Nare ervaring bij Pension Talschanke in Deutschneudorf
Geplaatst: 29 jul 2011 15:57
Hoewel we vaak reizen en veel gebruik hebben gemaakt van verschillende overnachtingsmogelijkheden, is dit de eerste keer dat we ons genoodzaakt voelen om hierover te schijven. Ons verblijf bij Pension Talschänke in Deutschneudorf had al een bijzondere start. De Nederlandse eigenaren hebben iets verongelijkt over zich heen, waardoor je bijna de neiging krijgt om alles wat je zegt te verantwoorden. Dit gebeurde eigenlijk al meteen, bij de eerste ontmoeting.
Hoewel het pension tot 22 uur in de avond open is (en soms weleens later) waren de eigenaren verontwaardigd, omdat wij om 21 uur arriveerden. De deur werd in eerste instantie ook niet open gedaan terwijl ze ons buiten zagen staan. Zij waren zich aan het amuseren met de andere gasten. Op een verwijtende toon kregen we te horen dat we ‘laat’ waren. Nergens stond vermeld dat we voor een bepaalde tijd moesten inchecken. Hierop hebben wij vriendelijk te weten gegeven dat we het in de ochtend wat rustiger aan hadden gedaan, omdat het voor ons een volle werkweek was geweest. De aangeboden thee/koffie (wat op zich heel vriendelijk van ze was) hebben we netjes geweigerd, omdat we na een reis van acht uur uitgeput waren en wilden gaan slapen; maar ook dit werd niet geapprecieerd waardoor we weer een ‘onder de gordel’ opmerking kregen. En zo ging dit eigenlijk maar door. Dit was de toonzetting voor heel ons verblijf. We hebben getracht om een vriendelijke wending in het gesprek te brengen door bijvoorbeeld te vragen hoe het was om niet meer in Nederland te wonen gezien wij emigratie als een moedige onderneming zien. Hierop kregen we het snauwende antwoord: “We zijn toch niet van de wereld gevallen?” en daar was alles meegezegd. Iedere poging onzerzijds tot vriendelijkheid werd niet beantwoord. Zelfs toen we op de ene laatste dag om de nota vroegen kregen we een snauw: “Je weet toch wel wat je moet betalen?” We waren zo verrast door de bejegening dat we op onze eerste dag naar recensies hebben gezocht over dit pension. Daar lazen we dat gasten die via vakantieveilingen hadden geboekt (zoals wij) ook nare ervaringen hadden gehad.
Aangezien wij redelijk ondernemende types zijn, dachten we dat hun bejegening ons niet zou storen, omdat wij een pension/hotel meer zien als een middel dan als een doel. Wij zijn vaak vroeg weg en zijn rond tien uur ’s avonds weer terug. Dat de kamer op een verdieping lag die onvoltooid was, de bedden niet werden opgemaakt, de kamer niet werd gestofzuigd en zelf onze afval (als het om plastic flessen ging) elders moesten weggooien, vonden we op zich geen probleem gezien de lage prijs die we hadden betaald voor het verblijf.
De ene laatste dag waren we van plan om een lange wandeling te maken, maar vanwege het slechte weer zijn we iets later weggegaan dan normaal (12 uur ipv 10 uur). Om 22 uur waren we weer terug in onze kamer. We zagen dat onze kamer niet was schoongemaakt en de handdoeken waren niet vervangen. Wij baalden wel maar ach, het was onze laatste nacht. De eigenaren zaten met de gasten in een gezamenlijke ruimte te praten. Naast de trap zagen we een mand met een stapel schone handdoeken staan. Omdat we de eigenaren niet wilden generen door ‘en public’ iets te moeten zeggen over het feit dat ze onze kamer niet hadden schoongemaakt en de handdoeken niet hadden vervangen, hebben we twee handdoeken uit de mand gepakt om ’s ochtends te gebruiken. Om 23.00 werd er hard op de deur geklopt. Het was de eigenaar die ziedend en intimiderend voor de deur stond vanwege het feit dat wij zelfstandig de handdoeken hadden gepakt. De uitleg over ons handelen en onze motieven legde hij weer met: “Jullie waren om 11 uur niet jullie kamer uit”. Op onze reactie dat wij niet op de hoogte gesteld waren van (blijkbaar deze onbeschreven) regel reageerde hij met: “Maar jullie hoorden ons toch stofzuigen”. Het vreemde van heel dit verhaal is dat ze in de week dat wij hier hebben gelogeerd alleen maar de vuilnis hebben opgehaald en de handdoeken hebben vervangen. Dus wij snapten niet waarom het dan blijkbaar onmogelijk was om eventjes tussendoor de handdoeken te vervangen. Toen wij dit aan hem voorlegden, werd hij hier zo boos over dat hij ons verzocht per direct het pension te verlaten. Wij hebben dit netjes gedaan en de nachten ervoor netjes betaald, maar wat onmenselijk om midden in de nacht, in een berggebied waar middernacht de pensionnetjes (uiteraard) gesloten zijn, gasten buiten de deur te zetten. Als ervaren reizigers en hulpverleners maken we veel mee in het contact met mensen en zijn we veel gewend, maar dit was echt het toppunt van absurditeit. Samengevat was ons verblijf in Pension Talschänke afgrijselijk. Echt hospitaliteitwaardig waren de eigenaren niet. Gelukkig maakte het idyllische landschap en prachtige omgeving onze vakantie geslaagd.
Hoewel het pension tot 22 uur in de avond open is (en soms weleens later) waren de eigenaren verontwaardigd, omdat wij om 21 uur arriveerden. De deur werd in eerste instantie ook niet open gedaan terwijl ze ons buiten zagen staan. Zij waren zich aan het amuseren met de andere gasten. Op een verwijtende toon kregen we te horen dat we ‘laat’ waren. Nergens stond vermeld dat we voor een bepaalde tijd moesten inchecken. Hierop hebben wij vriendelijk te weten gegeven dat we het in de ochtend wat rustiger aan hadden gedaan, omdat het voor ons een volle werkweek was geweest. De aangeboden thee/koffie (wat op zich heel vriendelijk van ze was) hebben we netjes geweigerd, omdat we na een reis van acht uur uitgeput waren en wilden gaan slapen; maar ook dit werd niet geapprecieerd waardoor we weer een ‘onder de gordel’ opmerking kregen. En zo ging dit eigenlijk maar door. Dit was de toonzetting voor heel ons verblijf. We hebben getracht om een vriendelijke wending in het gesprek te brengen door bijvoorbeeld te vragen hoe het was om niet meer in Nederland te wonen gezien wij emigratie als een moedige onderneming zien. Hierop kregen we het snauwende antwoord: “We zijn toch niet van de wereld gevallen?” en daar was alles meegezegd. Iedere poging onzerzijds tot vriendelijkheid werd niet beantwoord. Zelfs toen we op de ene laatste dag om de nota vroegen kregen we een snauw: “Je weet toch wel wat je moet betalen?” We waren zo verrast door de bejegening dat we op onze eerste dag naar recensies hebben gezocht over dit pension. Daar lazen we dat gasten die via vakantieveilingen hadden geboekt (zoals wij) ook nare ervaringen hadden gehad.
Aangezien wij redelijk ondernemende types zijn, dachten we dat hun bejegening ons niet zou storen, omdat wij een pension/hotel meer zien als een middel dan als een doel. Wij zijn vaak vroeg weg en zijn rond tien uur ’s avonds weer terug. Dat de kamer op een verdieping lag die onvoltooid was, de bedden niet werden opgemaakt, de kamer niet werd gestofzuigd en zelf onze afval (als het om plastic flessen ging) elders moesten weggooien, vonden we op zich geen probleem gezien de lage prijs die we hadden betaald voor het verblijf.
De ene laatste dag waren we van plan om een lange wandeling te maken, maar vanwege het slechte weer zijn we iets later weggegaan dan normaal (12 uur ipv 10 uur). Om 22 uur waren we weer terug in onze kamer. We zagen dat onze kamer niet was schoongemaakt en de handdoeken waren niet vervangen. Wij baalden wel maar ach, het was onze laatste nacht. De eigenaren zaten met de gasten in een gezamenlijke ruimte te praten. Naast de trap zagen we een mand met een stapel schone handdoeken staan. Omdat we de eigenaren niet wilden generen door ‘en public’ iets te moeten zeggen over het feit dat ze onze kamer niet hadden schoongemaakt en de handdoeken niet hadden vervangen, hebben we twee handdoeken uit de mand gepakt om ’s ochtends te gebruiken. Om 23.00 werd er hard op de deur geklopt. Het was de eigenaar die ziedend en intimiderend voor de deur stond vanwege het feit dat wij zelfstandig de handdoeken hadden gepakt. De uitleg over ons handelen en onze motieven legde hij weer met: “Jullie waren om 11 uur niet jullie kamer uit”. Op onze reactie dat wij niet op de hoogte gesteld waren van (blijkbaar deze onbeschreven) regel reageerde hij met: “Maar jullie hoorden ons toch stofzuigen”. Het vreemde van heel dit verhaal is dat ze in de week dat wij hier hebben gelogeerd alleen maar de vuilnis hebben opgehaald en de handdoeken hebben vervangen. Dus wij snapten niet waarom het dan blijkbaar onmogelijk was om eventjes tussendoor de handdoeken te vervangen. Toen wij dit aan hem voorlegden, werd hij hier zo boos over dat hij ons verzocht per direct het pension te verlaten. Wij hebben dit netjes gedaan en de nachten ervoor netjes betaald, maar wat onmenselijk om midden in de nacht, in een berggebied waar middernacht de pensionnetjes (uiteraard) gesloten zijn, gasten buiten de deur te zetten. Als ervaren reizigers en hulpverleners maken we veel mee in het contact met mensen en zijn we veel gewend, maar dit was echt het toppunt van absurditeit. Samengevat was ons verblijf in Pension Talschänke afgrijselijk. Echt hospitaliteitwaardig waren de eigenaren niet. Gelukkig maakte het idyllische landschap en prachtige omgeving onze vakantie geslaagd.