LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vreemde, franstalige anonieme telefoontjes

Andere onderwerpen rondom telefoon, internet of kabel.
mij88
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jul 2011 19:47

Vreemde, franstalige anonieme telefoontjes

Ongelezen bericht door mij88 »

Zojuist ben ik vier keer vlak achter elkaar (seconden/minuten) achter elkaar gebeld door een anonieme beller. De eerste keer heb ik opgenomen, waarna een man in een vreemde taal tegen mij begon te spreken. Ik heb drie keer gezegd dat ik hem niet verstond voordat ik opgehangen heb. Of het hele verhaal in het frans was weet ik niet, maar op het laatst meen ik de woorden 'ça va bien' te hebben gehoord. Doordat ik zo geschrokken was heb ik zelfs niet opgelet of het een bandje betrof of niet. De overige keren heb ik de beller weggedrukt en na het vierde telefoontje heb ik mijn telefoon uitgezet.

Is hier verder iemand die hetzelfde heeft meegemaakt? En weet iemand wat ik hier het beste mee kan doen? Ik vind het namelijk eigenlijk best wel eng. Ik ben verder ook altijd zeer voorzichtig met het geven van persoonlijke informatie, dus snap ik niet hoe de beller aan mijn nummer is gekomen.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Vreemde, franstalige anonieme telefoontjes

Ongelezen bericht door Quisquid »

Het kan heel onschuldig zijn, bijvoorbeeld iemand die een verkeerd telefoonnummer heeft en eigenlijk iemand anders aan de lijn wil hebben.

Heb je geen nummermelder en staat daar geen nummer van de beller op? Dan zou je dat nummer kunnen nazoeken via google of een ander zoekprogramma. Bel niet zelf op als je het nummer niet kent. Wie weet, bel je dan voor heel veel geld naar Burundi of Tahiti of met een satelliettelefoon.

Ga er niet op in als de beller je vraagt terug te bellen of voor hem een nummer te zoeken. Dat is zijn probleem, maak het niet tot het jouwe.

Eventueel, als het nog een keer gebeurt en als je wat beleefder wilt zijn dan meteen de telefoon neersmijten, kun je zeggen:
"Monsieur, je ne vous connais pas. Vous vous trompez de numéro de téléphone et je vous prie de ne m'appeler plus. Merci."
(Mijnheer, ik ken u niet. U vergist u in het telefoonnummer en ik verzoek u mij niet meer te bellen. Dank u.)
Laat het daarbij.

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: Vreemde, franstalige anonieme telefoontjes

Ongelezen bericht door hobby1 »

En weet iemand wat ik hier het beste mee kan doen?
Gewoon ophangen, of zoals gezegd de hoorn neerleggen.

Dit is echt een topic waard. :lol: :lol:

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Vreemde, franstalige anonieme telefoontjes

Ongelezen bericht door Guardian72 »

hobby1 schreef:
En weet iemand wat ik hier het beste mee kan doen?
Gewoon ophangen, of zoals gezegd de hoorn neerleggen.

Dit is echt een topic waard. :lol: :lol:
Hoewel je reactie begrijpelijk is - is dit inderdaad wel een topic (=waarschuwing) waard.

Het heeft recentelijk nog in de media gestaan dat sommige buitenlandse nummers bellen en gelijk ophangen - en als je terugbelt, blijkt het een betaalnummer te zijn voor vele euro`s/minuut....

Belangrijkste is dan ook - NIET TERUGBELLEN.

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: Vreemde, franstalige anonieme telefoontjes

Ongelezen bericht door hobby1 »

Guardian72 schreef:
Hoewel je reactie begrijpelijk is - is dit inderdaad wel een topic (=waarschuwing) waard.

Het heeft recentelijk nog in de media gestaan dat sommige buitenlandse nummers bellen en gelijk ophangen - en als je terugbelt, blijkt het een betaalnummer te zijn voor vele euro`s/minuut....

Belangrijkste is dan ook - NIET TERUGBELLEN.

Ik denk toch, dat hier volwassene mensen op dit forum zijn.
Dit soort telefoontjes, kan je vergelijken met mails , waar je de afzender niet kent.
Deze worden verwijderd, zonder te openen.
Telefoontjes, waar ik het nummer niet ken, worden niet beantwoord, of teruggebeld, dan ben je altijd zeker, om niet in een val te trappen.
Zoals Guardian72 schrijft, heeft dit zo vaak in de media gestaan, dat de bevolking het nu toch moet weten, of niet?

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Vreemde, franstalige anonieme telefoontjes

Ongelezen bericht door Guardian72 »

hobby1 schreef: Zoals Guardian72 schrijft, heeft dit zo vaak in de media gestaan, dat de bevolking het nu toch moet weten, of niet?
Zou moeten zijn.
Maar als je weet hoeveel mensen nu nog steeds in die Nigeriaanse mailtjes trappen (u heeft 25 miljoen gewonnen, of een buitenlander is dood en iemand moet zicht voordoen als erfgenaam) dan blijft het kennelijk helaas noodzaak om te blijven waarschuwen.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Vreemde, franstalige anonieme telefoontjes

Ongelezen bericht door Quisquid »

Er zijn altijd mensen die erin trappen. Maar waar onlangs in de media woor werd gewaarschuwd, waren telefoontjes die ineens werden opgehangen waarna je via de nummermelder een telefoonnummer zag, wat velen vervolgens terugbelden. Zonder het te weten kwamen zij dan op een peperduur satelliettelefoonnummer uit (of een nummer in een ver land zoals Guinee-Bissau) en probeerde men je zo lang mogelijk aan het lijntje te houden, waardoor de kosten razendsnel opliepen.

In dit geval kán het iemand zijn die gewoon een verkeerd nummer heeft gekozen. Temeer daar de persoon spreekt in een voor velen onbegrijpelijke taal, de beller zelf niet onderbreekt en ook niet verzoekt om terug te bellen.

Ik suggereerde NIET het op de nummermelder (als je die een hebt) getoonde nummer terug te bellen, maar enkel te proberen dat op te zoeken, bijvoorbeeld via zoekmachines op het internet. Enkel om te weten waar het nummer vandaan komt.

Bel zeker niet terug en maak het probleem van de beller niet tot jouw probleem. Dan kom je ook niet bij oplichters terecht (waarmee niet gezegd is dat de beller een oplichter was). Neem dát risico niet.

Daar wordt terecht tegen gewaarschuwd. Dat waarschuwen "niet nodig" is, omdat we allemaal volwassen mensen zijn - wat iemand hier stelt - is onjuist.
Als dat juist zou zijn, zouden niet hele volksstammen er toch telkens weer in trappen. De meeste mensen zitten niet in de zieke geest en doortrapte denkwereld van een oplichtersbende, hebben ook een andere, hulpvaardige moraal, zijn vaak naief en vaak is het een psychologisch spel waarbij de oplichter de professional is en zijn slachtoffer de leek. Slachtoffers zijn snel gemaakt.

Zoals verleiding in een supermarkt eigenlijk ook werkt en je vervolgens thuiskomt met verschillende producten die je eigenlijk niet nodig had en je twee keer zoveel geld hebt uitgegeven dan je van plan was toen je de winkel binnenstapte.

imedneamam
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 aug 2011 01:22

Re: Vreemde, franstalige anonieme telefoontjes

Ongelezen bericht door imedneamam »

hallo...ik lees net alle berichten en net zoals de meesten zit ik ook vast aan een abbonement...erger genoeg al zo'n 3 jaar..
ik ga morgen eens een boze mail sturen met het verhaal van de k.v.k erbij...
hou jullie op de hoogte..

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Vreemde, franstalige anonieme telefoontjes

Ongelezen bericht door Guardian72 »

imedneamam schreef:hallo...ik lees net alle berichten en net zoals de meesten zit ik ook vast aan een abbonement...erger genoeg al zo'n 3 jaar..
ik ga morgen eens een boze mail sturen met het verhaal van de k.v.k erbij...
hou jullie op de hoogte..
Een abonnement op vreemde franse telefoontjes?

hobby1
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 mei 2011 21:10

Re: Vreemde, franstalige anonieme telefoontjes

Ongelezen bericht door hobby1 »

Guardian72 schreef:
imedneamam schreef:hallo...ik lees net alle berichten en net zoals de meesten zit ik ook vast aan een abbonement...erger genoeg al zo'n 3 jaar..
ik ga morgen eens een boze mail sturen met het verhaal van de k.v.k erbij...
hou jullie op de hoogte..
Een abonnement op vreemde franse telefoontjes?

Heeft het bericht verkeerd geplaatst, behoord hier te zijn:

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 0#p1279890

Gesloten