LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bmw dealer auto 2jaar ouder dsn kenteken.
-
Bmw dealer auto 2jaar ouder dsn kenteken.
Vorig jaar heb ik een BMW X3 gekocht bij de BMW Smudde dealer in Almelo. Deze auto zou van juli 2007 zijn en in april 2008 uit Duitsland zijn geimporteerd
Na een half jaar zijn wij verhuisd naar Duitsland en hebben onze mooie X3 mee genomen en geimporteerd in Duitsland.
Dit alles hebben wij laten doen ivm tijdnood en geen kennis van zaken door de locale Mercedes dealer.
Een aantal maanden later als alle rust is weder gekeerd, bekijk ik de auto papieren en tot mijn grote verbasing is mijn auto uit 2005!
Toevallig moest ik de dag erna naar de instantie die mijn kenteken heeft gemaakt en vraag ze om een verklaring, waarop de vriendelijke dame mij zo kon laten zien dat de eerste Duitse tenaamstelling in 2005 was!
Met deze gegevens naar de BMW dealer in Almelo gegaan, waar het eigenlijk er op neer kwam dat ze druk waren en hier binnenkort wel zouden navragen bij Rdw.
Toch vind ik zelf met een groot probleem te zitten, iemand heeft een fout gemaakt!
Of de Duitse instantie of de Rdw bij het invoeren. Mijn mening is de laatste. De auto had een erg hoge km stand en in het onderhouds boekje staat een Duitse stempel met 2005. Mij werd vertelt bij de dealer dat het hier puur om een stempel ging van de fabriek.....
Is mijn auto van 2005 of 2007?
In ieder geval als mij nu iets gebeurd met de auto krijg ik maar een vergoeding voor een auto van 2005, terwijl ik echt 2007 geld heb betaald!
Zijn de originele Duitse papieren nog terug te zoeken bij Rdw?
Wat moet ik doen?
Als er in de (gelukkig toendertijd geprinte en gehouden) advertentie staat, dealer onderhouden, boekjes aanwezig mag je toch hopen dat alles klopt?
Nu ik de advertentie terug lees krijg ik wel kippevel bij de tekst
"Een BMW van Smudde biedt u jarenlang zorgeloos rijplezier"
de jaren vliegen voorbij voor je het weet!
Na een half jaar zijn wij verhuisd naar Duitsland en hebben onze mooie X3 mee genomen en geimporteerd in Duitsland.
Dit alles hebben wij laten doen ivm tijdnood en geen kennis van zaken door de locale Mercedes dealer.
Een aantal maanden later als alle rust is weder gekeerd, bekijk ik de auto papieren en tot mijn grote verbasing is mijn auto uit 2005!
Toevallig moest ik de dag erna naar de instantie die mijn kenteken heeft gemaakt en vraag ze om een verklaring, waarop de vriendelijke dame mij zo kon laten zien dat de eerste Duitse tenaamstelling in 2005 was!
Met deze gegevens naar de BMW dealer in Almelo gegaan, waar het eigenlijk er op neer kwam dat ze druk waren en hier binnenkort wel zouden navragen bij Rdw.
Toch vind ik zelf met een groot probleem te zitten, iemand heeft een fout gemaakt!
Of de Duitse instantie of de Rdw bij het invoeren. Mijn mening is de laatste. De auto had een erg hoge km stand en in het onderhouds boekje staat een Duitse stempel met 2005. Mij werd vertelt bij de dealer dat het hier puur om een stempel ging van de fabriek.....
Is mijn auto van 2005 of 2007?
In ieder geval als mij nu iets gebeurd met de auto krijg ik maar een vergoeding voor een auto van 2005, terwijl ik echt 2007 geld heb betaald!
Zijn de originele Duitse papieren nog terug te zoeken bij Rdw?
Wat moet ik doen?
Als er in de (gelukkig toendertijd geprinte en gehouden) advertentie staat, dealer onderhouden, boekjes aanwezig mag je toch hopen dat alles klopt?
Nu ik de advertentie terug lees krijg ik wel kippevel bij de tekst
"Een BMW van Smudde biedt u jarenlang zorgeloos rijplezier"
de jaren vliegen voorbij voor je het weet!
Re: Bmw dealer auto 2jaar ouder dsn kenteken.
Via het chassisnummer is het bouwjaar toch op te zoeken.
Als de vriendelijke dame, ik gok op het "Strassenverkehrsamt" zegt, dat deze uit 2005 is, dan mag je dit best geloven.
Als de vriendelijke dame, ik gok op het "Strassenverkehrsamt" zegt, dat deze uit 2005 is, dan mag je dit best geloven.
-
Dat heeft de BMW dealer na gekeken, productiedatum (let wel op, productiedatum is niet wat wij noemen bouwjaar)22-07-05, eerste (Duitse) tenaam stelling 22-07-05, dus dat klopte volgens hem niet, een auto kon nooit op de zelfde dag de fabriek uit en op naam gezet worden, eerste Datum tenaamstelling volgens Rdw 22-07-2007 op de Nederlandse papieren. Volgens mij heeft er iemand heel erg gelachen bij het overschrijven naar Nederland en snel zijn mond dicht gehouden!
Maar dan nog vind ik het raar dat een dealer dan beweerd dat de auto geschiedenis klopt.
Ik moet toch bij de BMW dealer aan kloppen?
Hij heeft mij een auto verkocht waarvan ze beweren dat hij van 2007 is waarvan ik hem de uitdraai kan laten zien van de datum van de Duitse tenaamstelling 2 jaar eerder.
Maar dan nog vind ik het raar dat een dealer dan beweerd dat de auto geschiedenis klopt.
Hij heeft mij een auto verkocht waarvan ze beweren dat hij van 2007 is waarvan ik hem de uitdraai kan laten zien van de datum van de Duitse tenaamstelling 2 jaar eerder.
Als je met zekerheid boven water hebt gehaald wat het bouwjaar van de auto is en er zit zo'n 2 jaar verschil in met de mededelingen van je dealer, kun je eens informatie inwinnen bij een juridisch loket. Lijkt me toch wel dat dit aardig onder dwaling valt.
We mogen immers aannemen dat die 2 jaar verschil nogal wat uitmaakt bij de aankoopprijs.
We mogen immers aannemen dat die 2 jaar verschil nogal wat uitmaakt bij de aankoopprijs.
Ik zou volgende stappen uitvoeren:MOosterbroek schreef:Dat heeft de BMW dealer na gekeken, productiedatum (let wel op, productiedatum is niet wat wij noemen bouwjaar)22-07-05, eerste (Duitse) tenaam stelling 22-07-05, dus dat klopte volgens hem niet, een auto kon nooit op de zelfde dag de fabriek uit en op naam gezet worden, eerste Datum tenaamstelling volgens Rdw 22-07-2007 op de Nederlandse papieren. Volgens mij heeft er iemand heel erg gelachen bij het overschrijven naar Nederland en snel zijn mond dicht gehouden!
Laat bij de vriendelijke dame, dit schriftelijk bevestigen, dat dit auto van 2005 is.
Met deze bevestiging contact zoeken met het RDW, want de auto is ingevoerd, dus moest hij ook gekeurd worden.
Dan zie je wel, welk jaar het RDW heeft opgenomen.
Het uiterste is, dat de papieren zijn vervalst/veranderd, om deze auto jonger te maken, om de verkoopprijs te verhogen.
Vehicle Identification Numbers (VIN codes)/Model yearFrom Wikibooks, open books for an open world
< Vehicle Identification Numbers (VIN codes)
Jump to: navigation, search
The model year is encoded in position 10 of North American VIN codes. Besides the three letters that are not allowed in the VIN itself (I, O and Q), the letters U and Z and the digit 0 are not used for the year code. Note that the year code can be the calendar year in which a vehicle is built, or a model or type year allocated by the manufacturer. The year 1980 was encoded by some manufacturers, especially General Motors and Chrysler, as "A" (since the 17-digit VIN wasn't mandatory until 1981, and the "A" or zero was in the manufacturer's pre-1981 placement in the VIN), yet Ford and AMC still used a zero for 1980. Subsequent years increment through the allowed letters, so that "Y" represents the year 2000. 2001 through 2009 are encoded as the digits 1 through 9, and subsequent years are encoded as "A", "B", "C", etc.
Code Year Code Year Code Year Code Year
A 1980 L 1990 Y 2000 A 2010
B 1981 M 1991 1 2001 B 2011
C 1982 N 1992 2 2002 C 2012
D 1983 P 1993 3 2003 D 2013
E 1984 R 1994 4 2004 E 2014
F 1985 S 1995 5 2005 F 2015
G 1986 T 1996 6 2006 G 2016
H 1987 V 1997 7 2007 H 2017
J 1988 W 1998 8 2008 J 2018
K 1989 X 1999 9 2009 K 2019
< Vehicle Identification Numbers (VIN codes)
Jump to: navigation, search
The model year is encoded in position 10 of North American VIN codes. Besides the three letters that are not allowed in the VIN itself (I, O and Q), the letters U and Z and the digit 0 are not used for the year code. Note that the year code can be the calendar year in which a vehicle is built, or a model or type year allocated by the manufacturer. The year 1980 was encoded by some manufacturers, especially General Motors and Chrysler, as "A" (since the 17-digit VIN wasn't mandatory until 1981, and the "A" or zero was in the manufacturer's pre-1981 placement in the VIN), yet Ford and AMC still used a zero for 1980. Subsequent years increment through the allowed letters, so that "Y" represents the year 2000. 2001 through 2009 are encoded as the digits 1 through 9, and subsequent years are encoded as "A", "B", "C", etc.
Code Year Code Year Code Year Code Year
A 1980 L 1990 Y 2000 A 2010
B 1981 M 1991 1 2001 B 2011
C 1982 N 1992 2 2002 C 2012
D 1983 P 1993 3 2003 D 2013
E 1984 R 1994 4 2004 E 2014
F 1985 S 1995 5 2005 F 2015
G 1986 T 1996 6 2006 G 2016
H 1987 V 1997 7 2007 H 2017
J 1988 W 1998 8 2008 J 2018
K 1989 X 1999 9 2009 K 2019
An automotive model year is categorically defined by the 10th digit of the Vehicle Identification Number (VIN), and simply indicates any manufacturer-specified evolution in mid-cycle of a model range - such as revised paint options, trim options or any other minor specification change. The 10th VIN digit does not relate to the calendar year which the car is built, although the two may coincide. For example, a vehicle produced between July 2006 and June 2007 may have a 7 as the 10th digit of the VIN, and another vehicle produced between July 2007 and June 2008 may have an 8 in the 10th digit - with the change-over date varying depending on manufacturer, model and year
-
The production date is 22/07/2005......
U bent gefopt: aan het chassisnummer kan men het productiejaar zien, dat ie bijvoorbeeld twee jaar later voor het eerst wordt tenaamgesteld heeft niets met bouwjaar te maken, enkel met (in NL) Datum deel1.
Vandaar dat bij im- en export alleen naar het chassisnummer wordt gekeken.
Frans013 schreef:U bent gefopt: aan het chassisnummer kan men het productiejaar zien, dat ie bijvoorbeeld twee jaar later voor het eerst wordt tenaamgesteld heeft niets met bouwjaar te maken, enkel met (in NL) Datum deel1.
Heb je ook dit gelezen:
-
Van de verkehrsambt heb ik een uitdraai dat de eerste duitse tenaamstelling OOK 22-07-2005 is. Of knap haastwerk, of een typefout van iemand, maar kom er maar eens echt achter, ik zit met een ineens 2 jaar oudere auto!
Heb je nog contact met het RDW gezocht, en deze uitdraai laten zien?
-
Ik kom net terug van een bmw dealer in Duitsland, deze kon mij een uitdraai geven van de productie datum 21-06-2005, dus geen 22-07-2005 en een eerste tenaamstelling in Duitsland van 22-07-2005.
Ik heb begin deze week de Rdw gebeld en ik moest een brief sturen om de origineele import gegevens op te vragen. Dit kon alleen als ik bewijs voor twijfel kon aan tonen, dus ik heb een kopie mee gestuurd van de uitdraai van Verkehrsambt.
Ik heb begin deze week de Rdw gebeld en ik moest een brief sturen om de origineele import gegevens op te vragen. Dit kon alleen als ik bewijs voor twijfel kon aan tonen, dus ik heb een kopie mee gestuurd van de uitdraai van Verkehrsambt.
Welke bouwjaar staat er vermeld op de (hopelijk bewaarde) getekende order en op je factuur?
Wat staat er als datum eerste toelating geprint op kenteken deel 1a?
Wat staat er als datum eerste toelating geprint op kenteken deel 1a?
Wat staat er nu werkelijk op de 10e positie van het chassisnummer?? Dat geeft duidelijkheid, en volgens mij zet de RDW de datum 1e afgifte in NL op het kb.
btw: als je me (via pb) het kentekennummer even mailt, vogel ik de nederlandse historie voor je uit, ook het bouwjaar, registratiedatum, aantal eigenaren (NL) etc.
FransFrans013 schreef:btw: als je me (via pb) het kentekennummer even mailt, vogel ik de nederlandse historie voor je uit, ook het bouwjaar, registratiedatum, aantal eigenaren (NL) etc.
Auto heeft geen Nederl. historie en Nederl. eigenaren, behalve TS zelf.
Bouwjaar en registratie is bekent, maar niet juist, dus lees de openingspost.
Niet helemaal waar hobby1:
Het verwarrende is dat TS 'm later weer zijn uit Duitsland in Nederland ingevoerde X3 weer invoert van Nederland maar Duitsland.
Dus: in 2010 koopt TS een X3 welke van 2007 zou zijn en in 2008 is geimporteerd. Dan is er toch echt een historie van 2008 en 2009 voordat TS 'm aanschaft?Vorig jaar heb ik een BMW X3 gekocht bij de BMW Smudde dealer in Almelo. Deze auto zou van juli 2007 zijn en in april 2008 uit Duitsland zijn geimporteerd
Het verwarrende is dat TS 'm later weer zijn uit Duitsland in Nederland ingevoerde X3 weer invoert van Nederland maar Duitsland.
Bovendien de verschillen tussen 2005 en 2007:
In 2006 kreeg de X3 een facelift. De uiterlijke veranderingen zijn miniem. Aan de buitenkant zijn de voor- en achterbumper en de kop- en achterlampen vernieuwd en heeft hij een grotere grill. Ook zijn de bumpers niet meer in zwarte kunststof, maar hebben ze dezelfde kleur als de wagen zelf. De grootste veranderingen zijn de motoren. Bij de benzinemotoren zijn de 2.5i vervangen door een 2.5si met 218 pk en de 3.0i door een 3.0si met 272 pk. Bij de dieselmotoren heeft BMW een nieuwe 3.0sd aan het gamma toegevoegd die 286 pk levert.
In 2006 kreeg de X3 een facelift. De uiterlijke veranderingen zijn miniem. Aan de buitenkant zijn de voor- en achterbumper en de kop- en achterlampen vernieuwd en heeft hij een grotere grill. Ook zijn de bumpers niet meer in zwarte kunststof, maar hebben ze dezelfde kleur als de wagen zelf. De grootste veranderingen zijn de motoren. Bij de benzinemotoren zijn de 2.5i vervangen door een 2.5si met 218 pk en de 3.0i door een 3.0si met 272 pk. Bij de dieselmotoren heeft BMW een nieuwe 3.0sd aan het gamma toegevoegd die 286 pk levert.
Je kan er wel van uit gaan dat de auto van 2005 is. Een paar zaken wijzen daar ook op, de hoge kmstand, stempel in het boekje en import binnen een jaar na bouwdatum/tenaam stelling in Duitsland. Ook heeft de BMW in 2006 een modelwijziging gekend niet bijster schokkend maar toch. De BMW had bij aanschaf al een Nederlands kenteken en zal geen 2 jaar bij de dealer hebben gestaan, er moet dus wel een historie bekend zijn. Op het kentekenbewijs zijn datum eerste toelating en bouwjaar vermeld die je kunt controleren op de website van de RDW, zeker als je een jonge importauto uit dit segment aanschaft moet je alles dubbel checken. Je kunt wel van alles proberen om de auto 2 jaar jonger te maken maar dat gaat niet lukken, de RDW gaat de gegevens van het verkehrsambt overnemen.