Pagina 1 van 1

brandstof op bij Renault Megane, onjuiste opgave actieradius

Geplaatst: 25 jul 2011 10:03
door stosjo
Afgelopen zaterdagnacht tijdens de terugtocht van onze vakantie strandden wij nabij Utrecht. Ons vermoeden dat dit kwam doordat de benzine op was bleek juist te zijn.
Noormaal gesproken geeft onze auto aan hoe groot de actieradius in kilometers nog ongeveer is. Bij een stand van nog 85 kilometer te gaan, gaat er een geluidssignaal af en brandt er een waarschuwingslichtje dat het tijd wordt om een tankstation op te zoeken.
Dit was nu nog niet gebeurd; er stond een actieradius van 96 kilometer op het schermpje! Eerder hebben wij ook al meegemaakt dat de actieradius niet betrouwbaar bleek. Nadat het signaal was gegaan, hebben wij nog doorgereden met de auto. Bij een stand van 74 verdwijnt de actieradius van het scherm en weet je dat je een tankstation op moet zoeken, maar dat je daar nog ongeveer 74 kilometer de tijd voor zou moeten hebben. Die keer kwamen wij na een afstand van ongeveer 20 kilometer tot stilstand, ondankts dat we nog rond de 50 kilometer zouden moeten kunnen rijden. Wij hebben toen geleerd om zo snel mogelijk na het signaal te gaan tanken.
Afgelopen weekend kwamen we dus zeer plotseling en abrupt tot stilstand en waren hier totaal niet op berekend. De opgegeven actieradius durven we nu helemaal niet meer te vertrouwen.
Zijn er meer mensen die dit probleem herkennen?
Onze Renault Megane is nog geen 3 jaar oud.

Re: brandstof op bij Renault Megane, onjuiste opgave actieradius

Geplaatst: 25 jul 2011 10:27
door Teunbosseman
Ik heb met geen enkele auto welke ik heb gehad en welke actieradius had dit als 100% betrouwbaar ervaren.
Heb je geen brandstofmeter in je display?

Tevens weet ik behoorlijk goed hoeveel km ik op een tank kan rijden.

Maar vindt geen slimme aktie van je om ook je tank zoleeg te rijden, ik heb vroeger geleerd dat dit helemaal niet zo goed is.

Hopelijk goede les geweest om toch ff ietwat eerder te tanken dan op de laatste 80 km te vertrouwen.

Re: brandstof op bij Renault Megane, onjuiste opgave actieradius

Geplaatst: 25 jul 2011 11:00
door henk51
Zo zie je maar tank op tijd en vertrouw niet op slimme metertjes.
Je komt terug van vakantie, auto lekker vol geladen maximum aantal personen erin auto helt iets achterover dan kan je op je vingers natellen dat de meter kan gaan afwijken. Onder in je tank zit vaak vuil/water dit is nu lekker opgezogen en zit in je leiding /carburateur.

gr Henk

Re: brandstof op bij Renault Megane, onjuiste opgave actieradius

Geplaatst: 25 jul 2011 11:21
door tufima
Het is inderdaad niet verstandig om je tank zover leeg te rijden in verband met het vuil en residu dat onderin je tank blijft zitten.

Over het algemeen weet je wel hoever je kunt rijden op 1 tank, dus waarom zou je de grens opzoeken? Ik heb dat nooit begrepen.

Re: brandstof op bij Renault Megane, onjuiste opgave actieradius

Geplaatst: 25 jul 2011 11:22
door newmikey
Ik heb zowel bij de Megane van mijn wederhelft als bij mijn eigen Mazda dezelfde ervaring. De opgegeven restkilometers worden door de on-board computer berekend uit de hoeveelheid overgebleven benzine en het gemiddeld gebruik sinds de laatste reset.

Je kunt dit zelf resetten en als er nog niet veel kilometers gereden zijn sinds de laatste reset is het gemiddeld verbruik niet erg exact en daarmee de berekening van de resterende kilometers.

Jouw verslag echter laat een afwijking zien die hier niet uit verklaard kan worden aangezien die ca.50km is. De garage zal een diagnostic kunnen uitvoeren en de computer kunnen aanpassen.

Het loont altijd om ook gewoon de benzinemeter zelf in de gaten te houden. Als deze "bijna leeg" toont, is de tank bijna leeg wat de board computer ook aangeeft.

Re: brandstof op bij Renault Megane, onjuiste opgave actieradius

Geplaatst: 25 jul 2011 12:48
door stosjo
Bedankt voor jullie reacties tot zo ver, met name newmikey.
Vinden jullie werkelijk dat ik al met een actieradius van 96 kilometer te gaan al had moeten tanken terwijl het signaal ook nog niet eens is afgegaan/gaan branden? Dit vind ik zeker niet vallen onder "de grenzen opzoeken" of de tank helemaal leeg rijden. Voor mij is dat na het branden van het signaal nog proberen die 80/85 kilometer op te rijden.
Bovendien wie zegt mij dat de auto de volgende keer niet stopt bij een nog hogere actieradius.
We gaan hierover inderdaad contact met de dealer opnemen, maar ik was benieuwd of dit probleem bij anderen ook voorkomt.

Re: brandstof op bij Renault Megane, onjuiste opgave actieradius

Geplaatst: 25 jul 2011 13:22
door newmikey
stosjo schreef:Bedankt voor jullie reacties tot zo ver, met name newmikey.
De nada :D
Vinden jullie werkelijk dat ik al met een actieradius van 96 kilometer te gaan al had moeten tanken terwijl het signaal ook nog niet eens is afgegaan/gaan branden? Dit vind ik zeker niet vallen onder "de grenzen opzoeken" of de tank helemaal leeg rijden. Voor mij is dat na het branden van het signaal nog proberen die 80/85 kilometer op te rijden.
Het juiste antwoord ligt daar ergens tussen in. 96 kilometer op de boardcomputer zou moeten betekenen dat je nog ca. 8 a 10 liter in de tank zou moeten hebben. Dat is ongeveer éénvijfde tank - halverwege tussen het laagste streepje en leegstand op de benzine meter.

Je zou daar nog zeker de helft, ca. 50 km van moeten kunnen rijden zonder noemswaardige problemen. Als je eenmaal aan de laatste 3 liter bezig bent loop je al de kans op bezinksel etc. in de leidingen en in het systeem.
Bovendien wie zegt mij dat de auto de volgende keer niet stopt bij een nog hogere actieradius.
We gaan hierover inderdaad contact met de dealer opnemen, maar ik was benieuwd of dit probleem bij anderen ook voorkomt.
Niemand zegt je dat maar je zou bovenstaand eens kunnen proberen vast te stellen: komt de lezing van de boardcomputer ongeveer overeen met wat de benzinemeter aangeeft. Is dat niet zo, dan moet er door de dealer even naar gekeken worden.

Moderne benzinemeters werken vrij nauwkeurig en de boardcomputer maakt slechts een schatting - bij twijfel dus altijd de benzinemeter geloven.

Makkelijke vergelijking: bij volle tank bijv 60 liter zou de boardcomputer zo'n 700 tot 800 km moeten aangeven afhankelijk van je rijstijl. Je kan dan, naarmate je de tank verder leegrijdt, eens kunnen kijken of de 3/4, halfvol en 1/4 standen van de meter overeenkomen met 550, 375 en 175 km respectievelijk. Is dat niet zo dan moet er door de garage ingegerepen worden.

Re: brandstof op bij Renault Megane, onjuiste opgave actieradius

Geplaatst: 25 jul 2011 13:46
door tufima
Zelf doe ik altijd het volgende:

Bij elke tankbeurt de teller op 0 zetten. Ik weet dat ik afhankelijk van de omstandigheden op een volle tank ongeveer 600 km kan rijden.

Ik heb ook een boordcomputer, maar ik weet dat die nogal afwijkt van de werkelijke situatie. De boordcomputer geeft slechts een indicatie van de aktieradius en hierop ga ik niet af, zeker niet als ik zie dat de tank bijna leeg is. Even snel wegrijden bij een verkeerlicht en de aktieradius is 50km minder. Even een heuveltje afrijden en de aktieradius is 50km meer... In combinatie dus een verschil van 100km....

Ik hou dus met name de dagteller en de benzinemeter in de gaten, de boordcomputer slechts zijdelings.


Dat je boordcomputer niet accuraat is kan ik me goed voorstellen, want dat zijn ze in de regel niet. Ik kan het me echter moeilijk voorstellen dat je benzinemeter niet correct heeft gewerkt. Maar goed als jij het zegt zal het wel zo zijn toch?

Re: brandstof op bij Renault Megane, onjuiste opgave actieradius

Geplaatst: 25 jul 2011 14:12
door Emmy75
newmikey schreef:De opgegeven restkilometers worden door de on-board computer berekend uit de hoeveelheid overgebleven benzine en het gemiddeld gebruik sinds de laatste reset.

Je kunt dit zelf resetten en als er nog niet veel kilometers gereden zijn sinds de laatste reset is het gemiddeld verbruik niet erg exact en daarmee de berekening van de resterende kilometers.
Ook al zijn er wel veel kilometers gereden en berekent de computer onder normale omstandigheden vrij nauwkeurig. Dan moet je nog rekening houden met het feit dat de auto niet al die kilometers in "vakantiemodus" heeft afgelegd. De auto zit vol met bagage / personen. Misschien zelfs een box op het dak? Al dat extra gewicht heeft zo zijn invloed op de werkelijke actieradius. De boordcomputer weet dit niet en rekent met gemiddelden onder de normale omstandigheden. Waarschijnlijk had je dit wel gehaald als de auto leeg was geweest.
Dus ja ook even gewoon gezond verstand gebruiken en eerder tanken. In NL kom je om de haverklap een tankstation tegen.

Als het echt kritiek dreigt te worden kun je de werkelijke actieradius verlengen door bv airco/verwarming uit te zetten enz. Hebben we ook wel eens moeten doen om het tankstation te kunnen halen.

Bovendien denk ik niet dat met nog 96 km te gaan dat er grofweg nog 1/5 de tank over is. Dan zou de totale actieradius van een volle tank zo'n 400 km zijn?

Re: brandstof op bij Renault Megane, onjuiste opgave actieradius

Geplaatst: 25 jul 2011 15:29
door aaten
henk51 schreef:Zo zie je maar tank op tijd en vertrouw niet op slimme metertjes.
Je komt terug van vakantie, auto lekker vol geladen maximum aantal personen erin auto helt iets achterover dan kan je op je vingers natellen dat de meter kan gaan afwijken. Onder in je tank zit vaak vuil/water dit is nu lekker opgezogen en zit in je leiding /carburateur.

gr Henk
carburateur in een 3 jaar oude renault? als ik het me goed herinner is de laatste auto die renault met een carburateur afgeleverd heeft inmiddels al dikke 20 jaar oud.

OT: wat er verder gezegd wordt over extra lading, eventueel een dakkoffer op het dak zorgt ervoor dat de actieradiusmeter wat onbetrouwbaar wordt, je gewone bezinemeter is dan beter te vertrouwen. Je kan ook je boordcomputer resetten voordat je vertrekt zodat deze zich instelt op het nieuwe verbruik en niet op het gemiddelde verbruik van voorgaande ritten.

Re: brandstof op bij Renault Megane, onjuiste opgave actieradius

Geplaatst: 25 jul 2011 16:59
door Teunbosseman
aaten schreef:Je kan ook je boordcomputer resetten voordat je vertrekt zodat deze zich instelt op het nieuwe verbruik en niet op het gemiddelde verbruik van voorgaande ritten.
Boordcomputer kan niet in de toekomst kijken wat je nieuwe verbruik gaat worden.
Mijn ervaring is dat de actieradius een continue proces is waarbij bij rustiger rijden het nog te kunnen rijden km's omhoog gaat en bij steveig. beladen oid rijden....de radius naar beneden gaat.
Desalniettemin is het "leuk" om ernaar te kijken maar ik pin me er niet aan vast. Doe dat adv de brandstofmeter danwel de dagmeter met gereden km's.

Gemiddelde verbruik op mijn BC staat los van de actieradius.