gewoon hier dan krijg je het ook mee.

Ik ben niet snel van plan om terug te gaan naar de jumbo in Delfzijl, maar ik ben naar mijn gevoel nog niet helemaal klaar met deze zaak. Ik ben zelf 21 dus volgens de wet geving volledig onafhankelijk. Moet ik de volgende keer mijn vriendin buiten in de regen laten staan als ik alcohol ga kopen? Word de wereld gek? of word ik gek?

Zegt u het maar...

MAXIEM

Re: Jumbo in strijd met eigen Alcohol regelgeving?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

redrebel

Juridisch gezien rijdt de Jumbo hier een scheve schaats. Het is volstrekt duidelijk dat jij de koper bent en niet jij en jouw vriendin. Ik zou hier zeker het hoofdkantoor op aanspreken en een klacht indienen wegens leeftijdsdiscriminatie.

Sukses, Maxiem.

Nb. Zelf zal ik ook hierover ook even kontakt opnemen met het hoofdkantoor en aangeven dat hier een onderzoek en een excuus op zijn plaats is.

hobby1

Ongelezen bericht door hobby1 »

Dit soort discussie is over AH geweest, dus lees gerust dit topic, dan zie je, dat ook in andere winkels, hetzelfde alcoholbeleid gevoerd wordt.

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... n#p1028673

@Maxiem
Laat U ons weten, hoe het contact is geweest?

MAXIEM schreef:
Nb. Zelf zal ik ook hierover ook even kontakt opnemen met het hoofdkantoor en aangeven dat hier een onderzoek en een excuus op zijn plaats is.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Winkels kúnnen ook voor de mensen die mee zijn bij het kopen van alcohol een legitimatie vragen. Maar dat zijn ze niet verplicht. Je hoeft die legitimatie natuurlijk niet te geven, maar de winkel hoeft jou ook niet die drank te verkopen. Een winkel heeft immers geen 'verkoopplicht'.

Het hangt vaak ook van de situatie af of er een grotere of minder grote 'verdenking' is dat de drank (mede) voor de andere mensen wordt gekocht. Als je bv. tussen de middag komt en de drank bij een heleboel andere boodschappen wordt gekocht, dan gaan ze er eerder vanuit dat het gewoon voor de voorraadkast is. Als het 's avonds is, of als je bv. alleen maar bier zou kopen, dan is de kans groter dat het ook voor de ander bedoeld is en zullen ze eerder om een identificatie kunnen vragen.

MAXIEM

hobby1

Het hoofdkantoor zal kontakt opnemen met de betreffende vestiging en aangeven dat hier wat "onhandig" is gehandeld. Het is immers niet de bedoeling om klanten weg te jagen.

Maxiem.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

MAXIEM schreef:Nb. Zelf zal ik ook hierover ook even kontakt opnemen met het hoofdkantoor en aangeven dat hier een onderzoek en een excuus op zijn plaats is.
Sjonge wat een service zeg dat JIJ contact opneemt met het hoofdkantoor betreffende dit topic :?: :?:

Weet nog goed dat een ander lid ( zal deze niet bij naam noemen maar insiders weten vast nog wel welke ik bedoel - topic waterbed - ) dit ook deed namens trosradar en een hoop opmerkingen over zich heen kreeg dat deze zich voordeed als een mw van trosradar.

Zoals kweenie zegt, als er vermoedens zijn dan kan / mag er naar een id worden gevraagd.
Boetes zijn niet mals als de winkel wel de fout ingaat.

MAXIEM

Teunbosseman
Het hoofdkantoor zal kontakt opnemen met de betreffende vestiging en aangeven dat hier wat "onhandig" is gehandeld. Het is immers niet de bedoeling om klanten weg te jagen.
Maxiem.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

@Maxiem,

Heb jij echt het hoofdkantoor gebeld?

hobby1

Ongelezen bericht door hobby1 »

MAXIEM schreef:hobby1

Maxiem.
De medewerker heeft niet onhandig gehandeld, maar na het beleid van de directie Jumbo.
Het antwoord van het hoofdkantoor na jouw contact, zou ik/wij graag willen horen!

tsfbulldog

De winkel is zoals in het bericht aangegeven al vaker in de fout gegaan. Want normaal als ik samen met mijn vriendin in de winkel aanwezig was en ongeveer de zelfde artikelen kocht dan was er ook geen probleem en waren er ook geen "vermoedens''

Daarnaast dat een medewerker/manager dan een luidruchtige discussie gaat lopen voeren met een klant, waarna een klant compleet over de kook de winkel verlaat lijkt mij absoluut niet de bedoeling. Mijn vriendin is wat alcohol leeftijd meerderjarig. Ik zelf ben 21 jaar volgens de wet dus compleet onafhankelijk. Het komt er gewoon op neer dat ik mijn vriendin buiten moet laten staan mits ik alcohol bij de jumbo wil kopen. Terwijl ik het aan de overkant van de straat bij de aldi zonder enige problemen mee krijg en de medewerker van de aldi mij verteld dat het helemaal niet nodig is.

Daarnaast is respect natuurlijk belangrijk. Iedereen doet zijn of haar werk, maar als een puber achter de kassa naar een legitimatie gaat vragen terwijl hij/zij daar totaal geen aanleiding voor heeft. Wat in mijn ogen totaal niet het geval was dan moet je niet raar opkijken als mensen kwaad worden. Als een vader met zijn kind naar de winkel gaat van een jaar of 15. En de pa staat bij de kassa en de kassière vraagt alleen naar de ID van de 15-jarige jongen dan is er iets goed mis in mijn ogen.

Ik heb hier eerder op het forum gelezen dat als een kassière iemand der hoofd niet aanstaat ze gewoon lekker lastig kunnen doen zonder hier zelf enkele problemen van te ondervinden. De hele behandeling in de winkel was fout

Ik zeg niet dat ik het niet eens ben met legitimatie plicht. Ik zeg alleen dat degene die het alcohol vasthoudt en daarvoor gaat betalen compleet verantwoordelijk is wat hij/zij daarmee doen. Een winkel heeft er totaal niks mee nodig ook al wil ik 8 blikken bier anaal inbrengen moet ik dit nog steeds zelf weten!

Teunbosseman
Contacteer:

MAXIEM schreef:Teunbosseman
Maxiem.

Max,
Dus NADAT jij hun hebt "geattendeerd" op deze melding.

Teunbosseman
Contacteer:

tsfbulldog schreef:ook al wil ik 8 blikken bier anaal inbrengen moet ik dit nog steeds zelf weten!
Kan een glimlach niet onderdrukken.......flink gat zal dat dan zijn.
:lol:

tsfbulldog

Teunbosseman schreef:
tsfbulldog schreef:ook al wil ik 8 blikken bier anaal inbrengen moet ik dit nog steeds zelf weten!
Kan een glimlach niet onderdrukken.......flink gat zal dat dan zijn.
:lol:
Een beetje humor erbij houden moet ook kunnen natuurlijk. Wil op deze manier ook aanduiden dat ik niet de slechte en onredelijkste persoon ben. Waaruit mensen misschien kunnen concluderen dat de manier waarop ik behandelt ben totaal onterecht is geweest.

Dat de regering zich bemoeit met jongeren die teveel alcohol drinken daar ben ik het totaal mee eens, maar nu komt het verhaal dat mijn vriendin en ik zelf totaal geen alcohol drinken. Dus ook dit was niet bestemd voor ons, maar voor een vrouw van 55 jaar. Iedereen over een kam scheren is ook niet de beste manier.

Daarnaast ben en blijf ik nogmaals zeggen. Tien keer geen probleem maken en dan ineens wel een probleem maken. Dat brengt verwarring en frustratie dus jumbo is zoals de titel zegt totaal in strijd met de regelgeving eigen huisregels!

ruitenheer

Ongelezen bericht door ruitenheer »

tsfbulldog schreef:Ik zeg niet dat ik het niet eens ben met legitimatie plicht. Ik zeg alleen dat degene die het alcohol vasthoudt en daarvoor gaat betalen compleet verantwoordelijk is wat hij/zij daarmee doen.
Dat zie je toch verkeerd. Als jij samen met iemand die nog geen 16 is alcohol koopt en je geeft direct na de kassa een deel van de aankopen aan die persoon, kan de winkelier in de problemen komen bij een controle. Wat je met de alcohol doet zodra je de winkel hebt verlaten is jouw zaak, maar zolang je de winkel nog niet uit bent mag de winkelier zich ermee bemoeien.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Zie deze link: http://www.lifestyleagent.nl/2009/02/27 ... p-alcohol/

Wie er betaald, maakt niet uit. Als twee mensen samen alcohol kopen, moeten ze zich beiden kunnen legitimeren als ze nog geen 20 zijn. Is nu eenmaal wettelijk zo bepaald, als de winkel zich er niet aan houdt, kan men een flinke boete verwachten.

tsfbulldog

ruitenheer schreef:
tsfbulldog schreef:Ik zeg niet dat ik het niet eens ben met legitimatie plicht. Ik zeg alleen dat degene die het alcohol vasthoudt en daarvoor gaat betalen compleet verantwoordelijk is wat hij/zij daarmee doen.
Dat zie je toch verkeerd. Als jij samen met iemand die nog geen 16 is alcohol koopt en je geeft direct na de kassa een deel van de aankopen aan die persoon, kan de winkelier in de problemen komen bij een controle. Wat je met de alcohol doet zodra je de winkel hebt verlaten is jouw zaak, maar zolang je de winkel nog niet uit bent mag de winkelier zich ermee bemoeien.
Dit is volgens mijn wetenschap niet helemaal correct. Zodra de goederen in dit geval boodschappen over de scanner zijn gehaald en er voor is betaald zijn de boodschappen op dat moment mijn eigendom, want ik heb er netjes voor betaald. Ook heb ik duidelijk aangeven dat mijn vriendin meerjarig is, maar klein is van gestalte. Waaronder gaat dit dan vallen? discriminatie van de lengte van een persoon?

als ik de gehele discussie die ik hier voer en ergens anders samenvat kom ik steeds weer terecht bij een groot wir-war verhaal.

Het gaat mij niet alleen om '' de legitimatie'' kwestie van dat moment, maar ook om de manier hoe jumbo omgaat met klanten plus dat hun daarvoor enkele keren zonder problemen (zelfde situatie) wel bier mee geven. Wie zit hier nou fout? ik ben gewoon een klant die van een winkel verwacht dat ze net als de andere keren mij gewoon het bier mee geven zonder problemen, maar dat was dit keer niet het geval... Ik heb geen bedreigen gemaakt ik heb geen extreme dingen gezegd, maar de medewerker vond het nodig een luidruchtige discussie te gaan voeren, waar andere personen bij stonden!
Wie er betaald, maakt niet uit. Als twee mensen samen alcohol kopen, moeten ze zich beiden kunnen legitimeren als ze nog geen 20 zijn. Is nu eenmaal wettelijk zo bepaald, als de winkel zich er niet aan houdt, kan men een flinke boete verwachten
Dit was totaal niet het geval. Er werd alleen naar de legitimatie van mijn vriendin gevraagd en niet naar MIJN legitimatie!

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Van de week kocht ik bij ah een fles Breezer waar mijn 15-jarige dochter bij was.
Ik had toch wel raar staan te kijken als ze dan haar legitimatie hadden gevraagd.

Mijns inziens mogen ze alleen de legitimatie vragen van de werkelijke koper.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Wellicht zou het verstandig zijn eerst eens de wetgeving te raadplegen ipv te blaaskaken dat Jumbo zich niet aan de regels houdt......

Read, jij als eerste svp....

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit was totaal niet het geval. Er werd alleen naar de legitimatie van mijn vriendin gevraagd en niet naar MIJN legitimatie!
Schijnbaar zie jij er ouder uit dan 20, en je vriendin niet. En dan wordt er inderdaad naar de legitimatie van je vriendin gevraagd, en niet naar die van jou. Is wettelijk gewoon verplicht.

tsfbulldog

dhc schreef:Wellicht zou het verstandig zijn eerst eens de wetgeving te raadplegen ipv te blaaskaken dat Jumbo zich niet aan de regels houdt......

Read, jij als eerste svp....
Als je mijn zo'n opmerking gaat geven en zelf niet eens duidelijk leest dan kan je beter geen reactie plaatsen. Ik zal het nog een keer duidelijk dik gedrukt speciaal voor jou herhalen. Tien keer wel alcoholverkopen waar mijn vriendin bij is en dan ineens niet. dus ik mis toch 10x vraag naar de legitimatie van mijn vriendin. Dus mocht zij minderjarig zijn geweest en ik wel het drank voor haar hebben gekocht dan had de jumbo een probleem? of nee wacht.. heeft, want ik kan er nog steeds aanspraak op maken dat jumbo klaarblijkelijk alcohol verkoopt aan minderjarigen, maar alleen naar legitimatie vraagt wanneer hun het uitkomt...
witte angora schreef:
Schijnbaar zie jij er ouder uit dan 20, en je vriendin niet. En dan wordt er inderdaad naar de legitimatie van je vriendin gevraagd, en niet naar die van jou. Is wettelijk gewoon verplicht.
Dus als ik het goed begrijp. Zijn winkels wat betreft deze wet-geving in strijd met elkaar. Aangezien de een zegt van niet. De ander zegt van wel. En als mensen zich er dan over opwinden dan is het de schuld van de persoon in kwestie zelf? Als er controles worden uitgevoerd met legitimatie dan moet je dit ook correct en resoluut doen. En niet tien keer iemand laten doorlopen en dan ineens wel naar de legitimatie vragen en heisa gaan schoppen, want dan kan je ook verwachten dat een klant kwaad word. Of begrijp ik het nou allemaal verkeerd?

@Teunbosseman : Bedankt voor je reactie pagina twee!
Laatst gewijzigd door tsfbulldog op 14 jul 2011 12:42, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten