Essent : torenhoog (onterecht) maandelijks voorschot
Geplaatst: 17 jul 2011 13:51
als (alleenwonend) starter ontvang ik al vanaf het moment van aanmelding bij Essent (februari 2010) torenhoge onterechte voorschot rekeningen die tot op de dag van vandaag (juli 2011) maar niet terug geschroefd kunnen worden
alle feiten op een rijtje
- online aangemeld en telefonisch bevestigd als nieuwe klant in februari 2010 ( begin meterstanden 38,890 kwh en 25,782 m3) maar in juni 2010 pas de aanmelding ontvangen (in deze 4 maanden ook brandbrieven van de net beheerder ontvangen om niet afgesloten te worden )
ook meerdere keren meterstanden moeten doorgeven die vervolgens keer op keer niet doorgevoerd bleken te worden binnen de administratie van Essent (zelfs vanaf mijn vakantie uit het buitenland nog moeten bellen hiervoor... goede start!!)
- juli 2010 eerste voorschot van Essent ontvangen aangeslagen op 175 euro per maand!!... Die na geduldig telefoneren terug geschroefd kon worden naar 100 euro (wat het absolute minimum betrof volgens de medewerker) ...en dat in crisis tijden waarin ik het amper kon betalen
- in dezelfde maand kwam ik erachter dat ik zelf via de verbruiksmanager van mijn essent.nl (aan de hand van mijn consumptie gedrag) het voorschot naar 83 terug kon schroeven... dus verkeerd voorgelicht door de Essent medewerker
- via de verbruiksmanager (wanneer deze werkte en niet vastliep) op mijn essent.nl regelmatig gedurende het hele jaar de meterstanden doorgegeven (verondersteld dat dit de manier is van de meterstanden doorgeven bij Essent)
- juli 2011 de jaar rekening ontvangen met de vermelding dat ik 243 euro bij moest bijbetalen en het maandelijks voorschot bedrag maar liefst 115 euro zou gaan bedragen!! (ik zou hierdoor in de financiële probleem kunnen komen dus via de site per direct een klacht ingediend)
- bij nader onderzoek en wat emails bleek dat Essent incorrecte meterstanden heeft omdat ik de meterstanden niet doorgeven zou hebben....(nooit door Essent erop gewezen dat de meterstanden persoonlijk doorgegeven dienen te worden of een reminder via email gedurende het jaar als nieuwe klant)
- in 2011 zijn nooit de meterstanden opgenomen door de netbeheerder of Essent zelf (laatste keer was mei 2010) ook geen briefje in de brievenbus
- na geduldig bellen de correcte meterstanden doorgegeven en een tussentijdse rekening met een lager en eerlijk maandelijks voorschot zou volgen (nadat de openstaande rekeningen betaald zouden zijn )
- een paar weken later de tussentijdse rekening ontvangen met een zeer onduidelijk en chaotische specificatie (waarin gelukkig wel vermeld wordt dat ik mijn veel te veel betaalde geld (965,87 euro) terug krijg... gelukkig eindelijk iets positiefs !)
- nu in juli 2011 staan de meterstanden op 39,667 kwh en 26,112 m3 en ook in de specificatie kan ook mijn verbruik van het gehele jaar uitgerekend worden: : 777 kwh en 330 m3 (ik blijk me dus bewezen te hebben als een extreem zuinig gebruiker )
- de beloning van Essent : nieuwe maandelijks voorschot van 192 euro!!!!!!!!!!!!!
- na geduldig telefoneren met Essent wordt gesuggereerd dat hen berekeningen toch echt blijkt te kloppen en het maandelijks voorschot Niet omlaag kan !
- dus van een lage bloeddruk binnen 1dag over naar een te hoge bloeddruk want ik leef van het minimum inkomen en kan zeker geen 192 euro per maand missen...
- half juli 2011 een officiële (schriftelijke) klacht ingediend bij Essent na het ontvangen van het ( onterechte) maandelijkse voorschot
- mocht ook dit niets op leveren zie ik mij genoodzaakt om mijn klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Energie en Water.
na wat info op het web blijk ik niet het enige slachtoffer van deze incompetente bedrijfsstructuur.
het is schandalig dat deze oneerlijke bedrijfsvoering in Nederland kennelijk al jaren geaccepteerd wordt! het verbaasd me ook dat de politiek hier niet al lang geleden heeft ingegrepen!
alle feiten op een rijtje
- online aangemeld en telefonisch bevestigd als nieuwe klant in februari 2010 ( begin meterstanden 38,890 kwh en 25,782 m3) maar in juni 2010 pas de aanmelding ontvangen (in deze 4 maanden ook brandbrieven van de net beheerder ontvangen om niet afgesloten te worden )
ook meerdere keren meterstanden moeten doorgeven die vervolgens keer op keer niet doorgevoerd bleken te worden binnen de administratie van Essent (zelfs vanaf mijn vakantie uit het buitenland nog moeten bellen hiervoor... goede start!!)
- juli 2010 eerste voorschot van Essent ontvangen aangeslagen op 175 euro per maand!!... Die na geduldig telefoneren terug geschroefd kon worden naar 100 euro (wat het absolute minimum betrof volgens de medewerker) ...en dat in crisis tijden waarin ik het amper kon betalen
- in dezelfde maand kwam ik erachter dat ik zelf via de verbruiksmanager van mijn essent.nl (aan de hand van mijn consumptie gedrag) het voorschot naar 83 terug kon schroeven... dus verkeerd voorgelicht door de Essent medewerker
- via de verbruiksmanager (wanneer deze werkte en niet vastliep) op mijn essent.nl regelmatig gedurende het hele jaar de meterstanden doorgegeven (verondersteld dat dit de manier is van de meterstanden doorgeven bij Essent)
- juli 2011 de jaar rekening ontvangen met de vermelding dat ik 243 euro bij moest bijbetalen en het maandelijks voorschot bedrag maar liefst 115 euro zou gaan bedragen!! (ik zou hierdoor in de financiële probleem kunnen komen dus via de site per direct een klacht ingediend)
- bij nader onderzoek en wat emails bleek dat Essent incorrecte meterstanden heeft omdat ik de meterstanden niet doorgeven zou hebben....(nooit door Essent erop gewezen dat de meterstanden persoonlijk doorgegeven dienen te worden of een reminder via email gedurende het jaar als nieuwe klant)
- in 2011 zijn nooit de meterstanden opgenomen door de netbeheerder of Essent zelf (laatste keer was mei 2010) ook geen briefje in de brievenbus
- na geduldig bellen de correcte meterstanden doorgegeven en een tussentijdse rekening met een lager en eerlijk maandelijks voorschot zou volgen (nadat de openstaande rekeningen betaald zouden zijn )
- een paar weken later de tussentijdse rekening ontvangen met een zeer onduidelijk en chaotische specificatie (waarin gelukkig wel vermeld wordt dat ik mijn veel te veel betaalde geld (965,87 euro) terug krijg... gelukkig eindelijk iets positiefs !)
- nu in juli 2011 staan de meterstanden op 39,667 kwh en 26,112 m3 en ook in de specificatie kan ook mijn verbruik van het gehele jaar uitgerekend worden: : 777 kwh en 330 m3 (ik blijk me dus bewezen te hebben als een extreem zuinig gebruiker )
- de beloning van Essent : nieuwe maandelijks voorschot van 192 euro!!!!!!!!!!!!!
- na geduldig telefoneren met Essent wordt gesuggereerd dat hen berekeningen toch echt blijkt te kloppen en het maandelijks voorschot Niet omlaag kan !
- dus van een lage bloeddruk binnen 1dag over naar een te hoge bloeddruk want ik leef van het minimum inkomen en kan zeker geen 192 euro per maand missen...
- half juli 2011 een officiële (schriftelijke) klacht ingediend bij Essent na het ontvangen van het ( onterechte) maandelijkse voorschot
- mocht ook dit niets op leveren zie ik mij genoodzaakt om mijn klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Energie en Water.
na wat info op het web blijk ik niet het enige slachtoffer van deze incompetente bedrijfsstructuur.
het is schandalig dat deze oneerlijke bedrijfsvoering in Nederland kennelijk al jaren geaccepteerd wordt! het verbaasd me ook dat de politiek hier niet al lang geleden heeft ingegrepen!